STRATEGINEN PALVELUSOPIMUS 2013
Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessi (Luonnos)
1.Sopimusosapuolet
Tämän sopimuksen osapuolia ovat Turun kaupunginhallitus ja Turun kaupungin kasvatus- ja opetuslautakunta. Turun kaupungin toimintamalliuudistuksen vuoksi sopimuksen hyväksyy omalta osaltaan myös Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta talousarvion käsittelyn yhteydessä. Sopimuksen allekirjoittavat kaupunginhallituksen puolesta kaupunginhallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat sekä hallintokunnan puolesta lautakunnan puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja.
2.Sopimuksen tarkoitus
Tällä strategisella palvelusopimuksella (SPS) kaupunginhallitus sekä kasvatus- ja opetuslautakunta sopivat lautakunnan alaisen toiminnan lähtökohdista, kehittämistavoitteista ja resursseista varhaiskasvatus- ja perusopetuspalvelujen osalta.
Strategisen palvelusopimuksen tarkoitus on ohjata kaupunkitasolla lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessia yhteisesti sovittavaan suuntaan ottaen huomioon toimintaa ohjaava lainsäädäntö ja muut ohjaavat asiakirjat sekä Turun valtuustoryhmienryhmien välisen sopimuksen ja valtuuston hyväksymät ohjelmat ja talousarvion.
Keskeinen sopimusta ja työtä ohjaava periaate on hyvinvoinnin lisääminen, tähän päästään, laatutyötä tekemällä, osallisuutta kehittämällä, oppilaan tuen uudistusta jatkamalla ja yhteiskuntatakuuta toteuttamalla
3.Toimintaympäristö ja sen muutokset suunnitelmakaudella 2013 - 2016
Varhaiskasvatuspalvelujen piirissä olevien lasten määrä on ollut kasvussa vuodesta 2008, kasvun ennustetaan jatkuvan 120 - 150 lapsella vuodessa. Vuonna 2003 alkanut perusopetuksen oppilasmäärien väheneminen on myös pysähtynyt. Perusopetuksen oppilasmäärä tulee alakouluissa kasvamaan suunnittelukaudella, tähän kasvuun on varauduttava.
Erityisesti varhaiskasvatuspalvelujen kysynnän lisääntymiseen on varauduttava suunnittelukaudella. Palvelutarjontaa laajennetaan avoimeen toimintaan kokopäiväisen päivähoidon vaihtoehdoksi. Lisäksi kaupunginvaltuuston ja -hallituksen päätöksen mukaisesti kysynnänkasvun aiheuttamaa palvelutarpeen laajentamista on suunnattava yksityiseen palvelutuotantoon. Tulevan kahdeksan vuoden aikana yksityisen päivähoidon osuus tulee kasvattaa 30 prosenttiin.
Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman mukaan päivähoidon lainsäädäntö uudistetaan tällä hallituskaudella. Varhaiskasvatuksen hallinnointi siirtyy vuoden 2013 alussa Sosiaali- ja terveysministeriöstä Opetus- ja kulttuuriministeriöön. Valtioneuvosto päätti kesäkuussa 2012 perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen valtakunnallisista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta. Suunnittelukauden lopulla 1.8.2016 lukien uudet opetussuunnitelmat otetaan käyttöön kaikkien perusopetuksen vuosiluokkien osalta.
4.Asiakkuudet ja palvelujen kysyntä tulosalueittain suunnittelukaudella 2013 - 2016
Seuraavissa taulukoissa on esitetty pääprosessin lapsi- ja oppilasmäärät. Varhaiskasvatuksen asiakasmäärät vuosilta 2010 ja 2011 ovat huhtikuun ja syyskuun keskiarvot, jotta kysynnän kausivaihtelu tulisi huomioitua. Perusopetuksen oppilasmäärät perustuvat syyskuun 20 päivän mukaiseen tilanteeseen.
