Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 435 21.10.2009 10

12581-2009 (033, 310)

Perusterveydenhuollon kehittäminen

Tiivistelmä:

Perusterveydenhuollon kehittämiseksi ehdotetaan perustettavaksi nelivuotista hanketta, johon haetaan ulkopuolista rahoitusta, Hankkeessa kokeillaan mm. perusterveydenhuollon erilaisia järjestämistapoja.

Perla § 435

Vs. tulosaluejohtaja Katariina Korkeila, palvelujohtaja Maisa Kuusela, tutkimus- ja kehitysjohtaja Päivi Sannola:

Taustaa:

Turun terveydenhuolto on valtakunnallisesti arvioituna erikoissairaanhoitopainotteinen, erityisesti somaattisen erikoissairaanhoidon kustannukset ovat korkeat verrattuna muihin suuriin kaupunkeihin.

Valtakunnalliset linjaukset (mm. Sosiaali- ja terveysministeriön Kaste- ja Toimiva terveyskeskus – ohjelmat) ovat korostaneet perusterveydenhuollon kehittämisen tarvetta.

Turun valtuustoryhmien välisen sopimuksen mukaan perusterveydenhuollon toiminnan kehittäminen tulee olla erityisenä painopistealueena. Perusterveydenhuollossa tulee toteuttaa vaihtoehtoisten järjestämistapojen kokeilua eri terveysasemilla, yhtenä kokeiluvaihtoehtona on aseman palvelujen toteuttaminen ostopalveluna.

Perusterveydenhuollon toimintakokonaisuuden kehittämissuunnitelma vuosille 2008 – 2010 on hyväksytty terveyslautakunnassa 13.8.2008 (§ 145 ). Suunnitelman mukaan perusterveydenhuollossa siirryttiin aluemallista kolmen toimintaprosessin malliin vuonna 2009. Lisäksi suunnitelman liittyvät konsultaatiokäytännöt ja koulutusohjelmat ovat toteutuneet suunnitelmien mukaan. Resurssien osalta kaikkia suunnitelman tavoitteita ei ole pystytty toteuttamaan. Lisäksi osa uudistuksista odottaa tulevaa lainsäädännön muutosta: tuleva terveydenhuoltolaki tulee muuttamaan mm. potilaiden oikeuksia hoitoon hakeutumisessa. Perusterveydenhuollon toimipisteverkko hyväksyttiin peruspalvelulautakunnassa 30.9.2009 (§ 387).

Terveyslautakunta merkitsi tiedokseen 21.11.2007 (§ 203) selvityksen yhtä terveysasemaa vastaavan palvelukokonaisuuden ostamisesta. Selvitykseen liittyi työryhmän loppuraportti, Tampereen ja Turun perusterveydenhuollon järjestämisen vertailu, mahdollisen ulkoistamisen hyödyt, mahdollisuudet, heikkoudet, uhat sekä kustannukset.

Nykytilanne:

Perusterveydenhuollossa toimii jatkossa 9 terveysasemaa, jotka palvelevat kukin n. 20 000 asukasta. Alueiden väestöpohjat ja palveluiden tarve vaihtelevat; esimerkiksi keskustan alueella vanhusten määrä on varsin suuri ja Varissuon alueella on paljon maahanmuuttajia. Pääsy omalääkärille vaihtelee kiireettömissä tapauksissa muutamasta päivästä muutamaan kuukauteen. Myös päivystyksen käyttö vaihtelee runsaasti alueesta riippuen.

Tuleva terveydenhuoltolaki tullee määrittämään asiakkaiden oikeuksia hakeutua hoitoon haluamalleen lääkärille jopa kuntarajat ylittäen. Tämä tuo selkeitä haasteita erityisesti keskustan alueen terveysasemille.

