Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus24005.06.20176

5139-2016 (001, 101, 014, 111)

Turun seudun työvoima- ja yrityspalvelukokeilu

Tiivistelmä:

Työllisyyskokeilussa Turku ottaa kokonaisvastuun sekä alle 25-vuotiaiden että kaikkien 12 kuukautta yhtäjaksoisesti työttömänä olleiden työllistämisestä. Kokeilussa ovat Turun lisäksi mukana Raisio, Naantali ja Paimio. Toimijoiden välisiä sopimuksia esitetään hyväksyttäväksi kaupunginhallituksessa. Kokeilussa esitetään perustettavaksi kokeilun ajaksi virkavastuun hoitamiseksi määräaikaisia virkoja, joihin siirretään vastaavat toimenhaltijat ja nämä vapautuvat toimet jätetään täyttämättä. Kokeilun aikana on tarkoitus ottaa käyttöön erilaisia työkaluja ja työmenetelmiä, joita esitetään hyväksyttäväksi.

Kh § 240

Johtaja Pekka Sundman ja palvelujohtaja Mika Helva:

Kaupunginhallitus päätti 16.5.2016 § 204 hakeutua mukaan työvoima- ja yrityspalvelujen alueelliseen kokeiluun. Turun kaupungin laatima seudullinen hakemus hyväksyttiin juhannusviikolla. Syksyllä 2016 alkoi kokeilulain valmistelu. Tähän valmistelutyöhön osallistui Turun kaupungin edustajana palvelujohtaja Mika Helva. Kokeilulain lakiluonnos oli lausunnoilla maaliskuussa. Turussa koottiin seudullinen lausunto, joka Turun osalta jouduttiin aikataulusyistä antamaan virkamieslausuntona. Lausuntojen yhteydessä kaikki Turun seudun maalaiskunnat ja Kaarinan kaupunki päättivät irtautua kokeilusta. Lopulta kokeiluun jäivät mukaan Turun kaupungin lisäksi Raision, Naantalin ja Paimion kaupungit.

Kokeilulla kaupungit haluavat tehostaa nuorten ja pitkäaikaistyöttömien työllistymistä, valmistautua maakuntauudistukseen ja osoittaa, että kaupungit pystyvät hoitamaan työllisyysasiat tehokkaasti. Kokeilussa on nykyiseen verrattuna paradigman muutos eli työttömät nähdään kokeilussa ensisijaisesti työvoimana ja subjekteina eikä autettavina objekteina. Kokeilujen avulla on tarkoitus varmistaa tehokkaampi asiakasohjaus työhön ja työllistymistä edistäviin palveluihin.

Eduskuntakäsittelyssä olevassa lakiluonnoksessa kokeilun ehdotetaan alkavan 1.8.2017. Lakiehdotus http://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908f8053691d

Kokeilussa Turulle siirtyy kokonaisvastuu kaikkien alle 25-vuotiaiden sekä kaikkien pitkäaikaistyöttömien eli 12 kuukautta yhtäjaksoisesti työttömänä olleiden työllistymisen edistämisestä. Tämän kohderyhmän suuruus on noin 7400 ja heistä alle 25 vuotiaiden osuus on alle 2000. Turku vastaa kokeilun kohderyhmän osalta:

  1. Kolmen kuukauden välein tehtävistä haastatteluista, joissa päivitetään työllistymissuunnitelmat.
  2. Monialaisen yhteispalvelun osalta (TYP) Turku vastaa kohderyhmän osalta kokonaan (ja tarvittaessa Kelan kanssa yhdessä) aktivointisuunnitelmien ja monialaisten työllistymissuunnitelmien laadinnasta.
  3. Kotouttamissuunnitelmista alle 25-vuotiaille.
  4. Työnvälityksestä.
  5. Tieto- ja neuvontapalveluista.
  6. Ammatinvalinta- ja uraohjauksesta.
  7. Palkkatukipäätöksistä (lukuun ottamatta kaupungin omaan organisaation tehtävistä).
  8. Kulukorvauksista ja työolosuhteiden järjestelytuesta.
  9. Starttirahapäätöksistä.
  10. Ohjaamisesta työvoimapoliittisiin koulutuksiin, asiantuntija-arviointeihin, valmennukseen ja rekrytointikokeiluun.
  11. Omaehtoisen opiskelun päätöksistä (tämä koskee kohderyhmistä vain pitkäaikaistyöttömiä).
  12. Työkyvyn selvittämisestä.

