VAPAA-AIKATOIMIALAN STRATEGINEN SOPIMUS
1.SOPIMUKSEN JA TOIMINNAN KUVAUS
Sopijatahot
Vapaa-aikatoimialalla strategiset sopimukset kaupunginhallituksen kanssa tekee erikseen kulttuurilautakunta, liikuntalautakunta ja nuorisolautakunta.
Tämä vapaa-aikatoimialan yhteinen strateginen sopimus (ns. kansilehti) hyväksytään kaikissa em. lautakunnissa osana kunkin lautakunnan ja kaupunginhallituksen välistä strategista sopimusta.
Sopimuksen tarkoitus
Tässä sopimuksessa sovitaan kaupunkistrategian sekä siihen kuuluvien hyvinvointiohjelman ja kilpailukykyohjelman mukaisista vapaa-aikatoimialan yhteisistä taloudellisista ja toiminnallisista tavoitteista ja mittareista.
Tämä (2014) sopimus on välivaihe. Vapaa-aikatoimialan yhteisten tavoitteiden ja toimenpiteiden työstäminen jatkuu kaupungin strategisten ohjelmien (hyvinvointi- ja kilpailukykyohjelmat) valmistumisen myötä ja sopimus tarkennetaan vuoden 2015 talousarvion hyväksymisen yhteydessä.
Lyhyt kuvaus toiminnasta ja tavoitteista
Laissa ja asetuksissa, kaupungin strategiassa ja ohjelmissa, hallintosäännössä sekä vapaa-aikatoimialan johtosäännössä säädetyllä tavalla vapaa-aikatoimiala edistää asukkaiden ja asiakkaiden hyvinvointia sekä kaupungin kilpailukykyä.
Toimialan perustehtävä: Tarjoamme turkulaisten arkeen ja juhlaan iloa, elämyksiä, liikettä, tietoa ja taitoa.
Toimialan tahtotila 2023:Hyvän elämän Turku.
Vapaa-aika toimialan toimintaa ohjaavat arvot
•Toimintamme edistää kestävää kehitystä
•Olemme rohkeita ja luovia,
•Arvostamme toisiamme ja kumppaneitamme
•Toimimme yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa.
Vapaa-aikatoimialan palvelualueet ja –yksiköt
•tarjoavat vaikuttavat ja saavutettavat palvelut, joiden kehittämisessä ja suunnittelussa asukkaat, asiakkaat ja kumppanit ovat mukana,
•kannustavat asukkaita aktiiviseen elämäntapaan ja yhteisöllisyyden edistämiseen,
•ovat aktiivisia kumppaneita ja edelläkävijöitä kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa,
Vapaa-aikatoimialan
•kirjastopalvelut huolehtii tieto- ja tietosisältöjen tarjoamisesta sekä niihin liittyvistä hakuvälineistä ja opastuspalveluista, ylläpitää kirjastoja sekä tarjoaa edellytyksiä asukkaiden oman tiedon ja kulttuurin tuottamiseen ja kansalaistoimintaan. Kirjastopalvelut johtaa Vaski –kirjastojen yhteistä palvelujärjestelmää ja toimii Varsinais-Suomen maakuntakirjastona opetus- ja kulttuuriministeriön määräämällä alueella..
•liikuntapalvelut luo edellytyksiä kuntalaisten liikunnalle kehittämällä paikallista ja alueellista yhteistyötä sekä terveyttä edistävää liikuntaa, tukemalla kansalaistoimintaa, tarjoamalla liikuntapaikkoja ja järjestämällä liikuntaa ottaen huomioon myös erityisryhmät.
•museopalvelut huolehtii kulttuuri- ja taideperinnön, luonnontieteellisen aineiston sekä niihin liittyvän tiedon keräämisestä, säilyttämisestä. välittämisestä ja tutkimuksesta. Museopalvelut toimii Varsinais-Suomen maakuntamuseona opetus- ja kulttuuriministeriön määräämällä alueella.
•nuorisopalvelut tukee nuorten kasvua ja itsenäistymistä, edistää nuorten aktiivista kansalaisuutta ja sosiaalista vahvistamista sekä parantaa nuorten kasvu- ja elinoloja.
•Turun Kaupunginorkesterin (TFO) tehtävänä on musiikkikulttuurin vaaliminen, edistäminen ja julkisten konserttien järjestäminen.
