Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kasvatus- ja opetuslautakunta | 129 | 22.10.2024 | 5 |
6145-2023 (02 02 00, 00 01 02, 02 02 02)
Kolmannen osavuosikatsauksen raportointi kasvatus- ja opetuslautakunnan/kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden osalta
Tiivistelmä:
Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus tuo kasvatus- ja opetuslautakunnalle tiedoksi kolmannen osavuosikatsauksen raportointijaksolta 1.1.-30.9.2024. Kaupunginhallitukselle, kaupunginvaltuustolle ja tarkastuslautakunnalle annettava osavuosikatsaus sisältää toiminnan ja talouden katsauksen sekä ennusteen toiminnallisten, taloudellisten ja henkilötyövoiman tavoitteiden toteutumisesta.
Kasopelk § 129
Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen ja talouspäällikkö Jaana Seikkula 14.10.2024:
Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle annetaan osavuosikatsaukset toiminnan ja talouden kehittymisestä kolme kertaa vuodessa tilikauden aikana. Neljäs toiminnan ja talouden toteutumisesta annettava raportti on tilinpäätös. Kaupunginvaltuusto on vuoden 2024 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Kolmas osavuosikatsaus laaditaan raportointijaksolta 1.1.-30.9.2024. Osavuosikatsaus sisältää toiminnan ja talouden katsauksen sekä ennusteen taloudellisten ja henkilötyövoiman tavoitteiden toteutumisesta.
Kasvatuksen ja opetuksen toimintasuunnitelman seuranta
Palvelukokonaisuuden nettoylitysennuste vuodelle 2024 on syyskuun lopun toteuman yhteydessä arvioituna 11,0 milj. euroa. Tulojen ennustetaan ylittävän talousarvion 4,4 milj. eurolla ja menojen ennustetaan ylittyvän 15,4 milj. euroa. Vuoden toiseen osavuosikatsaukseen nähden palvelukokonaisuuden nettoylitysennuste on pienentynyt 2,5 milj. euroa.
Kaupunginhallitus päätti 7.5.2024 § 154, että kasvatus- ja opetuslautakunnan tulee erikseen hyväksyä ja saattaa kaupunginhallitukselle tiedoksi toimenpideohjelma, jolla talousarviotavoitteen ylittävät palvelualueet hillitsevät toimintamenojen kehitystä vuoden 2024 talousarviotavoitteen saavuttamiseksi. Kasvatus- ja opetuslautakunta päätti talouden tasapainottamistoimenpiteistä 18.6.2024 § 89, jotka on otettu huomioon tässä vuoden kolmannessa osavuosikatsauksen ennusteessa, kuten oli otettu huomioon myös edellisessä ennusteessa.
Toimintatuotot
Toimintatuottojen 4,4 milj. euron talousarvioylitys muodostuu kolmesta tekijästä. Varhaiskasvatuksen vuodelta 2023 saama valtionkorvaus pakolaisista näkyy kirjanpidossa vasta tänä vuonna. Talousarviota laadittaessa ei ollut myöskään tiedossa hyvinvointialueen, Varhan, maksamaa korvausta vaikeimmin vammaisten kouluikäisten lasten palvelujen tuottamisesta aamu- ja iltapäivätoiminnan osalta. Lisäksi tukia ja avustuksia arvioidaan saatavan 1,4 milj. euroa enemmän, mitä on ollut tiedossa talousarviota laadittaessa.
Toimintakulut
Henkilöstökulut
Henkilöstökulujen arvioidaan ylittyvän 5,1 milj. eurolla. Henkilöstökuluylitys syntyy palvelutarpeen kasvusta, joka näkyy suurempana henkilöstömääränä, ja lukiokoulutuksen osalta suuremmasta tuntimäärästä lukion opiskelijamäärän kasvusta johtuen. Edellisen osavuosikatsauksen yhteydessä kaupunginvaltuusto teki 23.9.2024 § 135 päätöksen siirtää kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuudelle 2,1 milj. euroa lisämäärärahaa kattamaan palkkaratkaisuun sisältyviä paikallisia järjestelyeriä sivukuluineen.
Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden osalta arvioidaan, että kokonaishenkilötyövuosimäärä on koko vuoden osalta 4.230. Palvelutarpeen kysynnän kasvun takia määrä on 73 henkilötyövuotta suurempi kuin mitä tälle vuodelle alun perin arvioitiin. Palvelukokonaisuudessa on vuoden aikana ryhdytty useisiin erilaisiin toimenpiteisiin, joilla on ollut henkilöstön käyttöä vähentävä vaikutus. Edelliseen osavuosikatsaukseen nähden henkilöstöennuste on laskenut 45 henkilötyövuodella. Ennusteessa näkyy tehdyt toimenpiteet erityisesti varhaiskasvatusta ja perusopetusta koskien. Henkilöstökulujen talousarvioylitys on pienentynyt 1,6 milj. euroa edellisen osavuosikatsauksen ennusteesta. Henkilötyövuosien arvioidaan olevan 27 suuremmat kuin edellisenä vuotena oli.
Henkilöstömenoja ovat osaltaan kasvattaneet palkankorotusten lisäksi henkilömitoitusten muutokset varhaiskasvatuksessa ja niihin liittyvä sijaistarve, maahanmuuton voimakas lisääntyminen (työperäinen maahanmuutto ja Ukrainan pakolaisuus) sekä palvelukysynnän kasvu perusopetuksessa. Suurimmat henkilöstömäärän kasvut ovat varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palvelualueilla. Varhaiskasvatuksessa elokuussa 2022 tullut lakimuutos koskien lapsen saamaa tukea on vaikuttanut henkilöstömäärän kasvuun. Perusopetuksessa oppilaiden määrä on kasvanut, mikä vaikuttaa henkilöstömäärään. Lisäksi valmistavaan opetukseen on tarvittu lisää henkilöstöä sen oppilasmäärän kasvettua, jossa näkyy erityisesti vieraskieliset lapset. Lukiokoulutuksessa henkilömäärä ei ole juurikaan kasvanut, mutta opiskelijamäärän kasvettua lukion sisäänottomäärien nousun takia on opettajien tuntimäärä kasvanut ja täten lisännyt henkilöstökulua. Näitä edellä mainittuja asioita esiintyy myös ruotsinkielisen kasvatuksen ja opetuksen palvelualueella.
Palvelujen ostot
Palvelujen ostojen arvioidaan ylittävän talousarvion 7,4 milj. eurolla. Varhaiskasvatuksen palvelusetelimenojen talousarvioylityksen arvioidaan olevan tämänhetkisten tietojen mukaan 3,8 milj. euroa. Menoa on kasvattanut niin yksityisten palvelutuottajien hintojen nousu kuin asiakasmaksuosuuden pienentyminen. Oppilaskuljetusten tämän vuoden kustannus on ennusteen mukaan 1,5 milj. euroa talousarviota suurempi. Maksettujen kotikuntakorvausten arvioidaan olevan 1,4 milj. euroa talousarviota suuremmat. Ruokapalveluiden ostoissa ennakoidaan olevan ylitystä 0,9 milj. euroa.
Aineet, tarvikkeet ja tavarat
Aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden 1,9 milj. euron talousarvioylitys tulee suurimmaksi osaksi sähkön ostosta, jonka ennakoidaan ylittävän talousarvion 1,4 milj. eurolla. Kaluston talousarvioylitys on ennusteessa 0,26 milj. euroa, joka aiheutuu erityisesti pienhankintarajan nostosta 10.000 eurosta 20.000 euroon. Tämä ei ollut tiedossa vielä talousarviota laadittaessa. Näiden hankintojen vaikutus on budjetoitu poistoihin, ja toteumat näkyvät käyttöomaisuusrajan noston takia käyttötaloudessa. Tämä muutos koskee erityisesti ammatillisen koulutuksen palvelualuetta.
Avustukset
Maksetut avustukset ovat vähentyneet, minkä vuoksi niiden arvioidaan olevan tänä vuonna 0,8 milj. euroa talousarviota pienemmät. Erityisesti perheille maksettavat kotihoidon tuki ja yksityisen hoidon tuet ovat budjetoitua pienemmät. Maksettujen avustusten määrä on laskenut 0,6 milj. euroa edellisen osavuosikatsauksen ennusteesta.
