Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Sosiaali- ja terveyslautakunta | 193 | 19.05.2021 | 12 |
5982-2021 (03.00, 02 05 00)
Asiakasmaksulain 1.7.2021 voimaantulevien osauudistusten aiheuttamat muutokset Turun kaupungin hyvinvointitoimialan asiakasmaksuihin
Tiivistelmä:
Uusi laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (743/1992) tulee voimaan 1.7.2021 ja maksukaton osalta 1.1.2022. Lain tavoitteena on laajentaa palvelujen maksuttomuutta ja myös kohtuullistaa maksuja. Sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi 1.7.2021 lukien uudet asiakasmaksulain mukaiset maksun perusteet.
Sosterla § 193
Maksuliikepäällikkö Riikka Kilpi, talouspäällikkö Ritva Pitkäkari, controllerit Samuli Koskinen, Jaakko Jokinen ja Jyrki Sundman 10.5.2021:
Tausta
Eduskunta on hyväksynyt hallituksen antaman esityksen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja koskevasta lainsäädännön osauudistuksesta (HE 129/2020). Lakimuutokset tulevat voimaan 1.7.2021. Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (743/1992), jäljempänä asiakasmaksulaki (AML), säädetään kunnan tai kuntayhtymän perittävistä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista.
Laki sisältää pitkäaikaisten sosiaalihuoltolain nojalla järjestettyjen asumispalvelujen maksut. Palveluasumisen maksut ovat puuttuneet kokonaan asiakasmaksulainsäädännöstä, minkä takia kuntien maksut ovat vaihdelleet suuresti. Palveluasumisen maksuissa sovelletaan jatkossa kahdenlaisia maksuperusteita: ns. tavallisessa palveluasumisessa maksut määräytyvät kuten jatkuvan ja säännöllisen kotiin annettavan palvelun maksuissa, tehostetussa palveluasumisessa (ympärivuorokautinen hoidon tarve) maksut määräytyvät pitkälti samalla tavalla kuin pitkäaikaisessa laitoshoidossa. Jatkuvan ja säännöllisen kotiin annettavan palvelun maksusäännökset on nostettu asetuksesta lain tasolle, ja lisäksi palvelun enimmäismaksuprosentit määräytyvät jatkossa nykyistä tarkemmin tuntien mukaan.
Tehtyjen muutosten tavoite on edistää terveyden tasa-arvoa ja hoidon saatavuutta. Asiakasmaksulain muutoksilla laajennetaan terveyspalvelujen maksuttomuutta (mm. hoitajavastaanotot sekä alle 18-vuotiaiden vastaanottokäynnit) sekä kohtuullistetaan maksuja. Uusi asiakasmaksulaki laajentaa k äyttämättä ja peruuttamatta jätetyistä palveluista perittävän maksun soveltamisalaa. Hallituksen esityksessä todetaan, että tällä tavoin pyritään lisäämään asiakkaan omaa vastuunottoa ja erityisesti vähentämään kustannuksia, joita turhista poisjäänneistä aiheutuu julkiselle taloudelle.
1.1.2022 tulee voimaan maksukatto, jonka piiriin kuuluu 1.1.2022 lukien huomattavasti enemmän palveluja eli asiakkaiden maksukattojen aiempi täyttyminen edesauttaa palveluiden maksuttomuutta ilman erillisiä päätöksiä. Maksukattoon liittyvien uusien säädösten osalta valmistelua ja kustannusvaikutusten arviointia jatketaan vielä.
Lakimuutoksen myötä asiakkaan oikeusturvaa edistetään ja varmistetaan laissa eri tavoin. Lakiin on mm. täsmennetty maksuja koskevan laskun ja päätöksen sisältövaatimuksia sekä muutoksenhakua koskevaa sääntelyä. Muutoksilla halutaan selkeyttää ja täsmentää sääntelyä sekä korostaa sitä, että kaikkiin asiakasmaksuihin, myös ns. tasasuuruisiin asiakasmaksuihin, voi hakea muutosta. Asiakasmaksulain 11 §:ää, jossa säädetään maksujen alentamisesta tai perimättä jättämisestä, on vahvistettu. Laki korostaa maksujen huojentamisen ensisijaisuutta suhteessa toimeentulotukeen. Laissa säädetään lisäksi kunnan velvollisuudesta tiedottaa asiakasta maksun perimättä jättämisestä ja alentamisesta. Tavoitteena on, etteivät asiakkaat joudu turvautumaan toimeentulotukeen asiakasmaksuista selvitäkseen vaan että kunnat soveltavat maksujen huojentamista koskevaa sääntelyä laissa edellytetysti.
