Versio 3.11.2010

 

Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin toimintasääntö

 

1. Luku

Yleistä

 

1 §

Yleiset määräykset

 

Pääprosessia säätelevät lasten päivähoidosta ja perusopetuksesta annetut lait ja asetukset sekä muut hallintokuntaa koskevat säädökset, määräykset ja sopimukset.

 

2 §

Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin organisaatio ja johto

 

Pääprosessi muodostuu kahdesta tulosalueesta, joita ovat.

 

-varhaiskasvatus

-perusopetus

 

Pääprosessissa on lisäksi tilaajatehtävien kokonaisuus.

 

Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin palvelujen tilaajana toimii virastopäällikön alaisena palvelujohtaja, joka:

 

1.johtaa valmistelua pääprosessissaan,

2. ennakoi palvelujen tarvetta,

3. valmistelee talousarviota omalta osaltaan,

4.käy palvelusopimusneuvottelut kaupungin oman palvelutuotannon kanssa ja valvoo sopimusten toteuttamista,

5.päättää hankintojen tekemisestä valtuuksiensa rajoissa,

6.hankkii varhaiskasvatus- ja perusopetuspalveluita muilta palvelujen tuottajilta,

7.valvoo yksityistä palvelutuotantoa,

8. vastaa lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuen kunnalle kuuluvista tehtävistä,

9. vastaa osaltaan kaupungissa tarjottavien varhaiskasvatus- ja perusopetuspalveluiden kehittämisestä,

10. antaa asiakasneuvontaa,

11. vastaa varhaiskasvatus- ja perusopetuspalveluiden myynnistä yhdessä tulosaluejohtajan kanssa ja

12.suorittaa virastopäällikön määräämät muut tehtävät.

 

Tuotannosta vastaavat virastopäällikön alaisuudessa asianomaiset tulosaluejohtajat.

 

Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta vahvistaa vuosittain palvelujohtajan ja tulosaluejohtajien väliset kaupunginhallituksen ja varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan väliseen strategiseen palvelusopimukseen perustuvat operatiiviset palvelutuotantosopimukset. Tulosaluejohtajat vastaavat operatiivisten palvelutuotantosopimusten tavoitteiden toteutumisesta virastopäällikölle ja palvelujohtajille.

 

Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto vahvistaa vuosittain palvelutuotannon kehittämissopimuksen ja ruotsinkielinen jaosto ruotsinkielisten palveluiden kehittämissopimuksen.

 

3 §

Tulosaluejohtajien ja muiden hallinnollisten yksiköiden esimiesten tehtävät

 

Muilla hallinnollisilla yksiköillä tarkoitetaan tässä toimintasäännössä varhaiskasvatuksen palvelualueita, päivähoitoyksiköitä ja perusopetuksen kouluja ja erityispalveluyksikköä.

 

Tulosaluejohtajien ja muiden hallinnollisten yksiköiden esimiesten tehtävänä on:

 

1.johtaa, kehittää ja valvoa oman yksikkönsä toimintaa, palvelujen tuottamista ja järjestämistä sekä asioiden valmistelua,

2.huolehtia oman yksikkönsä johtajalle kuuluvien päätösten valmistelusta ja täytäntöönpanosta,

3.vastata oman yksikkönsä talousarvion valmistelusta ja noudattamisesta sekä suorittaa määräajoin arvio yksikkönsä taloudellisista ja toiminnallisista tuloksista ja resurssien käytös,

4.päättää hankintojen tekemisestä valtuuksiensa ja määrärahojen puitteissa,

5.päättää oman yksikkönsä henkilöstöresurssien suuntaamisesta,

6.päättää alaisensa henkilökunnan tehtävistä ja työmäärästä sekä yksikkönsä sisäisestä työvoiman käytöstä,

7.päättää alaisensa henkilökunnan koulutukseen osallistumisesta, kotimaisista virka- ja työmatkoista, virkavapauksista, työlomista ja vuosilomista,

8.päättää alaisensa henkilöstön osa-aikaeläkejärjestelyistä,

9.päättää yksikköään koskevista tutkimusluvista,

10.seurata alansa kehitystä, tehdä esityksiä sekä antaa tietoja ja lausuntoja toimialaansa kuuluvista asioista,

11.vastata tiedonkulusta yksikössään ja

12.suorittaa esimiehen määräämät muut tehtävät.

