Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus58708.11.20102 Oj
Kaupunginhallitus66520.12.20102 Otj

10759-2010 (010)

Kasvatus- ja opetustoimen toimintasääntöjen hyväksyminen

Tiivistelmä:

Kasvatus- ja opetustoimi aloittaa uutena hallintokuntana 1.1.2011. Kaupunginvaltuuston 14.6.2010 § 137 kohdalla hyväksymän kasvatus- ja opetustoimen johtosäännön 24 §:n siirtymäsäännöksen mukaan kaupunginhallituksella on vuoden 2010 aikana oikeus hyväksyä kasvatus- ja opetustoimen toimintasääntö/toimintasäännöt. Kaupunginhallitus on 8.11.2010 § 587 kohdalla päättänyt palauttaa kasvatus- ja opetustoimen toimintasäännöt uudelleen valmisteltaviksi palautuspäätöksestä tarkemmin ilmenevien perustein. Palautuksen aikana toimintasääntöihin on tehty kaupunginhallituksen edellyttämät tarkistukset.

Kh § 587

Vs. apulaiskaupunginjohtaja Ari Korhonen 3.11.2010:

 

Toimintasääntöjen valmistelu

 

Kaupunginhallituksen 12.4.2010 § 236 kohdalla tekemän linjapäätöksen mukaisesti 1.1.2011 aloittavassa kasvatus- ja opetustoimessa on kaksi pääprosessia:

 

-lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessi ja

-nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessi.

 

Linjapäätöksen mukaisesti kasvatus- ja opetustoimen hallintokunnassa on kasvatus- ja opetusviraston tulosalue, joka tuottaa tuki- ja asiantuntijapalvelut koko hallintokunnalle.

 

Kaupunginvaltuusto on 14.6.2010 § 137 kohdalla hyväksynyt kasvatus- ja opetustoimen johtosäännön, joka tulee voimaan uuden hallintokunnan aloittaessa toimintansa 1.1.2011. Johtosäännössä on määrätty mm. lautakuntarakenteesta, lautakuntien toimivallasta, kasvatus- ja opetustoimen johdosta ja tulosalueista. Kaupunginvaltuuston hyväksymän johtosäännön 24 §:n siirtymäsäännöksen mukaan kaupunginhallituksella on vuoden 2010 aikana oikeus hyväksyä kasvatus- ja opetustoimen toimintasääntö/toimintasäännöt.

 

Vs. apulaiskaupunginjohtaja Ari Korhosen johdolla valmisteltiin luonnokset 1.1.2011 voimaantuleviksi toimintasäännöiksi. Valmistelutyöhön osallistuivat keskushallinnon, opetustoimen ja ammatti-instituutin edustajat. Valmistelutyössä päädyttiin ratkaisuun, jossa kummallekin pääprosessille valmisteltiin omat toimintasääntönsä. Lisäksi tuki- ja asiantuntijapalveluita tuottavalle kasvatus- ja opetusviraston tulosalueelle laadittiin oma toimintasääntö.

 

Toimintasääntöluonnoksista pyydettiin lausunnot ammattiopetuslautakunnalta ja sen ruotsinkieliseltä jaostolta sekä opetuslautakunnalta ja sen ruotsinkieliseltä jaostolta. Ammattiopetuslautakunta antoi lausuntonsa 20.10.2010 § 263 kohdalla, opetuslautakunta 20.10.2010 § 196 kohdalla, opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto 20.10.2010 § 55 kohdalla ja ammattiopetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto 28.10.2010 § 37 kohdalla. Em. lausunnot ovat oheismateriaalina 1-4.

 

Toimintasääntöjä on käsitelty opetustoimen YT-ryhmässä 5.10.2010. Turun ammatti-instituutin yhteistyötoimikunnassa toimintasääntöjä on käsitelty 8.9.2010 § 32 ja 30.9.2010 § 38. Kaupungin yhteistyötoimikunta on käsitellyt toimintasääntöluonnoksia 14.10.2010 § 52 kohdalla todeten, että sillä ei ole huomautettavaa asian suhteen.

 

Lisäksi kaupunginhallitus on käsitellyt asiaa iltakoulussa 18.10.2010.

 

Keskushallinnon lakiasiat on ilmoittanut, että sillä ei ole huomautettavaa liitteinä 1-3 oleviin toimintasääntöluonnoksiin.

