Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kasvatus- ja opetuslautakunta | 78 | 05.06.2024 | 4 |
6145-2023 (02 02 00, 00 01 02, 02 02 02)
Kasvatuksen ja opetuksen talouden tasapainottaminen
Tiivistelmä:
Kaupunginhallitus on edellyttänyt, että kasvatus- ja opetuslautakunta erikseen hyväksyy ja saattaa kaupunginhallitukselle tiedoksi toimenpideohjelma, jolla talousarviotavoitteen ylittävät palvelualueet hillitsevät toimintamenojen kehitystä vuoden 2024 talousarviotavoitteen saavuttamiseksi.
Kasopelk § 78
Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen ja talouspäällikkö Jaana Seikkula 30.5.2024:
Tilikauden tulosennuste
Koko kaupungin tasolla kuluvan vuoden ensimmäisen talousennusteen mukaan vuosikatteen toteutuma tulisi olemaan 9,2 miljoonaa euroa. Ennuste alittaa talousarvion 22,6 miljoonalla eurolla. Ennusteen mukaan toimintatuottojen ja verorahoituksen ennustettu kertymä ei riitä kattamaan toimintakuluja ja suunnitelman mukaisia poistoja. Toisin sanoen vuosikate ei riitä ennusteen mukaisiin 59,1 miljoonan euron suunnitelman mukaisiin poistoihin.
Tilikauden alijäämä näyttäisi nousevan 48,0 miljoonaan euroon, joka on 24,3 miljoonaa euroa suunniteltua enemmän. Talousarviossa on hyväksytty alijäämäksi 23,7 miljoonaa euroa.
Toimintatuottojen ja -kulujen toteutumisennuste
Ennusteen toteutuessa nettokäyttömenoja kuvaava toimintakate -565,5 miljoonaa euroa toteutuisi 17,8 miljoonaa euroa (3,2 %) talousarviota heikommin. Kasvu edelliseen vuoteen verrattuna olisi 4,6 %.
Toimintatuottojen koko vuoden ennuste on 309,1 miljoonaa euroa, joka ylittäisi talousarvion 8,2 miljoonalla eurolla (2,5 %). Toimintakulut oikaistuna valmistuksella omaan käyttöön ovat ennusteen mukaan 896,0 miljoonaa euroa ja talousarvio ylittyisi 26,0 miljoonaa euroa (3,0 %).
Toimintakatteen (nettokäyttömenojen) suurimmat poikkeamat ovat kasvatus- ja opetuslautakunnan -15,1 miljoonan euron sekä kaupunginhallituksen -4,4 miljoonan euron poikkeamat.
Kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvion toimintatuotoissa ylitystä on 3,7 miljoonaa euroa ja toimintakuluissa 18,7 miljoonaa euroa. Eniten ylittyvät palvelujen ostot 8,8 miljoonalla eurolla (9,5 %), mihin vaikuttaa eniten asiakaspalveluostoissa varhaiskasvatuksen palvelusetelimenojen ylitys 5,2 miljoonaa euroa. Lisäksi ylitystä on ennustettu tulevan kotikuntakorvauksissa ja oppilaskuljetuksissa. Henkilöstökulut ylittyvät yhteensä 7,9 miljoonalla eurolla (3,6 %), mikä johtuu pääosin henkilötyövuosien 143 htv:n lisäyksestä sekä myös lukion aloituspaikkojen lisäyksestä. Henkilöstösuunnitelmaan sisältyviä sopeutustoimenpiteitä ei ole pystytty vielä täysimääräisesti toteuttamaan. Aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden arvioidaan ylittyvän 2,0 miljoonalla eurolla (16,2 %), mikä johtuu pääosin sähkön ostoista.
Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden tilannetta on seurattu alkuvuoden aikana ja käyty läpi esimerkiksi kasvatus- ja opetuslautakunnassa 5.3.2024 § 34. Palvelualueista talousarvionsa ylittävät eniten varhaiskasvatus ja perusopetus. Näissä palvelualueissa ei ole vielä saatu toteutettua annettuja sopeuttamistoimenpiteitä, mutta molemmilla palvelualueilla on käynnissä toimenpiteet kulukasvun hillitsemiseksi.
