Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta19319.05.202112

5982-2021 (03.00, 02 05 00)

Asiakasmaksulain 1.7.2021 voimaantulevien osauudistusten aiheuttamat muutokset Turun kaupungin hyvinvointitoimialan asiakasmaksuihin

Tiivistelmä:

Uusi laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (743/1992) tulee voimaan 1.7.2021 ja maksukaton osalta 1.1.2022. Lain tavoitteena on laajentaa palvelujen maksuttomuutta ja myös kohtuullistaa maksuja. Sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi 1.7.2021 lukien uudet asiakasmaksulain mukaiset maksun perusteet.

Sosterla § 193

Maksuliikepäällikkö Riikka Kilpi, talouspäällikkö Ritva Pitkäkari, controllerit Samuli Koskinen, Jaakko Jokinen ja Jyrki Sundman 10.5.2021:

Tausta

Eduskunta on hyväksynyt hallituksen antaman esityksen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja koskevasta lainsäädännön osauudistuksesta (HE 129/2020). Lakimuutokset tulevat voimaan 1.7.2021. Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (743/1992), jäljempänä asiakasmaksulaki (AML), säädetään kunnan tai kuntayhtymän perittävistä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista.

Laki sisältää pitkäaikaisten sosiaalihuoltolain nojalla järjestettyjen asumispalvelujen maksut. Palveluasumisen maksut ovat puuttuneet kokonaan asiakasmaksulainsäädännöstä, minkä takia kuntien maksut ovat vaihdelleet suuresti. Palveluasumisen maksuissa sovelletaan jatkossa kahdenlaisia maksuperusteita: ns. tavallisessa palveluasumisessa maksut määräytyvät kuten jatkuvan ja säännöllisen kotiin annettavan palvelun maksuissa, tehostetussa palveluasumisessa (ympärivuorokautinen hoidon tarve) maksut määräytyvät pitkälti samalla tavalla kuin pitkäaikaisessa laitoshoidossa. Jatkuvan ja säännöllisen kotiin annettavan palvelun maksusäännökset on nostettu asetuksesta lain tasolle, ja lisäksi palvelun enimmäismaksuprosentit määräytyvät jatkossa nykyistä tarkemmin tuntien mukaan.

Tehtyjen muutosten tavoite on edistää terveyden tasa-arvoa ja hoidon saatavuutta. Asiakasmaksulain muutoksilla laajennetaan terveyspalvelujen maksuttomuutta (mm. hoitajavastaanotot sekä alle 18-vuotiaiden vastaanottokäynnit) sekä kohtuullistetaan maksuja. Uusi asiakasmaksulaki laajentaa k äyttämättä ja peruuttamatta jätetyistä palveluista perittävän maksun soveltamisalaa. Hallituksen esityksessä todetaan, että tällä tavoin pyritään lisäämään asiakkaan omaa vastuunottoa ja erityisesti vähentämään kustannuksia, joita turhista poisjäänneistä aiheutuu julkiselle taloudelle.

1.1.2022 tulee voimaan maksukatto, jonka piiriin kuuluu 1.1.2022 lukien huomattavasti enemmän palveluja eli asiakkaiden maksukattojen aiempi täyttyminen edesauttaa palveluiden maksuttomuutta ilman erillisiä päätöksiä. Maksukattoon liittyvien uusien säädösten osalta valmistelua ja kustannusvaikutusten arviointia jatketaan vielä.

Lakimuutoksen myötä asiakkaan oikeusturvaa edistetään ja varmistetaan laissa eri tavoin. Lakiin on mm. täsmennetty maksuja koskevan laskun ja päätöksen sisältövaatimuksia sekä muutoksenhakua koskevaa sääntelyä. Muutoksilla halutaan selkeyttää ja täsmentää sääntelyä sekä korostaa sitä, että kaikkiin asiakasmaksuihin, myös ns. tasasuuruisiin asiakasmaksuihin, voi hakea muutosta. Asiakasmaksulain 11 §:ää, jossa säädetään maksujen alentamisesta tai perimättä jättämisestä, on vahvistettu. Laki korostaa maksujen huojentamisen ensisijaisuutta suhteessa toimeentulotukeen. Laissa säädetään lisäksi kunnan velvollisuudesta tiedottaa asiakasta maksun perimättä jättämisestä ja alentamisesta. Tavoitteena on, etteivät asiakkaat joudu turvautumaan toimeentulotukeen asiakasmaksuista selvitäkseen vaan että kunnat soveltavat maksujen huojentamista koskevaa sääntelyä laissa edellytetysti.

Asiakasmaksulain yleisperiaatteisiin ei ole tehty muutoksia osittaisuudistuksessa. Kunta voi jatkossakin periä maksuja sosiaali- ja terveyspalveluista, ellei niitä ole säädetty maksuttomaksi laissa. Asiakasmaksulaissa säädetään nimenomaisesti joidenkin maksujen enimmäiseuro- tai prosenttimääristä. Kaikkien maksun suuruutta rajoittaa lisäksi asiakasmaksulain 2 §, jonka mukaan palvelusta perittävä maksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen. Kunta voi päättää periä laissa säädettyä pienempiä maksuja tai palvelun järjestämisestä maksutta.

