X.X.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

YHTEISTYÖSOPIMUS VARSINAIS-SUOMEN ELY-KESKUKSEN,
VARSINAIS-SUOMEN TE-TOIMISTON, KEHA-KESKUKSEN SEKÄ
TURUN, RAISION, NAANTALIN JA PAIMION KAUPUNKIEN

VÄLILLÄ TYÖVOIMA- JA YRITYSPALVELUIDEN
ALUEELLISESTA KOKEILUSTA

 


1. Sopijapuolet

 

Turun kaupunki

Y-tunnus 0204819-8

PL 355

20101 Turku

 

Raision kaupunki

Y-tunnus 0204428-5

PL 100

21201 Raisio

 

Naantalin kaupunki

Y-tunnus 0135457-2

PL 43

21101 Naantali

 

Paimion kaupunki

Y-tunnus 0136169-2

PL 50

21531 Paimio

 

sekä

 

Varsinais-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto (jäljempänä: TE-toimisto)

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (jäljempänä: ELY-keskus)

ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (jäljempänä: KEHA-keskus)

 

Sopijapuolet kaikki yhdessä jäljempänä ”Osapuolet” ja jokainen erikseen ”Osapuoli”.

 

2. Sopimuksen tarkoitus ja käytettävät nimitykset

 

2.1 Sopimuksen tarkoitus ja tausta

 

Tällä sopimuksella sovitaan Turun, Raision, Naantalin ja Paimion kaupunkien sekä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen, Varsinais-Suomen TE-toimiston ja KEHA-keskuksen välisestä yhteistyöstä työvoima- ja yrityspalvelujen alueelliseen kokeiluun sekä Kokeilulain toteuttamiseen liittyen.

 

Laki julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden alueellista tarjoamista koskevasta kokeilusta on voimassa laissa määritellyn ajan. Laissa säädetään julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden tarjoamisesta Kokeilualueilla Kokeilukuntien toimesta.

 

Työ- ja elinkeinoministeriön päätöksellä 23.6.2016 työvoima- ja yrityspalvelujen alueellisista kokeiluista Varsinais-Suomessa kokeiluun valittiin Turun alueen kuntia (Lieto, Masku, Mynämäki, Naantali, Nousiainen, Paimio, Raisio, Rusko, Sauvo ja Turku). Alueelliseen kokeiluun osallistuvat Turku, Naantali, Raisio ja Paimio, jotka muodostavat yhden Kokeilualueen.

 

Varsinais-Suomen Kokeilualueella laissa säädetty Kokeilun kohderyhmä ovat kaikki alle 25-vuotiaat työttömät työnhakijat sekä iästä riippumatta kaikki yhtäjaksoisesti vähintään 12 kuukautta työttöminä työnhakijoina olleet. Kohderyhmään kuuluvat asiakkaat määräytyvät ja tunnistetaan yksilöllisesti TE-hallinnon asiakastietojärjestelmästä (URA) ja työnvälitystilastosta. TE-toimisto vastaa Varsinais-Suomen TE-hallinnon muiden asiakkaiden palveluista.

 

Tämä sopimus huomioidaan muissa Kokeilua koskevissa sopimuksissa.

 

Osapuolet myötävaikuttavat osaltaan tämän sopimuksen tavoitteiden toteuttamisessa. Osapuolet pyrkivät toimimaan hyvässä yhteistyössä Kokeilun toteuttamiseksi.

 

Mikäli edellä mainittu laki (Laki julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden alueellista tarjoamista ja työelämäkokeilua koskevasta kokeilusta) on voimaan tullessaan sisällöllisesti merkittävästi muuttunut tämän sopimuksen allekirjoitushetken tilanteesta, sitoutuvat sopimusosapuolet tarkastelemaan tätä sopimusta soveltuvilta osiltaan uudelleen.

 

Sopijaosapuolten vastuut ja velvollisuudet on kuvattu tässä sopimuksessa.