Ennuste täsmentyy vielä 20.9.2012 tilastopäivän jälkeen
| 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Esiopetus perusopetuksessa | 103 |
|
|
|
|
|
Perusopetus 1-6 | 8 259 |
|
|
|
|
|
Perusopetus 7-10 | 4 431 |
|
|
|
|
|
Yhteensä | 12 793 | 12 608 | 12 610 | 12 610 | 12 680 | 12 720 |
5.Voimavarat suunnitelmakaudella 2013 – 2016
Resurssit täsmentyvät vielä varhaiskasvatuksen tulosalueen osalta
5.1. Taloudelliset resurssit
1 000 € | Menot 2013 | Tulot 2013 | Netto 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Yhteiset toiminnot | 42 362 | 0 | 42 362 |
|
|
|
Kasvatus- ja opetusvirasto | 7 135 | 2 031 | 5 104 |
|
|
|
Varhaiskasvatus | 81 132 | 8 296 | 72 836 |
|
|
|
Perusopetus | 94 705 | 9 546 | 85 159 |
|
|
|
Yhteensä | 225 334 | 19 873 | 205 461 | 207 400 | 213 100 | 220 900 |
5.2. Henkilöstöresurssit
| 2011 | 2 012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
toteuma | (ennuste) | |||||
Työvoimankäyttö |
|
|
|
|
|
|
Varhaiskasvatus | 1 406 | 1 461 | 1 475 | 1 490 | 1 500 | 1 500 |
Perusopetus | 1 341 | 1 349 | 1 350 | 1 350 | 1 353 | 1 355 |
Kasvatus- ja opetusvirasto | 79 | 83 | 83 | 80 | 78 | 77 |
Palkkamenojen kehitys |
|
|
|
|
|
|
Varhaiskasvatus | 45 988 | 49 124 | 51 491 |
|
|
|
Perusopetus | 65 467 | 65 893 | 66 803 |
|
|
|
Kasvatus- ja opetusvirasto | 5 478 | 5 640 |
|
|
|
|
Yhteiset toiminnot | 5 193 | 5 038 | 5 109 |
|
|
|
5.3. Tilaresurssit
| Virasto, TOP-kekus, Ulappa, varastot | Varhaiskasvatus
Varhaiskasvatus koulutiloissa | Perusopetus | Yhteensä: |
Vuokrat+siivous ennuste 2012
| 508 000 | 7 318 000 264 000 | 23 416 000 | 31 507 000 |
Vuokrat+siivous ta 2013
| 569 000 | 8 341 000 282 000 | 23 930 000 | 33 123 000 |
Vuodenvaihteessa 2012 - 2013 otetaan käyttöön Kellonsoittajankadun päiväkoti ja koulurakennus, päiväkodissa on hoitopaikkoja noin 170 ja koulussa on kaksi vuosiluokkaa.
Päivähoidon kysynnän kasvuun vastataan myös yksityisellä palvelutuotannolla. Kaupunginhallitus päätti 7.5.2012 ottaa käyttöön päivähoidon investointituen. Vuoden 2013 talousarviossa investointitukeen varataan 100 000 euroa. Tuella pyritään lisäämään hoitopaikkoja turkulaisille lapsille keventämällä uuden hoitopaikan perustamiskustannuksia yksityisessä palvelutuotannossa.
6.Ohjelmista ja talousarviosta / -suunnitelmasta johdetut strategiset tavoitteet ja mittarit suunnitelmakaudella 2013 - 2016
Päämäärä/menestystekijä: Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus ja opetus | ||||
SPS:n strateginen tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve |
Perusresurssien turvaaminen | Päivähoitoa jonottavien lasten määrä ei kasva
Varhaiskasvatuksen tulosalue (Laki lasten päivähoidosta) | Päivähoitohakemusten määrän seuranta säännöllisesti
| Perhe saa lapselleen tarvitsemansa hoitopaikan lakisääteisessä ajassa. | 150 hoitopaikka x 9 200 euroa=1 380 000 euroa |
Mahdollistetaan perusopetuslain ja perusopetuksen opetussuunnitelman mukainen perusopetus oppivelvollisille
Pääprosessin tulosalueet ja talouspalvelut (Perusopetuslaki) | Oppilaskohtainen tuntikehys | Oppilaskohtainen tuntikehys Alakoulu 1,21 Yläkoulu 1,72 | Pidetään syksyn 2012 tasolla
Anotaan ryhmien pienentämiseen tarkoitettua rahoitusta | |
Kaikille lapsille ja oppilaille taataan tasa-arvoiset kasvatus- ja opetusmahdollisuudet koko kaupungissa | Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palvelut tuotetaan tarkoituksenmukaisesti huomioiden alueiden ominaispiirteet ja lasten/oppilaiden tarpeet olemassa olevilla resursseilla
