Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen7411.02.201921
Stadsfullmäktige2725.02.201910

13596-2018 (00 01 01, 00 01 00)

Ändring av småbarnspedagogikens förvaltning

Sammandrag: -

Ssn § 74

Kasopelk § 5

Sektordirektör Timo Jalonen 18.1.2019:

Vid behandlingen av de åtgärder som den första delårsöversikten förutsatte, beslöt stadsstyrelsen 4.6.2018 § 239, att bildningssektorn gör en utredning om servicehandledningen och kostnaderna inom småbarnspedagogiken i samarbete med och under styrning av koncernförvaltningens ansvarsområde för ekonomi och finansiering, och förelägger stadsstyrelsen utredningen för behandling före slutet av september. I anknytning till den utredning som gjordes beslöt stadsstyrelsen 5.11.2018 § 421 bl.a. att den finskspråkiga kommunala småbarnspedagogiken, privata småbarnspedagogiken samt servicehandledningen för småbarnspedagogiken ska samordnas under en direktör.

Enligt 30 § i förvaltningsstadgan ansvarar i nuläget gemensamma tjänster inom bildningssektorn för tillfället för servicehandledningen inom småbarnspedagogiken, småbarnspedagogiska tjänster som anskaffats enligt lagen om småbarnspedagogik och förskoleundervisning som anskaffats enligt lagen om grundläggande utbildning, de uppdrag som enligt lagen om stöd för hemvård och privat vård av barn ankommer på kommunen, morgon- och eftermiddagsverksamheten enligt lagen om grundläggande utbildning, elev- och studerandevårdstjänster samt koordineringen av projektverksamheten.

Stadsstyrelsens riktlinjer om ändringen av småbarnspedagogikens förvaltning förutsätter att ändringar görs i förvaltningsstadgan. Småbarnspedagogikens servicehandledning, småbarnspedagogiska tjänster som anskaffats enligt lagen om småbarnspedagogik och uppdrag som enligt lagen om stöd för hemvård och stöd för privat vård av barn ankommer på kommunen, borde överföras från serviceområdet för gemensamma tjänster till serviceområdet för småbarnspedagogik.

Efter överföringen skulle uppgifterna som serviceområdet för gemensamma tjänster ansvarar för vara förskoleundervisning anskaffad enligt lagen om grundläggande undervisning, morgon- och eftermiddagsverksamhet enligt lagen om grundläggande undervisning, elev- och studerandevårdstjänster samt koordinering av projekt- och projektverksamhet. Eftersom de är ganska små helheter, skulle det inte vara ändamålsenligt att låta dem utgöra sina egna serviceområden. Småbarnspedagogikens serviceområde ansvarar redan för den finskspråkiga förskoleundervisning som staden själv producerar, så förskoleundervisning som anskaffats enligt lagen om grundläggande utbildning kunde även överföras till serviceområdet för småbarnspedagogik. På samma sätt kunde morgon- och eftermiddagsverksamhet som beskrivs i lagen om grundläggande undervisning, överföras till uppgifterna för småbarnspedagogikens serviceområde. Resten av de gemensamma tjänsterna dvs. elev- och studerandevården samt koordineringen av projektverksamhetens kunde överföras till den gemensamma förvaltningen ansvarsområde. Efter detta kunde serviceområdet för gemensamma tjänster läggas ned.

Ärendets historia och bakgrund

Småbarnspedagogiken blev en del av det dåvarande bildningsväsendet 1.8.2010. Före det hörde småbarnspedagogiken några år till det ett år tidigare sammanslutna social- och hälsoväsendet, där småbarnspedagogiken bildade ett eget resultatområde. Resultatområdet bildade en egen helhet och till helheten hörde både kommunala och privata småbarnspedagogiska tjänster på båda inhemska språken. Verksamheten leddes av en direktör för resultatområdet. Resultatområdet delades geografiskt så att det leddes av fem områdeschefer, som precis som direktören för serviceområdet ansvarade för sitt områdes kommunala och privata småbarnspedagogiska tjänster samt ett uppdrag inom utveckling.

Då det beslöts att yrkesutbildningen skulle bli en del av undervisningsväsendet från 1.1.2011, skapades ett nytt fostrings- och undervisningsväsende. Samtidigt beslöt man att ta i bruk en beställare-producent-modell som avtalsstyrning. Till den nya servicedirektörens uppgifter hörde enligt modellen beställningen av småbarnspedagogiska tjänster och tjänster för den grundläggande utbildningen. Till fostrings- och undervisningsväsendet hörde samma serviceuppgifter som till den nuvarande bildningssektorn. Bildningssektorn grundades 1.1.2013 då staden avskaffade flera biträdande stadsdirektörer och verkchefer.

