Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta10229.02.201211

13851-2011 (032)

Kuntouttavaa lyhytaikaishoitoa tuottavan yksikön tarveselvityksen ja huonetilaohjelman hyväksyminen sekä toimintamallin kokeilu Kaskenlinnan sairaalan tiloissa

Tiivistelmä:

Peruspalvelulautakunta päätti 14.12.2011 toimenpiteistä, joiden avulla pyritään välttämään sairaanhoitopiirin siirtoviivemaksuja. Keskeisin omaan palvelutuotantoon liittyvä toimenpide on noin 20 -paikkaisen kuntouttavaa lyhytaikaishoitoa tarjoavan yksikön perustaminen. Lautakunnalle esitetään yksikön tarveselvityksen ja huonetilaohjelman hyväksyntä ja toimintamallin tilapäistä kokeilua Kaskenlinnan sairaalassa.

Perla § 102

Tulosaluejohtaja Sari Ahonen ja tulosaluejohtaja Jukka Juvonen, 17.2.2012:

Peruspalvelulautakunta käsitteli kokouksessaan 14.12.2011 siirtoviivemaksun ehkäisemiseksi tehtäviä toimenpiteitä. Lautakunta hyväksyi tuolloin sekä ostopalveluna toteutettavan toipilashoidon laajentamisen 10 paikalla että alustavan toimintasuunnitelman kuntouttavaa lyhytaikaista hoitoa järjestävän yksikön alustavan toimintasuunnitelman.

Kuntouttavan lyhytaikaishoitoyksikön käynnistäminen edellyttää toiminta-ajatusta tukevien toimitilojen löytymistä. 

Kokouksessaan 31.1.2012 peruspalvelulautakunta päätti mm.;

Sosiaali- ja terveystoimessa on tämän jälkeen valmisteltu kuntouttavan lyhytaikaishoidon alustavaa toimintasuunnitelmaa sekä toimitilojen tarveselvitystä ja huonetilaohjelmaa yhteistyössä vanhuspalveluiden, kuntoutuksen ja erikoissairaanhoidon tulosalueiden kesken.

Liite 1Tarveselvitys ja huonetilaohjelma

Toiminta käynnistetään mahdollisimman nopeasti sopivien toimitilojen löydyttyä. Tarkemman toimintasuunnitelman valmistelu edellyttää mm. tarkkaa tietoa yksikön koosta, sijainnista ja mahdollisesta yhteydestä muuhun palveluyksikköön. Nämä tiedot vaikuttavat mm. siihen kuinka paljon tarvitaan omaa henkilöstöä ja mitä tukitoimintoja voidaan hankkia ulkopuoliselta palveluntuottajalta.

Koska lautakunta on jo kokouksessaan 14.12. linjannut, että kyseessä on oman toiminnan laajennus, tullaan henkilöstö pääasiassa palkkaamaan työsuhteisiin Turun kaupunkiin. Tätä linjausta tukee myös se, että nyt rekrytoitava henkilöstö tulee kouluttaa ja sitouttaa toiminta-ajatukseen yksikön koko toiminta-ajaksi.

Jotta toiminnalla saavutettaisiin toivottu vaikutus kuluvan vuoden sosiaali- ja terveystoimen talousarvion ylitysuhkaan, tulisi yksikkö kuitenkin käynnistyä mahdollisimman nopeasti.

Tilapäisenä ratkaisuna on suunniteltu huonetilojen vapauttamista ko. tarkoitusta varten Kaskenlinnan sairaalasta, tämä edellyttää ns. ylipaikkojen käyttöönottoa.

Liite 2Suunnitelma väliaikaisen kuntoutusyksikön perustamiseksi Kaskenlinnan sairaalaan

Suunnitelma sisältää tilapäisen yksikön henkilöstösuunnitelman.

Kokemus on osoittanut, että ylipaikkojen käyttö heikentää pitkäaikaishoidossa olevien potilaiden hoidon laatua eikä ylipaikoilla ei pysyvää ongelmaa voida ratkaista. Toiminta tullaankin välittömästi toimitilakysymyksen ratkettua siirtämään uusiin toimitiloihin.

Koska sairaanhoitopiirin vuoden 2012 kustannukset ja siirtoviivepäivien määrän ennusteet ovat tarkentuneet vasta kaupunginvaltuuston talousarviokäsittelyn jälkeen, ei yksikön perustamisesta aiheutuvia kustannuksia ole voitu huomioida myöskään sosiaali- ja terveysviraston talousarvion laadinnan tai uudelleenjaon yhteydessä. Näin ollen vanhuspalvelujen ja kuntoutumisen tulosalueen talousarviossa ei ole määrärahaa ko. yksikön toimintaan. Yksikön hoitopäivän tavoitehinnaksi on asetettu enintään 200 €. Koska kysymyksessä on kuitenkin konkreettinen toimenpide, jonka tavoitteena on välttää arviolta noin 5 miljoonan euron siirtoviivemaksujen muodostumista, on konserniedun kannalta perusteltua käynnistää yksikkö viipymättä.

