Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta8918.06.20241

6145-2023 (02 02 00, 00 01 02, 02 02 02)

Kasvatuksen ja opetuksen talouden tasapainottaminen

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitus on edellyttänyt, että kasvatus- ja opetuslautakunta erikseen hyväksyy ja saattaa kaupunginhallitukselle tiedoksi toimenpideohjelman, jolla talousarviotavoitteen ylittävät palvelualueet hillitsevät toimintamenojen kehitystä vuoden 2024 talousarviotavoitteen saavuttamiseksi.

Kasopelk § 89

Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen ja talouspäällikkö Jaana Seikkula 14.6.2024:

 

Tilikauden tulosennuste

 

Koko kaupungin tasolla kuluvan vuoden ensimmäisen talousennusteen mukaan vuosikatteen toteutuma tulisi olemaan 9,2 miljoonaa euroa. Ennuste alittaa talousarvion 22,6 miljoonalla eurolla. Ennusteen mukaan toimintatuottojen ja verorahoituksen ennustettu kertymä ei riitä kattamaan toimintakuluja ja suunnitelman mukaisia poistoja. Toisin sanoen vuosikate ei riitä ennusteen mukaisiin 59,1 miljoonan euron suunnitelman mukaisiin poistoihin.

 

Tilikauden alijäämä näyttäisi nousevan 48,0 miljoonaan euroon, joka on 24,3 miljoonaa euroa suunniteltua enemmän. Talousarviossa on hyväksytty alijäämäksi 23,7 miljoonaa euroa.

 

Toimintatuottojen ja -kulujen toteutumisennuste

 

Ennusteen toteutuessa nettokäyttömenoja kuvaava toimintakate -565,5 miljoonaa euroa toteutuisi 17,8 miljoonaa euroa (3,2 %) talousarviota heikommin. Kasvu edelliseen vuoteen verrattuna olisi 4,6 %.

 

Toimintatuottojen koko vuoden ennuste on 309,1 miljoonaa euroa, joka ylittäisi talousarvion 8,2 miljoonalla eurolla (2,5 %). Toimintakulut oikaistuna valmistuksella omaan käyttöön ovat ennusteen mukaan 896,0 miljoonaa euroa, ja talousarvio ylittyisi 26,0 miljoonaa euroa (3,0 %).

 

Toimintakatteen (nettokäyttömenojen) suurimmat poikkeamat ovat kasvatus- ja opetuslautakunnan -15,1 miljoonan euron sekä kaupunginhallituksen -4,4 miljoonan euron poikkeamat.

 

Kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvion toimintatuotoissa ylitystä on 3,7 miljoonaa euroa ja toimintakuluissa on 18,7 miljoonaa euroa. Eniten ylittyvät palvelujen ostot 8,8 miljoonalla eurolla (9,5 %), mihin vaikuttaa eniten asiakaspalveluostoissa varhaiskasvatuksen palvelusetelimenojen ylitys 5,2 miljoonaa euroa. Lisäksi ylitystä on ennustettu tulevan kotikuntakorvauksissa ja oppilaskuljetuksissa. Henkilöstökulut ylittyvät yhteensä 7,9 miljoonalla eurolla (3,6 %), mikä johtuu pääosin henkilötyövuosien 143 htv:n lisäyksestä sekä myös lukion aloituspaikkojen lisäyksestä. Henkilöstösuunnitelmaan sisältyviä sopeutustoimenpiteitä ei ole pystytty vielä täysimääräisesti toteuttamaan. Aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden arvioidaan ylittyvän 2,0 miljoonalla eurolla (16,2 %), mikä johtuu pääosin sähkön ostoista.

 

Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden tilannetta on seurattu alkuvuoden aikana ja käyty läpi esimerkiksi kasvatus- ja opetuslautakunnassa 5.3.2024 § 34. Palvelualueista talousarvionsa ylittävät eniten varhaiskasvatus ja perusopetus. Näissä palvelualueissa ei ole vielä saatu toteutettua annettuja sopeuttamistoimenpiteitä, mutta molemmilla palvelualueilla on käynnissä toimenpiteet kulukasvun hillitsemiseksi.

 

Varhaiskasvatuksessa on aloitettu toimenpiteet kulukasvun tasaamiseksi ja talousarviossa pysymiseksi jo marraskuussa 2023. Varhaiskasvatuksessa seurataan kuukausittain päiväkotien henkilöstöresursointia käyttö- ja täyttöasteiden avulla, joilla on vaikutus henkilöstökuluihin. Täyttöasteiden nostolla on vaikutus myös palvelusetelimenoihin, kun lapsia sijoitetaan omiin päiväkoteihin. Palvelusetelimenot ovat kasvaneet huomattavasti viime vuosien aikana, mihin ovat vaikuttaneet käytön lisäksi myös alle 3-vuotiaiden suurempi määrä varhaiskasvatuksessa ja yksityisten palveluntuottajien kustannusten nousu, johon ovat vaikuttaneet mm. lakisääteisen lapsen tuen järjestelyt sekä yleinen kustannustason nousu.