 

2.2 Käytettävät nimitykset

 

Mikäli ei toisin erikseen mainita, sopimuksessa käytettävillä nimityksillä tarkoitetaan seuraavaa:

 

Kokeilu

Varsinais-Suomen työvoima- ja yrityspalveluiden alueellinen kokeilu

 

Kokeilun kohderyhmä

Varsinais-Suomen kokeilualueen laissa säädetty kohderyhmä eli kaikki alle 25-vuotiaat työttömät työnhakijat sekä iästä riippumatta kaikki yhtäjaksoisesti vähintään 12 kuukautta työttöminä työnhakijoina olleet

 

Kokeilulaki

Laki julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden alueellista tarjoamista ja työelämäkokeilua koskevasta kokeilusta

 

Kokeilulainsäädäntö

Laki julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden alueellista tarjoamista ja työelämäkokeilua koskevasta kokeilusta sekä tämän lain toteuttamiseen liittyvää lainsäädäntöä

 

Kokeilualue

Muodostuu niistä Varsinais-Suomen kunnista, jotka ovat mukana alueellisessa kokeilussa = kokeilukunta

 

TE-hallinto

Varsinais-Suomen TE-toimisto, KEHA-keskus ja Varsinais-Suomen ELY-keskus sisäisen työnjaon mukaisesti erikseen tai yhdessä

 

ELY-keskus, TE-toimisto

Varsinais-Suomen ELY-keskus tai Varsinais-Suomen TE-toimisto

 

KEHA-keskus

ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus

 

Työllisyysmäärärahat

Ostopalveluihin, palkkatukeen ym. asiakaspalveluihin tarkoitettua TE-hallinnon osoittamaa määräraha, ns. momentin 51 määräraha

 

Pääsopimus

Tämä sopimus

 


3. Kokeilun toteuttaminen

 

3.1 Osapuolten päävelvoitteet sekä vastuut

 

Turun kaupunki koordinoi kokeilun kokonaistoteutusta: se mm. vastaa Kokeilun yhteisestä viestinnästä, kokoaa tarvittavat tiedot Kokeilun toteuttamiseksi sekä kutsuu johtoryhmän tarvittaessa koolle. Kokeilualueen kunnat vastaavat julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden alueellisesta tarjoamisesta Kokeilulainsäädännön edellyttämällä tavalla.

 

Kokeilualueen kunnat sopivat keskinäisestä yhteistyöstä erillisellä sopimuksella. Turun kaupunki toimii Kokeilun yhteystahona TE-hallinnon ja ministeriöiden suuntaan.

 

ELY-keskuksen, TE-toimiston ja KEHA-keskuksen rooli Kokeilussa kuvataan tässä sopimuksessa.

 

3.2 Kokeilun yleiset tavoitteet

 

Mikäli maakuntauudistus toteutuu vuonna 2019, tukee tämä kokeilu tulevan maakuntamallin käynnistymistä. Kokeilun tavoitteena on luoda kokonaisvaltainen, hallinnonalojen rajat ylittävä kustannusvaikuttava toimintamalli vuoden 2019 jälkeiseen aikaan, millä varmistetaan asiakaslähtöisyys sekä työnhakijan että työnantajan näkökulmasta.

 

Kokeilun tarkoituksena on kehittää palveluja ja niiden tuottamiseen liittyviä uudenlaisia toimintamalleja. Kokeilun toimenpiteillä edesautetaan uusien työpaikkojen syntymistä, uutta yrittäjyyttä, toimivien yritysten kasvua sekä vähennetään Kokeilualueelle työttömyydestä julkiselle taloudelle aiheutuvia kokonaiskustannuksia.

 

3.3 Kokeilun johtaminen, ohjaus ja päätöksenteko

 

Kokeilun ohjausryhmänä toimii kokeilualueen kunnista muodostettu poliittinen kokoonpano. Asiantuntijana toimii Kokeilualueen kuntien yhdessä sopima kuntaedustaja.

 

Kokeilun ohjausryhmä tukee Kokeilun toteutusta alueellisena kokonaisuutena ja seuraa Kokeilun edistymistä.