Den dåvarande undervisningsnämnden behandlade genomförandet av avtalsstyrningssystemet och förberedelser inför att flytta småbarnspedagogiken 31.3.2010 § 64, då nämnden med rösterna 7–3 inte alls understödde den nya verksamhetsmodellen. Nämnden ansåg att modellen var dyr, svårförståelig och skulle orsaka interna meningsskiljaktigheter. Stadsstyrelsen förkastade dock nämndens beslut.

Som en följd av förvaltningsreformen bröt sig de svenskspråkiga småbarnspedagogiska tjänsterna så småningom loss och blev en del av det svenskspråkiga serviceområdet. Uppgifterna för de finskspråkiga småbarnspedagogiska tjänsterna blev då de finskspråkiga småbarnspedagogiska tjänsterna.

Servicedirektörens uppgiftsbeskrivning har under årens lopp betydligt ändrat. Beställaruppgiften för grundläggande utbildning har helt lämnat bort och istället för den finns nu ansvar för morgon- och eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande utbildningen och därtill har småbarnspedagogikens servicehandledning bildats som en ny helhet. I nuläget är servicedirektörens benämning direktör för serviceområdet. För tillfället står småbarnspedagogiken under tre serviceområdesdirektörer. Av dessa sköter en endast småbarnspedagogikens ärenden, den andra i huvudsak och den tredje delvis.

Även antalet områdeschefer har minskat och arbetsbeskrivningen har ändrats. Två områdeschefer ansvarar för de finskspråkiga kommunala tjänsterna, den tredje för de svenskspråkiga och den fjärde för de privata tjänsterna.

Ifall organisationen skulle förnyas enligt detta förslag skulle det innebära att man delvis återgår till situationen så som den var före år 2011.

Situationen i andra stora städer

På grund av tvåspråkigheten påminner situationen i Vanda, Esbo och Helsingfors mest om situationen i Åbo. De svenskspråkiga tjänsterna har bildat en egen helhet men den finskspråkiga småbarnspedagogiken står under en direktör oberoende av om det är frågan om privat eller kommunal service. I Tammerfors har småbarnspedagogiska tjänster och tjänster för grundläggande undervisning stått under en direktör. I Uleåborg utgör småbarnspedagogiken en helhet.

Ett liknande områdessystem som Åbo har finns även i de andra stora städerna.

En noggrannare utredning om de andra stora städernas organisation bifogas i tilläggsmaterial 1.

Syftet med ändringen och effekterna

Stadsstyrelsen fastställde 5.11.2018 § 421 att småbarnspedagogiken borde stå under en direktör med undantag av de svenskspråkiga småbarnspedagogiska tjänsterna. Det betyder att antalet serviceområdesdirektörer skulle vara en mindre än tidigare.

På basis av de hörandetillfällen som sektordirektören hållit, verkar det ändamålsenligt att utöver de ändringar som gäller serviceområdesdirektörerna, även områdeschefernas uppgiftsbeskrivningar skulle delvis ändras så att de motsvarar beskrivningarna före år 2011. Områdescheferna skulle då ansvara för tillsynen av både den kommunala och den privata småbarnspedagogiken. Även bland områdescheferna har det uppstått motsättningar mellan den kommunala och privata småbarnspedagogikens områden.

Ifall organisationsreformen i huvudsak skulle genomföras så att man skulle ändra uppgiftsbeskrivningarna, skulle de ekonomiska besparingarna endast utgöras av att den ena direktörtjänsten kunde indras. Kostnaderna skulle minska ca 106 500 euro per år, och detta endast för personalkostnadernas del. Utöver personalkostnaderna skulle även en del besparingar fås på grund av det minskade antalet resor, utbildningar, lokaler och arbetsredskap. Då syftet dock inte varit att säga upp någon, skulle besparingarna endast delvis förverkligas. De förverkligade inbesparingarna skulle vara beroende av vilken uppgift den andra direktören för serviceområdet skulle placeras i. I budgeten för år 2019 har 96 miljoner euro reserverats för småbarnspedagogiken, så de direkta ekonomiska besparingarna skulle inte vara betydliga.

