AIESOPIMUS (luonnos sitoumuksetta 17.1.2019)

 

 

Sopimuksen osapuolet:

 

1.Turun kaupunki

2.Logomon toimistot Oy

3.Logomon tapahtumatilat Oy

 

Sopimuksen tarkoitus

 

Tämän aiesopimuksen tarkoituksena on sopia Logomon toimistot Oy:n ja Logomon tapahtumatilat Oy:n omistaman kiinteistön 853-71-29-7 (jatkossa: ”Kiinteistö”) sopimuksentekohetkellä voimassa olevan asemakaavan velvoittaman pysäköintipaikkatarpeen tulevasta järjestämisestä.

 

Kiinteistön pysäköintitarve sopimuksentekohetkellä voimassa olevan asemakaavan mukaan on 439 autopaikkaa (jatkossa: ”Velvoitepaikat”). Sopimuksentekohetkellä Kiinteistön pysäköintitarpeesta on järjestetty omalla tontilla 79 paikkaa ja Turun kaupungilta vuokratulla LPA-1 -alueella (Autopaikkojen korttelialue korttelin 29 P-1/s -korttelialuetta ja matkakeskusta varten) 124 paikkaa.

 

Asemakaavan mukaisen pysäköintitarpeen järjestäminen edellyttää 236 paikan toteuttamista muualle.

 

Taustaa

 

Turun kaupunki ja VR-Yhtymä Oy ovat suunnitelleet pysäköintilaitoksen toteuttamista Ratapihankadun varressa sijaitsevalle, sopimuksentekohetkellä voimassa olevassa kaavassa LPY-1 -alueeksi (Yleisten pysäköintilaitosten korttelialue) osoitetulle hyväksytyn tonttijaon mukaiselle tontille 853-6-49-1 (6568 m2). LPY-1 -alueen omistaa Suomen valtio. Asemakaavan mukaan tontille voi toteuttaa 14350 k-m2 suuruisen pysäköintilaitosrakennuksen enintään viiteen tasoon.

 

LPA-1 -alueelle voi sopimuksentekohetkellä voimassa olevan asemakaavan mukaan toteuttaa pysäköintilaitoksen enintään kahteen tasoon.

 

Kaupungin tavoitteena on, että ratapiha-alueen kehittyessä tunnin juna-, elämyskeskus- ja matkakeskushankkeiden myötä alueen pysäköinti on 2030-luvulla järjestetty rakenteellisesti pysäköintilaitoksiin.

 

Selvyyden vuoksi todetaan, että sopimuksentekohetken lähtötilanteessa (vaihe 0) puuttuvat 236 velvoitepaikkaa järjestetään Kiinteistön ja VR-Yhtymä Oy:n keskinäisin sopimuksin VR-Yhtymä Oy:n omistamille alueille (liite 1).

 

Selvyyden vuoksi todetaan, että tässä aiesopimuksessa velvoitepaikkaoikeudella tarkoitetaan rakennusluvan ja asemakaavan edellyttämän pysäköintivelvoitteen lisäksi oikeutta käyttää autopaikkaa pysäköintiin 24/7 hallinnanjakosopimuksessa määritellyin poikkeuksin.

 

Aie pysäköintipaikkojen järjestämiseksi

 

Turun kaupunki sitoutuu osoittamaan alueet Kiinteistön niitä Velvoitepaikkoja varten, joita Kiinteistö ei ole saanut sijoitettua omalle tontilleen tai saanut haltuunsa muilla järjestelyillä, seuraavasti:

 

Vaihe 1:

 

Mikäli LPY-1 -alue siirtyy pysyväluonteisesti Turun kaupungin hallintaan 31.12.2019 mennessä, Turun kaupunki tulee varaamaan alueelta Logomon sillan työmaan aikaisesta käytön tarpeesta riippuen aikaisintaan 1.1.2020 lähtien enintään 236 pysäköintipaikkaa (liite 2)

 

Vaihe 2:

 

LPY-1 -alueelle mahdollisesti toteutettavaksi tulevan/tulevien pysäköintilaitoksen/pysäköintilaitosten rakentamisen aikana osa vaiheessa 1 osoitetuista pysäköintipaikoista osoitetaan sijoitettavaksi tilapäisesti muualle enintään 300 metrin etäisyydellä P-1/s -alueesta sijaitsevalle kiinteistölle tai yleiselle alueelle (liite 3).

 

Vaihe 3:

 

Vaihtoehto a:

 

Mikäli LPY-1 -alueelle ei ole toteutettu rakenteellista pysäköintilaitosta, on Logomon toimistot Oy:llä oikeus niin halutessaan ilmoittaa, että sen hallinnoimien ja järjestämien paikkojen määrä muutetaan siten, että se on 161, joka vastaa Logomon toimistot Oy:n velvoitepaikkamäärää. Mainittu tulee voimaan kuuden kuukauden kuluttua ilmoitushetkestä.

 

Tällöin Logomon tapahtumatilat Oy:lle syntyy velvoite järjestää ja hallinnoida kiinteistön 439 asemakaavan mukaisesta velvoitepaikasta Logomon tapahtumatilat Oy:lle kohdennettavia 278 velvoitepaikkaa.

