Tukipalvelut ja asumispalveluun liittyvät palvelut

AML 10 h § mukaisesti kunta saa periä asiakkaalta kohtuullisen maksun asiakassuunnitelmaan sisältyvistä tukipalveluina järjestettävistä tai asumispalveluun liittyvistä ateria-, vaatehuolto-, peseytymis-, siivous- ja turvapalveluista, osallisuutta ja sosiaalista kanssakäymistä edistävistä palveluista sekä muista vastaavista asumista tukevista palveluista.

Tukipalvelumaksun saisi periä kotipalveluun sisältyvistä tukipalveluista sekä sosiaalihuoltolaissa tarkoitetuista asumispalveluista (21 § 4. mom.) sekä sellaisista asumista tukevista palveluista, joita voidaan antaa myös sosiaalihuoltolain 14 §:n 1 momentin 14 kohdan nojalla muuna sosiaalipalveluna. Tällaisia palveluja voi liittyä esimerkiksi sosiaalihuoltolaissa tarkoitettuun tuettuun asumiseen (21 §:n 2 mom.). Huomattavaa on, että tehostetun palveluasumiseen liittyvistä palveluista ei saa periä erillistä maksua.

Vaikutus hyvinvointitoimialan talouteen

Asiakasmaksulain voimaantulo 1.7.2021 ei aiheuta suoria kustannusvaikutuksia, mutta laskutusprosessin muutoksella on epäsuoria kustannusvaikutuksia, jotka liittyvät laskutusprosessiin.

Vaikutus asiakkaisiin

Asiakasmaksulain voimaantulo 1.7.2021 ei aiheuta muutosta.

 

Sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitetään, että otetaan käyttöön asiakasmaksulain 10 h §:n mukaiset tukipalvelumaksut asiakassuunnitelmaan tai muualla laissa tarkoitettuun vastaavaan asiakirjaan sisältyvien myös sosiaalihuoltolain 21 §:n mukaiseen asumispalveluun liittyvien tukipalvelujen osalta. Tukipalveluiden hinnoittelussa noudatetaan lautakunnan jo aiemmin päättämiä maksuja