x.x.2017

 

 

 

 

 

 

TURUN, RAISION, NAANTALIN JA PAIMION

YHTEISTYÖSOPIMUS

TYÖVOIMA- JA YRITYSPALVELUIDEN

ALUEELLISEEN KOKEILUUN

VARSINAIS-SUOMEN ALUEELLA


 

1.Sopijapuolet

 

Turun kaupunki

Y-tunnus: 0204819-8

PL 355

20101 Turku

 

Raision kaupunki

Y-tunnus 0204428-5

PL 100

21201 Raisio

 

Naantalin kaupunki

Y-tunnus 0135457-2

PL 43

21101 Naantali

 

ja

 

Paimion kaupunki

Y-tunnus 0136169-2

PL 50

21531 Paimio

 

Sopijapuolet kaikki yhdessä jäljempänä ”Osapuolet” ja jokainen erikseen

”Osapuoli”.

 

2.Sopimuksen tarkoitus ja käytettävät nimitykset

 

2.1 Sopimuksen tarkoitus ja tausta

 

Tällä sopimuksella sovitaan Turun, Naantalin, Raision ja Paimion kaupunkien välisestä yhteistyöstä työvoima- ja yrityspalveluiden alueelliseen Kokeiluun sekä Kokeilulain toteuttamiseen liittyen. Tästä sopimuksesta käytetään nimitystä Kuntasopimus.

 

Turun ja muiden osallistuvien kuntien vastuut ja velvollisuudet on kuvattu Kokeilulaissa, Pääsopimuksessa ja tässä Kuntasopimuksessa.

 

Mikäli edellä mainittu laki on sisällöllisesti merkittävästi muuttunut voimaan tullessaan tämän sopimuksen allekirjoitushetken tilanteesta, sitoutuvat sopimusosapuolet tarkastelemaan tätä sopimusta soveltuvilta osiltaan uudelleen.

 

2.2 Käytettävät nimitykset

 

Mikäli ei erikseen toisin mainita, sopimuksessa käytettävillä nimityksillä tarkoitetaan seuraavaa:

 

Kokeilu

Varsinais-Suomen työvoima- ja yrityspalveluiden alueellinen kokeilu

 

Kokeilulaki

Laki julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden alueellista tarjoamista ja työelämäkokeilua koskevasta kokeilusta

 

Kokeilulainsäädäntö

Laki julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden alueellista tarjoamista ja työelämäkokeilua koskevasta kokeilusta sekä tämän lain toteuttamiseen liittyvää lainsäädäntöä

 

Kokeilualue

Muodostuu niistä Varsinais-Suomen kunnista, jotka ovat mukana alueellisessa kokeilussa = kokeilukunta

 

Kokeilun kohderyhmä

Tarkoitetaan Kokeilulaissa määriteltyjä työttömiä työnhakijoita.

 

Pääsopimus

Yhteistyösopimus Varsinais-Suomen ELY-keskuksen, Varsinais-Suomen TE-toimiston KEHA-keskuksen sekä Turun, Raision, Naantalin ja Paimion kaupunkien välillä Työvoima- ja yrityspalveluiden alueellisesta kokeilusta

 

Kuntasopimus

Tämä sopimus

 

3.Kokeilun toteuttaminen

 

3.1 Osapuolten roolit Kokeilussa

 

Turun kaupunki koordinoi tämän Kuntasopimuksen mukaisesti Kokeilun kokonaistoteutusta. Kokeilualueen kunnat vastaavat julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden alueellisesta tarjoamisesta Kokeilulainsäädännön edellyttämällä tavalla. Lisäksi Kokeilualueen kunnat yhdessä tekevät päätökset koskien Kokeilun toteutusta.

 

3.2 Osapuolten päävelvoitteet sekä vastuut

 

Osapuolet yhdessä vastaavat Kokeilun toteuttamisesta Kokeilulainsäädännön ja tämän sopimuksen edellyttämällä tavalla. Osapuolet vastaavat yhdessä sovittujen tavoitteiden mukaisesta Kokeilun toteutuksesta, palveluiden ja toimintojen kehittämisestä ja toteuttamisesta sekä Kokeilun seurannasta ja viestinnästä.

 

Kukin Osapuoli vastaa itsenäisesti laissa määriteltyjen julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden tarjoamisesta Kokeilun kohderyhmälle alueellaan, ellei tässä sopimuksessa muuta sovita. Kukin Osapuoli vastaa kunnan palveluiden tarjoamisesta Kokeilun kohderyhmälle alueellaan, ellei tässä sopimuksessa muuta sovita. Kukin osapuoli vastaa Kokeilun seurannassa ja ohjaamisessa tarvittavan tiedon tuottamisesta ja toimittamisesta.