 

Perusopetuksessa on käyty läpi kaikkien koulujen henkilöstöresurssit. Rehtoreille on annettu toimenpiteet kouluittain, miten koulujen resurssit saadaan harmonisoitua. Kevään aikana seurataan toimenpiteiden vaikutuksia. Vuodelle 2024 ei enää saada uutta koronarahoitusta ja sillä palkattujen henkilöiden palkkojen pitäisi vähentyä henkilöstökuluissa.

 

Edellä kerrotut asiat koskevat varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen osalta sekä suomenkielistä että ruotsinkielistä toimintaa.

 

Toisen asteen koulutuksen (ammatillinen koulutus, lukiokoulutus ja opistotoiminta) tilanne on vakaampi.

 

Kasvatus- ja opetuslautakunnalle esitellään 18.6.2024 toukokuun kuukausiraportti, eikä talouden tilanne olennaisesti poikkea ensimmäisen osavuosikatsauksen tilanteesta. Tilanne näyttää pikemminkin heikentyneen. Koska kasvatuksen ja opetuksen toimintakausi jatkuu heinäkuun loppuun asti, on oletettavaa, että tilanne pysyy samanlaisena myös toisessa osavuosikatsauksessa. Sopeuttavat toimenpiteet näkyvät vasta elokuussa tai kolmannessa osavuosikatsauksessa. Toki menokehitys kesäkuukausien aikana on perinteisesti ollut maltillisempaa kuin muina kuukausina.

 

Toimenpideohjelma

 

Kaupunginhallitus päätti 7.5.2024 § 154, että kasvatus- ja opetuslautakunnan tulee erikseen hyväksyä ja saattaa kaupunginhallitukselle tiedoksi toimenpideohjelma, jolla talousarviotavoitteen ylittävät palvelualueet hillitsevät toimintamenojen kehitystä vuoden 2024 talousarviotavoitteen saavuttamiseksi.

 

Asiaa käsiteltiin kasvatus- ja opetuslautakunnassa 5.6.2024 § 78, jolloin asia palautettiin kokonaisuudessaan uudelleen valmisteltavaksi.

 

Asiaa on valmisteltu uudestaan ja esitettävät tehostamistoimet on esitetty liitteessä 1.

 

Asian valmistelun aikana esille nousseita kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia on avattu oheismateriaalissa 1.

 

Kasvatus- ja opetuslautakunnassa 5.6.2024 käydyn keskustelun perusteella on arvioitavissa, että valmiuksia budjettivajeen umpeen kuromiseksi ei ole. Nyt tehtävällä ja liitteessä 1 kuvatulla esityksellä voidaan kustannuskehitystä leikata vuoden 2024 osalta 2.750.000 eurolla, ja mikäli vaikutukset jäävät voimaan, vuoden 2025 osalta 6.050.000 eurolla. Mikäli liitteessä 1 kuvatut toimenpiteet voidaan toteuttaa sellaisenaan, hidastuu kustannuskehitys merkittävästi kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden osalta. Vertailukohtana ovat tilinpäätös 2023 ja OVK1:n tiedot.

 

Kasvatuksen ja opetuksen toimenpiteet muodostuvat neljästä eri kokonaisuudesta:

 

1.

Tulojen kasvattaminen: tulojen kasvu muodostuu erityisesti 5-vuotiaiden esiopetuskokeilun päättymisestä. Sen talousvaikutus loppuvuonna arvioidaan olevan 0,2 miljoonaa euroa ja koko vuoden 2025 osalta 0,5 miljoonaa euroa.

 

 

 

2.

Kulujen vähentäminen: erityisesti varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen kustannuskehitystä hidastetaan vastaamaan verrokkikuntien kehitystä talousarvion yhteydessä tehtyjen linjausten perusteella. Taustalla on myös valtion koronarahoituksen päättyminen ja tasa-arvoavustuksen väheneminen. Kuntatalouden tilanne ei mahdollista kompensoivia ratkaisuja. Kustannusvaikutus vuonna 2024 on 1,65 miljoonaa euroa ja vuonna 2025 4,25 miljoonaa euroa.

 

 

 

 

 

 

3.

Varhaiskasvatuksen kysynnän muutos: Alle 3-vuotiaiden määrä on myös Turussa aleneva ikäluokkien pienenemisen vuoksi. Tällä on varhaiskasvatuksen kustannuksia vähentävä vaikutus vuoden 2024 osalta 0,9 miljoonaa euroa ja vuoden 2025 osalta 1,3 miljoonaa euroa.