Ett känt faktum är att en hel del politisk-ideologisk laddning anknyter till småbarnspedagogiken. För det mesta är attityderna till privat småbarnspedagogik passionerat antingen för eller emot. Den nuvarande tjänsteorganisationsmodellen stödjer kraftigt den ifrågavarande verksamhetsmodellen som i Åbo jämfört med andra städer, är ovanligt tillspetsad. Enligt min uppfattning är tjänsteorganisationens syfte inte att stärka den typen av verksamhetssätt.

Nämnden för fostran och undervisning och stadsstyrelsen har i flera olika skeden fäst uppmärksamhet vid att småbarnspedagogikens kostnader i Åbo är höga. Om någon allmän slarvighet är det dock inte frågan om på sektorn, eftersom den grundläggande utbildningens, gymnasieutbildningens och yrkesutbildningens kostnader ligger under hela landets genomsnittliga nivå och på samma nivå som andra större städers genomsnitt. På basis av den utredning som gjorts till stadsstyrelsen skulle det finnas ett sparpotential på ca fyra miljoner euro inom småbarnspedagogiken. En tydligare organisation kunde möjliggöra att det målet förverkligas. Av denna uppfattning var även undervisningsnämnden i mars 2010. Ändringens indirekta ekonomiska verkningar kunde vara betydande.

Ur barn- och familjeeffekternas synvinkel har saken inte någon inverkan. Det är närmast frågan om ändring av uppgiftsbeskrivningarna för daghemsföreståndarnas närmaste chefer och utnämnandet av en ny direktör för serviceområdet, och dessa har inte heller någon direkt inverkan på barnens ställning. Med tanke på familjernas ställning kan saken eventuellt ha någon betydelse eftersom den nya lösningen bättre skulle trygga principen om närservice.

Sammanfattning

Stadsstyrelsens beslut 5.11.2018 § 421 om att följande åtgärder ska vidtas för att genomföra riktlinjen om ändringen av småbarnspedagogikens förvaltning:

-småbarnspedagogiken sammanförs under en förvaltning såsom stadsstyrelsen 5.11.2018 § 421 avser,
-förnya förvaltningsstadgan 30 § såsom tidigare förslagits,
-välja en ny direktör för serviceområdet och flytta en direktör för serviceområdet till andra uppgifter efter att stadsfullmäktige har genomfört ändringen av förvaltningsstadgan och
-ändrar områdeschefernas uppgiftsbeskrivning så att de ansvarar för både kommunala och privata tjänster.

En eventuell ändring skulle vara smart att genomföra i början av verksamhetsåret 1.8.2019 eller i början av budgetåret 1.1.2020. Även om ändringen skulle genomföras först 1.1.2020, skulle det ifrågavarande årets budget behöva vara så gott som färdig redan 20.9.2019.

Beredningen av ändringen av förvaltningen kan genomföras så att efter beslutet om ändring av förvaltningsstadgan, väljs en ny direktör för serviceområdet, som efter detta ansvarar för den noggranna beredningen av ändringen av serviceområdets organisation. Beredningen av ändringen kan även genomföras så att organisationen för småbarnspedagogikens serviceområde bereds först, med stöd av en eventuell konsult, och att man efter organisationen blivit färdig väljer en ny direktör för serviceområdet. För beredningens del skulle det vara ändamålsenligt att den nya direktören för serviceområdet blir vald att leda beredningen.

Behandling av ärendet

I 30 § i förvaltningsstadgan bestäms om de grundläggande uppgifterna för varje serviceområde inom bildningssektorn. Om ändring av förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige. Enligt 37 § i förvaltningsstadgan väljer nämnden för fostran och undervisning direktören för serviceområdet. Enligt 45 § i förvaltningsstadgan beslutar sektordirektören om den övriga organisationen av sin sektor, ifall det inte är frågan om att grunda eller avskaffa en skola.

Nämnden för fostran och undervisning behandlade ärendet 21.11.2018 § 197 och 12.12.2018 § 200. Ärendet remitterades för ny beredning.

Samarbetsförfarande

Genomförandet av stadsstyrelsens riktlinjer kan ha inverkan på personalen.

Ärendet har behandlats i bildningssektorns samarbetsgrupp 19.11.2018 och 10.12.2018. Bildningssektorns samarbetsgrupp kommer att behandla ärendet 21.1.2019. Sektordirektören deltog i utredningen av ärendet till småbarnspedagogikens ledningsgrupp 14.11.2018. Småbarnspedagogikens ledningsgrupp har behandlat ärendet 29.11.2018 och 10.1.2019. Småbarnspedagogikens samarbetsgrupp har behandlat ärendet 15.1.2019. Ledningsgruppen för den gemensamma förvaltningen och gemensamma tjänster (samarbetsgrupp) har behandlat ärendet 16.1.2019.