 

Sopimusohjaus

 

Sopimusohjauksen tarkoituksena on määrittää kasvatus- ja opetusviraston sisäisestä toimintamallista, jossa erotetaan toisistaan tilaaja- ja tuottajavastuut.

 

Kasvatus- ja opetustoimen johtosäännön mukaan lautakunnat hyväksyvät osaltaan kaupunginhallituksen ja lautakunnan välisen strategisen palvelusopimuksen määrittävät omaan pääprosessiinsa liittyvän sisäisen sopimusohjausjärjestelmän. Sisäisestä sopimusohjausjärjestelmästä määrätään pääprosessien toimintasäännöissä 2 § kohdalla.

 

Lautakunnat vahvistavat vuosittain palvelujohtajan ja tulosaluejohtajien väliset operatiiviset palvelutuotantosopimukset. Tulosaluejohtajat vastaavat operatiivisten palvelutuotantosopimusten tavoitteiden toteutumisesta virastopäällikölle ja palvelujohtajille.

 

Lisäksi virastossa otetaan käyttöön palvelutuotannon kehittämissopimukset, joiden tarkoituksena on kehittää tuotannossa tarvittavaa tuotteistamista. Jotta tilaaja ja tuottaja voisivat verrata näkemyksiään, tarvitaan tuotteita, joille on määritetty kustannus- ja laatutekijät. Tuotteet pyritään kehittämään resurssitaulukoiden muotoon, jossa on erilaisia määrällisiä ja laadullisia keskenään vertailukelpoisia kustannus- ja laatutekijöitä. Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen pääprosessissa tuotannon kehittämistä valvovat lautakunnan alaiset jaostot ja nuorten ja aikuisten pääprosessin osalta lautakunta.

 

Sopimusluonnokset ovat oheismateriaalina 5.

 

Tuottavuustavoitteet

 

Kaupunginhallitus on 15.12.2009 § 677 kohdalla päättänyt asettaa työryhmän valmistelemaan nuorten ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen yhdistämistä. Työryhmän asettamispäätöksessä on edellytetty, että muutoksen yhteydessä määritetään toiminnalle asetettavat taloudelliset ja toiminnalliset tuottavuustavoitteet.

 

Tuottavuustavoitteissa määriteltyjen tavoiteasettelujen kautta kaupunginhallitus valvoo uuden viraston muodostamisen edistymistä ja arvioi uuden hallintorakenteen tuloksellisuutta.

 

Kasvatus- ja opetustoimessa otetaan käyttöön sopimusohjausjärjestelmä. Kaupunginhallituksen edellyttämät tuottavuustavoitteet tulee kytkeä sopimusohjausjärjestelmään. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kaupunginhallituksen ja lautakuntien välisiin strategisiin palvelusopimuksiin tullaan sisällyttämään tuottavuustavoitteita koskevat määräykset mittareineen.

 

Valmistellut tuottavuustavoitteet ovat oheismateriaalina 6. Tuottavuustavoitteista ei tehdä päätöstä tässä yhteydessä, vaan kaupunginhallituksen ja lautakunnan välisen strategisen palvelusopimuksen hyväksymisen yhteydessä.

 

Kasvatus- ja opetusviraston tulosalueen yksikköjako

 

Kasvatus- ja opetustoimen johtosäännön 22 §:n mukaan tulosalueiden yksiköistä määrätään tarkemmin toimintasäännöllä. Kasvatus- ja opetusviraston toimintasääntöehdotuksen 2 §:n mukaan kasvatus- ja opetusviraston tulosalue jakautuisi seuraaviin kolmeen yksikköön:

 

-suunnittelu- ja kehittämispalvelut,

-talous- ja tilapalvelut ja

-yleishallinto- ja henkilöstöpalvelut.

 

Kaupunginhallituksen 12.4.2010 § 236 kohdalla tekemässä linjapäätöksessä todetaan, että kasvatus- ja opetusviraston yksiköitä voivat olla: yleishallinto, kehittäminen ja ennakointi sekä resurssit. Kasvatus- ja opetusviraston yksikköjako on valmisteltu em. kaupunginhallituksen linjapäätöksen mukaisesti.