TE-toimisto vastaa edelleen tämänkin kohderyhmän osalta:

  1. Työvoimakoulutuksista sekä opiskelijavalintojen että työvoimakoulutuksen keskeyttämistä koskevan päätöksenteon suhteen.
  2. Kun palkkatukea ja työolosuhteiden järjestelytukea haetaan kokeilualueen kunnalle, päätöksen palkkatuesta tekee työ- ja elinkeinotoimisto.
  3. Työvoimapoliittiset lausunnot, jotka ovat siirtymässä Kelalle.
  4. Muutosturvan toteuttamisesta.

Näiden tehtävien toteuttamiseksi kokeiluun siirtyy TE-toimistosta tätä kohderyhmää vastaava resurssi. TE-toimiston kanssa on sovittu, että kokeiluun TE-toimistosta siirtyy 31 htv:tä, joista laskennallisesti Turun osuus on 26,4 htv:tä. Nämä tulevat työskentelemään ensisijaisesti Työllisyyspalvelukeskuksen uusissa tiloissa Käsityöläiskadulla. Kahta lukuun ottamatta henkilöt sijoittuvat Työllisyyspalvelukeskuksen työnjohdon alle. Yksi henkilöistä sijoittuu nuorisopajan ja yksi sivistystoimialan työnjohdon alle. Heistä jälkimmäinen vastaa koko kokeilualueen alle 25-vuotiaiden kotouttamissuunnitelmista. Siirtyvät henkilöt työskentelevät Turun työnjohdon alla, mutta he pysyvät hallinnollisesti TE-toimiston työntekijöinä kokeilun ajan. Siirtyvien henkilöiden osalta osana TE-toimiston yt-prosessia henkilöillä on mahdollisuus ilmoittaa kiinnostuksesta siirtymisestä kokeiluun. Sovitun menettelyn mukaisesti Turun kaupunki hyväksyy siirtyvän henkilöstön.

Kokeilun ajaksi työllisyyspalvelukeskukseen Käsityöläiskadulle perustetaan asiakaspalvelupiste, johon kohderyhmän työttömät voivat hakeutua myös omatoimisesti. Sinne on tarkoitus keskittää myös muita kokeiluun liittyviä palveluja. Sosiaalityön osalta on ollut toiveena, että heidänkin vastuulla olevat aktivointisuunnitelmat tehtäisiin siellä. Työllisyyspalvelukeskuksen ja sosiaalityön lisäksi kokeilu vaikuttaa nuorisotyöhön (pajat ja etsivä nuorisotyö) sekä koulutuspalveluihin (etenkin ammatilliset koulutukset) ja Turku Science Parkiin (etenkin Potkuri) sekä koko kokeilua Turussa koordinoivaan konsernin kaupunkikehitysryhmään. Tampereella vastaava kokeilu on nostettu koko kaupungin yhdeksi viidestä kärkihankkeesta. Turussa kokeilun aikana palveluprosessit virtaviivaistetaan kaupunkikonsernin sisällä vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden varmistamiseksi muun muassa karsimalla päällekkäistä työtä ja yksinkertaistamalla prosesseja.

Kokeilussa on tavoitteena toteuttaa kolmen kuukauden välein tehtävät haastattelut motivoivina henkilöhaastatteluina. Näistä on tarkoitus ohjata asiakkaat työhön, koulutukseen tai muuhun työllisyyttä edistävään palveluun. Haastatteluja kehitetään yhdessä Turun ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoiden kanssa. Tähän on haettu erillistä hankettakin. Haastatteluja on laskettu olevan 140 jokaisena todellisena työpäivänä. Haastatteluissa tehtävät työllistymissuunnitelmien päivittämiset vaativat virkavastuuta. Jotta TE-toimistolta siirtyvien henkilöiden lisäksi kaupungin oma henkilöstö voi päivittää TE-toimiston Ura-järjestelmään näitä työllistymissuunnitelmia, tämä vaati virkavastuun takia virkoja. Tästä syystä kokeiluun tulisi perustaa määräaikaisia virkoja. Näitä tarvitaan työllisyyspalvelukeskukseen urasuunnittelijoille 13 määräaikaista virkaa ja yksi vastaavan urasuunnittelijan määräaikainen virka sekä nuorisotyöhön yksi urasuunnittelijan ja kaksi nuorisotyöntekijän määräaikaista virkaa. Näin mahdollistetaan Ura-järjestelmän joustava käyttö ja työllistymissuunnitelmien päivittäminen sekä työllisyyspalvelukeskuksessa että nuorisopalveluissa henkilöiden asiakkuuksien mukaan. Perustettavaksi esitettävien virkojen lakkauttamisesta tehdään kaupunginhallitukselle erilinen esitys ennen työvoima- ja yrityspalvelukokeilun päättymistä.