Palvelujohtaja Seija Arve 17.2.2012:

Peruspalvelulautakunta käsitteli 14.12.2011 kokouksessaan vuoden 2012 tehtäviä toimenpiteitä TYKS:n siirtoviivemaksun ja korotetun siirtoviivemaksun ehkäisemiseksi. Osana tätä ratkaisua peruspalvelulautakunta hyväksyi sekä jatkokuntoutuspaikkojen lisäyksen valmistelun että toipilaskotihoidon puitesopimuksen mahdollistamat lisäostot Mehiläiseltä. Samalla lautakunta edellytti, että selvitykset tehdyistä toimenpiteistä ja arvio niiden vaikutuksista tuodaan peruspalvelulautakunnan käsittelyyn helmikuun loppuun mennessä.

Toipilaskotipaikkojen ostopalveluja toteutui poikkileikkaustilanteessa 31.12.2011 yht. 7 paikkaa ja 31.1.2012 yht. 11 paikkaa. TYKS:n jonotilanne kaupunginsairaalaan oli 17.2.2012 yht. 28 ja sairaalasta vanhainkotiin tai pitkäaikaissairaanhoitoon yht. 27. Toipilaspaikkojen käyttö oli kuitenkin selvästi alle tavoitteen. Tiedottamisen ja käyttöönoton toteutuminen vuodenvaihteen tilanteessa ei vielä ole juurtunut pysyväksi käytännöksi riittävän tehokkaasti. Tiedottamista on viime aikoina tehostettu niin palvelun tuottajan kuin sairaalan johdon taholta.

Hoitoketjun toimivuuden kannalta jatkokuntoutuspaikkojen tarve näyttää edelleen tarpeelliselta ja puollan tehtyä esitystä kuntouttavaa lyhytaikaishoitoa antavan yksikön perustamiseksi Kaskenlinnan sairaalaan.

Sosiaali- ja terveystoimi, palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen, 17.2.2012:

Kuten edellä olevasta käy ilmi, ei yksikön perustamisesta aiheutuvia kustannuksia ole voitu ottaa huomioon vuoden 2012 talousarviota suunniteltaessa. Nyt vanhuspalvelujen tulosalueella valmistuneesta suunnitelmasta käy ilmi, että kuntoutumisyksikkö voidaan perustaa Kaskenlinnan nykyisiin tiloihin tiivistämällä pitkäaikaisosastojen hoitopaikkoja ylipaikkojen käyttöönotolla. Edelleen liitteestä 2 käy ilmi, että kuntoutumisyksikön vaatima uusi henkilöstöresurssi on kaikkiaan 16 uutta vakanssia, joiden kustannukset vuositasolla ovat noin 640 000 € (40 000 € x 16 vakanssia), joten tämän vuoden osalta – mikäli toiminta käynnistetään 1.4.2012 lukien – henkilöstökustannukset ovat noin 480 000 €. Tämän lisäksi kustannuksia aiheutuu laboratorio-, röntgen- ym. muista hoitotoimenpiteistä ja -tarvikkeista ja erilaisista tukipalveluista. Joka tapauksessa voidaan sanoa, että kuntoutumisyksikön käynnistäminen Kaskenlinnan tiloissa on kokonaistaloudellista näkökulmasta tarkasteltuna järkevää kun pidetään mielessä se, että tällaisella yksiköllä voidaan merkittävällä tavalla vähentää tiedossa olevien siirtoviivemaksujen ja korotettujen siirtoviivemaksujen realisoitumista vuoden 2012 aikana. Tästä syystä on tärkeätä, että kuntoutumisyksikön toiminta käynnistetään niin nopeasti kuin mahdollista.

Edellä liitteenä 1 ollut tilatarveselvitys on laadittu sen vuoksi, että kuntoutumisyksikköä on tarkoitus ainoastaan kokeilla Kaskenlinnan sairaalan nykyisissä pitkäaikaishoidon tiloissa. Tarveselvitys ja huonetilaohjelma on tarkoituksenmukaista esittää hyväksyttäväksi tässä yhteydessä. Tämä johtuu siitä, että pitkäaikaishoidossa tarvittavien hoitopaikkojen määrä voi lisääntyä, jolloin edellä mainitun kuntoutumisyksikön tilat tarvitaan takaisin pitkäaikaishoidon käyttöön.

Sosiaali- ja terveystoimi, palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen, 17.2.2012:

EhdotusPeruspalvelulautakunta hyväksyy kuntoutumisyksikön toimintamallin käynnistämisen kokeiluna Kaskenlinnan sairaalan tiloissa 1.4.2012 alkaen liitteessä 2 esitetyllä tavalla ja että liitteen 2 mukainen henkilöstösuunnitelma lisätään parhaillaan valmistelussa olevaan sosiaali- ja terveystoimen vuotta 2012 koskevaan henkilöstösuunnitelmaan. Tilapäisiä vakansseja esitetään ajalle 1.4.2012 - 31.12.2013.

Lisäksi peruspalvelulautakunta hyväksyy kuntouttavan lyhytaikaishoidon yksikön tarveselvityksen ja huonetilaohjelman liitteessä 1 esitetyllä tavalla sekä esittää tilakeskukselle ja tilaliikelaitokselle että ne yhteistyössä sosiaali- ja terveystoimen kanssa ryhtyvät välittömästi toimenpiteisiin lyhytaikaishoitoyksikön tilojen hankkimiseksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKeskushallinto, tilakeskus
esiTilaliikelaitos
tpvAhonen Sari
tpvJuvonen Jukka


Liitteet:

Perla § 102
Liite 1:Tarveselvitys ja huonetilaohjelma
Liite 2:Suunnitelma väliaikaisen kuntoutusyksikön perustamiseksi Kaskenlinnan sairaalaan