Pääprosessin tulosalueet ja talous- ja tilapalvelut (Valtuustoryhmien välinen sopimus) | Palveluverkkoa ja palvelutuotantoa koskeva tarkastelu ja arviointi suhteessa talousarvioon on jatkuvaa ja muutokset huomioon ottavaa | Lasten ja nuorten palvelut päivähoidossa ja perusopetuksessa on tuotettu kustannustehokkaasti talousarviossa pysyen huomioiden erilaiset tarpeet | Talousarvion toteutuminen suunnitellusti |
Varhaiskasvatuksessa monipuolistetaan palvelurakennetta ja palvelua laajennettaessa suunnataan painopiste hankittuihin palveluihin
Varhaiskasvatuksen tulosalue (Kaupunginhallituksen päätös) | Hankitun/oman tuotannon osuus palvelutuotannosta ja resurssien kohdentaminen henkilöstökustannuksista palvelujen ostoihin | Kunnallisen ja hankitun palvelun osuus
2013 76 / 24 2014 75 / 25 2015 74 / 26 2016 73 / 27
| Investointituki 100 000 euroa, vuonna 2012 ko. määräraha ei ollut prosessin talousarviossa | |
| Kasvatus- ja opetustoimi toimii tasa-arvo ja yhdenvertaisuuden pilottikohteena
Tulosalueet | Tulosalueilla on määritelty tasa-arvotavoitteiden mukaiset toimenpiteet
| Kaksi toimenpidettä määritelty OPTS:ssa | Ei lisäresurssi tarvetta |
Päämäärä: Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia | ||||
SPS:n strateginen tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve |
Yleisen, tehostetun ja erityisen tuen antamiseen tarvittavat perusresurssit varmistetaan erityisesti oppilaan lähikoulussa ja varhaiskasvatuksessa jatketaan mallin jalkauttamista | Yleisen, tehostetun ja erityisen tuen toimintamallin toteuttaminen lain mukaisesti lähikouluperiaatteella
Pääprosessin tulosalueet (Perusopetuslaki) | Tehostetun ja erityisen tuen resurssit; tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, oppilashuollon palvelut ja erityisryhmät | Säilytetään nykyinen taso painottuen oppilaan lähikouluun | Siirtymävaiheessa vaaditaan lisäresurssia ennen kuin resurssit on kohdennettu uuden toimintamallin mukaisesti |
Varhaisen puuttumisen ja ennaltaehkäisevän työn kehittäminen osana perustoimintaa ja yhteistyössä muiden tahojen kanssa | Moniammatillinen palveluorganisaatio tukee lasta ja perhettä kasvussa ja kasvatustehtävässä lähipäiväkodissa ja -koulussa, painopisteenä nivelvaiheet
Kasvatus- ja opetustoimi sekä sosiaali- ja terveystoimi (Lasten ja nuorten hyvinvointiohjelma) | Tuen piirissä olevat
Koulutustakuun ulkopuolelle jäävien määrä | Tuki oikean tasoisena oikein ajoitettuna
Kaikki perusasteen päättävät oppilaat siirtyvät jatko-opintoihin
| Toteutetaan olemassa olevilla resursseilla ja hyödynnetään mahdollisia hankerahoituksia
Turvataan lisäopetus myös kaupungin omana toimintana
|
Päämäärä: Toiminnan tehostaminen/resurssien tasapainoinen ohjaus | ||||
SPS:n strateginen tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve |
Palveluorganisaatio ja toiminnan rakenteet tukevat tehokkaasti lasten kasvatusta ja opetusta | Jatketaan kasvatus- ja opetustoimen rakenneuudistuksen toteuttamista ja käydään läpi toimintaprosesseja
Kasvatus- ja opetustoimi (Valtuustoryhmien välinen sopimus) | Henkilöstömäärä vähenee päätösten mukaisesti | Rakenteellisia ja toiminnallisia muutoksia jatketaan |
|
Henkilöstön osaamisen joustava hyödyntäminen