Asiakkaita on tarkoitus palvella myös sähköisesti. ForeAmmatti –niminen ohjelma, jossa on monipuolisesti tietoa eri ammateista ja niiden tehtävävaatimuksista sekä linkit avoimiin työpaikkoihin, on TE-toimiston ja ELY:n virkailijoiden käytössä. Palvelua tarjoava yritys on tarjonnut mahdollisuutta saada ohjelma myös kokeilun asiakkaiden käyttöön 25.000 eurolla. Kuopiossa ohjelma on jo otettu käyttöön. Se on annettu 200 päivää työmarkkinatuen kuntaosuudella olevien käyttöön. Vaikutus on ollut merkittävä. Tämän työkalun avulla monet ovat löytäneet omatoimisesti työtä tai päätyneet opiskelemaan työllistymistään edistävää alaa. Kokeilussa saamme luotua ForeAmmattiin myös jo pitkään toivotut ”sisäiset työnhakumarkkinat” eli saamme tarjottua sitä kautta kohdennetusti esimerkiksi työmarkkinatuen kuntaosuudella oleville työnetsijöiden löytämiä piilotyöpaikkoja.

Haastatteluissa kohtaamme potentiaaliset asiakkaat. Jotta heidät saadaan palveluihin, tulee palvelut koota palveluviuhkaksi ja varmistua palvelujen riittävyydestä. Tätä varten kokeilussa palveluja on alettu jo kokoamaan eri polkujen mukaan. Nämä polut ovat nuoren polku (tavoitteena päätoiminen opiskelu tai työ), maahanmuuttajien kotouttamispolku (tavoitteena kotoutuminen), työkykyisten pitkäaikaistyöttömien polku (tavoitteena työllistyä ensisijaisesti avoimille työmarkkinoille ja toissijaisesti välityömarkkinoille), vajaa työkykyisen polku (kuntoutuksen kautta tai suoraan välityömarkkinoille tai räätälöityihin työtehtäviin työmarkkinoille) sekä työkyvyttömien polku (tavoitteena on terveyden tilan selvitys, sairaustodistukset ja eläkeprosessi). Polut ovat keino hahmottaa erilaiset palvelut ja henkilö voi työkyvyn mukaisesti vaihtaa polulta toiselle.

Osana kokeilua on tarkoitus kokeilla kuntouttavan työtoiminnan hankkimista palvelusetelien avulla. Tätä on valmisteltu jo viime vuoden keväästä alkaen. Ajatuksena on, että vanhojen palvelutuottajien kanssa malli otetaan käyttöön 1.7. alkaen nykyisten kilpailutusten optioajan umpeutuessa ja uusien palvelutuottajien kanssa 1.9. alkaen. Lisäksi tarvitaan päätös siitä, missä elimessä kuntouttavan työtoiminnan palvelusetelin sääntökirja hyväksytään.

Viime vuonna Turulla oli erillishankkeita, joiden avulla saatiin säästettyä työmarkkinatuen kuntaosuuksia. Osana kokeilua voitaisiin hankkia dynaamisena tai innovatiivisena hankintana kohderyhmän etenkin pitkäaikaistyöttömien työllistymistä edistäviä tulosperusteisia palveluja. Dynaamisen tai innovatiivisen hankinnan kilpailutus voitaisiin käynnistää tänä vuonna, mutta hankintoja ehdittäisiin tehdä vasta ensi vuonna tai aikaisintaan loppu vuodesta, jolloin kustannusvaikutus tämän vuoden osalta tulee olemaan vähäinen. Tällä hetkellä ei ole tiedossa, mitä työmarkkinatuen kuntaosuudelle tapahtuu vuoden 2019 alusta, kun maakuntauudistuksen pitäisi olla voimassa.

