Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta | 141 | 12.09.2012 | 4 |
9582-2012 (041)
Talousarvio- ja suunnitelmaehdotus 2013 - 2016
Tiivistelmä:
Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi sekä strateginen palvelusopimus 2013 että talousarvio- ja suunnitelmaehdotus 2013 - 2016. Ne esitetään hyväksyttäväksi samassa yhteydessä siten, että samalla voidaan tehdä mahdolliset muutokset kumpaankin.
Vapelk § 141
Palvelujohtaja Vesa Kulmala ja tulosaluejohtajat Outi Rinne ja Maija-Liisa Rantanen sekä talouspäällikkö Anne Takalo 5.9.2012:
Kaupunginhallituksen asettamat kehysluvut 2013 – 2016
Kaupunginhallitus on päättänyt kokouksessaan 11.6.2012 § 313 suunnitteluluvut talousarviolle 2013 ja taloussuunnitelmavuosille 2014 – 2016 hallintokunnittain.
Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan osalta kehysluvut ovat
Netto 1 000 € | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Yhteensä | 202 070 | 207 400 | 213 100 | 220 900 |
Muutos | 2,3 % | 2,6 % | 2,7 % | 3,7 % |
Lautakuntien alaisten tulosalueiden osalta kehys on jaettu talousarviovuodelle 2013 siten, että huomioidaan mahdollisuuksien mukaan ennusteen mukainen kehitys ja toimintaan vaikuttavat muutokset.
Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin strateginen palvelusopimus 2013
Sopimuksessa painopisteeksi on asetettu hyvinvoinnin lisääminen eri keinoin. Sopimuksessa sovitaan asiakasmääristä, päivähoitolasten määristä sekä perusopetuksen oppilasmääristä. Sopimuksessa korostuu palvelun kehittämiseen liittyvä tavoiteosa. Strategisesta palvelusopimuksesta keskeiset tavoitteet on nostettu talousarviokäsittelyyn kaupunginvaltuuston päätettäväksi.
Strategista palvelusopimusta on käsitelty varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnassa 15.8.2012 ja 28.8.2012, lisäksi sopimuksia on esitelty tulosalueiden esimiesten kokouksessa 3.9.2012.
Lasten kasvatuksen ja opetuksen sekä nuorten ja aikuisten koulutuksen strategiset palvelusopimukset tullaan yhdistämään talousarvioprosessin edetessä, koska vuoden 2013 alusta toimialalla on vain yksi lautakunta.
Liite 1 Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin strateginen palvelusopimus 2013
Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan vuoden 2013 ja vuosien 2013 – 2016 taloussuunnitelmakauden toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet
Talousarvio- ja suunnitelmaehdotuksen 2013 – 2016 toiminnallisissa ja taloudellisissa tavoitteissa on käsitelty kasvatus- ja opetustoimen toiminta-ajatus sekä lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin toimintaympäristön muutostekijät ja yleisperustelut toiminnallisille tavoitteille ja kehittämistoimenpiteille.
Kaupunginvaltuustoon nähden sitoviksi vahvistettaviksi tavoitteiksi on nostettu:
•varhaiskasvatuksen palvelurakenteen monipuolistaminen ja palvelun laajentamisessa painopisteen suuntaaminen yksityisiltä tuottajilta hankittaviin palveluihin
•monipuolisen ja laadukkaan perusopetuksen mahdollistaminen
•resurssien suuntaaminen ennaltaehkäisevään työhön ja lapsen ja oppilaan oikea-aikaisen kasvun ja oppimisen tukemiseen lähikoulu- ja -päivähoitopalveluperiaatteen mukaisesti
•hyvinvoinnin lisääminen kehittämällä varhaisen puuttumisen ja ennaltaehkäisevän työn menetelmiä osana perustoimintaa ja yhteistyössä muiden tahojen kanssa
•toisen asteen koulutukseen siirtymisen tukeminen riittävällä yksilöllisellä ohjauksella.
