Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Liikuntalautakunta | 111 | 10.09.2013 | 7 |
9216-2013 (041)
Liikuntalautakunnan talousarvio- ja suunnitelmaehdotus 2014 - 2016
Tiivistelmä: -
Liiklk § 111
Talouspäällikkö Ilkka Mäkynen 13.8.2013:
Vuoden 2014 talousarvio ja vuosien 2014 - 2016 taloussuunnitelma pohjautuu 15.12.2012 päivätyn ”Turku sopimus vuosille 2013 – 2016” perusperiaatteisiin. Kaupunginjohtajan antamissa talousarvion laadintaohjeissa ja kaupunginhallituksen hyväksymissä toimielinkohtaisissa suunnittelulukumitoituksissa esitetään ne yleiset linjaukset ja kehykset, joita uuden talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelussa noudatetaan.
Uudistamisohjelma on ollut pohjana toimielinkohtaisille suunnitteluluvuille niin käyttötalouden kuin investointienkin osalta. Kaupunginvaltuusto on käsitellyt kokouksessaan 17.6.2013 § 127 uudistamisohjelmaa ja taloussuunnitelmakauden suunnittelulukujen tarkentamista.
Kaupunginvaltuusto päätti vapaa-aikatoimialan uudistamisohjelmasta seuraavin lisäyksin:
- Selvitetään ulkopaikkakuntalaisten korkeammat asiakasmaksut vapaa-ajan palveluissa.
- Turvataan Lausteen ja Paattisten uimahallin toiminta kuitenkin selvittäen muut ylläpitomallit ja aukioloaikojen mahdolliset supistukset.
- Kirjaston säilyminen Runosmäen alueella turvataan kouluverkkopäätösten yhteydessä.
Valtuuston päättämät käyttötalouden suunnitelmaluvut vapaa-aikatoimialalla:
Toimielinkohtaiset investointiosan suunnitteluluvut:
Talousarvion laadintaan vaikuttavat yleiset tekijät
Hintatason muutoksen oletetaan tänä vuonna olevan kuluttajahintaindeksissä 2,1 %. Valtiovarainministeriön kehyksissä on ennustettu kuluttajahintaindeksi seuraavasti:
2013 2,1 %
2014 2,5 %
2015 2,2 %
2016 2,0 %
Sisäisten palvelujen hintoja ei saa korottaa vuodelle 2014 lukuun ottamatta sisäisiä vuokria. Sisäiset vuokrat saavat nousta enintään 1,0 %.
Henkilökuntaa voidaan palkata ja määräaikaista henkilöstöä vakinaistaa vain talousarvion määrärahan tai nettomäärärahan puitteissa.
Kunta-alan virka- ja työehtosopimukset ovat voimassa 1.1.2012–28.2.2014. 1.3.2014 alkavan virka- ja työehtosopimuksen vaikutuksista ei ole vielä tietoa. Koska sopimustulosta ei ole talousarviovaiheessa käytössä, käytetään Turussa palkoissa 1,2% korotusta – tässä on jo huomioitu kustannussiirtymä edelliseltä vuodelta sekä mahdolliset muut palkkakuluihin vaikuttavat tekijät.
Sivukulut (työnantajan sosiaalivakuutusmaksut ja eläkekulut)
Vuoden 2013 laadinnassa käytetyt | Vuonna 2013 käytössä olevat | Vuoden 2014 laadinnassa käytettävät | |
Sosiaalivakuutusmaksu, joka koostuu lakisääteisistä vakuutusmaksuista: |
4,14 % |
4,04 % |
3,90 % |
tapaturmavakuutusmaksu | 0,80 % | 0,80 % | 0,80 % |
taloudellinen tuki | 0,04 % | 0,04 % | 0,04 % |
työttömyysvakuutusmaksu | 3,30 % | 3,20 % | 3,06 %* |
|
|
|
|
ja sosiaaliturvamaksusta | 2,12 % | 2,04 % | 2,14 %* |
|
|
|
|
Yhteensä | 6,26 % | 6,08 % | 6,04 % |
|
|
|
|
Työnantajan KuEL -maksu koostuu: |
|
|
|
- palkkaperusteisesta maksusta | 16,55 % | 16,45% | 16,75 % |
- varhaiseläkemenoperusteisesta maksusta (varhe-maksu) |
|
|
|
- eläkemenoperusteisesta maksusta |
|
|
|
Kaikki yhteensä | 22,81 % | 22,53 % | 22,79 % |
Eläkemenoperusteinen maksu voidaan Kuntien eläkevakuutuksen ennakkotiedon mukaan alustavasti budjetoida kertomalla vuoden 2013 perittävien ennakkomaksujen yhteismäärä kertoimella 0,92.