 

Kokeilulla on kuntatoimijoista muodostettu johtoryhmä. Tarvittaessa kutsutaan koolle laajennettu johtoryhmä, joka koostuu varsinaisen johtoryhmän lisäksi TE-toimiston, ELYn ja KEHAn edustajista. Laajennettu johtoryhmä käsittelee ne Kokeilun asiat, jotka koskevat TE-hallinnon sekä kuntien välisiä yhteisiä asioita. Johtoryhmä (tai laajennettu johtoryhmä) valmistelee ne kokeilua koskevat asiat, jotka viedään kokeilukuntien hallituksien päätöksentekoon ja/tai ohjausryhmän käsittelyyn ja tiedoksi.

 

Kokeilukuntien kaupunginhallitukset tekevät Kokeilua koskevat tarvittavat päätökset kuultuaan johtoryhmän näkemykset. Niin halutessaan kaupunginhallitukset voivat kuulla myös ohjausryhmää.

 


3.4 Henkilöstö

 

Varsinais-Suomen TE-toimisto tulee siirtämään 31 henkilötyövuotta vastaavan määrän virkamiehiään Kokeilualueen kunnille Kokeilun tehtäviin virkamiesten oman sekä kuntien suostumuksen perusteella. Siirtyvä htv-määrä pitää sisällään myös työttömyysturvan peruslausuntojen antamista vastaavan henkilöstöresurssin. Virkamiehet tullaan sijoittamaan erikseen sovitun sopimuksen mukaisesti.

 

TE-toimisto ohjaa Kohderyhmään kuuluvat asiakkaat Kokeiluun viipymättä ja informoi Kohderyhmän asiakkaan siitä, että asiakkaan kotikunta vastaa asiakkaan työvoima- ja yrityspalvelujen tarjoamisesta Kokeilun aikana. Ohjaus kokeilukuntaan tapahtuu URA-asiakastietojärjestelmän tietojen perusteella.

 

Kokeiluun siirtynyt TE-toimiston virkailija tekee kokeilun kohderyhmän työvoimapoliittiset peruslausunnot. Virkailijalle annetaan kahdet URA-tunnukset: Kokeilun URA-tunnukset ja Varsinais-Suomen TE-toimiston URA-tunnukset. Virkailija käyttää Varsinais-Suomen TE-toimiston URA-tunnuksia ainoastaan peruslausuntojen tekemiseen. Kyseinen virkailija toimii mainituilta osin jaetulla tehtävänkuvalla ja on peruslausuntoja antaessaan TE-toimiston työnjohdon alla. Kokonaisvastuu asiakkaan palveluprosessista ja palveluista säilyy kuitenkin Kokeilualueen kunnilla.

 

Kokeiluun siirtyvä TE-hallinnon virkailija, joka toimii kokeilussa esimiehenä, hoitaa hallinnollisen esimiestyön siltä osin kuin se on mahdollista säädösten ja ohjeistuksen mukaan käyttäen TE-hallinnon KIEKU-järjestelmää (esim. hyväksyy lomat, poissaolot ja laskut). Esimies käy myös kokeiluun siirtyvien TE-toimiston virkailijoiden kehityskeskustelut ja tekee suoritusarvioinnit. Mainituilta osin kyseinen esimies toimii TE-toimiston virkailijana TE-toimiston työnjohdon alla ja siten Kokeilussa jaetulla tehtävänkuvalla.

 

Virkamiehet säilyvät virkasuhteessa TE-toimistoon ja virkasuhteessa noudatetaan valtion virkaehtosopimusta. TE-hallinto vastaa henkilöstön palkoista sekä muista henkilöstön työskentelyyn liittyvistä kuluista samassa suhteessa kuin muun TE-toimiston henkilöstön osalta. Mikäli ko. kustannukset ylittyvät kuntien päätösten johdosta, kunnat korvaavat ylityksen TE-toimistolle. Virkamiehille kuuluu TE-toimiston järjestämä työterveyshuolto. Kunta vastaa Kokeiluun siirtyneiden virkailijoiden työsuojelusta.

