Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Peruspalvelulautakunta | 524 | 16.12.2009 | 13 | |
Kaupunginhallitus | 86 | 01.02.2010 | 1 Pj |
14202-2009 (001)
Sairaanhoitopiirin perussopimuksen muuttaminen
Tiivistelmä:
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä on lähettänyt 10.11.2009 kirjeen koskien kuntayhtymän perussopimuksen muuttamista siten, että se mahdollistaa siirtoviivemaksujärjestelmän. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä pyytää kaupunginvaltuustoa käsittelemään asian. Valtuustolle esitetään, että muutosta ei hyväksytä
Perla § 524
Vs. palvelutuotantojohtaja Anne Santalahti 8.12.2009:
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä on lähettänyt 10.11.2009 kirjeen koskien kuntayhtymän perussopimuksen muuttamista siten, että se mahdollistaa siirtoviivemaksujärjestelmän. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä on pyytänyt kaupunginhallitusta käsittelemään asiaa.
Liite 1Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä kirje 10.11.2009
Kaupungin lakimies Jukka Jyrkinen on 24.11.2009 päivätyllä kirjeellään pyytänyt peruspalvelulautakunnan lausuntoa asiassa. Lausuntopyynnössään Jyrkinen on selventänyt siirtoviivemaksun ja kuntayhtymän perusteita. Lausuntopyynnössä pyydetään peruspalvelulautakunnan kannanottoa erityisesti siihen, puoltaako peruspalvelulautakunta vai vastustaako se siirtoviivemaksun käyttöönottoa ja tähän liittyen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän perussopimuksen muuttamista siten, että perussopimus mahdollistaisi siirtoviivemaksun perimisen kuntayhtymän jäsenkunnilta.
Liite 2Kaupunginlakimies Jukka Jyrkisen lausuntopyyntö 24.11.2009
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän kirjeessä viitataan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän hallituksen kokouksessaan 20.10.2009 § 156 päätökseen, jossa se on päättänyt esittää kuntayhtymien jäsenkuntien kunnanvaltuustoille sairaanhoitopiirin perussopimuksen 27 §:n 1. momentin muuttamista siten, että perussopimuksessa otettaisiin nimenomaisesti huomioon ns. siirtoviivemaksujärjestelmä. Muutosesityksellä ei oteta kantaa siihen, peritäänkö siirtoviivemaksua tulevaisuudessa, vaan muutosesityksen tarkoituksena on yksinomaan mahdollistaa maksun periminen. Jatkossa olisi tarkoitus toimia siten, että sairaanhoitopiirin valtuusto ja hallitus erikseen harkitsevat maksun perimisen kulloinkin siirtoviivetilanteen perusteella.
Tälläkin hetkellä, vaikka siirtoviivemaksua ei peritä, potilaita asetetaan siirto-odotusjonoon. Jonoon asettaminen tapahtuu yksinomaan sairaanhoitopiirin lääkäreiden päätöksen perusteella. On ollut havaittavissa, että turkulaisia potilaita on asetettu siirtojonoon, vaikka he eivät todellisuudessa ole olleet ns. siirtovalmiita. Lisäksi Turun sosiaali- ja terveystoimen Tyks:ssä työskentelevät kotiutushoitajat ovat monessa tilanteessa pystyneet järjestämään potilaalle tarkoituksenmukaisemman hoitopaikan kuin siirron Tyks:n osastolta kaupunginsairaalan osastolle, jopa kotiutuminen suoraan TYKS:ta on ollut mahdollista riittävien kotiapujen turvin. Siirtoviivemaksun periminen nykyisten siirto-odotuspäivien perusteella perustuisi liikaa yksipuoliseen, pelkästään sairaanhoitopiirin toimenpiteisiin ja päätöksiin.