Varhaiskasvatuksessa on aloitettu toimenpiteet kulukasvun tasaamiseksi ja talousarviossa pysymiseksi jo marraskuussa 2023. Varhaiskasvatuksessa seurataan kuukausittain päiväkotien henkilöstöresursointia käyttö- ja täyttöasteiden avulla, joilla on vaikutus henkilöstökuluihin. Täyttöasteiden nostolla on vaikutus myös palvelusetelimenoihin, kun lapsia sijoitetaan omiin päiväkoteihin. Palvelusetelimenot ovat kasvaneet huomattavasti viime vuosien aikana, mihin ovat vaikuttaneet käytön lisäksi myös alle 3-vuotiaiden suurempi määrä varhaiskasvatuksessa ja yksityisten palveluntuottajien kustannusten nousu, johon ovat vaikuttaneet mm. lakisääteisen lapsen tuen järjestelyt sekä yleinen kustannustason nousu.
Perusopetuksessa on käyty läpi kaikkien koulujen henkilöstöresurssit. Rehtoreille on annettu toimenpiteet kouluittain, miten koulujen resurssit saadaan harmonisoitua. Kevään aikana seurataan toimenpiteiden vaikutuksia. Vuodelle 2024 ei enää saada uutta koronarahoitusta, ja sillä palkattujen henkilöiden palkkojen pitäisi vähentyä henkilöstökuluissa.
Edellä kerrotut asiat koskevat varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen osalta sekä suomenkielistä että ruotsinkielistä toimintaa.
Toisen asteen koulutuksen (ammatillinen koulutus, lukiokoulutus ja opistotoiminta) tilanne on vakaampi. Ammatillisen koulutuksen talousarvioylityksestä noin puolet tulee kalustosta, jossa näkyy pienhankintarajan nosto 10.000 eurosta 20.000 euroon. Aiemmin nämä ovat näkyneet investoinneissa ja tänä vuonna käyttötaloudessa, mikä ei kuitenkaan ollut tiedossa vielä talousarviota laadittaessa.
Kasvatus- ja opetuslautakunnalle on esitelty 14.5.2024 § 71 huhtikuun kuukausiraportti, eikä talouden tilanne olennaisesti poikkea ensimmäisen osavuosikatsauksen tilanteesta. Koska toimintakausi jatkuu heinäkuun loppuun asti, on oletettavaa, että tilanne pysyy samanlaisena myös toisessa osavuosikatsauksessa. Sopeuttavat toimenpiteet näkyvät vasta kolmannessa osavuosikatsauksessa. Toki menokehitys kesäkuukausien aikana on perinteisesti ollut maltillisempaa kuin muina kuukausina.
Toimenpideohjelma
Kaupunginhallitus päätti 7.5.2024 § 154, että kasvatus- ja opetuslautakunnan tulee erikseen hyväksyä ja saattaa kaupunginhallitukselle tiedoksi toimenpideohjelma, jolla talousarviotavoitteen ylittävät palvelualueet hillitsevät toimintamenojen kehitystä vuoden 2024 talousarviotavoitteen saavuttamiseksi.
Kaupunginhallitus sekä kasvatus- ja opetuslautakunta järjestivät yhteisen aamukoulun tilanteeseen liittyen 27.5.2024. Aamukoulussa 27.5.2024 esitetty materiaali löytyy Päättäjäpalvelun tausta-aineistosta.
Toiminta- ja taloussuunnitelman käsittelyn yhteydessä joulukuussa 2023 lautakunta päätti osaltaan hyväksyä talouden sopeuttamisohjelman tietoisena siitä, että merkittävimmät sopeuttavat toimenpiteet voidaan toteuttaa vasta syyskaudella 2024. Sopeuttavat toimenpiteet eivät siis ole vielä nähtävillä ensimmäisen osavuosikatsauksen yhteydessä. Koska toinen osavuosikatsaus laaditaan myös kevätkauden 2024 tietojen pohjalta, eivät tiedot ole vielä konkretisoituneet tällä hetkellä. Ainoa merkittävä huomio on, että niin luottamushenkilöt kuin virkakuntakin ovat saaneet palautetta sekä huoltajilta että henkilöstöltä. Saatu palaute osoittaa, että toimenpiteisiin on ryhdytty.
Oheismateriaali 1 Sopeuttamisohjelma 12/2023
Turun kaupungin kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuudessa on myös selvitetty, millä tavoin vastaavien palvelukokonaisuuksien talous on kehittynyt muissa suurissa kaupungeissa, joissa olosuhteet ovat hyvin samantyyppiset. Tilinpäätösennusteiden mukaan kustannukset nousevat kuudessa suurimassa kaupungissa 3,2-6,6 %:n vauhdilla vuoden 2023 tilinpäätöksiin nähden. Myös kuntatalouden tilanne on selkeästi vaikeutunut suurissa kaupungeissa ja keskeisissä Turun seudun kunnissa. Tilannetta vaikeuttaa lisäksi vielä poikkeuksellisen suuri investointitaakka.
