Liite 3

 

Palveluiden hankkiminen ulkopuoliselta tuottajalta

 

 

EDUT

-henkilökunnan saatavuus on turvattu

-palveluiden saatavuus parempi

-kustannuksien ennakoitavuus (määräaikainen sopimus)

-henkilökuntamitoituksen joustava optimointi

MAHDOLLISUUDET

-ulkoiselle palveluntuottajalle hoitoprosessin muuttamisvalmius parempi

-henkilökunnan käyttö joustavampaa eikä sidottu vakansseihin

-päivystyksen käyttö vähenee palveluiden saatavuuden myötä

-vuorovaikutus julkisen ja yksityisen sektorin välillä tiivistyy ja mahdollistaa eri yhteistyömuotojen kehittämisen

 

 

HAITAT

-katastrofivalmiuden ylläpito (jää julkisen sektorin tehtäväksi)

-virallisten tilastojen tuottaminen (jää julkiselle puolelle)

-virallisten kanteluiden ja muistutusten käsittely (jää julkiselle sektorille)

-viranomaistehtävät, esim. virka-avun antaminen (jäävät julkiselle sektorille)

-valtakunnallisesti sovittu tutkimus- ja selvitystoiminta (jää julkiselle sektorille)

-palvelukokonaisuuden kehittäminen ja suunnittelu jää palveluiden ostajalle

 

UHAT

-asiakaspalveluiden tasavertaisuus eri tuottajien välillä

-palveluiden laadun vaihtelut

-rahoitusjärjestelmän muuttuminen

-yhteisten hoitoreittien ja -ketjujen noudattaminen - asiakkaiden tasavertaisuus

-palvelutuottajan ja tilaajan välisen sopimuksen pitävyys