Turulla on voimassa tämän vuoden osalta maahanmuuttajien työllistymistä edistäviin palveluihin ohjaamisen kilpailuttaminen. Tähän palveluun varattiin viime vuodelle 150.000 euroa, joka jäi kokonaan käyttämättä. Kilpailutus vei niin pitkän ajan, että palvelun osalta vasta tänä vuonna on syntynyt tulosta. Tätä on voitu jatkaa pienimuotoisesti kasvusopimuksen maahanmuuttajien työllistymispolun rahoituksella, mutta olisi hyvä varata tähän tarkoitukseen tälle vuodelle rahoitusta. Tässä vaiheessa vaikuttaa, että 50 000 euroa olisi riittävä summa. Tätä hankintaa ei kuitenkaan jatketa enää ensi vuonna.

Monialaisen yhteispalvelun eli TYP:n osalta jatketaan asiakkaiden kirjaamista TYP-lain mukaisesti TYPPI-järjestelmään. Kokeilun pariin tulevien asiakkaiden osalta aktivointisuunnitelmat ja monialaiset yhteispalvelusuunnitelmat tehdään pelkästään kunnan ja KELA:n yhteistyönä, kun TE-toimiston vastuut siirtyvät kaupungille. Kokeilussa on mahdollisuus kokeilla moniammatillisten asiakassuunnitelmien tekoa vain yhden kokeilun työntekijän toimesta tehtynä yhdessä asiakkaan kanssa. Tätä mahdollisuutta kannattaa hyödyntää ja mallintaa kokeilun kuluessa.

Turku on osallistunut yhdessä Sitran ja muiden kuntien kanssa SIB-mallin selvittämiseen. Tässä mallissa valitaan operaattori, joka hankkii investoijat ja palveluntuottajat. Investoijat saavat korvauksen syntyvän tuloksen eli työllistymisen aiheuttavien taloudellisten hyötyjen mukaisesti. TEM osallistuu näiden hyötyjen korvaamiseen. Tähän kokeiluun on tarkoitus ohjata kokeilun kohderyhmää.

Kokeilulle on hyvä varata oma viestintäbudjetti, jolla voidaan toteuttaa sekä ulkoista että sisäistä viestintää kaupungin eri toimialojen välillä. Sisäisen viestinnän tarkoituksena on muodostaa kokeilusta positiivinen mielikuva, jolloin saadaan aikaan tehokasta ja vaikuttavaa asiakastyötä. Ulkoinen viestintä on osa ”Turku tekee hyvää”- brändiä.

Työvoima- ja yrityspalvelujen osalta tehdään selvitystyötä. Valtionvarainministeriön kokeilutoimisto hankkii Demos Helsingiltä valtakunnallisen selvityksen kokeiluista. Sillä varmistetaan, että kokeilut tehdään laadukkaasti ja niistä oppiminen varmistetaan, kootaan kokeiluihin pohjautuvat suositukset siitä, miten työvoima- ja yrityspalveluista saadaan asiakaslähtöisiä, työllisyyttä ja yrittäjyyttä kohottavia sekä työttömyyttä vähentäviä, arvioidaan, mitkä kokeillut toimenpiteet ovat vähentäneet tai voivat vähentää työttömyydestä julkiselle taloudelle aiheutuvia kokonaiskustannuksia, muodostetaan suositukset siitä, mitkä kokeilujen opeista kannattaa ja voidaan ottaa käyttöön maakuntamalliin siirryttäessä ja mitä toimintatapojen, rakenteiden ja säädösten uudistamista se vaatii sekä varmistetaan keskeisten oppien leviäminen sekä tulosten vaikuttavuus tuomalla keskeiset sidosryhmät määrittelemään kokeiluja, seuraamaan niitä sekä tulkitsemaan tuloksia yhdessä. Näiden tavoitteiden kautta tuetaan uuden maakuntamallin suunnittelua, jossa keskiössä on luoda asiakaslähtöisiä, työllisyysastetta kohottavia ja työttömyysastetta vähentäviä palvelukokonaisuuksia. Hankkeen lopputuloksena muodostetaan empiriaan ja sidosryhmien yhteiseen tulkintaan pohjautuvat suositukset siitä, millaiset toimintamallit tulisi ottaa käyttöön maakuntamallissa vuonna 2019. Suosituksissa huomioidaan, vaativatko uusien toimintamallien implementointi rakenteellisia tai säädösmuutostarpeita.