 

 

 

4.

Lukiokoulutuksen valtionosuuden kasvu: Lukiolaisten määrä kasvaa keväällä tehdyllä päätöksellä uusilla opiskelijoilla, ja tämä on nyt varmistunut, kun yhteisvalinnan yhteydessä aloituspaikkoja lisättiin 60. Valtionosuuksien kasvu on vuoden 2024 osalta 0,19 miljoonaa euroa ja vuoden 2025 osalta 0,45 miljoonaa euroa. Myös ammatillisen koulutuksen valtionosuus tulee kasvamaan, mikäli kaikki ottavat vastaan 13.6.2024 heille tarjotun koulutuspaikan. Valtionosuudet näkyvät kaupungin saamissa maksuissa, ja ne perustuvat varainhoitovuotta edeltäneen vuoden tilastointipäivän tietoihin eli ne maksetaan takautuvasti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Yhteensä on todettavissa, että kohdista 1-3 muodostuu vuodelle 2024 yhteensä 2,75 miljoonan euron tasapainotus ja vuonna 2025 yhteensä 6,05 miljoonan euron tasapainotus.

 

Tämän lisäksi kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuudessa, sen jokaisella palvelualueella sekä kaikissa taloudellisissa yksiköissä toteutetaan tarkkaa taloudellista harkintaa, resurssien tehokasta käyttöä, mutta samalla turvataan tarpeelliset peruspalvelut.

 

Tarkemmin vuotta 2025 koskeviin taloudellisiin toimiin palataan vuoden 2025 talousarviokäsittelyn yhteydessä sen jälkeen, kun kansliapäällikkö 11.9.2024 on julkaissut oman talousarvioehdotuksensa kasvatus- ja opetuslautakunnan arvioitavaksi.

 

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2024 talous- ja toimintasuunnitelman hyväksymisen yhteydessä päättänyt sopeuttavista toimenpiteistä. Ne ovat edelleen voimassa. Sen lisäksi on tarpeen toteuttaa liitteessä 1 kuvatut lisäsopeutustoimenpiteet.

 

Liite 1                                  Lisäsopeuttamistoimenpiteet

 

Oheismateriaali 1               Kysymyksiä ja vastauksia jäsenten esittämiin kysymyksiin

 

Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen:

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää, että kaupunginhallituksen 7.5.2024 edellyttämänä talouden tasapainottamisohjelmana toteutetaan liitteessä 1 mainitut sopeuttamistoimet ja että edelleen pyritään toteuttamaan kaikilla talouden vastuualueilla tarkkaa tarveharkintaa päätöksiä tehtäessä.

PäätösKasvatus- ja opetuslautakunta päätti, että kaupunginhallituksen 7.5.2024 edellyttämänä talouden tasapainottamisohjelmana toteutetaan liitteessä 1 mainitut sopeuttamistoimet ja että edelleen pyritään toteuttamaan kaikilla talouden vastuualueilla tarkkaa tarveharkintaa päätöksiä tehtäessä.

Lisäksi lautakunta esitti huomioinaan, että

Edelleen kasvatus- ja opetuslautakunta päätti, että varhaiskasvatuksen palvelualueella siirrytään siivoustoimen ammatillisen osaamisen, kustannustehokkuuden ja laadun parantamiseksi siivouksen ulkoistamiseen kuten toimitaan muilla sivistystoimen palvelualueilla.

Päätöksenteko

​Elo teki lautakunnan huomioita koskevan lisäysehdotuksen. Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

​Hartiala teki Marjamaan kannattamana siivousta koskevan lisäysehdotuksen. Ehdotus hyväksyttiin äänin 5-8. Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä Elon ehdotuksen mukaisesti täydennetyn esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Hersi, Jäntti, Nordman, Tiainen ja Elo. Hartialan ehdotuksen puolesta äänestivät Marjamaa, Koskimäki, Vörlund-Wallenius, Norro, Kajander, Hartiala, Vuori ja Sorto.

Jakelu

noudKasvatus ja opetus, ammatillinen koulutus
noudKasvatus ja opetus, lukiokoulutus ja yleissivistävä aikuiskoulutus,
noudKasvatus ja opetus, perusopetus
noudKasvatus ja opetus, varhaiskasvatus
noudKasvatus ja opetus, yhteiset palvelut
tiedKaupunginhallitus
noudSvenskspråkig fostran och undervisning
tpvJalonen Timo
tpvSeikkula Jaana


Liitteet:

Kasopelk § 89
Liite 1:Lisäsopeuttamistoimenpiteet