STRATEGINEN PALVELUSOPIMUS 2013

Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessi (Luonnos)

 

 

1.Sopimusosapuolet

 

Tämän sopimuksen osapuolia ovat Turun kaupunginhallitus ja Turun kaupungin kasvatus- ja opetuslautakunta. Turun kaupungin toimintamalliuudistuksen vuoksi sopimuksen hyväksyy omalta osaltaan myös Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta talousarvion käsittelyn yhteydessä. Sopimuksen allekirjoittavat kaupunginhallituksen puolesta kaupunginhallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat sekä hallintokunnan puolesta lautakunnan puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja.

 

2.Sopimuksen tarkoitus

 

Tällä strategisella palvelusopimuksella (SPS) kaupunginhallitus sekä kasvatus- ja opetuslautakunta sopivat lautakunnan alaisen toiminnan lähtökohdista, kehittämistavoitteista ja resursseista varhaiskasvatus- ja perusopetuspalvelujen osalta.

 

Strategisen palvelusopimuksen tarkoitus on ohjata kaupunkitasolla lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessia yhteisesti sovittavaan suuntaan ottaen huomioon toimintaa ohjaava lainsäädäntö ja muut ohjaavat asiakirjat sekä Turun valtuustoryhmienryhmien välisen sopimuksen ja valtuuston hyväksymät ohjelmat ja talousarvion.

 

Keskeinen sopimusta ja työtä ohjaava periaate on hyvinvoinnin lisääminen, tähän päästään, laatutyötä tekemällä, osallisuutta kehittämällä, oppilaan tuen uudistusta jatkamalla ja yhteiskuntatakuuta toteuttamalla

 

3.Toimintaympäristö ja sen muutokset suunnitelmakaudella 2013 - 2016

 

Varhaiskasvatuspalvelujen piirissä olevien lasten määrä on ollut kasvussa vuodesta 2008, kasvun ennustetaan jatkuvan 120 - 150 lapsella vuodessa. Vuonna 2003 alkanut perusopetuksen oppilasmäärien väheneminen on myös pysähtynyt. Perusopetuksen oppilasmäärä tulee alakouluissa kasvamaan suunnittelukaudella, tähän kasvuun on varauduttava.

 

Erityisesti varhaiskasvatuspalvelujen kysynnän lisääntymiseen on varauduttava suunnittelukaudella. Palvelutarjontaa laajennetaan avoimeen toimintaan kokopäiväisen päivähoidon vaihtoehdoksi. Lisäksi kaupunginvaltuuston ja -hallituksen päätöksen mukaisesti kysynnänkasvun aiheuttamaa palvelutarpeen laajentamista on suunnattava yksityiseen palvelutuotantoon. Tulevan kahdeksan vuoden aikana yksityisen päivähoidon osuus tulee kasvattaa 30 prosenttiin.

 

Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman mukaan päivähoidon lainsäädäntö uudistetaan tällä hallituskaudella. Varhaiskasvatuksen hallinnointi siirtyy vuoden 2013 alussa Sosiaali- ja terveysministeriöstä Opetus- ja kulttuuriministeriöön. Valtioneuvosto päätti kesäkuussa 2012 perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen valtakunnallisista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta. Suunnittelukauden lopulla 1.8.2016 lukien uudet opetussuunnitelmat otetaan käyttöön kaikkien perusopetuksen vuosiluokkien osalta.

 

4.Asiakkuudet ja palvelujen kysyntä tulosalueittain suunnittelukaudella 2013 - 2016

 

Seuraavissa taulukoissa on esitetty pääprosessin lapsi- ja oppilasmäärät. Varhaiskasvatuksen asiakasmäärät vuosilta 2010 ja 2011 ovat huhtikuun ja syyskuun keskiarvot, jotta kysynnän kausivaihtelu tulisi huomioitua. Perusopetuksen oppilasmäärät perustuvat syyskuun 20 päivän mukaiseen tilanteeseen.

 

 

 

Ennuste täsmentyy vielä 20.9.2012 tilastopäivän jälkeen

Varhaiskasvatus

2010

 

2011

ennuste 2012

2013

2014

2015

 

2016

Kaupungin omat yht

5 438

5 535

5 622

5 600

5 600

5 620

5 640

Päiväkoti

4 972

5 089

5 204 

 

 

 

 

-joista esiopetuksessa

1 167

1 234

1 230

 

 

 

 

Perhepäivähoito

466

447

418 

 

 

 

 

Avoin varhaiskasvatus

469

482

511 

 

 

 

 

Ostetut yht

605

799

954

1 100

1 255

1 366

1 474

Maksusitoumus

425

216

108

 

 

 

 

Palveluseteli

156

551

832 

 

 

 

 

-ostetuista esiopetuksessa

110

131

149 

 

 

 

 

Seutusopimus

0

7

8 

 

 

 

 

Avoin varhaiskasvatus

0

33

55 

 

 

 

 

Lasten hoidon tuet

0

 

 

 

 

 

 

Kotihoidon tuki

2 096

2 234

2 352 

 

 

 

 

Yksityisen hoidon tuki yht.