 

Vaihtoehto b:

 

LPY-1 -alueelle -alueelle mahdollisesti toteuttavan pysäköintilaitoksen valmistuttua Logomon toimistot Oy:llä on hallinnanjakosopimuksen lisäyksen perusteella velvoite järjestää ja hallinnoida kiinteistön 439 asemakaavan mukaisesta velvoitepaikasta ainoastaan Logomon toimistot Oy:lle kohdennettavia 161 velvoitepaikkaa. Tällöin Logomon tapahtumatilat Oy:llä on velvoite järjestää ja hallinnoida kiinteistön 439 asemakaavan mukaisesta velvoitepaikasta Logomon tapahtumatilat Oy:lle kohdennettavia 278 velvoitepaikkaa.

 

Ne paikat, joita Logomon toimistot Oy ja/tai Logomon tapahtumatilat Oy ei voi järjestää omin järjestelyin, Kiinteistöltä tai muulta hallinnassaan olevalta tontiltaan, osoitetaan mainitusta / mainituista pysäköintilaitoksista (liite 4).

 

Kaupunki voi osoittaa osan paikoista myös LPY-1-alueelta maantasopysäköintinä niin kauan kuin se on alueen muu rakentaminen huomioiden mahdollista.

 

Mikäli em. vaiheiden 1 – 3 mukaisten toimenpiteiden toteuttaminen estyy, voi kaupunki osoittaa paikat myös muualle, enintään 300 metrin etäisyydellä P-1/s -alueesta sijaitsevaan paikkaan.

 

Pysäköintipaikkojen kustannukset

 

Pysäköintipaikkojen toteuttamisen kustannusvastuista ja toteutuksen aikataulusta sovitaan osapuolten kesken kirjallisesti erikseen. Lähtökohtana on, että velvoitepaikkojen vuokra-, rakentamis-, ylläpito-, peruskorjaus- ja muista kuluista samoin kuin pysäköintituottojen jakautumisesta sovitaan Logomon toimistot Oy:n ja Logomon tapahtumatilat Oy:n välillä samoin periaattein kuin sopimuksentekohetkellä voimassa olevassa hallinnanjakosopimuksessa ja sen lisäyksessä. Vaiheessa 3, jos tai kun Logomon toimistot Oy:n velvoite vastata velvoitepaikkojen järjestämisestä laskee 161 velvoitepaikkaan ja Logomon tapahtumatilat Oy:lle syntyy velvoite järjestää ja hallinnoida asemakaavan edellyttämät 278 velvoitepaikkaa, vastaa kumpikin yhtiön velvoitteenaan olevien paikkojen kaikista kustannuksista ja saa vastaavasti näiden paikkojen suhteessa pysäköintituotot itselleen.

 

LPY-1 -alueen ja muiden mahdollisesti vuokrattavien maa-alueiden maanvuokrat määritetään markkinavuokratasoon ja sidotaan indeksiin. Tavoitteena on, että LPY-1 -alueen maanvuokran perusvuosivuokra on 5 % vuodessa siitä hankinta-arvosta, jolla kaupunki alueen ostaisi Suomen valtiolta. Maa-alueen markkina-arvo vahvistetaan ennen vuokraamista auktorisoidun arviomiehen lausunnolla. Perittävä maanvuokra tarkistetaan vuosittain elinkustannusindeksillä ja muutoin alueen maanvuokrasta sovitaan kaupungin yleisesti käyttämin ehdoin.

 

Rakenteellisten laitospysäköintipaikkojen hinnoittelussa Turun kaupunki pitää lähtökohtana käyvän arvon mukaista tukkuhinnoittelua.

 

Maanvuokran tai laitospysäköintipaikkojen vuokran lisäksi Kiinteistön maksettavaksi ei tule erillisiä rasitemaksuja.

 

Kaupunki sitoutuu neuvottelemaan Kiinteistölle vuokratun LPA-1 -alueen vuokrasopimuksen pidentämisestä tai LPA-1 -alueen myymisestä vuokramiehelle rakenteellisen pysäköintilaitoksen toteuttamiseksi.

 

Aiesopimuksen voimassaolo, muutokset/siirtäminen ja sitovuus

 

Tämä aiesopimus tulee voimaan, kun kaupunginhallitus on sen hyväksynyt ja kun osapuolet ovat sen allekirjoittaneet.

 

Tämä aiesopimus on voimassa 31.12.2029 asti, elleivät osapuolet voimassaoloajasta erikseen toisin kirjallisesti sovi. Mikäli sopimuksen mukaisten järjestelyiden toteuttamisen edellytykset lakkaavat ennen em. määräaikaa kaupungin päätöksentekoon liittyvistä syistä, raukeaa aiesopimus samalla. Tätä aiesopimusta toimeenpannaan erillisin osapuolten välisin kirjallisin sopimuksin, joista päätetään erikseen.

 

Muutokset tähän aiesopimukseen on tehtävä kirjallisesti. Osapuolet eivät saa siirtää aiesopimusta kolmannelle ilman toisen osapuolen kirjallista suostumusta.

 

Tämä aiesopimus kuvastaa osapuolten vilpitöntä aikomusta toteuttaa sopimuksessa sovitut järjestelyt, mutta ei kuitenkaan ole osapuolia oikeudellisesti sitova.

 

Liitteet

 

Liite 1   Kartta vaiheesta 0

Liite 2   Kartta vaiheesta 1

Liite 3   Kartta vaiheesta 2

Liite 4   Kartta vaiheesta 3a ja 3b

 

Jakelu

 

Tämä aiesopimus on laadittu kolmena samanlaisena kappaleena, yksi kullekin osapuolelle.

 

Päiväys ja allekirjoitukset

Liite 1

Liite 2

Liite 3

Liite 4