Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Sosiaali- ja terveyslautakunta | 70 | 25.02.2014 | 1 | |
Kaupunginhallitus | 106 | 03.03.2014 | 2 |
9152-2013 (020, 001)
Lausunto sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain hallituksen esitysluonnoksesta
Tiivistelmä:
Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt mm. kunnilta lausuntoa ministeriön keväällä 2013 asettaman valmisteluryhmän toimeksiantonsa mukaisesti hallituksen esityksen muotoon laatimasta ehdotuksesta laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä. Konsernihallinnossa laadittu lausuntoluonnos on käsitelty sosiaali- ja terveyslautakunnassa 25.2. Kaupunginhallitukselle esitetään liitteenä olevan lausunnon antamista hallituksen esitykseen.
Sosterla § 70
Johtaja Maija Kyttä, toimialajohtaja Riitta Liuksa, hallintojohtaja Antti Perälä 17.2.2014:
Sosiaali- ja terveysministeriön keväällä 2013 asettama valmisteluryhmä laati toimeksiannon mukaisesti hallituksen esityksen muotoon laaditun ehdotuksen laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä.
Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt mm. kunnilta lausunnot lakiehdotuksesta torstaihin 13.3.2014 mennessä. Lain valmistelun etenemissuunnitelman mukaan kuntia tullaan erikseen kuulemaan alueista syksyllä 2014. Lausuntopyyntö ja lakiesitys löytyvät sosiaali- ja terveysministeriön Internet-osoitteesta: http://www.stm.fi/vireilla/lausuntopyynnot
Lausuntopyyntöön tulee vastata sähköisellä kyselyllä, jossa on kohdennettuja kysymyksiä hallituksen esitysluonnokseen liittyen. Kyselyyn annettuja vastauksia on mahdollista perustella, minkä lisäksi kyselyyn on varattu runsaasti tilaa myös vapaamuotoiselle kommentoinnille.
Kaupunginhallitus antaa lausunnon sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain hallituksen esityksen luonnoksesta.
Liite 1Lausuntoluonnos (Webrobol)
Liite 2Lausuntoluonnos (teksti)
Toimialajohtaja Riitta Liuksa 24.2.2014:
EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa liitteiden 1 ja 2 mukaiset kommentit kaupunginhallitukselle.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Ennen päätöksentekoa jäsen Haltsonen teki muutosesityksen kyselylomakkeen kohdasta 45 esitettyyn lausuntoon. Kokonaisesitys sisälsi seuraavat kohdat:
Puheenjohtaja totesi, että koska Haltsosen esitys ei saanut kannatusta, se raukesi.
Kh § 106
Johtaja Maija Kyttä 28.2.2014:
Sosiaali- ja terveysministeriön keväällä 2013 asettama valmisteluryhmä laati toimeksiannon mukaisesti hallituksen esityksen muotoon laaditun ehdotuksen laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (jäljempänä sote-järjestämislaki).
Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt mm. kunnilta lausunnot lakiehdotuksesta torstaihin 13.3.2014 mennessä. Lain valmistelun etenemissuunnitelman mukaan kuntia tullaan erikseen kuulemaan alueista syksyllä 2014.
Lausunnolla olevan sote-järjestämislain osalta voidaan todeta mm. seuraavaa:
Sote-palvelurakenneuudistuksen tavoitteena on luoda vahvoihin peruskuntiin perustuva, pääsääntöisesti kaksitasoinen integroitu sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenne, jossa palvelujen järjestämis- ja rahoitusvastuu on kunnilla.
Uudistuksen tarkoituksena on vahvistaa sosiaali- ja terveydenhuollon integraatiota sekä horisontaalisesti että vertikaalisesti. Turun kaupunki haluaa korostaa paitsi horisontaalisen sote-integraation tärkeyttä niin myös laajan hyvinvoinnin strategisen johtamisen kokonaisuuden säilymistä peruskunnilla, siis myös vastuukunnilla.
Turku katsoo, että ratkaisulla ei saa muodostaa uusia vaikeasti hallittavia hallinnollisia kokonaisuuksia, joissa kunnallista demokratiaa on vaikeaa toteuttaa.
Turun kaupungilla maakunnan keskuskaupunkina on velvollisuus toimia lakiluonnoksen mukaan muodostettavan sote-alueen vastuukuntana. Turku vahvana peruskuntana haluaa toimia vastuukuntana edellyttäen, että ns. perustason sote-palveluiden järjestämisvastuu säilyy myös vastuukunnilla kuten Turulla.
Turku pitää asian jatkovalmistelua erittäin tärkeänä ja katsoo, että eräät asiakokonaisuudet, jotka lyhyen valmisteluajan johdosta jäivät puutteelliselle valmistelulle, valmistellaan jatkossa perusteellisesti. Tällaisia kokonaisuuksia ovat esim. rahoitus, valvonta ja yliopistosairaaloiden asema sekä Erva-alueiden tarpeellisuus tässä muodossa. Turku ehdottaa, että jatkovalmistelussa harkittaisiin myös mahdollisten kokeilujen käyttöönottoa, jotta löydettäisiin uusia palvelujen toteuttamiseen sopivia toimintamalleja.
Kaupunginhallituksen listalla oleva lausuntoehdotus (liitteet 1 ja 2) on ollut sosiaali- ja terveyslautakunnan 25.2.14 pidetyssä kokouksessa käsittelyssä mahdollisia kommentteja varten. Sosiaali- ja terveyslautakunnalla ei ollut kommentoitavaa kaupunginhallituksen lausuntoehdotukseen.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että sosiaali- ja terveysministeriölle annetaan lakiehdotusta koskeva liitteenä 1 ja 2 oleva lausunto.
Johtava kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhonen:
Sosiaali- ja terveysministeriö on lisäksi pyytänyt kunnilta lausuntoa kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta annetun lain eräiden velvoitteiden voimassaolon jatkamisesta. Kaupunginjohtaja antaa asiassa lausunnon.
Liite 1Lausunto (Webrolpol)
Liite 2Lausunto (Webropol, teksti)
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa edellä ja liitteenä 1 ja 2 olevan lausunnon sosiaali- ja terveysministeriölle sote-järjestämislain hallituksen esityksen luonnoksesta.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Rinteen ehdotus, että liitteen 2 ensimmäisen otsikon ”Lausunto kyselylomakkeen kohtaan 45 liitettäväksi” alle lisätään seuraavansisältöinen kolmas kappale, raukesi kannatuksen puuttuessa:
”Jos vahvoihin peruskuntiin pohjautuvaa elinvoimaista kuntarakennetta ei saada toteutettua, on kuitenkin tärkeä viedä eteenpäin sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistusta perustuen riittävän laajapohjaisiin järjestämisvastuualueisiin (vähintään 200 000 asukasta=suuri kaupunkikunta tai kuntayhtymään pohjaava kuntien yhteenliittymä). Samalla on huolehdittava siitä, että kunnallisen demokratian toteutumista kuntayhtymämuotoisissa sote-alueissa kehitetään.”
Eevan ehdotus, että sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain hallituksen esitysluonnoksesta annetaan liitteen 3 mukainen lausunto, raukesi kannatuksen puuttuessa:
Liite 3Raija Eevan lausuntoehdotus
Jakelu
lausSosiaali- ja terveysministeriö
Liitteet:
Sosterla § 70
Liite 1:Lausuntoluonnos (Webrobol)
Liite 2:Lausunto (Webropol, teksti)
Kh § 106
Liite 1:Lausunto (Webrobol)
Liite 2:Lausunto (Webropol, teksti)
Liite 3:Raija Eevan lausuntoehdotus