Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus15407.05.20243

2239-2024 (02 02 02)

Vuoden 2024 ensimmäinen osavuosikatsaus (Kv)

Tiivistelmä:

Vuoden 2024 ensimmäisen osavuosikatsauksen mukaan kaupungin taloudellinen asema on heikentymässä ja muodostumassa oletettua alijäämäisemmäksi. Talouden haasteena ovat edelleen voimakkaasti kasvavat toimintamenot, jotka ylittävät talousarvion 26 miljoonalla. Yleinen suhdannetilanne on hidastanut kaupungin verotulojen kehitystä ja ennusteen mukaan tavoitteesta jäädään n. 8 miljoonalla eurolla. Kuluvan vuoden talousarvio oli jo vahvasti alijäämäinen, mutta tilikauden alijäämäennuste on kasvamassa 48 miljoonaan euroon. Taloudellisen aseman parantamiseksi kaupungin palvelutuotannon tulee kiinnittää erityistä huomiota rahankäyttöön ja ryhtyä viipymättä toimintamenojen kehitystä hillitseviin toimenpiteisiin.

Kh § 154

Talousjohtaja Valtteri Mikkola ja konsernilaskennanpäällikkö Merja Vuorinen 30.4.2024:

Tilikauden tulosennuste

​Kuluvan vuoden ensimmäisen talousennusteen mukaan vuosikateteen toteutuma jäisi 9,2 miljoonaa euroa. Ennuste alittaa talousarvion 22,6​ miljoonalla eurolla. Ennusteen mukaan toimintatuottojen ja verorahoituksen ennustettu kertymä ei riitä kattamaan toimintakuluja ja suunnitelman mukaisia poistoja. Toisin sanoen vuosikate ei riitä ennusteen mukaisiin 59,1​ miljoonan euron suunnitelman mukaisiin poistoihin.

​Tilikauden alijäämä näyttäisi nousevan 48,0 miljoonaan euroon, joka on 24,3​ miljoonaa euroa suunniteltua enemmän. Talousarviossa on hyväksytty alijäämäksi 23,7​ miljoonaa euroa.

Toimintatuottojen ja -kulujen toteutumisennuste

Nettokäyttömenoja kuvaava toimintakate -565,5 miljoonaa euroa toteutuisi 17,8 miljoonaa euroa (3,2​ %) talousarviota heikommin ennusteen toteutuessa. Kasvu edelliseen vuoteen verrattuna olisi 4,6​ %.

Toimintatuottojen koko vuoden ennuste on 309,1 miljoonaa euroa, mikä ylittäisi talousarvion 8,2 miljoonalla eurolla (2,5​ %). Toimintakulut oikaistuna valmistuksella omaan käyttöön ovat ennusteen mukaan 896,0​ miljoonaa euroa ja talousarvio ylittyisi 26,0 miljoonaa euroa (3,0​ %).

​Toimintakatteen (nettokäyttömenojen) suurimmat poikkeamat ovat kasvatus- ja opetuslautakunnan -​15,1​ miljoonan euron sekä kaupunginhallituksen -4,4​ miljoonan euron poikkeamat.

​Kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvion toimintatuotoissa ylitystä on 3,7​ miljoonaa euroa ja toimintakuluissa on 18,7 miljoonaa euroa. Eniten ylittyvät palvelujen ostot 8,8 miljoonalla eurolla (9,5​ %), johon vaikuttaa eniten asiakaspalveluostoissa varhaiskasvatuksen palvelusetelimenojen ylitys 5,2​ miljoonaa euroa. Lisäksi ylitystä on ennustettu tulevan kotikuntakorvauksissa ja oppilaskuljetuksissa. Henkilöstökulut ylittyvät yhteensä 7,9​ miljoonalla eurolla (3,6​ %), mikä johtuu pääosin henkilötyövuosien 143 htv:n lisäyksestä sekä myös lukion aloituspaikkojen lisäyksestä. Henkilöstösuunnitelmaan sisältyviä sopeutustoimenpiteitä ei ole pystytty vielä täysimääräisesti toteuttamaan. Aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden arvioidaan ylittyvän 2,0​ miljoonalla eurolla (16,2​ %), mikä johtuu pääosin sähkön ostoista.

​Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden tilannetta on seurattu alkuvuoden aikana ja käyty läpi esimerkiksi kasvatus- ja opetuslautakunnassa 5.3.2024 §​ 34. Palvelualueista talousarvionsa ylittävät eniten varhaiskasvatus ja perusopetus. Näissä palvelualueissa ei ole vielä saatu toteutettua annettuja sopeuttamistoimenpiteitä, mutta molemmissa palvelualueissa on käynnissä toimenpiteet kulukasvun hillitsemiseksi.

​Varhaiskasvatuksessa on aloitettu toimenpiteet kulukasvun tasaamiseksi ja talousarviossa pysymiseksi jo marraskuussa 2023. Varhaiskasvatuksessa seurataan kuukausittain päiväkotien henkilöstöresursointia käyttö- ja täyttöasteiden avulla, jolla on vaikutus henkilöstökuluihin. Täyttöasteiden nostolla on vaikutus myös palvelusetelimenoihin, kun lapsia sijoitetaan omiin päiväkoteihin. Palvelusetelimenot ovat kasvaneet huomattavasti viime vuosien aikana, johon on vaikuttanut käytön lisäksi myös alle 3-vuotiaiden suurempi määrä varhaiskasvatuksessa ja yksityisten palveluntuottajien kustannusten nousu, johon on vaikuttanut mm. lakisääteisen lapsen tuen järjestelyt sekä yleinen kustannustason nousu.

​Perusopetuksessa on käyty läpi kaikkien koulujen henkilöstöresurssit. Rehtoreille on annettu toimenpiteet kouluittain, miten koulujen resurssit saadaan harmonisoitua. Kevään aikana seurataan toimenpiteiden vaikutuksia. Vuodelle 2024 ei enää saada uutta koronarahoitusta ja sillä palkattujen henkilöiden palkkojen pitäisi vähentyä henkilöstökuluissa.

​Kaupunginhallituksen 4,4 miljoonan euron toimintakatteen ylitys johtuu lähinnä tilapalveluiden aineiden ja tarvikkeiden 2,0​ miljoonan euron sekä tilavuokrien 3,0​ miljoonan euron ylityksistä.

​Palvelukokonaisuuksien talousarviopoikkeamia on selvitetty diaraportin osiossa toimielinten taloudelliset tavoitteet ja toteutumisennusteet.

Verorahoituksen ennuste

Vero- ja valtionosuustulojen kokonaiskertymäksi on arvioitu 555,5​ miljoonaa euroa, mikä on lähes 5​ milj. euroa talousarvioon asetettua tavoitetta vähemmän.

​Kunnan tuloveroennuste 309,1 miljoonaa euroa toteutunee noin 2​ miljoonaa euroa (0,7​ %) ja kiinteistövero 80,8 miljoonaa euroa toteutunee lähes 4​ miljoonaa euroa (4,0​ %) suunniteltua paremmin. Kuntien yhteisöveron 95​ miljoonan euron ennustettu kertymä puolestaan alittuisi noin 14​ miljoonaa (13​ %) euroa suunnitellusta.

​Turun saamat valtionosuudet 70,6 miljoonaa euroa toteutuisivat noin 3​ miljoonaa euroa (5,0​ %) suunniteltua paremmin.

Toiminnan ja investointien rahoitusennuste

​Toiminnan ja investointien rahavirta on ennusteen mukaan 209,7​ miljoonaa euroa negatiivinen. Ennuste on 17,3​ miljoonaa euroa talousarviota parempi, mitä edesauttaa investointien toteutuminen alle talousarvion.

Kaupungin investointimenojen toteutumisennuste on 232,0​ miljoonaa euroa. Ennusteen mukaan investointimenojen talousarvio 272,4​ miljoonaa euroa alittuisi 40,4​ miljoonalla eurolla, kun investointikohteiden suunnitellut ajoitukset siirtyvät eteenpäin. Luovutustulot 19,7​ miljoonaa euroa toteutunee suunnitellusti. Rahoitusosuuksien arvioidaan alittavan talousarvion 0,5​ miljoonaa euroa.