Kasvatus- ja opetustoimi (Henkilöstöohjelma) | Osaamiskartoitukset ja kehityskeskustelut | Käyty 90 % | Ei lisäresurssitarvetta | |
Tieto- ja viestintäteknologian käytön lisääminen | Sähköinen toimintatapa on käytössä koko hallintokunnassa TVT opetuskäytön suunnitelmaa noudattaen ja it-järjestelmiä hyödynnetään ja ne tuottavat tietoa toiminnan ohjaamisen tueksi
Kasvatus- ja opetustoimi (Kasvatus- ja opetustoimen tuottavuustavoitteet) | Seuranta välineiden hyödyntämisestä
| Järjestelmät käytössä koko hallintokunnassa
| 50.000 € |
Toiminta ja resurssit ovat tasapainossa | Määritellään tuotteet ja niiden hinnat ja varmistetaan riittävät resurssit tuotteiden hankintaa | Resurssiseuranta | Resurssit vastaavat tilausta | Ei lisäresurssitarvetta |
Päämäärä/menestystekijä: Kestävä kehitys | ||||
SPS:n strateginen tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve |
Ilmasto- ja ympäristöohjelman toteuttaminen | Hallintokunnan päästövähennyssuunnitelman toteuttaminen
Kasvatus- ja opetustoimi (Ilmasto ja ympäristöohjelma) | Energian kulutus | Energian kulutus vähenee 2 % | Ei lisäresurssitarvetta |
Vastuullisuuden lisääminen osana perustoimintaa
| Kasvatuksessa ja opetuksessa huomioidaan sosiaalinen, kulttuurien ja taloudellinen kestävyys
Lasten ja perheiden osallisuuden lisääminen
Kasvatus- ja opetustoimi (Lasten ja nuorten hyvinvointiohjelma) | Kouluterveyskysely ja varhaiskasvatuksen lapset 4- v. neuvolatarkastuksen piirissä 100 %, Kunta10
Yhtenevät toimintatavat lasten, oppilaiden ja perheiden kuulemisessa jo asioiden valmisteluvaiheessa
| Koettu hyvinvointi lisääntyy
Toimintatapa on selkeä, oikea-aikainen, esteetön ja kaikki kohderyhmät huomioiva | Ei lisäresurssitarvetta |
7.Operatiivisessa palvelutuotantosopimuksessa sovittavia keskeisiä toimenpiteitä tulosalueilla
Varhaiskasvatus
-Asiakkaan ohjauksen kehittäminen osana ASPA-hanketta ja tilaajakokonaisuutta
-Avoimen toiminnan vakiinnuttaminen osana palvelutuotantoa
-Tuotteistetaan ja suoritetaan kustannuslaskenta oman tuotannon palvelujen osalta
-Selvitetään kiinnostus ja perusteet painotettuun toimintaan
-Perheiden osallisuuden lisääminen lapsensa hoidon suunnittelussa ja arvioinnissa - kasvatuskumppanuus
-Toiminnallisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteuttaminen
Perusopetus
-Varmistetaan monipuoliset ja laadukkaat palvelut - kieliohjelma, painottunut opetus
-Tuetaan oppilasta oikean tasoisesti ja oikein ajoitetusti yhteistyössä eri toimijatahojen kanssa – kohdennetaan voimavaroja yleiseen tukeen
-Jatketaan määrärajojen jaon kehittämistä, huomioidaan oppilaiden tarpeet ja koulun toimintaympäristö entistä paremmin
-Jatketaan koulukuljetusten reittisuunnittelun kehittämistä
-Oppilaan osallisuuden lisääminen koulupäivänä aikana
-Toiminnallisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteuttaminen
Virasto
-Kehitetään toimintaa kuvaavia tunnuslukuja, tuotteistaminen.
-Täydennyskoulutukseen panostaminen koko hallintokunnassa
-Palvelutarpeen ennakoinnin tehostaminen
-Laadunhallinnan kehittäminen koko hallintokunnassa
-Ruotsinkielisten ja vieraskielisten asiakkaiden palvelutarpeen arviointi ja kohdentaminen
-Palveluverkosta päättäminen ja toimenpiteet vuosille 2013-2021
-Toiminnallisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteuttaminen
8.Allekirjoitukset
Turussa **.**.2013
Kaupunginhallituksen puolesta Kasvatus- ja opetuslautakunnan puolesta