863

735

665

610

610

600

600

- päiväkoti

544

406

 265

 

 

 

 

- perhepäivähoito

272

269

 278

 

 

 

 

- hoito lapsen kotona

48

51

 77

 

 

 

 

- ryhmäperhepäivähoito

 

29

60

 

 

 

 

 

 

 Ennuste täsmentyy vielä 20.9.2012 tilastopäivän jälkeen

 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Esiopetus perusopetuksessa

103

 

 

 

 

 

Perusopetus 1-6

8 259

 

 

 

 

 

Perusopetus 7-10

4 431

 

 

 

 

 

Yhteensä

12 793

12 608

12 610

12 610

12 680

12 720

 

5.Voimavarat suunnitelmakaudella 2013 – 2016

 

Resurssit täsmentyvät vielä varhaiskasvatuksen tulosalueen osalta

 

5.1. Taloudelliset resurssit

 

 1 000 €

Menot 2013

Tulot 2013

Netto 2013

2014

2015

2016

Yhteiset toiminnot

42 362

0

42 362

 

 

 

Kasvatus- ja opetusvirasto

7 135

2 031

5 104

 

 

 

Varhaiskasvatus

81 132

8 296

72 836

 

 

 

Perusopetus

94 705

9 546

85 159

 

 

 

Yhteensä

225 334

19 873

205 461

207 400

213 100

220 900

 

 

 

5.2. Henkilöstöresurssit

 

 

2011

2 012

2013

2014

2015

2016

toteuma

(ennuste)

Työvoimankäyttö

 

 

 

 

 

 

Varhaiskasvatus

1 406

1 461

1 475

1 490

1 500

1 500

Perusopetus

1 341

1 349

1 350

1 350

1 353

1 355

Kasvatus- ja opetusvirasto

79

83

83

80

78

77

Palkkamenojen kehitys

 

 

 

 

 

 

Varhaiskasvatus

45 988

49 124

51 491

 

 

 

Perusopetus

65 467

65 893

66 803

 

 

 

Kasvatus- ja opetusvirasto

5 478

5 640

 

 

 

 

Yhteiset toiminnot

5 193

5 038

5 109

 

 

 

 

 

5.3. Tilaresurssit

 

 

 

Virasto, TOP-kekus, Ulappa, varastot

Varhaiskasvatus

 

Varhaiskasvatus koulutiloissa

Perusopetus

Yhteensä:

Vuokrat+siivous ennuste 2012

 

508 000

7 318 000

264 000

23 416 000

31 507 000

Vuokrat+siivous ta 2013

 

569 000

8 341 000

282 000

23 930 000

33 123 000

 

 

Vuodenvaihteessa 2012 - 2013 otetaan käyttöön Kellonsoittajankadun päiväkoti ja koulurakennus, päiväkodissa on hoitopaikkoja noin 170 ja koulussa on kaksi vuosiluokkaa.

 

Päivähoidon kysynnän kasvuun vastataan myös yksityisellä palvelutuotannolla. Kaupunginhallitus päätti 7.5.2012 ottaa käyttöön päivähoidon investointituen. Vuoden 2013 talousarviossa investointitukeen varataan 100 000 euroa. Tuella pyritään lisäämään hoitopaikkoja turkulaisille lapsille keventämällä uuden hoitopaikan perustamiskustannuksia yksityisessä palvelutuotannossa.

 

 

6.Ohjelmista ja talousarviosta / -suunnitelmasta johdetut strategiset tavoitteet ja mittarit suunnitelmakaudella 2013 - 2016

 

 

Päämäärä/menestystekijä: Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus ja opetus

SPS:n strateginen tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Perusresurssien turvaaminen

Päivähoitoa jonottavien lasten määrä ei kasva

 

Varhaiskasvatuksen tulosalue

(Laki lasten päivähoidosta)

Päivähoitohakemusten määrän seuranta säännöllisesti

 

Perhe saa lapselleen tarvitsemansa hoitopaikan lakisääteisessä ajassa.