 

Pääsääntöisesti TE-toimistosta siirtyvää htv-resurssia ei muuteta Kokeilun aikana ilman erityisen painavaa syytä. Erityisen painavana syynä voidaan pitää sitä, jos TE-toimiston määrärahaan kohdistuu merkittäviä leikkauksia tai lisäyksiä. Tällöin käynnistetään neuvottelu Kokeilun johtoryhmän ja TE-toimiston välillä.

 

Mikäli Kokeilulle tulee lisää tehtäviä tai sellaisia tehtäviä poistuu, joita sopimusta laadittaessa on arvioitu Kokeilulle tulevan, määritellään htv-resurssit uudelleen suhteessa Kokeilussa toteutettaviin tehtäviin. TE-toimistosta siirtyvä henkilöstömäärä ei lisäänny Kokeilun Kohderyhmän asiakasmäärän tai asiakasryhmien suhteellisen osuuden muuttumisen vaikutuksesta.

 

Kokeilualueella monialaista tukea tarvitsevien palveluista niiden asiakkaiden osalta, jotka eivät kuulu Kokeilun Kohderyhmään, sovitaan erikseen työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun osalta päivitettävissä sopimuksen resursseja koskevassa liitteissä.

 

TE-toimisto ei kompensoi sairaus- ym. poissaoloja, joilla ei ole pienentäviä kustannusvaikutuksia, eikä tee korvaavaa rekrytointia. Pitkät tai monista eristä koostuvat kustannuksia pienentävät poissaolot korvataan rekrytoinneilla TEtoimiston rekrytointiohjeen mukaisesti kustannussäästöjä vastaavalla osuudella. TE-toimiston tulee tehdä mahdollinen korvaava rekrytointi viivyttelemättä.

 

TE-toimistosta siirtyvän henkilöstön osalta valtion toimintaan liittyvästä henkilöstötiedottamisesta vastaa pääosin KEHA-keskus. Siltä osin, kun asiat koskevat TE-toimiston linjattavaa asiaa, tulee tiedottaminen suoraan TE-toimistosta. Mikäli TE-toimisto tai KEHA-keskus järjestää henkilökunnalleen tulevasta maakuntauudistuksesta tai muutoin henkilökunnan työolosuhteiden muutoksista kertovia tiedotustilaisuuksia, on Kokeilussa työskentelevillä TE-toimiston virkasuhteessa olevilla oikeus osallistua tiedotustilaisuuksiin työajallaan.

 

3.5 Työllisyysmäärärahan käyttö

 

Kunnat voivat käyttää työllisyysmäärärahasta (momentti 51 sekä STM:n työmarkkinatuen momentit) palkkatukeen määriteltyä osuutta kohderyhmään. Työllisyysmäärärahoilla tehtävistä hankinnoista vastaa ELY-keskus.

 

Työvoimakoulutuksen ja muiden ostopalvelujen suunnittelussa ELY-keskus kuulee Kokeilua ja TE-toimistoa. Ostopalveluihin voi ohjautua Kokeilun ja TE-hallinnon asiakkaita yhdessä sovittavalla tavalla. Työvoimakoulutusvalinnat sekä koulutuksen keskeyttämistä koskevat kuulemiset ja keskeyttämispäätökset tekee TE-toimisto. Mahdollisesta ryhmien täyttämisvastuusta sovitaan hankintakohtaisesti erikseen.

 

Mikäli Kokeilun aikana tehdään päätöksiä työvoimapoliittisista avustusta saavista hankkeista (TYPO-hankkeet), päättää TE-toimisto niistä kuultuaan Kokeilualuetta. Asiakasohjausta TYPO-hankkeiden tuottamiin palveluihin voi tulla kummaltakin osapuolelta. TYPO-hankkeisiin liittyvästä asiakasrajapinnan yhteistyöstä sovitaan yhdessä hankekohtaisesti, hankkeiden asiakaspainotusten mukaisesti. Varsinais-Suomen TE-toimisto vastaa työ- ja elinkeinoministeriön linjausten mukaisesta välityömarkkinoiden koordinoinnista alueella.