Kaupunginvaltuustolle tiedoksi annettavaan osuuteen on nostettu toimintaa kuvaaviksi tunnusluvuiksi ja mittareiksi päiväkotihoidossa olevien lasten osuus kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevista lapsista, pienten lasten hoitojärjestelmän mukaiset vuosittaiset kustannukset kuusikkovertailun mukaan, oppilasmäärät perusopetuksessa 1 – 9 vuosiluokilla ja opetustunnin keskimääräinen hinta OPH:n vertailun mukaan.
Työvoiman käyttöön liittyvissä tavoitteissa on arvioitu tulosalueittain henkilötyövuosien ja palkkamenojen kehitys sekä eläkkeellelähtöennuste. Lisäksi arvioidaan sairauspoissaolojen määrää.
Henkilöstön työhyvinvoinnin mittarit perustuvat joka toinen vuosi tehtävään Kunta10 kyselyyn ja siitä saataviin mittareihin. Syksyllä 2012 suoritetaan seuraava kysely ja siitä saatavia tuloksia on arvioitavissa vasta vuoden 2013 puolella.
Kestävän kehityksen osuudessa asetetaan tavoitteeksi kasvihuonekaasujen päästöjen vähentäminen ja ekotukihenkilöiden määrän lisääminen. Lisäksi lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi on asetettu tavoite vähentää peruskoulun jälkeen ilman koulutuspaikkaa jääneiden määrää.
Käyttöenergian säästäminen on kasvatus- ja opetustoimessa nostettu tavoitteeksi ja vuosittaiseksi energiansäästöprosentiksi on asetettu 2 %. Toimenpiteenä tämän tavoitteen saavuttamiseksi on ekotukihenkilöiden toiminta ja sitä kautta saada keinot ja tavoitteet viedyksi läpi koko hallintokunnan.
Liite 2 Toimielimen vuoden 2013 ja vuosien 2013 – 2016 taloussuunnitelmakauden toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet
Talousarvioehdotus vuodelle 2013 ja taloussuunnitelmavuosille 2013 - 2016
Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan alaisen toiminnan kehysluku vuodelle 2013 antaa kasvumahdollisuutta saadun lisämäärärahan jälkeiseen talousarvioon vuodelle 2012 noin 2,3 %. Kehys on jaettu tulosalueille ja vuoden 2013 talousarvioluvut on sopeutettu näihin kehyksiin varhaiskasvatusta lukuun ottamatta. Luvuissa ei ole kuitenkaan huomioitu suunniteltua siirtymää luomuruokatarjonnassa tasolle kaksi, vaan on pysytty tasossa yksi, joka on toteutettu vuonna 2012. Lisäkustannus koko kasvatus- ja opetustoimelle tästä siirtymisestä olisi noin 266.000 euroa, josta varhaiskasvatuksen osuus on noin 98.000 euroa ja perusopetuksen 137.000 euroa. Nyt saatu kehys ei riitä tämän kustannuksen kattamiseen ilman siihen suunnattua lisärahoitusta.
Yhteiset toiminnot
Tulosalue sisältää kaikkien tulosalueiden yhteiset, kaupungin sisäisesti veloittamat kustannukset kuten sisäiset vuokrat, it-palvelut, puhelinkustannukset, taloushallinnon palvelukeskuksen veloittamat kustannukset, hankinta- ja logistiikkakeskuksen veloittamat kustannukset sekä kuel ja varhe –maksut. Yhteisten toimintojen 2013 budjetoitu nettomäärä on 42,4 milj. euroa.
Yhteiset toiminnot kasvaa kokonaisuudessaan vuoden 2012 talousarvioon verrattuna 3,1 %. Sisäiset vuokrat kasvavat noin 4,9 % ja suurin kasvu, noin 13,7 % eli noin 1.041.000 euroa kohdistuu varhaiskasvatukseen laajentuneen toiminnan johdosta. Muilta osin pysytään keskimäärin sisäisten vuokrien hintojen nousun tasolla.