Turussa on lisäksi päätetty kaupunkitutkimusohjelman hyödyntämisestä kokeilun ja sen kohderyhmän tutkimuksessa. Tavoitteena on tuottaa tietoa sekä kokeilun työllisyysvaikutuksista että tehdä kustannus-vaikuttavuusanalyysi taloudellisten tavoitteiden saavuttamisen arvioimiseksi. Edelleen tavoitteena on holistisen analyysin avulla identifioida kokeilun vahvuudet, heikkoudet ja kehittymismahdollisuudet.

Kokeilun toteuttamiseksi on laadittu kaksi sopimusta, jotka on hyväksytty koko kokeilun yhteisessä johtoryhmässä. Näitä sopimuksia esitetään hyväksyttäväksi kokeilualueen kaupunginhallituksissa. Hyväksyttävät sopimukset ovat tämän esityksen liitteinä.

Henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen ja palvelussuhdepäällikkö Urpo Matilainen 9.5.2017:

Kaupunginhallitus päätti 16.5.2016 § 204 mm., että Turku hakee mukaan työvoima- ja yrityspalvelujen alueelliseen kokeiluun yhteistyöstä kiinnostuneiden Turun seudun kuntien kanssa.

Työvoima- ja yrityspalvelukokeilussa mukana olevat Turun seudun kaupungit ovat näkemyksenään todenneet, että kokeilu tulisi aloittaa 1.8.2017.

Kokeilussa on tavoitteena mm. toteuttaa kolmen kuukauden välein tehtävät työttömien haastattelut motivoivina henkilö-haastatteluina. Näistä on tarkoitus ohjata asiakkaat työhön, koulutukseen tai muuhun työllisyyttä edistävään palveluun.

Kaupunkikehitysryhmän laatiman esityksen mukaan haastattelujen yhteydessä tehtävät työllistymissuunnitelmien päivittämiset ovat tehtäviä, joissa käytetään julkista valtaa ja tehtäviä voi hoitaa vain virkasuhteinen henkilöstö.

Jotta työvoima- ja yrityspalvelukokeilussa työskentelevä Turun kaupungin oma henkilöstö voisi päivittää TE-toimiston Ura-järjestelmään työllistymissuunnitelmia, tulee kaupungin henkilöstölle perustaa toiminnan edellyttämä määrä virkoja. Esityksen mukaan kokeiluajalle tulisi perustaa yhteensä 13 urasuunnittelijan virkaa ja yksi vastaavan urasuunnittelijan virka.

Kuntalain 87 §:n mukaan tehtävää, jossa käytetään julkista valtaa, hoidetaan virkasuhteessa. Tällaista tehtävää varten perustetaan virka.

Kunnalliset viranhaltijat otetaan virkasuhteeseen joko toistaiseksi tai määräajaksi. Toistaiseksi otetulla viranhaltijalla tarkoitetaan viranhaltijaa, jonka virkasuhteen kestoa ei ole etukäteen määrätty tai rajoitettu. Määräaikaisen viranhaltijan virkasuhteen kestoaika on ajallisesti rajoitettu. Määräaikaisuus voi liittyä viranhaltijan tehtävän luonteeseen esimerkiksi kun hänet otetaan suorittamaan ennalta määrätty, kestoltaan rajoitettu tehtäväkokonaisuus.

Työvoima- ja yrityspalvelukokeilua voidaan pitää sellaisena ennalta määrättynä, kestoltaan rajoitettuna tehtäväkokonaisuutena, jossa viranhaltijat voidaan ottaa määräaikaisiin virkasuhteisiin.

Viran täyttäminen edellyttää pääsääntöisesti julkista hakumenettelyä. Virkasuhteeseen voidaan kuitenkin ottaa ilman hakumenettelyä, mm. kun kyseessä on avoinna olevaan virkaan ottamisesta määräajaksi.