Vuoden 2014 varhaiseläkemenoperusteinen maksu (varhe-maksu) perustuu eläkemenoihin, jotka aiheutuvat 1.1.2011 - 31.10.2013 alkaneista työkyvyttömyyseläkkeistä, työttömyyseläkkeistä ja yksilöllisistä varhaiseläkkeistä sekä kuntoutustuista. Loppuvuonna 2013 alkaneet eläkkeet eivät ehdi laskentaan mukaan. Eläkkeet vaikuttavat työnantajan varhe-maksuun tasan 36 kuukauden ajan eläkkeen alkamisesta ja voivat siten jakautua neljälle kalenterivuodelle. Kuntien eläkevakuutus on arvioinut, että varhaiseläkemenoperusteiset maksut vuodelle 2014 saadaan kertomalla vuoden 2013 ennakkomaksut kertoimella 1,13.
Organisaatio
| Eläkemeno- perusteiset maksut arvio v. 2013, euroa | Eläkemeno-perusteiset maksut arvio v. 2014, euroa | Varhaiseläke-meno- perusteiset maksut arvio v. 2013, euroa | Varhaiseläkemeno- perusteiset maksut arvio v. 2014, euroa |
Liikuntalautakunta | 408 013 | 375 372 | 5 524 | 6 243 |
Nuorisolautakunta | 163 425 | 150 351 | 53 526 | 60 485 |
Kulttuurilautakunta | 1 537 972 | 1 414 934 | 350 358 | 395 905 |
Talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelman esittäminen
Toimielimen talousarvioehdotuksen tavoitteet, uudistamisohjelman mukaiset strategiset toimenpiteet, toimielimen tunnusluvut ja määrärahaesitykset esitetään strategisessa sopimuksessa.
Toimielimen talousarvioehdotuksen käyttötalouden tulot ja menot eritellään kustannuslajeittain kuukausittain (tuloslaskelman muodossa).
Toimiala- ja tulosaluekohtaiset henkilöstösuunnitelmat esitetään erillisellä liitteellä – tämän avulla tehdään näkyväksi henkilöstömäärien ja henkilöstökulujen kehitys taloussuunnittelu-kauden aikana. Vuoden 2014 perustettavaksi ja lakkautettavaksi esitettävät virat ja toimet esitetään omana liitteenä, samaan lomakkeeseen kirjataan tulevien vuosien eläköityminen ja sen hyödyntäminen henkilötyövuosien laskua tavoiteltaessa.
Irtaimen omaisuuden hankinnat sekä leasing-rahoituksella tehtävät hankinnat ilmoitetaan omalla lomakkeella.
Toimielinten ja liikelaitosten talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotus tulee olla valmis 13.9.2013 mennessä.
Kehittämispäällikkö Heini Parkkunen ja osastopäällikkö Ritva Jykelä:
Strateginen sopimus
Strateginen sopimus solmitaan kaupunginhallituksen ja lautakunnan välille. Sopimus sisältää mm. toiminnan kuvauksen, toimintaympäristön muutostekijät, toiminnan kehittämislinjaukset ja strategiaohjelmien mukaiset tavoitteet. Vapaa-aikatoimialan lautakuntien sopimuksissa on myös yhteinen keskeisten tavoitteiden kuvaus, ns. kansilehti. Vaikka kaupunkistrategiaa ja strategisia ohjelmia ei vielä ole, toimialan tavoitteet heijastavat hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn näkökulmia. Kaupungin strategiaa valmistellaan parhaillaan ja se valmistuu kuluvan vuoden loppuun mennessä. Strategiset ohjelmat valmistuvat vasta keväällä 2014. Talousarvioehdotuksen yhteydessä hyväksytään luonnos Strategiseksi sopimukseksi vuosille 2014 – 2016. Sopimusten muokkaamista jatketaan niin, että ne ovat lopullisessa muodossa viimeistään käsiteltäessä vuoden 2015 talousarviota.