Yhteisten toimintojen talousarvio tullaan jakamaan lopullisessa muodossaan tulosalueille, jotta toiminnasta aiheutuvat kustannukset ja määrärahat ovat kohdennettuina niitä aiheuttaville toiminnoille.
Kasvatus- ja opetusvirasto
Kasvatus- ja opetusviraston toiminnat pitävät sisällään viraston ylimmän johdon, yleishallinnon, suunnittelu- ja kehittämistoiminnan, hanketoiminnan, TOP -keskuksen, kansainvälisen toiminnan, tilapalvelut, talouspalvelut sekä lautakuntien kustannukset. Viraston budjetoitu nettomäärä on 5,1 milj. euroa. Kasvua vuoden 2012 talousarvioon on 13,4 % ja suurimmat kasvuluvut tuottavat uusina budjetoitavina erinä luottamusmiestoiminnan menot, lisävaraus ergonomiakalusteiden hankintaan lähinnä varhaiskasvatuksen toimintoihin sekä hanketoiminnassa hankkeiden ja projektien omarahoitusosuuksien tarkempi ennakointi.
Varhaiskasvatus
Varhaiskasvatuksen tulosalueen talousarviokehys antaa kasvumahdollisuutta vuoden 2012 tarkistettuun talousarvioon 2,9 %. Vuoden 2012 ennuste näyttää kuitenkin, että lisätalousarvioonkin nähden ylitystä tulisi vielä noin 1,6 milj. euroa. Perustana ylitykselle on vuoden 2011 tilinpäätös, joka ylittyi noin 3 miljoonaa euroa. Vuoden 2011 tasoon nähden palkankorotukset vuodelle 2012 aiheuttivat kustannusten kasvua 1,2 milj. euroa ja henkilöstölisäykset (45 htv) 1,9 milj. euroa. Henkilöstölisäykset vuonna 2012 ovat:
•11 htv, palkkaamislupien lisäys aiheutuen lapsimäärien kasvusta mm. Rahjepolun päiväkodissa
•13 htv, pysyvän sijaisresurssin lisääminen päivähoitoyksiköihin
•11 htv, päivähoitoavustajien lisäys
•10 htv, avoimen varhaiskasvatustoiminnan lisäys
Talousarvioehdotuksessa vuodelle 2013 on lähdetty vuoden 2012 henkilöstötasosta lisäten uuden Kerttulin päivähoitoyksikön sekä avoimen varhaiskasvatustoiminnan henkilöstöä sekä yksittäisistä lapsimäärän lisäyksistä johtuvaa resurssia yhteensä 32 htv:lla. Palkankorotusten ja henkilötyövuosilisäysten johdosta henkilöstökustannusten lisäys on noin 2,4 milj. euroa. Lisäksi palveluseteleiden, esiopetuksen ostopalvelun ja sijoituslasten aiheuttamat kustannusten lisäykset ovat noin 1,4 milj. euroa. Investointitukea varten talousarvioon on varattu 100.000 euroa. Vastaavasti yksityisen hoidon tuen arvioidaan vähenevän noin 850.000 euroa vuoden 2012 tasosta. Muut kustannukset kuten ruokapalvelut, aineet ja tarvikkeet sekä muut kustannukset kasvavat noin 700.000 euroa. Kaikkiaan kasvua vuoden 2012 ennusteeseen nähden on 3,8 miljoonaa euroa. Ylitystä annettuun kehykseen vuodelle 2013 tulee näillä perusteilla yhteensä 3,4 milj. euroa. Varhaiskasvatuksen näin budjetoitu nettomäärä on 72,9 milj. euroa. Mikäli noudatetaan annettua ohjelukua jää omasta tuotannosta toteuttamatta 120 – 150 päivähoitopaikkaa riippuen lasten iästä ja avointa toimintaa ei voida toteuttaa. Lisäksi jo investointituen myötä käynnistettyihin palvelusetelipäiväkoteihin ei voida myöntää perheille palveluseteliä noin 100 hoitopaikkaan.