Konsernihallinnon strategisen HR:n näkemyksen mukaan työvoima- ja yrityspalvelukokeilun edellyttämä virkasuhteisen henkilöstön tarve tulisi ratkaista niin, että Turun kaupunkiin perustettaisiin yhteensä 13 urasuunnittelijan virkaa ja yksi vastaava urasuunnittelijan virka. Virat perustettaisiin määräajaksi 1.8.2017 – 3.12.2018. Näitä virkasuhteita hoitamaan otettaisiin työllisyyspalvelukeskuksessa tällä hetkellä urasuunnittelijan tai vastaavan urasuunnittelijan toimissa työskentelevät henkilöt. Virkasuhteet tehtäisiin määräaikaisina ajanjaksolle 1.8.2017 – 31.12.2018. Määräaikaisuuden perusteena on viranhaltijan ottaminen suorittamaan ennalta määrätty, kestoltaan rajoitettu tehtäväkokonaisuus.

Virkasuhteisiin ottamisen jälkeen avoimeksi tuleviin urasuunnittelijan ja vastaavan urasuunnittelijan toimiin ei tulisi palkata sijaisia. Kaupunkikehitysryhmän tulisi lisäksi huolehtia, että määräajaksi perustetavista viroista tehtäisiin kaupunginhallitukselle kokeilun päättymisen jälkeen erillinen esitys virkojen lakkauttamisesta.

Virkojen tehtäväkohtaiset palkat ja kelpoisuusvaatimukset tulisi määritellä vastaavalla tavalla kuin mitä ne on määritelty tällä hetkellä vastaavissa työsopimussuhteisissa toimissa.

Liite 1Yhteistyösopimus Varsinais-Suomen ELY-keskuksen, Varsinais-Suomen TE-toimiston, KEHA-keskuksen sekä Turun, Raision, Naantalin ja Paimion kaupunkien välillä työvoima- ja yrityspalveluiden alueellisesta kokeilusta

Liite 2Turun, Raision, Naantalin ja Paimion yhteistyösopimus työvoima- ja yrityspalveluiden alueelliseen kokeiluun Varsinais-Suomen alueella

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää hyväksyä työvoima- ja yrityspalvelukokeilun toteuttamisen edellä mainituista lähtökohdista.

Samalla kaupunginhallitus päättää,

että Turun kaupunkiin ensimmäisenä sijoituspaikkana työllisyyspalvelukeskus perustetaan määräajaksi 1.8.2017 – 31.12.2018 yhteensä 13 urasuunnittelijan virkaa, joiden kelpoisuusvaatimus on tehtävään soveltuva korkeakoulututkinto tai aiempi opistoasteinen tutkinto ja riittävä tehtävään soveltuva työkokemus ja tehtäväkohtainen palkka 2318,67 €/kk, yksi vastaavan urasuunnittelijan virka, jonka kelpoisuusvaatimus on tehtävään soveltuva korkeakoulututkinto tai aiempi opistoasteinen tutkinto ja riittävä tehtävään soveltuva työkokemus ja tehtäväkohtainen palkka 2900,37 €/kk sekä nuorten palveluihin kolme määräaikaista virkaa, joista yksi uraohjaajalle ja kaksi nuorisotyöntekijää

että liitteinä 1 ja 2 olevat sopimukset hyväksytään ja

että kaupunginjohtaja oikeutetaan tekemään sopimuksiin tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus/Läntinen maksatusalue
aoNaantalin kaupunki
aoPaimion kaupunki
aoRaision kaupunki
aoVarsinais-Suomen ELY-keskus
aoVarsinais-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto
tpvHenkilöstöasioiden palvelukeskus
tpvKonsernihallinto, kaupunkikehitysryhmä
tpvKonsernihallinto, lakiasiat
tpvKonsernihallinto, strateginen HR
tpvTyöllisyyspalvelukeskus


Liitteet:

Kh § 240
Liite 1:Yhteistyösopimus Varsinais-Suomen ELY-keskuksen, Varsinais-Suomen TE-toimiston, KEHA-keskuksen sekä Turun, Raision, Naantalin ja Paimion kaupunkien välillä työvoima- ja yrityspalveluiden alueellisest
Liite 2:Turun, Raision, Naantalin ja Paimion yhteistyösopimus työvoima- ja yrityspalveluiden alueelliseen kokeiluun Varsinais-Suomen alueella