Joulukuussa käsitelty sopeuttamisohjelma on nyt selvästi konkretisoitumassa ja lisäksi tarvitaan uusia toimenpiteitä.
Koko kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuutta koskevat mm. seuraavat uudet ohjeistukset, jotka tulevat käyttöön viimeistään pian alkavan kesälomakauden jälkeen. Tällaisia ovat mm., ettei uusia budjettirahoitteisia ulkomaan matkoja tule toteuttaa. On kuitenkin todettava, että kasvatuksessa ja opetuksessa pääosa matkoista toteutetaan ulkoisella rahoituksella. Myöskään sellaisia uusia kotimaan matkoja, jotka edellyttävät yöpymistä, ei tule tehdä. Turun kaupunki on keskeinen valtakunnallinen toimija erilaisissa verkostoissa, joten tavanomainen edunvalvontaan liittyvä kulkeminen esimerkiksi Helsinkiin on perusteltua.
Mitään tykypäiviä tms. ei tule järjestää eikä henkilöstöllä voida teettää korvattavia ylitöitä. Myös kokoustarjoilut pitää vähentää minimiin. Kasvatuksessa ja opetuksessa tunnistetaan, ettei mainituilla keinoilla saavuteta merkittäviä taloudellisia tuloksia, mutta tärkeää on kuitenkin myös herätellä henkilöstön kriisitietoisuutta ylipäätään.
Suomenkielisen ja ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen osalta keskeisiä toimenpiteitä ovat:
1. | Täyttöasteen nosto: Päiväkotien täyttöaste on noussut merkittävästi vuosina 2022 - 2024. Nostoon on edelleen mahdollisuuksia erityisesti syyskausien ja peruskoulujen loma-aikojen osalta. Omien päiväkotien täyttöasteen nosto vähentää myös palvelusetelikustannuksia erityisesti syyskauden aikana. Nämä vaikutukset toteutuvat jo syksyllä 2024. |
| |
2. | Käyttöasteen nosto: Olisi tärkeää, että lapsiperheissä ymmärrettäisiin, että poissaoloista olisi tarpeen ilmoittaa etukäteen. Tavattomasti taloudellisia resursseja hukkaantuu välipitämättömyyden vuoksi. Huomattava osa perheistä ei lainkaan ilmoita etukäteen poissaoloista, vaikka asia olisi helppo kertoa suullisesti päiväkodeissa, kun lapsi tuodaan tai noudetaan, tai sähköisillä välineillä. Varhaiskasvatuksessa tulee tehostaa asiasta tiedottamista jo tulevaa kesäkautta ajatellen. |
| |
3. | Viisivuotiaiden esiopetuskokeilu päättyy, ja määräaikaisessa kokeilussa olevat kunnat ovat palauttamassa lapset maksujen piiriin. Turun tulee toimia samoin. Lisätuloja kertyy vuodessa 0,5 miljoonaa euroa. Asia on erillisenä asiana lautakunnan käsittelyssä 5.6.2024. |
| |
4. | Päivähoitoavustajien osalta tiukempi tarveharkinta. |
5. | Päiväkodeissa siivous tällä hetkellä toteutetaan varhaiskasvatuksen laitoshuoltohenkilöstön toimesta, vain monitoimitaloissa ja koulujen yhteydessä toimittaessa siivouksen tekee kilpailutettu palveluntuottaja. Toimintatapa poikkeaa kuutoskaupunkien tavasta järjestää päiväkotien siivous. Päiväkotien siivoustyön mitoitus on valmistunut vuoden 2023 aikana, vuonna 2024 valmistuviin päiväkoteihin on myös tehty mitoituksia. Mitoituksen mukaisen siivouksen toteuttaminen on käynnissä jo nyt, mutta mitoituksen käyttöönottoa tulee jatkaa sitä mukaa, kun laitoshuollon henkilöstössä tapahtuu muutoksia. Uusiin päiväkoteihin voitaisiin jo lähtökohtaisesti toteuttaa siivous palveluntuottajan toimesta. |
| |
6. | Temporelta hankittujen työpäivien osalta on toteutettu tiukempi tarveharkinta. Hankittujen henkilötyövuosien määrä on vähentynyt kevätkaudesta 2023 kevätkauteen 2024. Tarveharkintaa tulee mahdollisesti vielä tiukentaa elokuussa 2024. |
| |