 

4 §

Henkilökunnan ottaminen

 

Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan jaostot päättävät kumpikin osaltaan rehtorien ottamisesta toistaiseksi voimassaolevaan palvelussuhteeseen.

 

Koulun johtokunta määrää, jollei koulussa ole rehtorin virkaa, koululle opettajien keskuudesta johtajan sekä koululle opettajien keskuudesta apulaisrehtorin, vararehtorin tai varajohtajan.

 

Varhaiskasvatuksen tulosaluejohtaja päättää palvelualueiden päälliköiden, päivähoitoyksiköiden johtajien ja varhaiskasvatuksen yhteisen toiminnan henkilökunnan ottamisesta toistaiseksi voimassaolevaan palvelussuhteeseen.

 

Palvelualueen päällikkö päättää palvelualueensa henkilökunnan ottamisesta toistaiseksi voimassa olevaan palvelusuhteeseen päivähoitoyksikön esimiehiä lukuun ottamatta.

 

Perusopetuksen tulosaluejohtaja päättää tulosalueensa henkilökunnan ottamisesta toistaiseksi voimassaolevaan palvelussuhteeseen.

 

Määräaikaiseen palvelussuhteeseen ottamisesta päättää lähiesimies säädösten ja annettujen ohjeiden mukaisesti.

 

5 §

Henkilöstön yleiset tehtävät

 

Henkilöstön tulee yhteistyössä varhaiskasvatuksessa olevien lasten ja perusopetuksessa olevien oppilaiden sekä näiden huoltajien kanssa pyrkiä saavuttamaan säädetyt ja määrätyt tavoitteet, osallistua kehittämiseen sekä suorittaa tehtäväalueeseensa kuuluvan varhaiskasvatussuunnitelman, esiopetussuunnitelman, opetussuunnitelman ja lukuvuosisuunnitelman mukaiset määrätyt tehtävät sekä muut säädetyt ja erikseen määrätyt tehtävät.

 

Päivähoitoyksikön ja koulun toiminta on järjestettävä niin, että siellä työskentelevien tehokas ja joustava yhteistoiminta toteutuu

 

2. Luku

Varhaiskasvatuksen tulosalue

 

6 §

Tulosalueen tehtävä ja organisaatio

 

Tulosalueen tehtävänä on huolehtia kaupungin oman varhaiskasvatuksen järjestämisestä ja kehittämisestä.

 

Tulosalueella on seuraavat toiminnalliset kokonaisuudet:

 

-päiväkotitoiminta

-perhepäivähoito

-avoin varhaiskasvatus

-esiopetus

 

Tulosalue jakautuu varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan päättämällä tavalla palvelualueisiin, joista yksi on ruotsinkielisten palveluiden palvelualue. Kullakin palvelualueella on päällikkö ja tarpeellinen määrä päivähoitoyksiköitä, joista kukin on oma toiminnallinen ja taloudellinen yksikkönsä.

 

7 §

Tulosaluejohtajan tehtävät

 

Tulosaluetta johtaa virastopäällikön alaisena tulosaluejohtaja, joka:

 

1.toimii palvelualueiden päälliköiden ja palvelualueisiin kuulumattoman henkilöstön esimiehenä,

2. päättää tulosalueellaan vakanssien ja henkilöstön sijoituksesta,

3. päättää lapsen päivähoitomaksun perimättä jättämisestä tai alentamisesta sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain ja asetuksen sekä annettujen ohjeiden mukaan ellei tehtävää ole delegoitu muulle viranhaltijalle,

4.esittelee suomenkielisen jaoston kokouksissa oman tulosalueensa asiat,

5.päättää useampaa kuin yhtä päivähoitoyksikköä koskevista tutkimusluvista ja

6.päättää resurssin jaosta tulosalueellaan.