Operatiivinen sopimus solmitaan lautakunnan ja lautakunnassa esittelevän viranhaltijan välille. Se koostuu tuloskorteista tai toimintasuunnitelmista mittareineen ja erikseen laadittavasta kehittämisosasta.
Liikuntalautakunnan osuus kaupunkistrategiasta 2014-2017:
Liikuntapalvelujohtaja Arto Sinkkonen:
Kaupunkistrategiassa on ohjeistettu keskeiseksi päämääräksi hyvinvointi ja kilpailukyky, joihin toimialoja ja lautakuntia on pyydetty myös suuntaavan painopisteitään v. 2014-2017.
Liikuntalautakunnan osastrategia ottaa erinomaisesti huomioon myös vapaa-aikatoimialan vision ja suunnitelmat v. 2014-2017.
Liikuntalautakunnan osalta strategiaa on valmisteltu yhdessä lautakunnan ja keskeisten valmistelijoiden kanssa kahdesti seminaarissa 25.-26.4. ja 18.6. sekä erikseen moneen otteeseen virkavoimin ja viimeksi lautakunnassa 29.8.2013. V. 2014 käynnistetään ensimmäiset uuteen liikuntapalvelujen strategiaan perustuvat palvelut
Oheismateriaali 1Liikuntalautakunnan strategiakuva 2014-2017 visiosta painopisteisiin. Toimenpiteitä valmistellaan syksyn 2013 kuluessa.
Liikuntalautakunnan taloussuunnitelma
Lautakunnalle ehdotetaan, että Samppalinnan uimastadionin suunnitellun teknisen peruskorjauksen takia sekä kohteen arvioidut tulot 2014 300.000 €, että vastaavan suuruiset menot jätetään budjetoimatta. 300.000 € ylittävä kulujen osa varataan korvaavien palvelujen, lähinnä Kupittaan uimalan ja Impivaaran Uimahallin lisäjärjestelyihin mm. aukioloaikojen pidennyksiin. Muutoksella ei ole vaikutusta lautakunnan nettotalousarvioon.
Lisäksi lautakunnalle ehdotetaan, että 1.5.2012 Kiinteistöliikelaitokselta siirtyneiden n. 200 ulkoliikuntapaikan sisäiset maavuokrat yht. 178.000 € lisätään liikuntalautakunnan 2014 talousarviomenoihin ja nettolukuun, koska tätä määrärahasiirtoa ei aikanaan ole toteutettu. Tämä siirtyvä menoerä on kaupunkikonsernin kannalta kustannusneutraali, koska vastaavaa tuloa ei Kiinteistöliikelaitoksella ollut silloin, kun ko. ulkoliikuntapaikat olivat heidän hallinnassaan. Ko. syystä liikuntalautakunnan talousarviomenomäärärahaa esitetään korotettavaksi 178.000 € vuodesta 2014 alkaen.
Näiden muutosten jälkeen liikuntalautakunnan tulisi ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että sen tulotavoitteeksi merkitään 4.364.000 € - 300.000 € (Samppalinnan uimala) = 4.064.000 € ja menomäärärahaksi 22.610.000 € - 300.000 € (Samppalinnan uimala) + 178.000 € (siirtyvät maavuokrat) = 22.488.000 € ja nettoluvuksi 18.424.000 €.
Talousarvioon 2014 liittyviä lisäksi huomioitavia seikkoja ovat:
- Kauniin tai sateisen ja kylmän kesän vaihteluväli kesäkauden uimalatuloihin on enimmillään 150.000 €/kesä.
- Lausteen ja Paattisten uimahallien toimintaa varten on varauduttu nykyisellä palvelutasolla.
- Liikuntapaikkojen käyttövuoroista perittävät maksut nousevat noin 25 %.