7. | Täyttölupamenettelyä on tiukennettu jo kahdesti kevään 2024 aikana, ja tämä liittyy läheisesti edellä kuvattuihin kohtiin 1, 4 ja 5. |
| |
8. | Avoimen varhaiskasvatuksen osalta on tarkasteltava ulkona tapahtuvan leikkitoiminnan laajuus ja sovitettava tarjonta kysyntään esimerkiksi palvelua keskittämällä. |
|
Suomenkielisen ja ruotsinkielisen perusopetuksen osalta keskeisiä toimenpiteitä ovat:
1. | Yleisopetuksen ryhmäkokojen kasvattaminen 21,3 -> 22,0. Tämä on toteutumassa syyslukukauden alussa ja vähentää samalla henkilötyövuosien määrää. |
| |
2. | Valtioneuvosto on lisäämässä perusopetuksen tuntimäärää kesällä 2025 ja suuntaamassa asiaan valtionosuutta. Turun kaupunki linjaa, että tuntimäärää ei kasvateta, ellei asia ole velvoittava. Järjestely lisää valtionosuustuloja, mutta ei kasvata menoja syksyllä 2025. Toimenpiteen vaikuttavuudeksi arvioidaan 1 miljoonaa euroa. |
| |
3. | Opetustuntimäärän laskeminen asetuksen tarkoittamaan minimiin vähentää tarjottavan opetuksen määrää ja vähentää erityisesti opetushenkilöstön osalta palkkamenoja noin 1 miljoonaa euroa. |
| |
4. | Lautakunnan 13.2.2024 § 15 päättämää valinnaisaineiden tuntimäärää ei kasvateta (säästö 0,4 miljoonaa euroa). |
| |
5. | Täyttölupamenettelyn tiukentaminen on toteutettu jo kahdesti kevään 2024 aikana. Erityisesti tulee kiinnittää huomiota ohjaavan henkilöstön määrään. |
|
Lisäksi valtuutettu Riitta Karjalainen ym. ovat 22.1.2024 tehneet valtuustoaloitteen kouluvalmentajien työn säilyttämiseksi. Nuorisovaltuusto on tehnyt samansisältöisen aloitteen 15.4.2024. Kehittämispäällikkö Jaana Kilpinen on 14.3.2024 todennut, että henkilötyövuositavoitteet eivät millään tavalla mahdollista henkilöstömäärän lisäämistä.
Tämän jälkeen valtuutettu Kristiina Hellsten ym. ovat 13.5.2024 tehneet valtuustoaloitteen maksuttoman toisen asteen säilyttämiselle myös yli 18-vuotiaiden osalta. Esitys on ennakoiva, koska maksuttomuuden rajaamispäätöstä ei ole tehty, ja jos sellainen tehdään, ei tiukka talouskehys millään tavalla mahdollista rajauspäätöksen muutosta, koska kaupungin saama valtionosuus vähenee. Vastaus aloitteen allekirjoittajalle tulee olemaan kielteinen.
Perusohje on ollut koko vuoden, että kaupunginvaltuuston sekä kasvatus- ja opetuslautakunnan päättämässä toiminta- ja taloussuunnitelmassa tulee pitäytyä. Tämä aiheuttaa varhaiskasvatuksen eri yksiköissä ja kaikissa oppilaitoksissa kustannuksia rajaavia toimenpiteitä.
Lisäksi on todettavissa, että noin puolet kasvatuksen ja opetuksen kustannuksista ovat sellaisia, joihin lautakunta ei omin toimin pysty vaikuttamaan vaan kustannukset tulevat annettuina. Tällaiset kustannukset ovat usein vielä lainsäädäntöön perustuvia.
Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen:
Ehdotus Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää hyväksyä edellä esitetyn talouden tasapainotusohjelman vuosille 2024 - 2025 ja lähettää sen tiedoksi kaupunginhallitukselle.
PäätösAsia palautettiin uuteen valmisteluun ja tuodaan seuraavaan kokoukseen päätettäväksi siten, että siinä on vain ne toimenpiteet, joilla talousarviotavoitteen ylittävät palvelualueet hillitsevät toimintamenojen kehitystä vuoden 2024 talousarviotavoitteen saavuttamiseksi.
Vuoden 2025 talousarvioon vaikuttavat toimenpiteet käsitellään talousarvioprosessin yhteydessä.
Päätös asiassa tehtiin Elon Hartialan kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Jakelu
palJalonen Timo
palSeikkula Jaana