VAPAA-AIKATOIMIALAN STRATEGINEN SOPIMUS

 

1.SOPIMUKSEN JA TOIMINNAN KUVAUS

 

Sopijatahot

Vapaa-aikatoimialalla strategiset sopimukset kaupunginhallituksen kanssa tekee erikseen kulttuurilautakunta, liikuntalautakunta ja nuorisolautakunta.

Tämä vapaa-aikatoimialan yhteinen strateginen sopimus (ns. kansilehti) hyväksytään kaikissa em. lautakunnissa osana kunkin lautakunnan ja kaupunginhallituksen välistä strategista sopimusta.

Sopimuksen tarkoitus

Tässä sopimuksessa sovitaan kaupunkistrategian sekä siihen kuuluvien hyvinvointiohjelman ja kilpailukykyohjelman mukaisista vapaa-aikatoimialan yhteisistä taloudellisista ja toiminnallisista tavoitteista ja mittareista.

Tämä (2014) sopimus on välivaihe. Vapaa-aikatoimialan yhteisten tavoitteiden ja toimenpiteiden työstäminen jatkuu kaupungin strategisten ohjelmien (hyvinvointi- ja kilpailukykyohjelmat) valmistumisen myötä ja sopimus tarkennetaan vuoden 2015 talousarvion hyväksymisen yhteydessä.

Lyhyt kuvaus toiminnasta ja tavoitteista

Laissa ja asetuksissa, kaupungin strategiassa ja ohjelmissa, hallintosäännössä sekä vapaa-aikatoimialan johtosäännössä säädetyllä tavalla vapaa-aikatoimiala edistää asukkaiden ja asiakkaiden hyvinvointia sekä kaupungin kilpailukykyä.

 

Toimialan perustehtävä: Tarjoamme turkulaisten arkeen ja juhlaan iloa, elämyksiä, liikettä, tietoa ja taitoa.

 

Toimialan tahtotila 2023:Hyvän elämän Turku.

 

Vapaa-aika toimialan toimintaa ohjaavat arvot

 

Toimintamme edistää kestävää kehitystä

Olemme rohkeita ja luovia,

Arvostamme toisiamme ja kumppaneitamme

Toimimme yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa.

 

Vapaa-aikatoimialan palvelualueet ja –yksiköt

 

tarjoavat vaikuttavat ja saavutettavat palvelut, joiden kehittämisessä ja suunnittelussa asukkaat, asiakkaat ja kumppanit ovat mukana,

kannustavat asukkaita aktiiviseen elämäntapaan ja yhteisöllisyyden edistämiseen,

ovat aktiivisia kumppaneita ja edelläkävijöitä kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa,

 

Vapaa-aikatoimialan

kirjastopalvelut huolehtii tieto- ja tietosisältöjen tarjoamisesta sekä niihin liittyvistä hakuvälineistä ja opastuspalveluista, ylläpitää kirjastoja sekä tarjoaa edellytyksiä asukkaiden oman tiedon ja kulttuurin tuottamiseen ja kansalaistoimintaan. Kirjastopalvelut johtaa Vaski –kirjastojen yhteistä palvelujärjestelmää ja toimii Varsinais-Suomen maakuntakirjastona opetus- ja kulttuuriministeriön määräämällä alueella..

liikuntapalvelut luo edellytyksiä kuntalaisten liikunnalle kehittämällä paikallista ja alueellista yhteistyötä sekä terveyttä edistävää liikuntaa, tukemalla kansalaistoimintaa, tarjoamalla liikuntapaikkoja ja järjestämällä liikuntaa ottaen huomioon myös erityisryhmät.

museopalvelut huolehtii kulttuuri- ja taideperinnön, luonnontieteellisen aineiston sekä niihin liittyvän tiedon keräämisestä, säilyttämisestä. välittämisestä ja tutkimuksesta. Museopalvelut toimii Varsinais-Suomen maakuntamuseona opetus- ja kulttuuriministeriön määräämällä alueella.

nuorisopalvelut tukee nuorten kasvua ja itsenäistymistä, edistää nuorten aktiivista kansalaisuutta ja sosiaalista vahvistamista sekä parantaa nuorten kasvu- ja elinoloja.

Turun Kaupunginorkesterin (TFO) tehtävänä on musiikkikulttuurin vaaliminen, edistäminen ja julkisten konserttien järjestäminen.

