Käyttämättä jääneestä vastaanottoajasta perittävä maksu

Asiakkailta on mahdollisuus periä käyttämättä jätetystä palvelusta maksu niin sanottu sakkomaksu (AML 3 §). Turun kaupungin perimän sakkomaksun suuruus on ollut 50,80 euroa, mikä vastaa Asiakasmaksulaissa esitettyä korkeinta sakkomaksua. Sakkomaksu on peritty myös yli 15-vuotialta. Sakkomaksua on peritty tähän mennessä Turussa seuraavista avoterveydenhuollon palveluista: terveyskeskuslääkärin vastaanotto, hammaslääkärin ja suuhygienistin vastaanotto, erikoissairaanhoidon avohoidon käynnit sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon vastaanotot.

Lakimuutoksen myötä asiakasmaksuasetuksen 25 § kumoutuu eli jatkossa poisjääntimaksua ei jatkossa saa periä alle 18-vuotiaalta asiakkaalta minkään terveydenhuollon palvelun osalta.

Sakkomaksun periminen mahdollistuu koskemaan fysioterapeutin, toimintaterapeutin tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön avoterveydenhuollon vastaanottoaikoja. Tämän lisäksi sakkomaksujen periminen laajennetaan koskemaan kaikkia niitä avoterveydenhuollon palveluiden etävastaanottoja, joista sakkomaksua on peritty tähänkin asti. Sakkomaksu voidaan periä myös palveluista, joista ei peritä asiakasmaksua (HE AML 3 §). Esimerkkinä ovat hoitajakäynnit ja äitiysneuvolan lääkärivastaanotot.

Uudistettu asiakasmaksulain 3 § mahdollistaisi sakkomaksun laajentamisen lyhytaikaisiin hoito- ja asumispalvelupaikkoihin, mutta sen ei katsota olevan tarkoituksenmukaista, koska palveluita käyttävät asiakkaat ovat usein heikoimmassa asemassa olevia tai huonokuntoisia. Kunnossa tapahtuvien yllättävien muutosten vuoksi lyhytaikaisen hoidon tai asumispalvelun peruuttaminen ei ole aina mahdollista. Tämän vuoksi sakkomaksun perimistä voidaan pitää kohtuuttomana.

Käyttämättä jääneen varauksen ja siitä perittävien maksujen osalta on huolehdittava siitä, että asiakkaiden informointi on kunnossa.

Käyttämättä jääneen varauksen ja siitä perittävien maksujen osalta on huolehdittava asiakasmaksulain ehtojen toteutumisesta. Eli maksun saa kuitenkin periä vain, jos maksun perimistä ei ole pidettävä kohtuuttomana ja kunta tai kuntayhtymä on varauksen yhteydessä ilmoittanut mahdollisuudesta periä tässä pykälässä tarkoitettu maksu sekä antanut ohjeet ajan tai paikan peruuttamiseksi ennalta. Maksun perimistä sekä ajan tai paikan peruuttamista koskevat tiedot on annettava siten, että asiakas riittävästi ymmärtää niiden sisällön. (Asiakasmaksulaki 3 §, He 129/2020, s. 122.)

Maksun saisi periä vain, jos ajan tai paikan käyttämättä ja peruuttamatta jättämiselle ei olisi hyväksyttävää syytä. Tämä vastaa nykyistä sääntelyä. Hyväksyttäviä syitä olisivat ainakin sellaiset äkilliset olosuhteisiin liittyvät syyt, jotka ovat asiakkaan vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella ja jotka eivät ole olleet asiakkaan tai tämän edustajan tiedossa, kun aikaa on varattu. (He 129/2020, s. 58)

Vaikutus hyvinvointitoimialan talouteen

Käyttämättä jätetyistä palveluista perittävien sakkomaksujen asiakasmaksutuotot olivat vuonna 2019 noin 250 000 €, joista alle 18- vuotiaille 11.000 euroa.

Koska sakkomaksun suuruus ei muutu, riippuu taloudellinen vaikutus asiakaskäyttäytymisestä, jonka arviointi on hankalaa, kuinka paljon nyt lisättävien palveluiden peruuttamatta jättämisistä tulevat sakkomaksut kompensoitavat alle 18-vuotiaiden vapautusta sakkomaksuista.

Vaikutukset asiakkaalle

Käyttämättä jääneistä palveluista on jo nyt peritty sakkomaksua. Lakiuudistus mahdollistaa sen hieman laajemman käytön. On mahdollista, että sakkomaksut kohdentuvat sellaiseen asiakassegmenttiin, jolle syntyvä ylimääräinen kustannus on haaste. On kuitenkin todettava, että käyttämättä jääneiden aikojen syitä ei tunneta tarpeeksi tarkkaan, jotta tämän osalta pystyttäisiin esittämään, että sakkomaksun käyttöönotto ei olisi perusteltua. Terveyspalveluissa tullaan kiinnittämään erityistä huomiota asiakkaiden informointiin, jotta sakkomaksujen periminen toteutuu lainmukaisesti.

Sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitetään, että

sakkomaksun suuruus on edelleen 1.7.2021 lukien 50,80 euroa vastaten asiakasmaksulain enimmäismäärää ja

sakkomaksu käyttöönotetaan Asiakasmaksulain sallimissa palveluissa, myös maksuttomissa palveluissa, pois lukien lyhytaikaiset hoito- ja asumispalvelupaikat.