150 hoitopaikka x 9 200 euroa=1 380 000 euroa

Mahdollistetaan perusopetuslain ja perusopetuksen opetussuunnitelman mukainen perusopetus oppivelvollisille

 

Pääprosessin tulosalueet ja talouspalvelut

(Perusopetuslaki)

Oppilaskohtainen tuntikehys

Oppilaskohtainen tuntikehys

Alakoulu 1,21

Yläkoulu 1,72

Pidetään syksyn 2012 tasolla

 

Anotaan ryhmien pienentämiseen tarkoitettua rahoitusta

Kaikille lapsille ja oppilaille taataan tasa-arvoiset kasvatus- ja opetusmahdollisuudet koko kaupungissa

Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palvelut tuotetaan tarkoituksenmukaisesti huomioiden alueiden ominaispiirteet ja lasten/oppilaiden tarpeet olemassa olevilla resursseilla

 

Pääprosessin tulosalueet ja talous- ja tilapalvelut

(Valtuustoryhmien välinen sopimus)

Palveluverkkoa ja palvelutuotantoa koskeva tarkastelu ja arviointi suhteessa talousarvioon on jatkuvaa ja muutokset huomioon ottavaa

Lasten ja nuorten palvelut päivähoidossa ja perusopetuksessa on tuotettu kustannustehokkaasti talousarviossa pysyen huomioiden erilaiset tarpeet

Talousarvion toteutuminen suunnitellusti

Varhaiskasvatuksessa monipuolistetaan palvelurakennetta ja palvelua laajennettaessa suunnataan painopiste hankittuihin palveluihin

 

Varhaiskasvatuksen tulosalue

(Kaupunginhallituksen päätös)

Hankitun/oman tuotannon osuus palvelutuotannosta ja resurssien kohdentaminen henkilöstökustannuksista palvelujen ostoihin

Kunnallisen ja hankitun palvelun osuus

 

2013 76 / 24

2014 75 / 25

2015 74 / 26

2016 73 / 27

 

 

Investointituki 100 000 euroa, vuonna 2012 ko. määräraha ei ollut prosessin talousarviossa

 

Kasvatus- ja opetustoimi toimii tasa-arvo ja yhdenvertaisuuden pilottikohteena

 

Tulosalueet

Tulosalueilla on määritelty tasa-arvotavoitteiden mukaiset toimenpiteet

 

 

Kaksi toimenpidetmääritelty OPTS:ssa

Ei lisäresurssi tarvetta

 

Päämäärä: Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia

SPS:n strateginen tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Yleisen, tehostetun ja erityisen tuen antamiseen tarvittavat perusresurssit varmistetaan erityisesti oppilaan lähikoulussa ja varhaiskasvatuksessa jatketaan mallin jalkauttamista

Yleisen, tehostetun ja erityisen tuen toimintamallin toteuttaminen lain mukaisesti lähikouluperiaatteella

 

Pääprosessin tulosalueet

(Perusopetuslaki)

Tehostetun ja erityisen tuen resurssit; tukiopetus,

osa-aikainen erityisopetus,

oppilashuollon palvelut ja

erityisryhmät

Säilytetään nykyinen taso painottuen oppilaan lähikouluun

Siirtymävaiheessa vaaditaan lisäresurssia ennen kuin resurssit on kohdennettu uuden toimintamallin mukaisesti

Varhaisen puuttumisen ja ennaltaehkäisevän työn kehittäminen osana perustoimintaa ja yhteistyössä muiden tahojen kanssa

Moniammatillinen palveluorganisaatio tukee lasta ja perhettä kasvussa ja kasvatustehtävässä lähipäiväkodissa ja -koulussa, painopisteenä nivelvaiheet

 

Kasvatus- ja opetustoimi sekä sosiaali- ja terveystoimi

(Lasten ja nuorten hyvinvointiohjelma)

Tuen piirissä olevat

 

 

 

 

 

 

Koulutustakuun ulkopuolelle jäävien määrä

Tuki oikean tasoisena oikein ajoitettuna

 

 

 

 

 

Kaikki perusasteen päättävät oppilaat siirtyvät jatko-opintoihin

 

Toteutetaan olemassa olevilla resursseilla ja hyödynnetään mahdollisia hankerahoituksia

 

Turvataan lisäopetus myös kaupungin omana toimintana

 

 

 

Päämäärä: Toiminnan tehostaminen/resurssien tasapainoinen ohjaus

SPS:n strateginen tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Palveluorganisaatio ja toiminnan rakenteet tukevat tehokkaasti lasten kasvatusta ja opetusta

Jatketaan kasvatus- ja opetustoimen rakenneuudistuksen toteuttamista ja käydään läpi toimintaprosesseja

 

Kasvatus- ja opetustoimi

(Valtuustoryhmien välinen sopimus)