Toimintaympäristön muutostekijät
Uudistamisohjelmassa todetaan, että kaupunki voi strategisilla painopistevalinnoillaan ohjata toimialoja luomaan kaupunkilaisille parhaat mahdollisuudet tehdä hyvinvointia edistäviä valintoja.
Kuntaliiton strategisten tavoitteiden vuosille 2013 – 2014 taustamuistiossa toimintaympäristön muutoksiksi vuoteen 2020 mennessä on kirjattu:
•suuruuden ekonomian ja erikoistumisen voimistuminen,
•yksilöllistyminen, ihmisryhmien eriytyminen ja uudenlaiset yhteisöt,
•alueellinen erilaistuminen ja eriytyminen, ja
•sopeutumista edellyttävä kansainvälinen ja alueellinen talouskehitys.
Turku-sopimuksen (2013 – 2016) yhtenä perusperiaatteena on peruspalvelujen turvaaminen: ” Ennaltaehkäisy on avainsana palveluiden järjestämisessä ja siihen panostetaan. Hyvinvointia edistävät yhtälailla liikuntaan kannustava turvallinen ympäristö kuin luovuuteen ja toimeliaisuuteen innostavat kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut”.
Valtioneuvoston strategisessa toimeenpanosuunnitelmassa (VN 5.10.2011) todetaan mm., että syrjäytymistä vähennetään sekä sosiaalisten ja terveydellisten ongelmien syntyä ennaltaehkäistään mm. hyvinvointia ja osallisuutta edistämällä (nuorten osallisuuden kehittäminen, ennaltaehkäisevän toiminnan korostaminen, liikunnallisten ja kulttuuristen elämäntapojen vahvistaminen) ja estämällä asuinalueiden eriytyminen (poikkihallinnollinen ohjelma), ja työn ja yrittämisen kilpailukykyä edistetään mm. nuorisotyöttömyyttä alentamalla ja luovien alojen mahdollisuuksia vahvistamalla (esim. kehittämällä taide- ja kulttuurilähtöisiä toimintamalleja).
Toiminnan kehittämislinjaukset ja kehittämissuunnitelma
Vapaa-aikapalveluiden tuottama lisäarvo on kaupungin talouden ja toiminnan kannalta merkittävä. Ne hillitsevät korjaavien palvelujen kasvua. Eniten lisäarvoa saadaan panostamalla aktivointipalveluihin, osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen sekä kohdistamalla resursseja aktivointipalveluissa erityisesti nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn, liikkumaan aktivointiin sekä muihin aktiiviseen elämäntapaan kannustaviin palveluihin.
Turussa vapaa-ajan toimintaa, palveluja ja olosuhteita tarjotaan, resurssien mahdollistamissa rajoissa, kaikille turkulaisille tasapuolisesti ja ne ovat tavoitettavissa sosioekonomisista lähtökohdista riippumatta.
Vapaa-aika toimialan tavoitteena on hyvinvointierojen kaventaminen yhteistyössä muiden toimialojen ja kumppaneiden kanssa. Tähän tarvitaan
•Palvelujen vaikuttavuuden lisäämistä sekä vaikuttavuuden mittaamista ja seurantaa
•Palvelujen vuorovaikutteisuuden, asukas- ja asiakaslähtöisyyden sekä osallisuuden kehittämistä (ml. verkkopalvelut)
•Mahdollisuuksien luontia asukkaille tehdä tietoisesti hyvinvointia edistäviä valintoja
•Yhteiskuntatakuun toteutumisen varmistamista
•Aktiivisuutta edistäviä olosuhteita
•Kolmannen sektorin kanssa tehtävän yhteistyön laajentamista ja syventämistä
2.TOIMINNAN KEHITTÄMISEEN/MUUTOKSEEN LIITTYVÄT TAVOITTEET
Kaupunkistrategia ja strategiset hyvinvointi- ja kilpailukykyohjelmat valmistuvat kevään 2014 aikana. Vapaa-aikatoimiala ja sen palvelut edistävät merkittävästi asukkaiden hyvinvointia ja ovat tärkeitä kaupungin kilpailukykytekijöitä.
Kilpailukykyohjelmaan sisältyvät teemat ovat
•Yrittävä ja osaava kaupunki
•Vaikuttava ja uudistuva kaupunki
•Rakentuva kaupunki ja ympäristö
Hyvinvointiohjelmaan sisältyvät teemat ovat
•Terve ja hyvinvoiva kaupunkilainen
•Osaava ja oppiva kaupunkilainen
•Aktiivinen kaupunkilainen
Vapaa-aikatoimiala osallistuu aktiivisesti strategisten ohjelmien työstämiseen. Ohjelmien valmistumisen myötä niistä tulee tavoitteita ja kehittämistoimenpiteitä vapaa-aikatoimialalle.