Terveydenhuollon henkilöstön rekrytointi on ollut viime vuosina ongelmallista. Erityisesti lääkärityövoiman saanti perusterveydenhuoltoon on ollut vaikeaa. Sijaisista suuri osa on ollut vastavalmistuneita, ns. perusterveydenhuollon lisäkoulutusta suorittavia lääkäreitä ja vaihtuvuus on ollut suurta.

Alustava hankesuunnitelma:

Perusterveydenhuollon kehittämiseksi ehdotetaan perustettavaksi nelivuotista hanketta, jonka tarkoituksena on terveysasemien toiminnan kehittäminen. Hanke olisi nelivuotinen ja siinä otetaan huomioon tuleva terveydenhuoltolaki sekä Turun alueiden väestöjen erilaiset tarpeet. Hankkeessa käytettään hyväksi myös asemien henkilökunnan asiantuntemusta ja siihen liitetään koulutusohjelma muutoksen eteenpäin viemiseksi. Hankkeessa kokeillaan vaihtoehtoisia perusterveydenhuollon järjestämistapoja ja niiden vaikuttavuutta mitataan. Sähköistä asiointia kehittämällä pyritään suuntaamaan voimavaroja tarkoituksenmukaisesti.

Hankkeelle haetaan erillistä rahoitusta projektihenkilökunnan sekä mahdollisesti tarvittavan lisähenkilökunnan palkkaamiseen. Hanke edellyttää paikallisten virka- ja työehtosopimusten uusimista, erillisiä lupia työnjaon mahdollistamiseksi eri työntekijäryhmien välillä sekä yhteistyösopimusta tutkimuslaitoksen kanssa vaikuttavuuden seuraamiseksi.

Yksityiskohtainen projektisuunnitelma tuodaan peruspalvelulautakuntaan vuoden 2010 aikana.

Liite 1Selvitys yhtä terveysasemaa vastaavan palvelukokonaisuuden ostamisesta

Liite 2Perustervdenhuollon palveluiden ostamista koskeva loppuraportti

Liite 3Lahden, Tampereen ja Turun perusterveydenhuollon järjestämismallien vertailu

Liite 4Palveluiden hankkiminen ulkopuoliselta tuottajalta

Liite 5Turun perusterveydenhuollon kokonaiskustannukset asukasta kohden vuoden 2006 hinnoin

Liite 6Perusterveydenhuollon toimintakokonaisuuden kehittämissuunnitelma vuosille 2008 - 2010

Vs. peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusPeruspalvelulautakunta hyväksyy edellä olevan suunnitelman ja käy sitä koskevan lähetekeskustelun ja valtuuttaa sosiaali- ja terveysviraston neuvottelemaan ja hakemaan rahoitusta perusterveydenhuollon kehittämisohjelman toteuttamiseksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin äänin 10 - 2. Päätökseksi tulleen listaehdotuksen puolesta äänestivät Rosenlöf, Koivisto, Pietari, Koistinen, Kero, Mattsson, Wennström, Helva, Birstolin ja Leppä.

Muukkosen Lähteenmäen kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta, että kokeiluvaihtoehtona mainittu aseman palvelujen toteuttaminen ostopalveluna suljetaan pois, äänestivät Muukkonen ja Lähteenmäki.

Jakelu

tpvKorkeila Katariina
tpvKuusela Maisa
tpvSannola Päivi


Liitteet:

Perla § 435
Liite 1:Selvitys yhtä terveysasemaa vastaavan palvelukokonaisuuden ostamisesta
Liite 2:Perusterveydenhuollon palveluiden ostamista koskeva loppuraportti
Liite 3:Lahden, Tampereen ja Turun perusterveydenhuollon järjestämismallien vertailu
Liite 4:Palveluiden hankkiminen ulkopuoliselta tuottajalta
Liite 5:Turun perusterveydenhuollon kokonaiskustannukset asukasta kohden vuoden 2006 hinnoin.
Liite 6:Perusterveydenhuollon toimintakokonaisuuden kehittämissuunnitelma vuosille 2008- 2010