Direktör för serviceområdet Maija-Liisa Rantanen har hörts i ärendet 14.11.2018 och 7.1.2019. Direktör för serviceområdet Vesa Kulmala har hörts i ärendet 15.11.2018 och 7.1.2019. Områdeschef Virpi Kariluoma har hörts i ärendet 16.11.2018 och 9.1.2019. Områdeschef Pia Jokinen har hörts i ärendet 23.11.2018 och 14.1.2019. Områdeschef Kirsti Yrttiaho har hörts i ärendet 26.11.2018 och 14.1.2019.

De personer som hörts har kallats till det senare tillfället skriftligen och som bilaga till brevet har funnits en skriftlig utredning om ändringen av småbarnspedagogikens förvaltning och dess eventuella inverkan på arbetsuppgifterna till det omfång som ärendet hunnit beredas då inbjudningarna skickats ut. De personer som hördes har även getts möjlighet att lämna in ett skriftligt ställningstagande i ärendet senast 18.1.2019. De inlämnade ställningstagandena bifogas i bilaga 2 och 3.

Ifall stadsfullmäktige godkänner ändringen av förvaltningsstadgan på det sätt som föreslagits, ska en behandling enligt lagen om samarbete mellan kommunala arbetsgivare och arbetstagare om eventuella ändringar i arbetsuppgifterna hållas separat med de personer som ändringarna rör.

Bilaga 1Förslag om ändring av 30 § i förvaltningsstadgan

Bilaga 2Maija-Liisa Rantanens ställningstagande 14.1.2019

Bilaga 3Vesa Kulmalas ställningstagande 16.1.2019

Tilläggsmaterial 1Utredning om småbarnspedagogikens organisation i andra stora städer

Tilläggsmaterial 2Utdrag ur promemorian för småbarnspedagogikens ledningsgrupp 29.11.2018

Tilläggsmaterial 3Utdrag ur promemorian för småbarnspedagogikens ledningsgrupp 10.1.2019

Tilläggsmaterial 4Promemoria av småbarnspedagogikens samarbetsgrupp 15.1.2019

Tilläggsmaterial 5Utdrag ur promemorian för ledningsgruppen för gemensam förvaltning och gemensamma tjänster 16.1.2019

Tilläggsmaterial 6Promemoria om hörande av Maija-Liisa Rantanen 14.11.2018 (sekretessbelagd, Lag om offentlighet i myndigheternas verksamhet, 24 § 1 mom. punkt 32)

Tilläggsmaterial 7Promemoria om hörande av Maija-Liisa Rantanen 7.1.2019 (sekretessbelagd, Lag om offentlighet i myndigheternas verksamhet, 24 § 1 mom. punkt 32)

Tilläggsmaterial 8Promemoria om hörande av Vesa Kulmala 15.11.2018 (sekretessbelagd, Lag om offentlighet i myndigheternas verksamhet, 24 § 1 mom. punkt 32)

Tilläggsmaterial 9Promemoria om hörande av Vesa Kulmala 7.1.2019 (sekretessbelagd, Lag om offentlighet i myndigheternas verksamhet, 24 § 1 mom. punkt 32)

Tilläggsmaterial 10Promemoria om hörande av Virpi Kariluoma 9.1.2019 (sekretessbelagd, Lag om offentlighet i myndigheternas verksamhet, 24 § 1 mom. punkt 32)

Tilläggsmaterial 11Promemoria om hörande av Pia Jokinen 14.1.2019 (sekretessbelagd, Lag om offentlighet i myndigheternas verksamhet, 24 § 1 mom. punkt 32)

Tilläggsmaterial 12Promemoria om hörande av Kirsti Yrttiaho 14.1.2019 (sekretessbelagd, Lag om offentlighet i myndigheternas verksamhet, 24 § 1 mom. punkt 32)

Tilläggsmaterial 13Beslut av bildningssektorns samarbetsgrupp 19.11.2018 § 67

Tilläggsmaterial 14Beslut av bildningssektorns samarbetsgrupp 10.12.2018 § 76

Tilläggsmaterial 15Beslut av bildningssektorns samarbetsgrupp 21.1.2019 § 5 (ojusterat)

FörslagNämnden för fostran och undervisning beslutar föreslå stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige att stadgarna för stipendiefonden ändras enligt bilaga 1.