 

3.3 Kokeilun ohjausryhmä, johtoryhmä sekä laajennettu johtoryhmä

Kokeilun ohjausryhmänä toimii kokeilualueen kunnista muodostettu poliittinen kokoonpano. Jokaisesta Kokeilukunnasta ohjausryhmään osallistuu kunnan itsensä ehdottama kaupunginvaltuutettu. Lisäksi ohjausryhmän jäseniksi pyydetään alueen kansanedustajia ilmoittautumismenettelyllä. Asiantuntijana ohjausryhmässä toimii Kokeilualueen kuntien yhdessä sopima kuntaedustaja.

 

Kokeilulla on kuntatoimijoista muodostettu johtoryhmä. Kullakin kunnalla on johtoryhmässä edustuksensa. Tarvittaessa kutsutaan koolle laajennettu johtoryhmä, joka koostuu varsinaisen johtoryhmän lisäksi TE-toimiston, ELYn ja KEHAn edustajista. Laajennettu johtoryhmä käsittelee ne Kokeilun asiat, jotka koskevat TE-hallinnon sekä kuntien välisiä yhteisiä asioita. Johtoryhmä (tai laajennettu johtoryhmä) valmistelee ne kokeilua koskevat asiat, jotka viedään kokeilukuntien hallituksien päätöksentekoon ja/tai ohjausryhmän käsittelyyn ja tiedoksi.

 

Johtoryhmä valmistelee Kokeilulle yhteiset operatiiviset tavoitteet ja seurantamittarit valtakunnalliset tavoitteet huomioiden. Johtoryhmä huolehtii yhteisestä viestinnästä sekä johtaa palveluiden kehitystyötä ja niiden käyttöönottoa ja toimivuutta. Lisäksi johtoryhmä ratkaisee yhteiset kokeilukuntia koskevat asiat.

 

Kokeilukuntien kaupunginhallitukset tekevät Kokeilua koskevat tarvittavat päätökset kuultuaan johtoryhmän näkemykset. Niin halutessaan kaupunginhallitukset voivat kuulla myös ohjausryhmää.

 

3.4 Kokeilun organisoimiseen liittyvät yleiset tehtävät

 

3.4.1 Yhteiset tehtävät

 

Kokeilun ohjaus Pääsopimuksen mukaisesti

Kokeilukokonaisuutta koskeva yhteisen toimintamallin kehittäminen

Kokeiluun liittyvien palvelujen suunnittelu, kehittäminen ja seuranta

viestintäsuunnitelman laatiminen ja viestintä

 

3.4.2 Turun kaupungille keskitetyt tehtävät

 

Kokeilukokonaisuuden koordinointi

Kokeiluun kuuluvien yhteisten hallinto-, henkilöstöhallinto-, talous- ja muiden tukipalvelutehtävien hoitaminen

 

3.5 Keskitetyt palvelut

 

3.5.1 Keskitetyt lakisääteiset palvelut ja sopimus viranomaistehtävän hoitamisesta

 

Keskitetyt Kokeilulakiin liittyvät lakisääteiset palvelut hoidetaan Turun kaupungin toimesta ja tämä sopimus on samalla kuntalain 49 ja 54 § mukainen sopimus viranomaistehtävien hoitamisesta. Palvelun lakisääteinen osa on kunnille maksuton siltä osin, kuin sen tuottamiseen voidaan käyttää TE-hallinnosta siirtyvää henkilöstöä ja muuta resurssia.

 

Keskitettyjä Kokeilulakiin liittyviä lakisääteisiä palveluja ovat:

maahanmuuttajien kotouttamispalvelut (Laki maahanmuuttajien kotouttamiseen liittyvistä toimista)

ammatinvalinta ja uraohjaus (ammatinvalinnan ohjauksen psykologien palvelut)

palkkatukipäätökset

starttirahapäätökset

työvoimakoulutuksen suunnitteluprosessi

matka- ja yöpymiskustannusten korvaukset

muuttokustannusten korvaukset sekä

työolosuhteiden järjestelytuki.

 

Lisäksi Kokeilun johtoryhmä voi sopia muidenkin lakisääteisten tehtävien keskittämisestä.