Lakimuutosten vaikutusten arvio hyvinvointitoimialan kannalta

Yhteenvetona toteamme, että asiakasmaksulain muutos aiheuttaa muutoksia asiakasmaksutuloihin sekä laskutusprosessin myötä toimintamenoihin. Lakimuutos ja sen tuomat vaikutuksen hyvinvointitoimialan talouteen on koostettu oheiseen taulukkoon. Kustannuksissa ei ole pystytty huomioimaan välillisiä kustannuksia, mm laskutusprosessin muutoksen kautta syntyviä kustannuksia.

 Tulot/vuosiMenot/vuosi
Pitkäaikaisen tehostetun palveluasumisen, pitkäaikaisen perhehoidon ja pitkäaikaisen laitoshoidon maksu-236 000 
Lääkekustannukset +930 000
Jatkuvasta ja säännöllisestä kotona annettavasta palvelusta sekä pitkäaikaisesta asumispalvelusta perittävä maksu+40 000 
Maksukatto 1.1.2022Vaikutusta ei pystytä arvioimaan tässä vaiheessa
Alle 18-vuotiaiden käyntien maksuttomuus-156 000 
Hoitajakäyntien maksuttomuus-490 000 
Sakkomaksut peruutetuista ajoista, alle 18-vuotiaat-11 000 
Sakkomaksut peruutetuista ajoista+11 000 
Yhteensä- 842 000+930 000
Nettovaikutus 1 772 000€  

Esitämme, että sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä seuraavat asiakasmaksut:

  1. pitkäaikaisessa tehostetussa palveluasumisessa asiakasmaksuna peritään 85 prosenttia asiakkaan AML 10 §:n mukaisista tuloista, joista on huomioon otettu AML 10 c § ja 10 d § mukaiset vähennykset siten, että asiakkaan käyttövaraksi jää vähintään 164 euroa kuukaudessa ja että jatkossa pitkäaikaisessa tehostetussa palveluasumisessa asiakkaan lääkekulut maksetaan Turun kaupungin hyvinvointitoimialan toimesta.
  2. jatkuvan ja säännöllisen kotona annettavan palvelun ja pitkäaikaisten asumispalveluiden asiakasmaksut määräytyvät yhtenevästi uuden liitteenä 3 olevan maksuprosenttitaulukon mukaisesti.
  3. asiakasmaksulain 10 h §:n mukaiset tukipalvelumaksut otetaan käyttöön asiakassuunnitelmaan tai muualla laissa tarkoitettuun vastaavaan asiakirjaan sisältyvien myös sosiaalihuoltolain 21 §:n, vammaispalvelulain 8 § ja kehitysvammalain 2§ mukaiseen asumispalveluun liittyvien tukipalvelujen osalta. Tukipalveluiden hinnoittelussa noudatetaan lautakunnan jo aiemmin päättämiä maksuja.
  4. lääkärintodistusten maksullisuuden osalta noudatetaan edelleen asiakasmaksulain sekä -asetusten pykäliä ja että lautakunnan päätös 15.12.2015 § 237 kumotaan ja jatkossa lääkärintodistusten osalta noudatetaan Valtioneuvoston ilmoittamia enimmäistaksoja.
  5. peruuttamattomasta ajasta perittävä sakkomaksun suuruus on edelleen 1.7.2021 lukien 50,80 euroa vastaten asiakasmaksulain enimmäismäärää ja sakkomaksu käyttöönotetaan Asiakasmaksulain sallimissa palveluissa, pois lukien lyhytaikaiset hoito- ja asumispalvelupaikat.

Edelleen esitämme, että sosiaali- ja terveyslautakunta kumoaa seuraavat tekemänsä päätökset

Liite 1Pitkäaikaisen tehostetun palveluasumisen, pitkäaikaisen perhehoidon ja pitkäaikaisen laitoshoidon maksu

Liite 2Jatkuvasta ja säännöllisestä kotona annettavasta palvelusta sekä pitkäaikaisesta asumispalvelusta perittävä maksu

Liite 3Kotihoidon maksutaulukko

Liite 4Tukipalvelut ja asumispalveluun liittyvät palvelut

Liite 5Terveyskeskus- ja poliklinikkamaksut

Liite 6Lääkärintodistuksiin liittyvät maksut

Liite 7Käyttämättä jääneestä vastaanottoajasta perittävä maksu

Oheismateriaali 1Asiakasmaksulain muutoksen vaikutus kotihoidon asiakkaiden maksuihin

Oheismateriaali 2STMn tiedote

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 11.5.2021:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että 1.7.2021 lukien