Muut toimintakulut
Muiden toimintakulujen 1,8 milj. euron ylitys syntyy erityisesti tilavuokrien kustannuksista, jotka ylittävät talousarvion 1,2 milj. eurolla.
Kolmanteen osavuosikatsaukseen ja tässä yhteydessä laadittuun talouden ennusteeseen sisältyy edelleen epävarmuuksia. Lisäksi paineet valmistavan opetuksen lisäämiseen ovat edelleen olemassa.
Toimintaan liittyvät tavoitteet ovat toteutumassa vuoden 2024 aikana.
Liite 1 Toimintatuottojen ja -kulujen toteutumisennuste 2024
Liite 2 Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelman seuranta 2024
Investointiosa
Investointimenojen talousarvio vuodelle 2024 on 5,9 milj. euroa ja ennuste on 3,1 milj. euroa.
Ehdotus kasvatus- ja opetuslautakunnalle
Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus esittää, että kolmannen osavuosikatsauksen käsittelyn yhteydessä kasvatus- ja opetuslautakunta päättäisi esittää kaupunginvaltuustolle, että sen tekemien linjausten mukaisesti kasvatus- ja opetuslautakunnan vastuualueelle osoitetaan menojen kattamiseksi:
- palvelusetelien kustannusten kasvu 3.000.000 €
- oppilaskuljetukset 1.000.000 €
- maksetut kotikuntakorvaukset 1.000.000 €
- ruokapalvelut 400.000 €
- kalusto 200.000 €
- sähkö 900.000 €
Lisäksi lautakunta esittää kaupunginhallitukselle edelleen kaupunginvaltuustolle esitettäväksi, että kasvatus- ja opetuslautakunnan menomäärärahaa lisätään 3.000.000 eurolla kattamaan palvelukysynnän ja siitä johtuvan henkilöstömäärän kasvusta aiheutuvat henkilöstömenot. Kaupunginhallituksen keskitettyä palkkavarausta vähennetään samalla summalla, jolloin kaupunkitasoisesti ei aiheudu talousarvioon menomäärärahojen lisäystä.
Lisäksi talouden tasapainottamiseksi kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuudessa tulee itse ryhtyä sellaisiin toimenpiteisiin, joissa noudatetaan henkilöstön, palvelujen oston ja muiden hankintojen osalta tiukkaa tarveharkintaa vuoden 2024 loppuun asti, kuitenkin siten, että pormestariohjelmassa mainitut tavoitteet toteutuvat.
Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen:
Ehdotus Kasvatus- ja opetuslautakunta merkitsee asian tiedokseen.
Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että valtuuston tekemien linjausten mukaisesti kasvatus- ja opetuslautakunnan vastuualueelle osoitetaan 6.500.000 euroa edellä esitetyn mukaisesti.
Lisäksi lautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle edelleen kaupunginvaltuustolle esitettäväksi, että kasvatus- ja opetuslautakunnan menomäärärahaa lisätään 3.000.000 eurolla, joka katetaan kaupunginhallituksen toimielimen keskitetystä palkkavarauksesta.
Edelleen kasvatus- ja opetuslautakunta päättää, että talouden tasapainottamiseksi kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuudessa tulee ryhtyä sellaisiin toimenpiteisiin, joissa noudatetaan henkilöstön, palvelujen oston ja muiden hankintojen osalta tiukkaa tarveharkintaa vuoden 2024 loppuun asti.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
noudKasvatus ja opetus, ammatillinen koulutus
noudKasvatus ja opetus, lukiokoulutus ja yleissivistävä aikuiskoulutus,
noudKasvatus ja opetus, perusopetus
noudKasvatus ja opetus, varhaiskasvatus
noudKasvatus ja opetus, yhteiset palvelut
esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talousohjaus
noudSvenskspråkig fostran och undervisning
tpvJalonen Timo
tpvSeikkula Jaana
Liitteet:
Kasopelk § 129
Liite 1:Toimintatuottojen ja -kulujen toteutumisennuste 2024
Liite 2:Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelman seuranta 2024