Kaupunginlakimies Jukka Jyrkinen 24.11.2009:

 

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä on 10.11.2009 päivätyllä kirjeellään, jossa esitetään kuntayhtymän perussopimuksen muuttamista ns. siirtoviivemaksujärjestelmään liittyen, lähestynyt kaupunginhallitusta pyytäen sitä käsittelemään ko. muutosesityksen ja saattamaan muutosesityksen kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi. Kirjeessä viitataan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän hallituksen kokouksessaan 20.10.2009 § 156 asiassa tekemään päätökseen. Ko. perussopimuksen muutoksella olisi tarkoitus mahdollistaa siirtoviivemaksun periminen. Maksun perimisestä päätettäisiin erikseen kulloisenkin siirtoviivetilanteen perusteella.

 

Peruspalvelulautakunnan johtosäännön (Kv 10.3.2008 § 53) 1 §:n mukaan peruspalvelulautakunnan tehtäviin kuuluu mm. huolehtia erikoissairaanhoitolaissa kunnalle määrätyistä tehtävistä. Tähän nähden, ennen kuin asia viedään kaupunginhallituksen käsittelyyn, on peruspalvelulautakunnalle syytä varata tilaisuus antaa asiassa oma lausuntonsa.

 

Siirtoviivemaksuasia on ollut huomion kohteena jo jonkin aikaa. Asiaan liittyviä vaiheita on löydettävissä kaupungin asianhallintajärjestelmästä diaarinumerolla 6753-2007. Itse olen aikaisemmin antanut asiassa terveyslautakunnalle 10.5.2007 päivätyn lausunnon. Turun kaupungin ja sairaanhoitopiirin välistä yhteistyötä ja siihen liittyen siirtoviivemaksuasiaa on selvitetty myös kaupunginhallituksessa 23.3.2009 § 180.

 

Kuntayhtymän perussopimuksen muuttamisesta säädetään kuntalain 79 §:ssä. Pääsäännön mukaan (kuntalaki 79 § 1 mom.) kuntayhtymän perussopimusta voidaan muuttaa, jos vähintään kaksi kolmannesta jäsenkunnista sitä kannattaa ja muuttamista kannattavissa jäsenkunnissa asuu vähintään puolet kaikkien jäsenkuntien yhteenlasketusta asukasluvusta. Toisaalta jäsenkuntaa ei voida ilman suostumustaan velvoittaa osallistumaan kuntayhtymän uusien vapaaehtoisten tehtävien hoitamiseen ja näistä aiheutuviin kustannuksiin, jos kysymys on kuntayhtymästä, jonka jäsen kunnan lain mukaan tulee olla (kuntalaki 79 § 2 mom.). Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä on viimeksi mainitunlainen lakisääteinen kuntayhtymä. Erikoissairaanhoidosta annetun lain (1.12.1989/1062) 3 §:n 1 momentin mukaan kunnan on erikoissairaanhoidon järjestämiseksi kuuluttava johonkin sairaanhoitopiirin kuntayhtymään.

 

Oikeuskirjallisuudessa (Arno Hannus - Pekka Hallberg - Anne E. Niemi: Kuntalaki, 4. uud. painos, Juva 2009 s 475-476) kuntayhtymän uusiksi vapaaehtoisiksi tehtäviksi, joihin kunta ei ole velvollinen ilman suostumustaan osallistumaan, on tulkittu tehtävät, joissa on kysymys kuntayhtymän toiminnan olennaisesta muuttamisesta. Ottaen huomioon sairaanhoitopiirin vakiintuneen hoitokäytännön ns. siirtoviivepotilaiden osalta ja sen, että erikoissairaanhoidon ja muun sairaanhoidon väliseen rajankäyntiin liittynee käytännössä jonkinasteisia rajankäyntiongelmia, käsitykseni mukaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän perussopimukseen otettavilla siirtoviivemaksujärjestelmää koskevilla määräyksillä ei muutettaisi sairaanhoitopiirin tehtäviä niin olennaisesti, että asiasta ei olisi mahdollista päättää pääsäännön mukaisesti (kuntalaki 79 § 1 mom.) määräenemmistöllä jäsenkuntien kunnanvaltuustoissa.

 

Tulkintani mukaan, jos ko. perussopimuksen muuttamista tarkoittava sairaanhoitopiirin ehdotus saa kuntien taholta taakseen riittävää tukea, kuntayhtymän perussopimusta muutettaisiin käytännössä siten, että muutettu perussopimus (sopimusluonnos) valmiiksi muokattuna tekstinä vietäisiin kuntayhtymän jäsenkuntien valtuustoihin päätettäväksi.

 

Edellä esitettyyn viitaten pyydän peruspalvelulautakunnan lausuntoa asiassa. Lausunnossa tulisi erityisesti ottaa kantaa siihen, puoltaako peruspalvelulautakunta vai vastustaako se siirtoviivemaksun käyttöönottoa ja tähän liittyen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän perussopimuksen muuttamista siten, että perussopimus mahdollistaisi siirtoviivemaksun perimisen kuntayhtymän jäsenkunnilta.