 

3.6 Tila- ja kalusteasiat

 

Kunta vastaa Kokeiluun siirtyvän TE-toimiston henkilöstön tila-asioista. Kokeilussa ei ole tarkoitus tulla siitä aiheutuvia lisäkuluja kummallekaan osapuolelle. Kunta järjestää Kokeiluun siirtyvälle työpisteen. Pääsääntöisesti kalustehankintoja ei tehdä. Kunta voi hyödyntää TE-toimistolta vapaaksi jääviä toimistokalusteita ja siirtää ne omalla kustannuksellaan työpisteisiin.

 

3.7 Laitteet, tietojärjestelmät ja työvälineet

 

Kokeiluun siirtyvä TE-toimiston henkilöstö käyttää TE-toimiston konetta ja henkilökohtaisia muita työvälineitä (mm. puhelimet), joiden kustannuksista ja ylläpidosta vastaa KEHA ja Valtori.

 

Kokeilualueen kuntien niille viranhaltijoille, joille tullaan myöntämään käyttöoikeus TE-toimiston asiakastietojärjestelmään, järjestää TE-toimisto käyttökoulutuksen. Tämän lisäksi järjestää KEHA työttömyysturvalain ja julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain perusteista koulutuksia, joihin Kokeilussa olevat virkamiehet ja viranhaltijat voivat osallistua.

 

Niiden kunnan viranhaltijoiden, jotka saavat oikeudet käyttää TE-toimiston asiakastietojärjestelmää, tulee allekirjoittaa asiakastietojen salassapitoa koskeva sopimus.

 

Kunnat vastaavat kunnan työntekijöiden työvälineistä ja lisensseistä. Kunnat vastaavat myös tarvittavien yhteyksien luomisesta omiin tiloihinsa.

 

Kokeilun aiheuttamat muut tietojärjestelmä- ja työvälinekustannukset jaetaan valtakunnallisen käytännön mukaisesti.

 

Toimijoiden välisellä yhteistyöllä pyritään varmistamaan, että tietojärjestelmät ja laitteet ovat käyttökunnossa, jotta lakisääteisen tehtävät voidaan hoitaa.

 

3.8 Seuranta

 

Kokeilun asiakkaat kuuluvat seurattavina TE-toimiston asiakkaiden kanssa samaan tulosohjausjärjestelmään. Järjestelmässä määritellään TE-hallinnon tavoitteet. Tulosohjaus tulee työ- ja elinkeinoministeriöstä. TE-hallinnon tavoitteet huomioidaan osana Kokeilulle asetettavia muita tavoitteita. Näitä ja muita tuloksia arvioidaan Kokeilun ohjausryhmässä.

 

3.9 Viestintä

 

Sopimuksen osapuolet sitoutuvat edistämään avointa, tasapuolista ja oikea-aikaista viestintää Kokeilun aikana. Viestintää suunnitellaan ja toteutetaan eri osapuolten kanssa yhteistyössä. Asiakasohjaukseen liittyvä asiakasviestintä suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä.

 

Kokeilu vastaa Kokeiluun liittyvästä asiakas- ja mediaviestinnästä sekä yhteydenpidosta asiakaspalveluihin liittyviin TE- hallinnon osapuoliin kuten TE-puhelinpalveluihin.

 

TE-toimisto viestii lähinnä omilla sivuillaan Kokeilusta linkein ja pitää Kokeilun tietoisena omista muutoksista asiakaspalvelussa. Kokeilu tuottaa Kokeiluun liittyvää materiaalia ja aineistoa Kokeilun asiakkaille ja sidosryhmille.

