Jatkuvasta ja säännöllisestä kotona annettavasta palvelusta sekä pitkäaikaisesta asumispalvelusta perittävä maksu

Asiakasmaksulain 10 e §:ssä säädetään jatkuvasta ja säännöllisestä kotona annettavasta palvelusta (jäljempänä kotihoito) sekä pitkäaikaisista asumispalveluista perittävien maksujen määräytymisperusteista. Pitkäaikaisilla asumispalveluilla tarkoitetaan sosiaalihuoltolain 21 §:n mukaisia asumispalveluita pois lukien tehostettu palveluasuminen.

Lakimuutoksen myötä maksut määräytyvät jatkossa ensimmäisiä palvelutunteja lukuun ottamatta tuntikohtaisesti (liite 3). Uudistus yhtenäistää kuntien välillä perittäviä maksuja. Kunta tai kuntayhtymä saa periä jatkuvasta ja säännöllisestä kotona annettavasta palvelusta sekä pitkäaikaisesta asumispalvelusta kuukausimaksun, joka määräytyy palvelupäätökseen kirjattujen palvelutuntien määrän, asiakkaan maksukyvyn ja perheen koon mukaan. Maksuun ei sisälly asumiskustannuksia.

Kotihoidon osalta ainakin 10 kuntaa Varsinais-Suomesta (Aura, Salo, Uusikaupunki, Naantali, Kaarina, Paimio, Marttila, Raisio, Lieto, Parainen) on ottamassa käyttöön maksuasetuksen mukaiset maksimiprosentit kuten nyt sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitetään. Tämä tukee uuden asiakasmaksulain henkeä yhteneväisistä maksuista eri kuntien ja maakunnan sisällä.

Kotihoidossa aikaisempi palveluluokkien käyttö on mahdollistanut asiakkaiden maksuihin joustavuutta. Kotihoidon asiakkaiden palvelun tarve vaihtelee, jolloin palveluluokkien sisällä palvelua on voinut lisätä tai vähentää asiakkaan tarpeen mukaan ilman, että maksupäätöstä on ollut heti tarve uusia. Uusi laki ei salli tämänkaltaista mahdollisuutta. Mutta jos palvelutuntien määrä vaihtelee kuukausittain Asiakasmaksulaki antaa mahdollisuuden, että maksua määrätessä saadaan käyttää maksuprosenttia, joka vastaa palvelutuntien keskimääräistä määrää. Asiakkaan kanssa on yhdessä suunniteltava mahdollisimman tarkkaan hänen tarvettaan vastaava palvelun määrä tunteina. Luonnollisesti osalla asiakkaita on vakiintunut melko pysyvä palvelutarve.

Varsinainen palvelusuunnitelman mukainen palvelu veloitetaan palvelusuunnitelmassa vahvistettujen tuntien mukaan. Asiakasmaksulain (10 h §) perusteella kunta saa periä asiakkaalta kohtuullisen maksun asiakassuunnitelmaan sisältyvistä tukipalveluina järjestettävistä tai asumispalveluun liittyvistä ateria-, vaatehuolto-, peseytymis-, siivous- ja turvapalveluista, osallisuutta ja sosiaalista kanssakäymistä edistävistä palveluista sekä muista vastaavista asumista tukevista palveluista.

Vaikutus hyvinvointitoimialan talouteen

Asumis- ja päihdepalvelujen asiakkuuksissa todennäköinen kustannusvaikutus on vähäinen. Palveluasumisen asiakasmaksukertymä tulee alenemaan siirryttäessä tuntiperusteiseen maksuperusteeseen (tällä hetkellä laskutetaan 85% nettotuloista), mutta asiakasmaksua tullaan jatkossa laskuttamaan myös tuetun asumisen asiakkailta, mikä osittain kompensoi palveluasumisen tulovähennystä.

Kotihoidon asiakasmaksutuotot vuonna 2020 olivat 5,4 miljoonaa. Asiakasmaksujen uudistuksella on vähän vaikutusta asiakasmaksujen tulokertymään (laskennallinen arvio 0,7 %). Vuodelle 2021 vaikutus on + 0,35 % eli 20 000 euroa. Laskenta sisältää huomattavan määrän oletuksia asiakasjakauman muuttumattomuudesta, maksujen kohdentumisesta eri palveluluokkiin ja asiakkaiden tulojen muuttumattomuudesta ja on siten arvio.

Kokonaisuutena uusi laki tulee edellyttämään tuotettujen palvelujen tuntimäärien tarkistamista huomattavasti aktiivisemmin, jolloin se tulee lisäämään laskutusprosessin sitomaa työmäärää.

Vaikutus asiakkaiden maksuun

Turun kotihoidolla on tällä hetkellä käytössä maksujen perusteena viisi palveluluokkaa, joiden sisälle asiakkaiden tuntimäärät sijoittuvat (1pl alle 5 tuntia (455 asiakasta), 2pl 6–10 tuntia (540 asiakasta), 3pl 11–25 tuntia (895 asiakasta), 4pl 26–50 tuntia (620 asiakasta) ja 5pl yli 50 tuntia (155 asiakasta)). Voimaan tulevassa asiakasmaksulaissa jokaisella tunnilla välillä 4–38 tuntia on oma maksun määräytyminen. Asiakasmaksuihin muutoksella on erilaisia vaikutuksia riippuen asiakkaan tämänhetkisestä palveluluokasta. Esimerkiksi alle neljä tuntia apua saavien kotihoidon asiakkaiden maksut laskevat. Yleisesti ottaen asiakasmaksu nousee arviolta 52 % asiakkaista, 38 % asiakasmaksu laskee ja 10 %:lla asiakasmaksu pysyy muuttumattomana. Korotukset ovat kuitenkin prosentteina maltillisia, joten pienituloisille korotukset eivät aiheuttane toimeentulo-ongelmia.

Pitkäaikaisessa asumispalvelussa lakimuutoksella ei ole vaikutusta asiakkaiden maksuihin.

Sosiaali- ja terveys lautakunnalle esitetään asiakasmaksulain mahdollistaman liitteen 3 mukaisen maksutaulukon käyttöönottoa.