BeslutFörslaget godkändes.

Kulmala anmälde jäv och avlägsnade sig från sammanträdet för den tid som behandlingen av ärendet pågick.

Bilaga 1Förslag om ändring av 30 § i förvaltningsstadgan

Tilläggsmaterial 1Utredning om småbarnspedagogikens organisation i andra stora städer

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att 30 § i förvaltningsstadgan ändras från och med 1.8.2019 enligt det som bestäms i bilaga 1.

BeslutFörslaget godkändes.

Beslut i ärendet fattades med rösterna 11-2, 1 frånvarande.

Vid omröstning med handuppräckning röstade Pätäri, Maaskola, Miikkola, Schauman, Sundqvist, Hassan, Vornanen, Takatalo, Aaltonen, Vierimaa och Kattelus för föredragandens beslutsförslag.

För Yrttiahos följande ändringsförslag röstade förutom honom även Lindfors som understödde honom:

”Stadsstyrelsen beslutar föreslå stadsfullmäktige att förslaget gällande förvaltningsstadgan godkänns med den ändringen att förmiddags- och eftermiddagsverksamheten överförs till serviceområdet för den grundläggande utbildningen.

Därtill beslutar stadsstyrelsen att den eventuellt nya serviceområdesdirektören för småbarnspedagogiken väljs genom ett offentligt ansökningsförfarande efter att förvaltningsstadgan har ändrats.”

Eklund var frånvarande från sammanträdet.

Sfm § 27

Bilaga 1Förslag om ändring av 30 § i förvaltningsstadgan

Tilläggsmaterial 1Utredning om småbarnspedagogikens organisation i andra stora städer

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att 30 § i förvaltningsstadgan ändras från och med 1.8.2019 enligt det som bestäms i bilaga 1.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Framlagt remissförslag och dess behandling

Yrttiaho lämnade med understöd av Oksanen följande remissförslag:

”Stadsfullmäktige beslutar återremittera ärendet för ny beredning.

Förslaget gällande förvaltningsstadgan ändras så att förmiddags- och eftermiddagsverksamheten överförs till serviceområdet för den grundläggande utbildningen.

Inleds en beredning för effektivisering av övervakningen inom den privata småbarnspedagogiken på grund av de problem som uppdagats vid regionförvaltningsverkets övervakningsbesök så att antalet oanmälda övervakningsbesök ökas på enheterna och att det utarbetas en separat plan för övervakning av den privata småbarnspedagogiken.

Säkerställs att den kommunala och privata småbarnspedagogiken även i fortsättningen hålls separat från varandra i avtalsstyrningsdokumenten och budgeten vid nämnden för fostran och undervisning så att de privata och offentliga tjänsternas omfattning, kvalitet och kostnader kan följas upp.”

Då diskussionen avbrutits framställde ordförande följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder fortsatt behandling av ärendet röstar "ja", om "nej" vinner, har Yrttiahos remissförslag blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 51 fullmäktigeledamöter en fortsatt behandling av ärendet och 12 fullmäktigeledamöter understödde Yrttiahos remissförslag, 2 fullmäktigeledamöter röstade blankt och 2 var frånvarande, och således fortsatte behandlingen av ärendet.

Framlagda ändringsförslag och deras behandling

Beslutet fattades efter två omröstningar.

Omröstning 1

Oksanen lämnade understödd av Li Andersson följande ändringsförslag:

”Därtill beslutar stadsfullmäktige att den nya serviceområdesdirektören för småbarnspedagogiken väljs genom ett öppet och offentligt ansökningsförfarande efter att förvaltningsstadgan har ändrats.”

Efter avslutad diskussion framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Oksanens ändringsförslag blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 53 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 12 fullmäktigeledamöter understödde Oksanens ändringsförslag, 2 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Omröstning 2

Oksanen lämnade understödd av Yrttiaho följande ändringsförslag:

”Förmiddags- och eftermiddagsverksamheten överförs till serviceområdet för den grundläggande utbildningen.”

Efter avslutad diskussion framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Oksanens ändringsförslag blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 53 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 12 fullmäktigeledamöter understödde Oksanens ändringsförslag, 2 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Bilaga 2Omröstningsförteckningarna


Bilagor:

Sfm § 27
Bilaga 1:Ehdotus hallintosäännön 30 §:n muutoksiksi
Bilaga 2:Äänestyslistat / Omröstningsförteckningarna