 

3.6 Lähipalvelut

 

Osapuolet vastaavat Kokeilun kohderyhmään kuuluvien työttömien työnhakijoiden lähipalveluiden järjestämisestä oman kuntansa osalta, ellei muuta ole erikseen sovittu. Lähipalvelujen tuottamisessa huomioidaan Kokeilulle asetetut tavoitteet.

 

Osapuolet vastaavat oman kuntansa osalta Kokeilun kohderyhmään kuuluvien työttömien työnhakijoiden Kokeilulain mukaisten palveluiden järjestämisestä siltä osin, kun niitä ei ole keskitetty. Lisäksi lähipalveluja ovat kunnan omat työllisyys- ja yrityspalvelut sekä kunnan järjestämisvastuulla olevat sosiaali- ja terveyspalvelut.

 

Osapuolet vastaavat kunnallisten palvelujen kustannuksista itsenäisesti.

 

3.7 Henkilöstö

 

Pääsopimuksessa sekä erikseen sovittavissa sopimuksissa on sovittu TE-henkilöstön siirrosta Kokeilun käyttöön ja tarkemmista henkilöstöhallinnon toimintaperiaatteista.

 

Tämän sopimuksen Osapuolet esittävät TE-toimistolle Kokeiluun siirtyvien TE-toimiston henkilöiden sijoittamisen kunkin kunnan suostumuksen perusteella kokeilukuntien työnjohdon alle erikseen sovitun sopimuksen mukaisesti.

 

Sopimuksilla siirretyn TE-henkilöstön työnjohto-oikeus on sillä Osapuolella, jonka käyttöön henkilöstö on osoitettu.

 

Kukin Osapuoli vastaa itse muun tarvittavan henkilöstön osoittamisesta Kokeilun käyttöön. Työvoima- ja yrityspalveluita tarjoavan henkilöstön on oltava virkasuhteessa. Kukin Osapuoli vastaa henkilöstöstään aiheutuvista kustannuksista itse lukuun ottamatta, mitä on sovittu Pääsopimuksessa.

 

Mikäli TE-hallinnolta siirtyneen henkilöstön määrässä tai työpanoksessa tapahtuu olennaisia muutoksia, henkilöstöresurssien suuntaamisesta neuvotellaan tämän sopimuksen sopijaosapuolten kesken. Kuntakohtaista henkilöresurssia ei pääsääntöisesti muuteta Kokeilun aikana TE-hallinnosta tulevia mahdollisia resurssimuutoksia lukuun ottamatta.

 

Kunnat voivat perustellusta syystä sopia henkilöstön siirrosta Kokeilualueen sisällä. Tällainen perusteltu syy voi syntyä esimerkiksi syystä, että TE-toimisto ei kompensoi sairaus- ym. poissaoloja, joilla ei ole pienentäviä kustannusvaikutuksia.

 

3.8 Tiedottaminen ja viestintä

 

Sopimuksen osapuolet sitoutuvat edistämään avointa, tasapuolista ja oikea-aikaista viestintää Kokeilun aikana. Viestintää suunnitellaan ja toteutetaan eri Osapuolten kanssa yhteistyössä. Osapuolet pyrkivät yhteisesti luomaan Kokeilulle myönteisen julkisuuskuvan.

 

Turun kaupunki vastaa Kokeilun viestintäsuunnitelman laatimisesta ja koordinoi tiedotuksen ja viestinnän toimeenpanoa. Kukin Osapuoli vastaa viime kädessä siitä, että kyseisen kunnan Kokeilun kohderyhmään kuuluvilla työttömillä työnhakijoilla on oikea ja ajantasainen tieto palveluista ja niihin pääsystä.

 


3.9 Seuranta

 

Kokeilun seurannasta sovitaan TE-hallinnon osalta Pääsopimuksessa. Kokeilun toteutumista seuraa Kokeilun ohjausryhmä Pääsopimuksen tavoitteiden mukaisesti.

 

Kuntajäsenistä muodostuva johtoryhmä seuraa ja raportoi operatiivisten tavoitteiden toteumaa kuntakohtaisesti.

 

3.10 Hallinto ja talous

 

Osapuolet vastaavat kukin omasta Kokeilua koskevasta hallinnostaan (yleis-ja henkilöstöhallinto) ja taloudenpidostaan sekä osoittaa toimintaan riittävät varat oman budjettinsa puitteissa. Mikäli Kokeilusta aiheutuu yhteisiä kustannuksia, tullaan ne jakamaan asukaslukuperusteisesti Kokeilualueen kunnille.