 

Kasvatus- ja opetusviraston yksikköjako vastaa sosiaali- ja terveystoimen hallintopalveluiden vastuualuejakoa, joka on määritelty sosiaali- ja terveystoimen toimintasäännön 3 §:ssä. Sosiaali- ja terveystoimen hallintopalveluiden vastuualueet ovat: yleishallinto, tutkimus ja kehitys sekä resurssien hallinta.

 

Kasvatus- ja opetusviraston yksiköt ovat perustaltaan toimintaa tukevia, koordinoivia ja valvovia.

 

Erityisesti suunnittelu- ja kehittämisyksikön osalta on noussut esiin keskustelua kehittämisen vastuujaosta. Tämän vuoksi toimintasääntöön on tehty tarkennus, jolla korostetaan palvelujohtajien vastuuta kehittämistoiminnasta. Suunnittelu- ja kehittämistoiminnan koordinointi koko viraston osalta on kuitenkin erityisen perusteltua toiminnan volyymi huomioiden. Tämän hetkinen hankkeiden kokonaismäärä on 127 ja hankkeiden yhteenlaskettu arvo on yli kolme miljoonaa euroa.

 

Lausuntojen perusteella tehdyt muutokset

 

Opetuslautakunta on lausunnossaan esittänyt tiettyjen lisäysten ja muutosten tekemistä lausunnoilla olleisiin toimintasääntöluonnoksiin. Muutosehdotukset ovat koskeneet kaikkia kolmea toimintasääntöluonnosta. Opetuslautakunnan tekemät muutosehdotukset on toimintasääntöjen jatkovalmistelussa otettu huomioon. Rehtoreita ottamiseen sekä apulaisrehtoreiden, vararehtoreiden, koulun johtajien ja varajohtajien määräämiseen liittyvät toimivaltuudet on muutettu opetuslautakunnan lausunnon mukaisiksi.

 

Ammattiopetuslautakunnan lausunnossaan esittämistä muutosehdotuksista on toimintasääntöjen jatkovalmistelussa otettu huomioon nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin toimintasäännön 9 §:ään tehty muutosehdotus.

 

Opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto on lausunnossaan esittänyt muutoksien tekemistä kasvatus- ja opetusviraston toimintasäännön 7 §:ään, jossa määritellään ruotsinkielisten palveluiden johtajan tehtävät. Jaoston tekemät muutosehdotukset on toimintasäännön jatkovalmistelussa huomioitu.

 

Ammattiopetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto on lausunnossaan todennut, että toimintasääntöihin tulisi lisätä määräys siitä, että kasvatus- ja opetusviraston toimintasääntöä sovellettaisiin ensisijaisesti, mikäli se olisi ristiriidassa nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin toimintasäännön kanssa. Jaoston muutosehdotus tarkoittaa käytännössä sitä, että ruotsinkielisten palveluiden johtajan toimivaltamääräyksiä sovellettaisiin ristiriitatilanteessa ensisijaisesti. Jaoston muutosehdotus on huomioitu ottamalla kasvatus- ja opetusviraston toimintasäännön 1 §:ään 4. momentti.

 

Lausuntokierroksen jälkeen tehdyt tarkistukset

 

Lausuntokierroksen jälkeen toimintasääntöihin on tehty vielä seuraavassa tarkemmin kerrottuja tarkistuksia.

 

Kasvatus- ja opetusviraston toimintasääntöön 1 §:n loppuun on tehty lisäys, jolla vältetään mahdolliset tulkintaristiriidat eri toimintasääntöjen välillä ruotsikielisten palveluiden johtajan toimivaltaa koskien.

 

Kasvatus- ja opetusviraston toimintasäännön 5 §:n on lisätty talouspäällikön toimivaltaan oikeus lykkäyksen ja helpotuksen tai vapautuksen myöntämiseen enintään 1000 euroon saakka. Saamisten laskutus- ja perimisohjeiden 20 §:n mukaan lautakunnalla on oikeus myöntää vapautus 10 000 euroon asti.

 

Hallintosäännön 74 §:n mukaan toimielin voi siirtää toimialaansa kuuluvan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitetun asiakirjan antamista koskevaa ratkaisuvaltaansa alaiselleen viranhaltijalle. Asiakirjan antamista koskeva ratkaisuvalta on siirretty kasvatus- ja opetusviraston toimintasäännön 6 §:ään otetulla määräyksellä hallintopäällikön tehtäväksi. Lisäksi hallintopäällikön toimivaltaan on lisätty palkan takaisinperintää koskevien päätösten tekeminen.

