Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, hallintoryhmä 
Loppupvm 19.8.2020, Johtaja6017.06.2020 

3628-2020 (02 08 00, 07.03, 02 06 01)

Asiakkuuksien hallintajärjestelmän käyttöönotto Turun joukkoliikenteelle sekä optiot käyttöönoton laajentamisesta ajalle 1.6.2020 - 30.11.2023

Vs. strategia- ja kehittämisjohtaja Rami Savila:

Turun kaupunki on ottamassa käyttöön Microsoft Dynamics 365 asiakkuuksien hallintajärjestelmää. Ensimmäiset käyttäjätahot on tunnistettu ja käyttöönottojen tueksi etsimme asiantuntijoita määrittelemään ja konfiguroimaan tarvittavat Microsoft Dynamics 365 ympäristöt ja auttamaan Microsoftin Customer Insights analysointityökalun hyödyntämisessä.

Lisäksi etsimme erityisasiantuntijoita määrittelemään ja toteuttamaan tarvittavat järjestelmäintegraatiot. Integrointien ja tulevien analysointitarpeiden tueksi, tavoitteena on myös ottaa käyttöön tietoallas siirtotiedostojen välivarastoimiseksi, sekä erillinen SQL-tietokanta asiointitapahtumatietojen tallentamista varten.

Käyttöönotettavassa ratkaisussa lähdetiedot talletetaan Azure pilvessä oleviin tietovarastoihin, ennen niiden lataamista Microsoft Dynamics 365 CDS (Common Data Services) tietovarastoon ja Customer Insights -sovellukseen.

 Varsinainen käyttöönottotyö koostuu alla luetelluista neljästä erillisestä kokonaisuudesta:

1.     CRM-alustan rakentaminen ja käyttöönotto joukkoliikenteen osalta

2.     CRM käyttöönotto yritysyhteistyön tarpeisiin (optio)

3.     Palveluohjauksen palvelupyyntöjen hallinnan käyttöönotto (optio)

4.     Asiakkaan omien tietojen näyttäminen asiakkaalle, asiakkaan käyttöliittymän kautta (optio)

Hankinnan kohteena on asiantuntijatyö Microsoft Dynamics 365 käyttöönottoprojekteissa. Avainasiantuntijuusalueita ovat Microsoft Dynamics 365 asiakkuuksien hallintajärjestelmän konfigurointi ja käyttöönoton asiantuntemus sekä operatiivisten järjestelmien kytkeminen osaksi CRM kokonaisuutta, sisältäen tietojen integroinnin ja välivarastoinnin.

Microsoft Dynamics 365 käyttöönotto aloitetaan tuotantopilotilla, jossa ensimmäisenä käyttäjänä on Turun joukkoliikennepalvelut (Föli). Pilottia varten rakennetaan myös pohja tuleville käyttöönotoille.

Turun Kaupunki on pyytänyt tarjousta Asiakkuuksien hallintajärjestelmän käyttöönotolle Turun joukkoliikenteelle sekä optiot käyttöönoton laajentamisesta ajalle 1.6.2020 – 30.11.2023.

Tarjouspyyntö perustui Hanselin puitesopimukseen KLKH160, joka koskee ict-asiantuntiijapalveluita. Kevennetty tarjouskilpailu järjestettiin ict-asiantuntijapalveluita koskevan puitejärjestelyn sisäisenä tarjouskilpailuna. Tarjouspyyntö lähetettiin 25.3.2020 kaikille niille sopimustoimittajille, joilla on sopimus palvelualueella e) Eri käyttötarkoituksiin liittyvät asiantuntijapalvelut.   

Tarjousten jättämisen määräaikaan 27.4.2020 klo 17:00 mennessä saatiin Digia Finland Oy:lta tarjous.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, ettei osatarjouksia huomioida eikä vaihtoehtoisia tarjouksia hyväksytä. Tarjoushinta tuli ilmoittaa arvonlisäverottomana nettohintana (alv 0 %) tarjouspyynnössä edellytetyllä tavalla.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjouksen arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen, 2) tarjousten vertailu ja 3) voittaneen tarjouksen valinta.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

 Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa tarkistettiin tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus.