Euroissa ei ole huomioitu valmistelussa olleiden Topeliuksen siirtoyksiköiden toiminnan aloittamista Moikoisissa eikä seurakunnalta vuokrattujen tilojen käyttöönottoa Ilpoisissa. Mikäli toimintaa joudutaan edelleen lisäämään kasvavan kysynnän vuoksi joko näissä kohteissa tai muissa tiloissa omana toimintana tai yksityisestä tuotannosta, tullaan tämän osalta tekemään vuoden 2013 aikana lisätalousarvioesitys.
Perusopetus
Perusopetuksen talousarvioehdotus 2013 on tehty annettuun kehykseen, joka on nettomäärältään 85,2 milj. euroa. Vuoden 2012 ennusteeseen nähden, joka ennustaa pysymistä talousarviossa, kasvua on 1,9 %. Kehyksessä pysymisen taustalla on vuonna 2012 tehdyt säästöt sekä tuntikehyksessä, sijaiskustannuksissa, koulutusmenoissa, aineissa ja tarvikkeissa sekä koulukuljetusmenoissa. Lisäksi talousarviossa on budjetoitu edelleen vuodelle 2013 saatava perusopetuksen ryhmäkokojen pienentämisraha, yhteensä noin 1,7 milj. euroa, jolla ryhmäkokoja voidaan pitää nykyisellä tasolla.
Liite 3 Lautakunnan ja tulosalueiden talousarvioehdotukset 2013 – 2016, toimitetaan myöhemmin
Liite 4 Lautakunnan hankintasuunnitelma vuosille 2013 - 2016
Kasvatus- ja opetustoimen johtaja Timo Jalonen:
Ehdotus Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta päättää hyväksyä talousarvion 2013 ja taloussuunnitelman 2013 – 2016 ohjeluvun mukaisesti ja varhaiskasvatus sopeuttaa toimintansa ohjelukuun. Lisäksi liitteenä olevat strategisen palvelusopimuksen 2013, toimielimen vuoden 2013 ja vuosien 2013 – 2016 taloussuunnitelmakauden toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet sekä lautakunnan ja tulosalueiden talousarvioehdotukset 2013 - 2016 on sopeutettava ohjeluvun mukaisiksi.
PäätösVarhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Koikkalaisen tekemän Torpan kannattaman ehdotuksen, jossa varhaiskasvatukseen lisätään 3,4 miljoonaa euroa ja perusopetukseen lisätään 200.000 euroa eli yhteensä 3,6 miljoonaa euroa, sekä äänestyksen jälkeen päätti muuttaa Koikkalaisen tekemän Mickelssonin kannattaman ehdotuksen pohjalta strategista palvelusopimusta niin, että siitä poistetaan lause ”Tulevan kahdeksan vuoden aikana yksityisen päivähoidon osuus tulee kasvattaa 30 prosenttiin”.
Lisäksi lautakunta yksimielisesti päätti hyväksyä esittelijän esityksestä, että ”ruotsinkielisten tukipalveluiden toimivuus arvioidaan”.
Asian käsittely kokouksessa
Keskustelun aikana Koikkalainen Torpan kannattamana teki ehdotuksen, että varhaiskasvatukseen lisätään 3,4 miljoonaa euroa varhaiskasvatukseen osallistumisen ja lapsimäärän kasvun lisääntymisen vuoksi ja että perusopetukseen lisätään 200.000 euroa tarvikehankintoihin, retkiin ja leirikouluihin eli yhteensä 3,6 miljoonaa euroa.
Yrttiaho teki Kunnarin kannattamana ehdotuksen, että varhaiskasvatuksen toimintakuluja lisätään 3,4 miljoonaa euroa ja että perusopetuksen aineet ja tarvikkeet-kuluihin lisätään 200.000 euroa eli yhteensä 3,6 miljoonaa euroa ja että varhaiskasvatuspalveluiden sisällä palveluiden ostoista (palveluseteli) siirretään 1 miljoona euroa kunnalliseen palvelutuotantoon ja että strategiseen palvelusopimukseen liittyen päivähoitopalvelujen kysynnän kasvuun vastataan ensisijaisesti kunnallisella palvelutuotannolla. Kunnallisen palvelun osuus ei laske alle nykyisen 77% (77/23)
Lisäksi Koikkalainen Mickelssonin kannattamana teki ehdotuksen, että strategisesta palvelusopimuksesta poistetaan lause ”Tulevan kahdeksan vuoden aikana yksityisen päivähoidon osuus tulee kasvattaa 30 prosenttiin”.