 

8 §

Palvelualueen päällikön tehtävät

 

Tulosaluejohtajan alaisuudessa toimii palvelualueen päällikkö, joka:

 

1. vastaa siitä, että palvelualue toimii asetettujen tavoitteiden mukaisesti,

2. vastaa palvelualueensa varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmien toteuttamisesta,

3. toimii palvelualueensa päivähoitoyksiköiden esimiesten ja muiden alueellisesti sijoitettujen henkilöiden esimiehenä,

4. päättää lasten ottamisesta palvelualueensa järjestämään päivähoitoon ja muun päivähoidon antamisesta,

5. päättää lasten ottamisesta esiopetukseen ja oppilaskohtaisen matkaedun myöntämisestä,

6. antaa palveluohjausta,

7. huolehtii kunnallisten varhaiskasvatuspalveluiden riittävyydestä ja monipuolisuudesta alueellaan,

8. osallistuu päiväkotikiinteistöjen suunnitteluun ja korjaustarpeiden priorisointiin,

9. vastaa kehittämisalueestaan ja

10. vastaa moniammatillisesta sidosryhmien kanssa tehtävästä yhteistyöstä alueellaan.

 

9 §

Päivähoitoyksikön johtajan tehtävät

 

Palvelualueen päällikön alaisuudessa toimii päivähoitoyksikön johtaja, joka:

 

1.vastaa siitä, että yksikkö toimii asetettujen tavoitteiden mukaisesti,

2. johtaa yksikkönsä pedagogiikkaa ja yhteistyötä perheiden sekä sidosryhmien kanssa,

3. hyväksyy päivähoitoyksikkönsä varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmat ja vastaa niiden toteuttamisesta,

4. toimii päivähoitoyksikkönsä henkilöstön esimiehenä,

5. hyväksyy päivähoitoyksikkönsä käyttöomaisuuden ja irtaimistoesineiden poistot ja siirrot,

6. määrää lapsen päivähoitomaksun sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain ja asetuksen sekä annettujen ohjeiden mukaisesti

7.päättää päiväkodin toiminta-ajan ulkopuolelle ajoittuvista huonetila- ja piha-aluevuokrauksista lautakunnan vahvistamien perusteiden mukaisesti ja

8. vastaa yksikkönsä oppilashuollosta.

 

3. Luku

Perusopetuksen tulosalue

 

10 §

Tulosalueen tehtävä ja organisaatio

 

Tulosalueen tehtävänä on huolehtia perusopetuksen järjestämisestä ja kehittämisestä sekä perusopetuksessa olevien lasten lainsäädäntöön perustuvien koulukuljetusten järjestämisestä.

 

Tulosalueella on seuraavat toiminnalliset kokonaisuudet:

 

-perusopetus

-tulosalueen järjestämä esiopetus

-tulosalueen järjestämä aamu- ja iltapäivätoiminta

-perusopetukseen valmistava opetus

-peruskoulujen kuraattori- ja psykologipalvelut

 

Kukin tulosalueella toimiva koulu on oma toiminnallinen ja taloudellinen yksikkönsä.

 

11 §

Tulosaluejohtajan tehtävät

 

Tulosaluetta johtaa virastopäällikön alaisena tulosaluejohtaja, joka:

 

1.toimii suomenkielisten koulujen rehtorien, koulunjohtajien ja muun alaisensa henkilökunnan esimiehenä,

2.päättää opetustuntiresurssin jaosta oppilaitoksille,

3.päättää suomenkielisten peruskoulujen koulusihteerien ja koulunkäyntiavustajien sijoituksesta,

4.nimeää suomenkielisten koulujen ohjaavat opettajat,

5.päättää ne suomenkieliset koulut, joissa annetaan perusopetuksen lisäopetusta,

6.päättää useampaa kuin yhtä suomenkielistä koulua koskevista tutkimusluvista,

7.päättää koulukuljetuksista ym. lautakunnan määräämien periaatteiden mukaisesti,

8.esittelee suomenkielisen jaoston kokouksissa oman tulosalueensa asiat ja

9.päättää oppilaiden ottamisesta valmistavaan opetukseen.

 

12 §

Peruskoulun rehtorin tehtävät

 

Koulun rehtorina toimii rehtorin viran haltija tai opettaja, joka on määrätty koulun johtajaksi.