Tarjous on tarjouspyynnön mukainen ja tarjoaja on mukana Hanselin puitesopimuksessa.

Tarjousten vertailu

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseen tarjoajan tarjous. Tarjous tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta asiantuntijoilta tarjouspyynnössä edellytettiin.

Digia Finland Oy:n tarjous täyttää tarjoukselle tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset.

Vertailua ei suoritettu koska tarjouksia saatiin vain yksi (1).

Voittaneen tarjouksen valinta

Koska tarjouksia saatiin vain yksi, ei vertailua suoritettu. Tarjottu hinta oli 721,50 euroa per päivä (7,5), alv 0 %. Digia Finland Oy sai laatukriteereistä pistesumman 94 p. Tarkemmat tiedot pisteytyksestä löytyvät liitteenä olevasta tiedostosta ”Vertailutaulukko_CRM toimittaja”.

Esitän, että tarjouksen arvioinnin perusteella järjestelmän toimittajaksi ajalle 1.6.2020 - 30.11.2023 kokonaiskustannusten ollessa enintään 749.000 € (lisäksi alv) valitaan Digia Finland Oy.

Kustannukset vuonna 2020 ovat enintään 107.000 € (lisäksi alv) ja vuonna 2021 enintään 321.000 € (lisäksi alv). Vuosina 2022-2023 kustannukset ovat enintään 321.000 € (lisäksi alv).

Hankinnan kustannukset kohdistetaan toteutuneen mukaan kustannuspaikalle 11603 investointinumero 103730 Kh/Smart and Wise Turku.  

Liite 1Tarjouslomake Asiakaskohtainen

Liite 2CV-lomake KLKH160 ict-asiantuntijat 

Liite 3Palvelusopimusluonnos 

Liite 4Turvallisuussopimusluonnos 

Liite 5Turun kaupungin ehdot henkilötietojen käsittelijälle 

Liite 6Salassapitoluonnos 

Liite 7Vaitiolositoumus Asiantuntija

Liite 8JHS 166 Julkisen hallinnon IT-hankintojen yleiset sopimusehdot

Liite 9JHS 166 Julkisen hallinnon IT-hankintojen yleiset sopimusehdot Liite 1 

Liite 10CRM Vertailutaulukko 

Johtaja Tuomas Heikkinen:

PäätösPäätin edellä esitetyn perusteella, että IT-palvelut hankkii käytttöönottoprojektin asiakkuuksien hallintajärjestelmää varten siten, että

- Digia Finland Oy valitaan toteuttamaan Turun Asiakkuuksien hallintajärjestelmän käyttöönottoa

- kustannukset, vuonna 2020 enintään 107.000 € (lisäksi alv) ja vuonna 2021 enintään 321.000 € (lisäksi alv) ja vuosina 2022-2023 kustannukset enintään 321.000 € (lisäksi alv), kokonaiskustannusten ollessa enintään 749.000 € (lisäksi alv) kohdistetaan kustannuspaikalle 11603 investointinumero 103730 Kh/Smart and Wise Turku.  

Turun kaupunki ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon. Perustellusta syystä yksittäistapauksessa palvelua voidaan ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, oikaisuvaatimusohjeet ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn oikaisuvaatimuksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

Tuomas Heikkinen

johtaja

 

Oikaisuvaatimusohje ja valitusosoitus on liitteenä.

Jakelu

aoDigia Finland Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, strateginen hankinta
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Khalr § 60
Liite 1:Tarjouslomake Asiakaskohtainen
Liite 2:CV-lomake KLKH160 ict-asiantuntijat
Liite 3:Palvelusopimusluonnos
Liite 4:Turvallisuussopimusluonnos
Liite 5:Turun kaupungin ehdot henkilötietojen käsittelijälle
Liite 6:Salassapitoluonnos
Liite 7:Vaitiolositoumus Asiantuntija
Liite 8:JHS 166 Julkisen hallinnon IT-hankintojen yleiset sopimusehdot Liite 6
Liite 9:JHS 166 Julkisen hallinnon IT-hankintojen yleiset sopimusehdot Liite 1
Liite 10:CRM Vertailutaulukko