- Ulkopaikkakuntalaisten poikkeavaa taksapolitiikkaa selvitetään v. 2014 aikana koko toimialalla. Liikunnan osalta korkeampaa asiakasmaksua peritään tällä hetkellä ohjauspalveluissa. Muutoin taksat ovat yhdenmukaiset.
Vapaa-ajan hallintokuntien yhdessä toteuttamalle ennaltaehkäisevän virikkeellisen vapaa-ajan toimintaohjelman (EVIVA) seuraavalle toimintavuodelle ehdotettava määrärahavaraus esitellään lautakunnalle omana asiana.
Toiminnallisesti merkittäviä muutoksia vuodelle 2014 ovat:
- Samppalinnan uimala on peruskorjauksen takia suljettuna
- Alfan sisäliikuntakeskuksen kunnostustyö valmistunee 1.1.2014
- Palloiluhallin suunnittelu etenee. Tavoitteena hallin valmistuminen syksyllä 2015.
- Kansainvälisestikin ainutlaatuinen vähävaraisten vapaa-aika-aktivointiranneke "Kimmoke" palvelee tuhansia turkulaisia.
Talouspäällikkö Ilkka Mäkynen 5.9.2013:
Hallinnon henkilöstömäärärahan ja henkilöstösiirtoon liittyvien muiden määrärahojen siirtäminen liikuntalautakunnalta kulttuurilautakunnalle
Liikuntapalveluista on siirretty henkilöstöä vapaa-aikatoimen hallintoon v. 2013 aikana. Kuluvana vuonna ei ole tehty muutoksia näiden menojen kustannuspaikkoihin. Talousarvion valmisteluvaiheessa kustannukset ovat liikuntalautakunnan esityksessä kustannuspaikalla 24001 (yhteiset toiminnot). Talousarvion hyväksymisen yhteydessä kaupunginvaltuuston tulisi siirtää muutokseen liittyvät määrärahat liikuntalautakunnalta kulttuurilautakunnalle. Siirrettävä summa on 327 600 euroa.
Liite 1 Liikuntalautakunnan strateginen sopimus 2014 – 2016
Liite 2 Vapaa-aikatoimialan strateginen sopimus 2014-2016
Liite 3 Hankintasuunnitelma (käyttöomaisuus ja leasing)
Liite 4 Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma
Liite 5 Vakanssimuutokset 2014
Liite 6 Käyttötalous- ja investointiosan määrärahaesitys
Toimialajohtaja Minna Sartes:
EhdotusLiikuntalautakunta päättää hyväksyä strategiset sopimukset sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen liitteiden 1 – 6 mukaisesti.
Ehdotus sisältää annettuun suunnittelulukuun nähden seuraavat muutokset:
- Samppalinnan maauimalan peruskorjauksesta ja kiinni olosta johtuen tuloja ja menoja on pienennetty vuoden 2014 suunnitelmaluvusta 300 000 euroa.
- Menoja on lisätty 178 000 euroa, koska ulkokenttien maavuokriin liittyvät määrärahat eivät siirtyneet ulkoliikuntapaikkojen siirtyessä Kiinteistöliikelaitokselta. Määräraha on Kiinteistöliikelaitokselle tuloa eli muutoksessa ei synny kaupunkikonsernille uutta menoa.
Lisäksi liikuntalautakunta päättää hyväksyä, että talousarvioesitykseen nyt kustannuspaikalle 24001 sisältyvä 327 600 euron määräraha siirretään kulttuurilautakunnan alle toimialan hallintoon,
ja että kaupunginhallitus osoittaa EVIVA-toimintaohjelmaan vuodelle 2014 kulttuurilautakunnan talousarvioon vapaa-aikatoimialan käyttöön 500.000 euroa sekä varaa taloussuunnitelmaan 2015 vuodelle 500.000 euroa.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talous ja rahoitus
Liitteet:
Liiklk § 111
Liite 1:Liikuntalautakunnan strateginen sopimus 2014 - 2016
Liite 2:Vapaa-aikatoimialan strateginen sopimus 2014 - 2016
Liite 3:Hankintasuunnitelma (käyttöomaisuus ja leasing)
Liite 4:Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma
Liite 5:Vakanssimuutokset 2014
Liite 6:Käyttötalous- ja investointiosan määrärahaesitys