2.1Vapaa-aikatoimialan kaupunginvaltuustoon nähden sitovat tavoitteet
Vapaa-aikatoimiala määrittelee 2013-2014 aikana toimialan yhteiset mittarit sekä toimintaan että tuottavuuteen. Tavoitteet, mittarit ja toimenpiteet tarkennetaan vuoden 2015 talousarvion vahvistamisen yhteydessä.
2.1.1 Vapaa-ajan aktiivisuus | ||||||||
Mittari |
Lähtötaso/ vuosi |
Toteutunut 2012 |
Enn. 2013
| TAE 2014 | TS 2015 | TS2016 | ||
Lasten ja nuorten aktiivinen harrastaminen
|
Uusi mittari |
|
|
Lähtöarvo |
Asetetaan tavoite |
|
| |
Aikuisväestön vapaa-ajan aktiivisuus (ATH-kysely) |
Uusi mittari |
|
|
Lähtöarvo |
Asetetaan tavoite |
|
| |
| ||||||||
Vapaa-ajan palvelujen piirissä olevat kaupunkilaiset
|
Uusi mittari |
|
|
Lähtöarvo |
Asetetaan tavoite |
|
| |
|
2.2Toimielimen kaupunginhallitukseen nähden sitovat tavoitteet
Vapaa-aikatoimiala laatii kehittämistoimintaa seuraavia mittareita, jotka tarkennetaan vuoden 2015 talousarvion vahvistamisen yhteydessä.
2.2.1Vapaa-aikatoimialan yhteinen kehittäminen ja asukastyytyväisyys | ||||||||
Mittari |
Lähtötaso/ vuosi |
Toteutunut 2012 |
Enn. 2013
| TAE 2014 | TS 2015 | TS2016 | ||
|
|
|
Kehittäminen |
Yhteiset toimintatavat käytössä |
|
| ||
Asukastyytyväisyys
|
Uusi mittari |
|
|
Lähtöarvo |
Asetetaan tavoite |
|
|
3.UUDISTAMISOHJELMAN MUKAISTEN TOIMENPITEIDEN SITOVAT KOKONAISVAIKUTUKSET
Toimielin | TAE 2014 | TS 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | TS 2019 |
Vapaa-aikatoimiala | 0,5 Milj € | 0,5 Milj € | 0,5 Milj € | 0,0 Milj € | 0,0 Milj € | 0,0 Milj € |
4.TOIMIELIMEN MÄÄRÄRAHAT 1 000 €
4.1Toimielin
Sidotut määrärahat | TP 2012 | TA 2013 | ENN 2013 | SL 2014 | HKE 2014 | TA 2014 | TS 2015 | TS 2016 |
TOIMINTAKATE | -60601 | -62114 | -61801 | -63569 | -63801 |
| -64773 | -65882 |
Toimintatulot | 11857 | 10141 | 10796 | 10869 | 10569 |
|
|
|
Valmistus omaan käyttöön |
|
|
|
|
|
|
|
|
Toimintamenot | 72458 | 72255 | 72597 | 74438 | 74370 |
|
|
|
INVESTOINNIT NETTO |
| -972 | -1003 | -684 | -684 |
| -651 | -690 |
Invesointointimenot |
| 1020 | 1003 | 740 | 740 |
|
|
|
Rah.osuudet investointeihin |
| 48 | 0 | 56 | 56 |
|
|
|
Pys.vast.hyöd.luovutustulot |
|
|
|
|
|
|
|
|
MUUT RESURSSIT |
|
|
|
|
|
|
|
|
Henkilötyövuodet |
| 823 |
|
| 702 |
| 705 | 703 |
Tilojen käyttö (m2) |
|
|
|
| 140998 |
|
|
|
•ENN = Ennuste / SL = Suunnitteluluku / HKE = Hallintokuntien ehdotus
Määrärahat tulos-/palvelualueittain 1 000 € | TUOTOT | KULUT | KATE |
Vapaa-aikatoimiala yhteensä | 10569 | 74370 | 63801 |
Kulttuurilautakunta | 5005 | 39892 | 34887 |
Liikuntalautakunta | 4064 | 22488 | 18424 |
Nuorisolautakunta | 1500 | 11990 | 10490 |