 

Peruskoulun rehtorin tehtävänä on:

 

1.vastata opetussuunnitelman toteuttamisesta koulussaan ja siitä, että oppilaitos toimii asetettujen tavoitteiden mukaan,

2.toimia koulunsa henkilöstön esimiehenä,

3.ottaa koulunsa oppilaat, lukuun ottamatta valmistavan opetuksen ja alkuluokkien oppilaita sekä oppilaita, joilla on erityisen tuen päätös,

4.ottaa harjoittelijat,

5.vahvistaa oppilaskunnan säännöt,

6.päättää koulun toiminta-ajan ulkopuolelle ajoittuvista huonetila- ja piha-aluevuokrauksista lautakunnan vahvistamien perusteiden mukaisesti,

7.hyväksyä koulun käyttöomaisuuden ja irtaimistoesineiden poistot ja siirrot,

8.hyväksyä koulun ulkopuolisen toiminnan tai kansainvälisen toiminnan yksittäisen tapahtuman suunnitelman sekä vastaa koulun kansainvälisestä toiminnasta,

9.päättää poissaololuvan myöntämisestä oppilaalle enintään lukuvuoden loppuun ottaen huomioon, että päätäntävaltaa voidaan siirtää koulun opettajille enintään kolmen päivän osalta,

10.päättää kirjallisen varoituksen antamisesta oppilaalle,

11.päättää koulunkäynnin lykkäyksestä ja aloituksesta ennen kouluikää muiden kuin alkuluokille menevien osalta,

12.muuttaa oppilaan valitun aineen toiseksi huoltajaa kuultuaan,

13.vapauttaa oppilaan yhteisenä opetettavan aineen opiskelusta ja

14.vastaa koulunsa oppilashuollosta.

 

13 §

Aluerehtorin tehtävät

 

Perusopetus jakautuu yhteistyöalueisiin. Yhteistyöalueella on aluerehtori, joka koordinoi alueensa koulujen yhteistyötä.  Aluerehtorin valitsee perusopetuksen tulosaluejohtaja alueen rehtoreiden keskuudesta kolmen vuoden toimikaudeksi kerrallaan.

 

Aluerehtorin tehtävänä on:

 

1.kutsua koolle alueen rehtoriryhmä, valmistella kokousasiat ja toimia kokouksen puheenjohtajana,

2. toimia yhteistyössä oppilaan tuen aluetiimin ja konsultoivan erityisopettajan kanssa,

3.vastata alueen yhteisten ehdotusten ja lausuntojen valmistelusta ja kokoaa niihin tarvittavat tiedot alueeltaan,

4. edustaa aluettaan perusopetuksen johtoryhmässä ja muissa hallintokunnan suunnittelupalavereissa,

5. tiedottaa alueen kouluja hallintokuntakohtaisissa palavereissa käsitellyistä asioista,

6. vastata alueen sisäisestä tiedottamisesta,

7. kehittää alueensa yhteistyötä ja kutsuu koolle tarvittavia työryhmiä ja

8. edustaa perusopetusta aluekohtaisissa palavereissa, joissa on läsnä eri sidosryhmien toimijoita, tai nimetä alueensa edustajan kyseiseen palaveriin.

 

14 §

Erityispalveluyksikkö

 

Suomenkielisessä perusopetuksessa on erityispalveluyksikkö, jonka tehtävänä on vastata psykologi- ja kuraattoripalveluista ja erityistä tukea tarvitsevia oppilaita koskevista päätöksistä ja niiden valmistelusta.

 

Erityispalveluyksikköä johtavan viranhaltijan tehtävänä on:

 

1.johtaa, kehittää ja valvoa psykososiaalista oppilashuoltoa,

2.toimia koulupsykologien ja koulukuraattoreiden esimiehenä,

3.huolehtia oppilashuoltoon liittyvästä yhteistyöstä ja sen kehittämisestä,

4.konsultoida ja tukea henkilökuntaa oppilashuoltoon liittyvissä kysymyksissä,

5.konsultoida ja tukea henkilökuntaa oppilashuoltoon liittyvissä kysymyksissä,

6.tehdä turkulaisten suomenkielisten oppilaiden erityisen tuen päätökset,

7.päättää vieraskuntalaisten oppilaiden erityiskouluun ottamisesta,

8.päättää oppivelvollisen oppilaan tutkivasta opettajasta ja opetukseen varattavista resursseista ja

9.päättää oppilaan sijoittamisesta tutkimukseen hallintokunnan ulkopuoliseen näkö- tai kuulovammaisten oppilaitokseen

 

4. Luku

Johtoryhmät

 

15 §

Johtoryhmät

 

Tulosalueilla toimii tulosalueiden johtajien asettamat johtoryhmät. Johtoryhmissä on henkilöstön edustus.

 

5. Luku

Voimaantulo

 

16 §

Toimintasäännön voimaantulo

 

Tämä toimintasääntö tulee voimaan 1.1.2011.