 

3.10 Osapuolten vastuut Kokeilun kustannuksista

 

Kokeiluun ei ole osoitettu TE-hallinnosta erillisiä määrärahoja. Muilta osin Kokeilun kustannuksista on sovittu tässä sopimuksessa.

 

3.11 Kokeilun toteutusaika

 

Kokeilulain voimassaoloaika, lakiluonnoksen mukaan
1.8.2017 - 31.12.2018.

 

4. Muut sopimukset

 

Kokeilun kuntaosapuolet sopivat erikseen Kokeilun toteutuksesta keskenään kuntien välisessä sopimuksessa. Tämä sopimus (Pääsopimus) tulee kuntien välisen sopimuksen liitteeksi.

 


5. Sopimuksen voimassaolo ja lakkaaminen

 

5.1 Sopimuksen allekirjoittaminen ja voimassaolo sekä osapuolten irtisanomisoikeus

 

Tämä Sopimus on määräaikainen Kokeilulakiin perustuen ja tulee voimaan allekirjoittaneiden osapuolten välillä sen jälkeen, kun kaikki jäljempänä luetellut edellytykset ovat alla olevassa järjestyksessä täyttyneet:

 

(i)Kokeilukuntien kaupunginhallitukset ovat tehneet päätöksen Sopimuksen hyväksymisestä;

(ii)Osapuolet ovat allekirjoittaneet tämän Pääsopimuksen.

 

Sopimus on voimassa 31.12.2018 saakka.

 

Mikäli sopimuksen soveltamisen toimintaympäristö muuttuu olennaisesti sopimuksen voimassaoloaikana, sitoutuvat osapuolet neuvottelemaan sopimuksen muuttamisesta.

 

 

6. Sopimuksen ja sen oikeuksien ja velvoitteiden siirtäminen

 

Osapuolilla ei ole oikeutta siirtää tätä sopimusta kolmannelle, ellei pakottavan lainsäädännön muutoksista muuta johdu.

 

7. Erimielisyyksien ratkaiseminen

 

Tästä Sopimuksesta ja/tai sen nojalla tehdyistä sopimuksista aiheutuvat mahdolliset erimielisyydet pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti Osapuolten keskinäisillä neuvotteluilla. Ellei erimielisyyksiä pystytä sopimaan Osapuolten välisin neuvotteluin kolmen (3) kuukauden kuluessa siitä, kun Osapuoli on esittänyt kirjallisen neuvottelukutsun toiselle Osapuolelle, ratkaistaan riita Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa.

 

8. Allekirjoitukset

 

Tätä Sopimusta on tehty seitsemän (7) samasanaista kappaletta, yksi (1) kullekin Osapuolelle.

 

Turussa [xxxx]kuun [xx] päivänä 2017

 

Turun kaupunki

 

 

Etunimi Sukunimi      Etunimi Sukunimi

kaupunginjohtaja      kaupunginlakimies

 

Raisiossa [xxxx]kuun [xx] päivänä 2017

 

Raision kaupunki

 

 

Etunimi Sukunimi

kaupunginjohtaja

Naantalissa [xxxx]kuun [xx] päivänä 2017

 

Naantalin kaupunki

 

 

Etunimi Sukunimi

kaupunginjohtaja

 

 

Paimiossa [xxxx]kuun [xx] päivänä 2017

 

Paimion kaupunki

 

 

Etunimi Sukunimi

kaupunginjohtaja

 

 

Turussa [xxxx]kuun [xx] päivänä 2017

 

Varsinais-Suomen ELY-keskus

 

 

Etunimi Sukunimi      Etunimi Sukunimi

asema/titteli         asema/titteli

 

 

Turussa [xxxx]kuun [xx] päivänä 2017

 

Varsinais-Suomen TE-toimisto

 

 

Etunimi Sukunimi      

asema/titteli   

 

 

Turussa [xxxx]kuun [xx] päivänä 2017

 

KEHA-keskus

 

 

Etunimi Sukunimi      Etunimi Sukunimi

asema/titteli         asema/titteli

 

 

9. Liite

 

1.Kokeilulakiluonnos