 

Mahdollisista Turun kaupungin tuottamista muista kuin lakisääteisistä keskitettyjen palveluiden kustannuksista sovitaan suoriteperusteisesti erillissopimuksissa.

 

3.11 Toimitilat, laitteet ja tietojärjestelmät

 

Osapuolet neuvottelevat kuntakohtaisista Kokeiluun liittyvistä tila- ja kalusteratkaisuista TE-hallinnon kanssa. Osapuolet vastaavat muilta osin Kokeilua koskevista tilatarpeistaan itse.

 

TE-toimiston asiakastietojärjestelmän käyttöönotosta sekä siirtyvien virkamiesten työvälineistä on erikseen sovittu Pääsopimuksessa.

 

3.12 Kokeilun toteutusaika

 

Kokeilulain voimassaoloaika, lakiluonnoksen mukaan
1.8.2017 - 31.12.2018.

 

4.Sopimuksen voimassaolo ja lakkaaminen

 

4.1 Sopimuksen allekirjoittaminen ja voimassaolo

 

Tämä Sopimus tulee voimaan allekirjoittaneiden osapuolten välillä sen jälkeen, kun kaikki jäljempänä luetellut edellytykset ovat alla olevassa järjestyksessä täyttyneet:

 

(i)Osapuolten toimivaltaiset toimielimet ovat tehneet päätöksen Sopimuksen hyväksymisestä;

(ii)Osapuolet ovat allekirjoittaneet tämän Kuntasopimuksen.

 

Sopimus on voimassa Kokeilulain voimassaoloajan.

 

Mikäli sopimuksen soveltamisen toimintaympäristö muuttuu olennaisesti sopimuksen voimassaoloaikana esimerkiksi toimintojen yhtiöittämisvelvoitteen vuoksi, sitoutuvat osapuolet neuvottelemaan sopimuksen muuttamisesta ennenaikaisesti.

 


4.2Sopimuksen olennainen rikkominen

 

Osapuolella on oikeus purkaa tämä sopimus välittömästi päättymään, jos toinen Osapuoli olennaisesti rikkoo tätä Sopimusta tai tämän Sopimuksen nojalla tehtyjen sopimusten ehtoja sopimuskokonaisuus huomioon ottaen ja kirjallisesta muistutuksesta huolimatta ei kohtuullisessa ajassa korjaa rikkomustaan.

 

5.Sopimuksen ja sen oikeuksien ja velvoitteiden siirtäminen

 

Osapuolilla ei ole oikeutta siirtää tätä Sopimusta kolmannelle, ellei pakottavan lainsäädännön muutoksista muuta johdu.

 

 

6.Erimielisyyksien ratkaiseminen

 

Tästä Sopimuksesta ja/tai sen nojalla tehdyistä sopimuksista aiheutuvat mahdolliset erimielisyydet pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti Osapuolten keskinäisillä neuvotteluilla. Ellei erimielisyyksiä pystytä sopimaan Osapuolten välisin neuvotteluin kolmen (3) kuukauden kuluessa siitä, kun Osapuoli on esittänyt kirjallisen neuvottelukutsun toiselle Osapuolelle, ratkaistaan erimielisyydet Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa.

 

7.Allekirjoitukset

 

Tätä Sopimusta on tehty neljä (4) samasanaista kappaletta, yksi (1) kullekin Osapuolelle.

 

 

Turussa [xxxx]kuun [xx] päivänä 2017

 

Turun kaupunki

 

 

Aleksi Randel      

Kaupunginjohtaja      Kaupunginlakimies

 

Raisiossa [xxxx]kuun [xx] päivänä 2017

 

Raision kaupunki

 

 

Ari Korhonen

Raision kaupunginjohtaja

 

Naantalissa [xxxx]kuun [xx] päivänä 2017

 

Naantalin kaupunki

 

 

Jouni Mutanen

Naantalin kaupunginjohtaja

 

Paimiossa [xxxx]kuun [xx] päivänä 2017

 

Paimion Kaupunki

 

 

Jari Jussinmäki

Paimion kaupunginjohtaja

 

8.LIITE

 

1. Yhteistyösopimus Varsinais-Suomen ELY-keskuksen, Varsinais-Suomen TE-toimiston, KEHA-keskuksen sekä Turun, Raision, Naantalin ja Paimion kaupunkien välillä Työvoima- ja yrityspalveluiden alueellisesta kokeilusta xx.xx.2017