 

Toimintaympäristön muutostekijät

Uudistamisohjelmassa todetaan, että kaupunki voi strategisilla painopistevalinnoillaan ohjata toimialoja luomaan kaupunkilaisille parhaat mahdollisuudet tehdä hyvinvointia edistäviä valintoja.

Kuntaliiton strategisten tavoitteiden vuosille 2013 – 2014 taustamuistiossa toimintaympäristön muutoksiksi vuoteen 2020 mennessä on kirjattu:

suuruuden ekonomian ja erikoistumisen voimistuminen,

yksilöllistyminen, ihmisryhmien eriytyminen ja uudenlaiset yhteisöt,

alueellinen erilaistuminen ja eriytyminen, ja

sopeutumista edellyttävä kansainvälinen ja alueellinen talouskehitys.

 

Turku-sopimuksen (2013 – 2016) yhtenä perusperiaatteena on peruspalvelujen turvaaminen: ” Ennaltaehkäisy on avainsana palveluiden järjestämisessä ja siihen panostetaan. Hyvinvointia edistävät yhtälailla liikuntaan kannustava turvallinen ympäristö kuin luovuuteen ja toimeliaisuuteen innostavat kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut”.

 

Valtioneuvoston strategisessa toimeenpanosuunnitelmassa (VN 5.10.2011) todetaan mm., että syrjäytymistä vähennetään sekä sosiaalisten ja terveydellisten ongelmien syntyä ennaltaehkäistään mm. hyvinvointia ja osallisuutta edistämällä (nuorten osallisuuden kehittäminen, ennaltaehkäisevän toiminnan korostaminen, liikunnallisten ja kulttuuristen elämäntapojen vahvistaminen) ja estämällä asuinalueiden eriytyminen (poikkihallinnollinen ohjelma), ja työn ja yrittämisen kilpailukykyä edistetään mm. nuorisotyöttömyyttä alentamalla ja luovien alojen mahdollisuuksia vahvistamalla (esim. kehittämällä taide- ja kulttuurilähtöisiä toimintamalleja).

 

 

Toiminnan kehittämislinjaukset ja kehittämissuunnitelma

Vapaa-aikapalveluiden tuottama lisäarvo on kaupungin talouden ja toiminnan kannalta merkittävä. Ne hillitsevät korjaavien palvelujen kasvua. Eniten lisäarvoa saadaan panostamalla aktivointipalveluihin, osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen sekä kohdistamalla resursseja aktivointipalveluissa erityisesti nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn, liikkumaan aktivointiin sekä muihin aktiiviseen elämäntapaan kannustaviin palveluihin.

 

Turussa vapaa-ajan toimintaa, palveluja ja olosuhteita tarjotaan, resurssien mahdollistamissa rajoissa, kaikille turkulaisille tasapuolisesti ja ne ovat tavoitettavissa sosioekonomisista lähtökohdista riippumatta.

Vapaa-aika toimialan tavoitteena on hyvinvointierojen kaventaminen yhteistyössä muiden toimialojen ja kumppaneiden kanssa. Tähän tarvitaan

Palvelujen vaikuttavuuden lisäämistä sekä vaikuttavuuden mittaamista ja seurantaa

Palvelujen vuorovaikutteisuuden, asukas- ja asiakaslähtöisyyden sekä osallisuuden kehittämistä (ml. verkkopalvelut)

Mahdollisuuksien luontia asukkaille tehdä tietoisesti hyvinvointia edistäviä valintoja

Yhteiskuntatakuun toteutumisen varmistamista

Aktiivisuutta edistäviä olosuhteita

Kolmannen sektorin kanssa tehtävän yhteistyön laajentamista ja syventämistä

 

 

2.TOIMINNAN KEHITTÄMISEEN/MUUTOKSEEN LIITTYVÄT TAVOITTEET

 

Kaupunkistrategia ja strategiset hyvinvointi- ja kilpailukykyohjelmat valmistuvat kevään 2014 aikana. Vapaa-aikatoimiala ja sen palvelut edistävät merkittävästi asukkaiden hyvinvointia ja ovat tärkeitä kaupungin kilpailukykytekijöitä.

 

Kilpailukykyohjelmaan sisältyvät teemat ovat

Yrittävä ja osaava kaupunki

Vaikuttava ja uudistuva kaupunki

Rakentuva kaupunki ja ympäristö

 

Hyvinvointiohjelmaan sisältyvät teemat ovat

Terve ja hyvinvoiva kaupunkilainen

Osaava ja oppiva kaupunkilainen

Aktiivinen kaupunkilainen

 

Vapaa-aikatoimiala osallistuu aktiivisesti strategisten ohjelmien työstämiseen. Ohjelmien valmistumisen myötä niistä tulee tavoitteita ja kehittämistoimenpiteitä vapaa-aikatoimialalle.