Asiakasmaksulain yleisperiaatteisiin ei ole tehty muutoksia osittaisuudistuksessa. Kunta voi jatkossakin periä maksuja sosiaali- ja terveyspalveluista, ellei niitä ole säädetty maksuttomaksi laissa. Asiakasmaksulaissa säädetään nimenomaisesti joidenkin maksujen enimmäiseuro- tai prosenttimääristä. Kaikkien maksun suuruutta rajoittaa lisäksi asiakasmaksulain 2 §, jonka mukaan palvelusta perittävä maksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen. Kunta voi päättää periä laissa säädettyä pienempiä maksuja tai palvelun järjestämisestä maksutta.
Lakimuutosten vaikutusten arvio hyvinvointitoimialan kannalta
Yhteenvetona toteamme, että asiakasmaksulain muutos aiheuttaa muutoksia asiakasmaksutuloihin sekä laskutusprosessin myötä toimintamenoihin. Lakimuutos ja sen tuomat vaikutuksen hyvinvointitoimialan talouteen on koostettu oheiseen taulukkoon. Kustannuksissa ei ole pystytty huomioimaan välillisiä kustannuksia, mm laskutusprosessin muutoksen kautta syntyviä kustannuksia.
Tulot/vuosi | Menot/vuosi | |
Pitkäaikaisen tehostetun palveluasumisen, pitkäaikaisen perhehoidon ja pitkäaikaisen laitoshoidon maksu | -236 000 | |
Lääkekustannukset | +930 000 | |
Jatkuvasta ja säännöllisestä kotona annettavasta palvelusta sekä pitkäaikaisesta asumispalvelusta perittävä maksu | +40 000 | |
Maksukatto 1.1.2022 | Vaikutusta ei pystytä arvioimaan tässä vaiheessa | |
Alle 18-vuotiaiden käyntien maksuttomuus | -156 000 | |
Hoitajakäyntien maksuttomuus | -490 000 | |
Sakkomaksut peruutetuista ajoista, alle 18-vuotiaat | -11 000 | |
Sakkomaksut peruutetuista ajoista | +11 000 | |
Yhteensä | - 842 000 | +930 000 |
Nettovaikutus 1 772 000€ |
Esitämme, että sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä seuraavat asiakasmaksut:
Edelleen esitämme, että sosiaali- ja terveyslautakunta kumoaa seuraavat tekemänsä päätökset
Liite 1Pitkäaikaisen tehostetun palveluasumisen, pitkäaikaisen perhehoidon ja pitkäaikaisen laitoshoidon maksu
Liite 2Jatkuvasta ja säännöllisestä kotona annettavasta palvelusta sekä pitkäaikaisesta asumispalvelusta perittävä maksu
Liite 3Kotihoidon maksutaulukko
Liite 4Tukipalvelut ja asumispalveluun liittyvät palvelut
Liite 5Terveyskeskus- ja poliklinikkamaksut
Liite 6Lääkärintodistuksiin liittyvät maksut
Liite 7Käyttämättä jääneestä vastaanottoajasta perittävä maksu
Oheismateriaali 1Asiakasmaksulain muutoksen vaikutus kotihoidon asiakkaiden maksuihin
Oheismateriaali 2STMn tiedote
Toimialajohtaja Riitta Liuksa 11.5.2021:
EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että 1.7.2021 lukien
Ja että se kumoaa 1.7.2021 lukien seuraavat tekemänsä päätökset
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
Liitteet:
Sosterla § 193
Liite 1:Pitkäaikaisen tehostetun palveluasumisen, pitkäaikaisen perhehoidon ja pitkäaikaisen laitoshoidon maksu
Liite 2:Jatkuvasta ja säännöllisestä kotona annettavasta palvelusta sekä pitkäaikaisesta asumispalvelusta perittävä maksu
Liite 3:Kotihoidon maksutaulukko
Liite 4:Tukipalvelut ja asumispalveluun liittyvät palvelut
Liite 5:Terveyskeskus- ja poliklinikkamaksut
Liite 6:Lääkärintodistuksiin liittyvät maksut
Liite 7:Käyttämättä jääneestä vastaanottoajasta perittävä maksu