 

Kasvatus- ja opetusviraston toimintasäännön 7 §:n 3 momentin ruotsinkieliset palveluiden johtajan tehtäväluettelon 1 kohtaa on muutettu siten, että siinä korostetaan tulosaluejohtajien ja ruotsinkielisten palveluiden johtajan välistä yhteistyötä linjausten tekemisessä. Lisäksi tehtäväluetteloon on lisätty maininta siitä, että ruotsinkielisten palveluiden johtaja vastaa ruotsinkielisten varhaiskasvatus- ja perusopetuspalveluiden myynnistä yhdessä tulosaluejohtajien kanssa.

 

Lausuntokierroksella olleen lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin toimintasäännön 6 §:n 3 momentin mukaan varhaiskasvatuksen tulosalue olisi jakaantunut kymmeneen palvelualueeseen. Em. kohtaa on muutettu siten, että palvelualueiden määrää ei päätetä toimintasäännöllä vaan lautakunnan erillisellä päätöksellä. Lisäksi toimintasäännön ko. kohtaan on otettu maininta siitä, että yhden palvelualueen tulee olla ruotsinkielisten palveluiden palvelualue.

 

Nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin toimintasäännön 9 §:ään on lisätty maininta siitä, että rehtorit päättävät opistossa perittävistä maksuista. Ko. säännöksellä annetaan työväenopistojen rehtoreille valtuus päättää opistossa järjestettävien kurssien maksuista. Säännös vastaa tällä hetkellä voimassaolevaa käytäntöä.

 

Pääprosessien palvelujohtajien tehtävistä säädetään lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin sekä nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin toimintasääntöjen 2 §:issä. Palvelujohtajien vastuuta tehtäväkenttänsä kehittämisestä on haluttu korostaa. Toimintasääntöjä onkin tarkistettu siten, että aiempi muotoilu ”kehittää osaltaan kaupungissa tarjottavia … palveluita” on muutettu muotoon ”vastaa osaltaan kaupungissa tarjottavien … palveluiden kehittämisestä”.

 

Lisäksi toimintasääntöihin on tehty joitakin asiasisältöön vaikuttamattomia stilistisiä muutoksia.

 

Kumottavat toimintasäännöt

 

Samassa yhteydessä kun kaupunginhallitus hyväksyy kasvatus- ja opetustoimen toimintasäännöt, tulee sen kumota opetustoimen ja ammatillisen opetuksen tulosalueiden toimintasäännöt.

Liite 1Kasvatus- ja opetusviraston toimintasääntö

Liite 2Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin toimintasääntö

Liite 3Nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin toimintasääntö

Oheismateriaali 1Opetuslautakunta 20.10.2010 § 196

Oheismateriaali 2Ammattiopetuslautakunta 20.10.2010 § 263

Oheismateriaali 3Opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto 20.10.2010 § 55

Oheismateriaali 4Ammattiopetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto 28.10.2010 § 37

Oheismateriaali 5Sopimusluonnokset

Oheismateriaali 6Kasvatus- ja opetustoimen tuottavuustavoitteet

Vs. apulaiskaupunginjohtaja Ari Korhonen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää hyväksyä liitteinä 1-3 olevat toimintasäännöt siten, että ne tulevat voimaan 1.1.2011.

Samalla kaupunginhallitus päättää, että samasta ajankohdasta kumotaan opetuslautakunnan 3.6.2010 § 117 kohdalla hyväksymä opetustoimen toimintasääntö siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen ja ammattiopetuslautakunnan 13.1.2005 § 9 kohdalla hyväksymä ammatillisen opetuksen tulosalueiden toimintasääntö siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.

PäätösKaupunginhallitus päätti palauttaa kasvatus- ja opetustoimen toimintasäännöt seuraavilla evästyksillä:

- pääprosesseja tuetaan selkeämmin, mm. laatu- ja arviointityön ja seutuyhteistyön tulee kuulua pääprosessien vastuulle ja

-  hallintoa on kevennettävä tukipalveluiden osalta ja asetettava samalla tuottavuustavoitteet organisaatiomuutosprosessille sekä seuranta-aikataulu. 

Päätös asian palauttamisesta tehtiin äänin 8 - 4.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä Arven Sarlundin kannattamana tekemän palautusehdotuksen puolesta äänestivät lisäksi Hihnala, von Frenckell-Ramberg, Keskinen, Manni, Leppä ja Laaksonen.

Käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Lundahn, Ilola, Rinne ja Artesola.

Lehtinen oli poissa kokouksesta.

Kh § 665

Vs. apulaiskaupunginjohtaja Ari Korhonen 15.12.2010:

Kaupunginhallitus päätti äänestyksen jälkeen 8.11.2010 § 587 kohdalla palauttaa kasvatus- ja opetustoimen toimintasäännöt uudelleen valmisteltaviksi seuraavilla evästyksillä:

- pääprosesseja tuetaan selkeämmin, mm. laatu- ja arviointityön ja seutuyhteistyön tulee kuulua pääprosessien vastuulle ja

- hallintoa on kevennettävä tukipalveluiden osalta ja asetettava samalla tuottavuustavoitteet organisaatiomuutosprosessille sekä seuranta-aikataulu.

Kaupunginhallituksen tekemän palautuspäätöksen johdosta kummankin pääprosessin toimintasääntöön on palvelujohtajan tehtäväluetteloon (2 §) lisätty maininta siitä, että palvelujohtaja vastaa laatu- ja arviointityöstä sekä seutuyhteistyöstä pääprosessinsa osalta.

Kasvatus- ja opetusviraston tulosalueen yksikkörakennetta on palautuksen aikana muutettu siten, että viraston yksikkörakenteesta on itsenäisenä yksikkönä poistettu suunnittelu- ja kehittämispalvelut –yksikkö. Em. yksikkö on siirretty yleishallinto- ja henkilöstöpalvelut –yksikön alaiseksi vastuualueeksi. Vastuualueen henkilöstö tulee muodostumaan alueelle kulloinkin sijoitetusta pysyväisluontoisesti ja pääasiallisena työtehtävänään alueen toimialaan kuuluvia tehtäviä hoitavasta henkilöstöstä, sekä lisäksi alueelle määräaikaisesti sijoitettavasta muiden tulosalueiden henkilöstöstä, joka pääasiallisena työtehtävänään hoitaa alueen toimialaan kuuluvia hankkeita/projekteja ja tarvittaessa alueelle sen tehtäviin palkattavasta määräaikaisesta ylimääräisestä henkilökunnasta.

Lisäksi kasvatus- ja opetusviraston tulosalueen yksiköiden vastuualueiden päälliköiden toimivaltuuksia on yhdenmukaistettu.

Palautuksen aikana toimintasääntöihin on tehty joitakin asiasisältöön vaikuttamattomia stilistisiä tarkistuksia, ja lisäksi toimintasääntöjen kieliasu on tarkistettu.

Liite 1Kasvatus- ja opetusviraston toimintasääntö

Liite 2Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin toimintasääntö

Liite 3Nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin toimintasääntö

Oheismateriaali 1Kasvatus- ja opetusviraston toimintasääntö, josta ilmenevät palautuksen aikana tehdyt muutokset

Oheismateriaali 2Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin toimintasääntö, josta näkyvät palautuksen aikana tehdyt muutokset

Oheismateriaali 3Nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin toimintasääntö, josta näkyvät palautuksen aikana tehdyt muutokset

Vs. apulaiskaupunginjohtaja Ari Korhonen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää hyväksyä liitteinä 1-3 olevat toimintasäännöt siten, että ne tulevat voimaan 1.1.2011.

Samalla kaupunginhallitus päättää, että samasta ajankohdasta kumotaan opetuslautakunnan 3.6.2010 § 117 kohdalla hyväksymä opetustoimen toimintasääntö siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen ja ammattiopetuslautakunnan 13.1.2005 § 9 kohdalla hyväksymä ammatillisen opetuksen tulosalueiden toimintasääntö siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedAmmattiopetuslautakunta
tiedOpetuslautakunta
tiedOpetustoimi
tiedTurun ammatti-instituutti - Åbo yrkesinstitut
tpvPursiainen Sari


Liitteet:

Kh § 587
Liite 1:Kasvatus- ja opetusviraston toimintasääntö
Liite 2:Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin toimintasääntö
Liite 3:Nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin toimintasääntö

Kh § 665
Liite 1:Kasvatus- ja opetusviraston toimintasääntö
Liite 2:Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin toimintasääntö
Liite 3:Nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin toimintasääntö