Lisäksi Koikkalainen Heinosen kannattamana teki ehdotuksen, että strategisessa palvelusopimuksessa kunnallisen ja yksityisen päivähoidon suhdeluku pidetään vuonna 2016 vuoden 2015 tasolla.
Lisäksi Yrttiaho teki ehdotuksen siitä, että varhaiskasvatuksen investointituesta luovutaan. Asia raukesi kannatuksen puutteessa.
Päätös tehtiin asiassa kolmen äänestyksen jälkeen.
Äänestys 1
Ensin äänestettiin strategisen palvelusopimuksen sisällöstä: Puheenjohtaja yhdisti Koikkalaisen toisen ja kolmannen ehdotuksen yhdeksi ehdotukseksi. Puheenjohtaja esitti, että ne, jotka kannattavat Koikkalaisen yhdistettyä ehdotusta äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Yrttiahon ehdotusta siltä osin, joka koski strategista palvelusopimusta, äänestävät ei. Äänestyksen tulos oli 11-2. Koikkalaisen ehdotuksen puolesta äänestivät Nordqvist, Koikkalainen, Heinonen, Karlsson, Lindholm, Mickelsson, Nyman, Ranne, Selimi, Torppa ja Lindberg. Yrttiahon ehdotuksen puolesta äänestivät Kunnari ja Yrttiaho.
Äänestys 2
Tämän jälkeen äänestettiin esityslistan liitteenä olleesta strategisen palvelusopimuksen sisällöstä. Puheenjohtaja esitti, että ne, jotka ovat esityslistan liitteen kannalla äänestävät jaa ja ne, jotka ovat Koikkalaisen äsken voittaneen esityksen kannalla, äänestävät ei. Äänestyksen tulos oli 6-7 ja lautakunta hyväksyi Koikkalaisen tekemän esityksen strategisen palvelusopimuksen sisällöstä. Alkuperäisen esityksen puolesta äänestivät Nordqvist, Lindholm, Nyman, Ranne, Torppa ja Lindberg. Koikkalaisen esityksen puolesta äänestivät Koikkalainen, Heinonen, Karlsson, Kunnari, Mickelsson, Selimi ja Yrttiaho.
Tämän jälkeen äänestettiin varsinaisen talousarvion sisällöstä:
Äänestys 3
Puheenjohtaja esitti, että ne jotka kannattavat Koikkalaisen Torpan kannattamaa ehdotusta äänestävät jaa ja, ne, jotka kannattavat Yrttiahon Kunnarin kannattamaa esitystä siltä osin, joka koskee talousarviota, äänestävät ei. Äänestyksen tulos 11-2. Koikkalaisen esitystä kannattivat Nordqvist, Koikkalainen, Heinonen, Karlsson, Lindholm, Mickelsson, Nyman, Ranne, Selimi, Torppa ja Lindberg. Yrttiahon esitystä kannattivat Yrttiaho ja Kunnari.
Tämän jälkeen lautakunta päätti ilman äänestystä yksimielisesti hyväksyä Koikkalaisen tekemän Torpan kannattaman ehdotuksen.
Liitteet:
Vapelk § 141
Liite 1:Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin strateginen palvelusopimus 2013
Liite 2:Toimielimen vuoden 2013 ja vuosien 2013 - 2016 taloussuunnitelmakauden toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet
Liite 3:Lautakunnan ja tulosalueiden talousarvioehdotukset 2013 - 2016
Liite 4:Lautakunnan hankintasuuunnitelma vuosille 2013 - 2016