 

 

2.1Vapaa-aikatoimialan kaupunginvaltuustoon nähden sitovat tavoitteet

Vapaa-aikatoimiala määrittelee 2013-2014 aikana toimialan yhteiset mittarit sekä toimintaan että tuottavuuteen. Tavoitteet, mittarit ja toimenpiteet tarkennetaan vuoden 2015 talousarvion vahvistamisen yhteydessä.

2.1.1 Vapaa-ajan aktiivisuus

Mittari

 

Lähtötaso/ vuosi

 

Toteutunut 2012

 

Enn. 2013

 

TAE 2014

TS 2015

TS2016

 

Lasten ja nuorten aktiivinen harrastaminen

 

 

Uusi mittari

 

 

 

Lähtöarvo

 

Asetetaan tavoite

 

 

 

Aikuisväestön vapaa-ajan aktiivisuus (ATH-kysely)

 

Uusi mittari

 

 

 

 

Lähtöarvo

 

Asetetaan tavoite

 

 

 

 

 

Vapaa-ajan palvelujen piirissä olevat kaupunkilaiset

 

 

Uusi mittari

 

 

 

Lähtöarvo

 

Asetetaan tavoite

 

 

 

 

 

2.2Toimielimen kaupunginhallitukseen nähden sitovat tavoitteet

Vapaa-aikatoimiala laatii kehittämistoimintaa seuraavia mittareita, jotka tarkennetaan vuoden 2015 talousarvion vahvistamisen yhteydessä.

2.2.1Vapaa-aikatoimialan yhteinen kehittäminen ja asukastyytyväisyys

Mittari

 

Lähtötaso/ vuosi

 

Toteutunut 2012

 

Enn. 2013

 

TAE 2014

TS 2015

TS2016

 

Toimintamalliuudistukseen liittyvä toimialan yhteinen kehittäminen,

mm. viestintä ja markkinointi

 

 

 

 

 

Kehittäminen

 

Yhteiset toimintatavat käytössä

 

 

 

Asukastyytyväisyys

 

 

Uusi mittari

 

 

 

Lähtöarvo

 

Asetetaan tavoite

 

 

 

 

3.UUDISTAMISOHJELMAN MUKAISTEN TOIMENPITEIDEN SITOVAT KOKONAISVAIKUTUKSET

 

 

Toimielin

TAE 2014

TS 2015

TS 2016

TS 2017

TS 2018

TS 2019

Vapaa-aikatoimiala

0,5 Milj

0,5 Milj

0,5 Milj

0,0 Milj

0,0 Milj

0,0 Milj

 

   

 

4.TOIMIELIMEN MÄÄRÄRAHAT 1 000 €

 

4.1Toimielin

 

Sidotut määrärahat

TP 2012

TA 2013

ENN 2013

SL 2014

HKE 2014

TA 2014

TS 2015

TS 2016

TOIMINTAKATE

-60601

-62114

-61801

-63569

-63801

 

-64773

-65882

Toimintatulot

11857

10141

10796

10869

10569

 

 

 

Valmistus omaan käyttöön

 

 

 

 

 

 

 

 

Toimintamenot

72458

72255

72597

74438

74370

 

 

 

INVESTOINNIT NETTO

 

-972

-1003

-684

-684

 

-651

-690

Invesointointimenot

 

1020

1003

740

740

 

 

 

Rah.osuudet investointeihin

 

48

0

56

56

 

 

 

Pys.vast.hyöd.luovutustulot

 

 

 

 

 

 

 

 

MUUT RESURSSIT

 

 

 

 

 

 

 

 

Henkilötyövuodet

 

823

 

 

702

 

705

703

Tilojen käyttö (m2)

 

 

 

 

140998

 

 

 

ENN = Ennuste / SL = Suunnitteluluku / HKE = Hallintokuntien ehdotus

 

Määrärahat tulos-/palvelualueittain 1 000 €

TUOTOT

KULUT

KATE

Vapaa-aikatoimiala yhteensä

10569

74370

63801

Kulttuurilautakunta

5005

39892

34887

Liikuntalautakunta

4064

22488

18424

Nuorisolautakunta

1500

11990

10490