  1. pitkäaikaisessa tehostetussa palveluasumisessa asiakasmaksuna peritään 85 prosenttia asiakkaan AML 10 §:n mukaisista tuloista, joista on huomioon otettu AML 10 c § ja 10 d § mukaiset vähennykset siten, että asiakkaan käyttövaraksi jää vähintään 164 euroa kuukaudessa ja että jatkossa pitkäaikaisessa tehostetussa palveluasumisessa asiakkaan lääkekulut maksetaan Turun kaupungin hyvinvointitoimialan toimesta.
  2. jatkuvan ja säännöllisen kotona annettavan palvelun ja pitkäaikaisten asumispalveluiden asiakasmaksut määräytyvät yhtenevästi uuden liitteenä 3 olevan maksuprosenttitaulukon mukaisesti.
  3. asiakasmaksulain 10 h §:n mukaiset tukipalvelumaksut otetaan käyttöön asiakassuunnitelmaan sisältyvien myös sosiaalihuoltolain 21 §:n, vammaispalvelulain 8 § ja kehitysvammalain 2§ mukaiseen asumispalveluun liittyvien tukipalvelujen osalta. Tukipalveluiden hinnoittelussa noudatetaan lautakunnan jo aiemmin päättämiä maksuja.
  4. lääkärintodistusten maksullisuuden osalta noudatetaan edelleen asiakasmaksulain sekä -asetusten pykäliä ja että lautakunnan päätös 15.12.2015 § 237 kumotaan ja jatkossa lääkärintodistusten osalta noudatetaan Valtioneuvoston ilmoittamia enimmäistaksoja.
  5. peruuttamattomasta ajasta perittävä sakkomaksun suuruus on edelleen 1.7.2021 lukien 50,80 euroa vastaten asiakasmaksulain enimmäismäärää ja sakkomaksu käyttöönotetaan Asiakasmaksulain sallimissa palveluissa, pois lukien lyhytaikaiset hoito- ja asumispalvelupaikat.

Ja että se kumoaa 1.7.2021 lukien seuraavat tekemänsä päätökset

  1. Sosiaali- ja terveyslautakunta 15.12.2015 § 237 siltä osin kuin pykälässä on päätetty lääkärintodistusten taksojen porrastamisesta (suppea/laaja). Jatkossa lääkärintodistuksista perittävät taksat määräytyvät asiakasmaksulain ja – asetuksen mukaisesti. Edelleen esitetään kumottavaksi silmänpohjakuvauksista perittävä maksu, koska asiakasmaksulain muutoksessa hoitajakäynnit on säädetty maksuttomiksi
  2. Sosiaali- ja terveyslautakunta 10.3.2015 § 44 Orikedon palvelukeskuksen asiakasmaksujen määräytyminen 1.8.2015 alkaen siltä osin kuin se koskee asiakkaan kuukausimaksua, asiakkaan käyttövaraa sekä lyhytaikaisen laitoshoidon maksua Orikedon palvelukeskuksessa. Asiakasmaksulaki määrittää jatkossa palveluasumisen asiakasmaksun määräytymisen ja lyhytaikaisessa laitoshoidossa noudatetaan valtioneuvoston asettamaa enimmäistaksaa.
  3. Peruspalvelulautakunnan päätös 16.01.2013 § 17 Asiakasmaksujen tarkistus ympärivuorokautisen hoidon tehostetun palveluasumisen toimintayksiköissä. Päätöksellä on vahvistettu kaupungin omien toimintayksiköiden osalta hoito- ja palvelumaksun periaatteet 1.4.2013 sekä käyttövara 166 euroa. Samassa päätöksessä on myös päätetty tukipalvelu- sekä ravintopäivämaksun suuruudesta.
  4. Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös 15.12.2015 § 238. Päätöksessä on päätetty vanhuspalveluiden tehostetun palveluasumisen ostopalveluyksiköiden asiakkaiden asiakasmaksun määräytymisestä sekä tukipalveluiden hinnoittelusta 1.2.2016 alkaen.
  5. Peruspalvelulautakunnan päätös 16.01.2013 § 11, jossa on päätetty, että mielenterveyskuntoutujien tuetun asumisen osalta asiakasmaksua ei peritä 1.1.2013 alkaen. Asiakasmaksulain uudistuksen osalta hallituksen esityksessä todetaan, että pykälän 10 e nojalla voidaan tuetussa asumisessa periä asiakasmaksu. Palveluun on kuuluttava jatkuvasti ja säännöllisesti annettavaa kotipalvelua taikka muuta hoivaa tai huolenpitoa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 193
Liite 1:Pitkäaikaisen tehostetun palveluasumisen, pitkäaikaisen perhehoidon ja pitkäaikaisen laitoshoidon maksu
Liite 2:Jatkuvasta ja säännöllisestä kotona annettavasta palvelusta sekä pitkäaikaisesta asumispalvelusta perittävä maksu
Liite 3:Kotihoidon maksutaulukko
Liite 4:Tukipalvelut ja asumispalveluun liittyvät palvelut
Liite 5:Terveyskeskus- ja poliklinikkamaksut
Liite 6:Lääkärintodistuksiin liittyvät maksut
Liite 7:Käyttämättä jääneestä vastaanottoajasta perittävä maksu