Kuluvan joulukuun aikana on pyritty aloittamaan toimenpiteet, joilla siirto-odotuspotilaiden jonoon asettamiskriteerit saataisiin yhdenmukaisiksi ja kummankin osapuolen – Tyks:n osastojen ja vastaanottavan kotikunnan – hyväksymiksi. Vasta kun siirtovalmiiden potilaiden jonoon asettamiskriteerit on voitu yhteisesti hyväksyä, voidaan ajatella, että järjestelmä voisi toimia siirtoviivettä ehkäisevänä menettelynä. Näitä siirtoviivettä ehkäiseviä menettelytapoja voidaan pitää ensisijaisina keinoina siirtoviivemaksuun nähden.
Nykyisessä tilanteessa peruspalvelulautakunta ei pidä tarkoituksenmukaisena perussopimuksen muuttamista siten, että se mahdollistaisi ns. siirtoviivemaksujärjestelmän käyttöönoton.
Esitän, että peruspalvelulautakunta lähettää edellä olevan esityksen lausuntonaan kaupunginhallitukselle.
Vs. peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 9.12.2009:
EhdotusPeruspalvelulautakunta lähettää edellä olevan esityksen lausuntonaan kaupunginhallitukselle.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kh § 86
Apulaiskaupunginjohtaja Maija Kyttä 27.1.2010:
Puollan peruspalvelulautakunnan lausuntoa hylätä perussopimuksen muuttamista koskeva sairaanhoitopiirin esitys. Maksun käyttöönotto rikkoisi perussopimuksen pääsääntöä, jonka mukaan omistajat maksavat sairaanhoitopiirin palveluista omakustannushinnan toteutuneiden kustannusten mukaisesti. Siirtoviivemaksun käyttöönotto johtaisi siihen, että siirtoviivepäiviä käyttävä kunta maksaisi päivästä moninkertaisen hinnan palvelun tuottamisen kustannuksiin nähden. Sakkomaksu ei voi olla perusteltavissa korottuneiden kustannusten kautta, koska juuri siirtoviivepotilaat ovat annettavan hoidon osalta ns. kevyimmässä luokassa ja näiden potilaiden aiheuttamat kustannukset ovat vähäisemmät kuin varsinaista erikoissairaanhoitoa saavien potilaiden kustannukset. Siirtoviivepäivien mahdollinen käyttö vääristää omistajien välistä maksuvelvollisuutta ja mahdollisessa ylijäämän palautustilantessa siirtoviivemaksusta aiheutunut ylijäämä palautuisi eri perustein kuin mitä sitä on maksettu.
Siirtoviivemaksun käyttöönotossa on lisäksi ongelmana kotiutuspäivän arviointi ja potilaan hoidon kokonaisedun mahdollinen vaarantuminen. Sairaanhoitopiirin nykykäytännön mukaan potilaat saatetaan arvioida kotiuttamiskelpoiseksi vaikka vastaanottavalla kunnalla on päinvastainen näkemys. Siirtoviivemaksun määräämishetken toteaminen ei siis ole riidatonta. Lisäksi potilaan hoidon kokonaisetu saattaa joissain tapauksissa edellyttää pidempää jaksoa sairaalassa kuin mitä nimenomainen erikoissairaanhoito edellyttää, jotta ylimääräisiä siirtoja tai jopa palautumisia erikoissairaanhoidon piiriin ei tapahtuisi hoitoketjussa.
Katson, että siirtoviivemaksu ei ole perusteltu johtuen omakustannusperiaatteen rikkomisen vuoksi taikka toiminnallisten perusteiden nojalla, minkä vuoksi esitän, että kaupunginhallitus esittäisi valtuustolle perussopimuksen muutoksen hylkäämistä.
EhdotusKaupunginhallitus päättää ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin perussopimuksen 27 § 1 momentin muutosesitystä ei hyväksytä.
PäätösAsia pantiin pöydälle Lundahnin Sarlundin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Asian esitteli apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen.
Liitteet:
Perla § 524
Liite 1:Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä kirje 10.11.2009
Liite 2:Kaupunginlakimies Jukka Jyrkisen lausuntopyyntö 24.11.2009