Henkilöstömäärä vähenee päätösten mukaisesti

Rakenteellisia ja toiminnallisia muutoksia jatketaan

 

Henkilöstön osaamisen joustava hyödyntäminen

 

Kasvatus- ja opetustoimi

(Henkilöstöohjelma)

Osaamiskartoitukset ja kehityskeskustelut

Käyty 90 %

Ei lisäresurssitarvetta

Tieto- ja viestintäteknologian käytön lisääminen

Sähköinen toimintatapa on käytössä koko hallintokunnassa TVT opetuskäytön suunnitelmaa noudattaen ja it-järjestelmiä hyödynnetään ja ne tuottavat tietoa toiminnan ohjaamisen tueksi

 

 

Kasvatus- ja opetustoimi

(Kasvatus- ja opetustoimen tuottavuustavoitteet)

Seuranta välineiden hyödyntämisestä

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Järjestelmät käytössä koko hallintokunnassa

 

 

 

 

 

50.000 €

Toiminta ja resurssit ovat tasapainossa

Määritellään tuotteet ja niiden hinnat ja varmistetaan riittävät resurssit tuotteiden hankintaa

Resurssiseuranta

Resurssit vastaavat tilausta

Ei lisäresurssitarvetta

 

 

Päämäärä/menestystekijä: Kestävä kehitys

SPS:n strateginen tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Ilmasto- ja ympäristöohjelman toteuttaminen

Hallintokunnan päästövähennyssuunnitelman toteuttaminen

 

Kasvatus- ja opetustoimi

(Ilmasto ja ympäristöohjelma)

Energian kulutus

Energian kulutus vähenee 2 %

Ei lisäresurssitarvetta

Vastuullisuuden lisääminen osana perustoimintaa

 

 

Kasvatuksessa ja opetuksessa huomioidaan sosiaalinen, kulttuurien ja taloudellinen kestävyys

 

 

Lasten ja perheiden osallisuuden lisääminen

 

 

 

 

Kasvatus- ja opetustoimi

(Lasten ja nuorten hyvinvointiohjelma)

Kouluterveyskysely ja varhaiskasvatuksen lapset 4- v. neuvolatarkastuksen piirissä 100 %, Kunta10

 

Yhtenevät toimintatavat lasten, oppilaiden ja perheiden kuulemisessa jo asioiden valmisteluvaiheessa

 

Koettu hyvinvointi lisääntyy

 

 

 

 

Toimintatapa on selkeä, oikea-aikainen, esteetön ja kaikki kohderyhmät huomioiva

Ei lisäresurssitarvetta

 

 

7.Operatiivisessa palvelutuotantosopimuksessa sovittavia keskeisiä toimenpiteitä tulosalueilla

 

Varhaiskasvatus

-Asiakkaan ohjauksen kehittäminen osana ASPA-hanketta ja tilaajakokonaisuutta

-Avoimen toiminnan vakiinnuttaminen osana palvelutuotantoa

-Tuotteistetaan ja suoritetaan kustannuslaskenta oman tuotannon palvelujen osalta

-Selvitetään kiinnostus ja perusteet painotettuun toimintaan

-Perheiden osallisuuden lisääminen lapsensa hoidon suunnittelussa ja arvioinnissa - kasvatuskumppanuus

-Toiminnallisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteuttaminen

 

Perusopetus

-Varmistetaan monipuoliset ja laadukkaat palvelut - kieliohjelma, painottunut opetus

-Tuetaan oppilasta oikean tasoisesti ja oikein ajoitetusti yhteistyössä eri toimijatahojen kanssa – kohdennetaan voimavaroja yleiseen tukeen

-Jatketaan määrärajojen jaon kehittämistä, huomioidaan oppilaiden tarpeet ja koulun toimintaympäristö entistä paremmin

-Jatketaan koulukuljetusten reittisuunnittelun kehittämistä

-Oppilaan osallisuuden lisääminen koulupäivänä aikana

-Toiminnallisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteuttaminen

 

Virasto

-Kehitetään toimintaa kuvaavia tunnuslukuja, tuotteistaminen.

-Täydennyskoulutukseen panostaminen koko hallintokunnassa

-Palvelutarpeen ennakoinnin tehostaminen

-Laadunhallinnan kehittäminen koko hallintokunnassa

-Ruotsinkielisten ja vieraskielisten asiakkaiden palvelutarpeen arviointi ja kohdentaminen

-Palveluverkosta päättäminen ja toimenpiteet vuosille 2013-2021

-Toiminnallisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteuttaminen

 

8.Allekirjoitukset

 

Turussa **.**.2013

 

 

 

Kaupunginhallituksen puolesta   Kasvatus- ja opetuslautakunnan puolesta