​Antolainakannan ennustetaan olevan vuoden lopussa 592,4​ miljoonaa euroa, jossa lisäystä edellisvuoteen on 39,8​ miljoonaa euroa. Vuoden aikana uusia antolainoja myönnetään suunnitellusti noin 60​ miljoonaa euroa. Antolainoja lyhennetään suunnitelman mukaan 20,2​ miljoonaa euroa velkakirjaehtojen mukaisesti.

​Vuoden lopussa lainakannan eli korollisen kokonaisvelan arvioidaan olevan 1.059,2​ miljoonaa euroa, kun se vuoden 2023 tilinpäätöksessä oli 863,2​ miljoonaa euroa. Lainakannan kasvuun loppuvuonna vaikuttaa toiminnan ja investointien rahavirta sekä konserniyhteisöjen rahoitustarve. Pitkäaikaisia lainoja erääntyy velkakirjojen ehtojen mukaan 4 miljoonaa​ euroa ja uutta lainaa nostettaisiin 200 miljoonaa euroa eli nettona lainakanta lisääntyisi enintään 196​ miljoonaa euroa ennusteen toteutuessa.

Talousarviolausekkeiden ja pormestariohjelman seuranta

​Palvelukokonaisuuksien talousarviolausekkeiden ja pormestariohjelman sekä sopeuttamisohjelman toimenpiteiden seuranta on oheismateriaalina 2.

Korjaus kaupunginvaltuuston hyväksymään talousarvioon 2024

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 13.11.2023 § 220 talousarvion vuodelle 2024. Ko. päätöksen liitteenä 1 oli talousarviokirja, jonka rahoitusosan laskelmaan oli jäänyt tekninen järjestelmävirhe tulorahoituksen korjauseriin. Tulorahoituksen korjauserissä oli 16​.384.000 euroa kun oikea luku on 18.384.000 euroa, joka tulisi jälkeenpäin korjata talousarviokirjan laskelmiin oikein. Kaupunginvaltuustolle esitetään, että virhe korjataan. Korjaus on otettu jo huomioon rahoituslaskelmaennusteessa. Korjauksen jälkeen alkuperäisen talousarvion rahoitusosan toiminnan rahavirran yhteissumma on 13.432.633 euroa, toiminnan ja investointien rahavirta​ -​226.994.651 euroa ja rahavarojen muutoksen vaikutus maksuvalmiuteen​​ -70.781.651 euroa.

Kaupunginhallitukselle esitettävät määrärahamuutokset ja -siirrot

Kaupunkiympäristölautakunta

​Toimitila- ja infrainvestointien vuositason rahoituksen ylitykset

​Osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä raportoidaan ja tuodaan kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi tarvittavat infrainvestointi- ja toimitilainvestointihankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen. Samalla tuodaan tiedoksi kaupunkiympäristötoimialajohtajan ja tilapalvelujohtajan päättämät investointiohjelmaan lisätyt tai poistetut alle 3 miljoonan euron investointihankkeet.

​Kaupunkiympäristölautakunta 23.4.2024 § 158 esittää kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi liitteiden 1 ja 2 mukaiset kohdekohtaiset kustannusarvio-, hanke ja aikataulumuutokset sekä vuosittaisen rahankäytön muutokset perusteluineen.

Kaupunginvaltuustolle esitettävät talousarviomuutokset

​Osavuosikatsauksen ohjeiden mukaan kaupunginvaltuuston päätettäväksi esitettävät talousarviomuutokset tuodaan päätöksentekoon pääsääntöisesti vasta kolmannessa osavuosikatsauksessa. Käyttötalouden osalta toimielimiä sitoo toimintakate. Toimielimet täyttävät talousarviomuutoksista tietosisällön tarkkuuden vuoksi excel -lomakkeen.

​Kaupunkiympäristölautakunta on 23.4.2024 §​ 158 esittänyt kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle liitteenä 3 esitetyt muutokset,

​-​ Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan toimintakatteesta siirretään 936 000 euroa kaupunkiympäristölautakunnalle,

- rekrytoitava Artukaisten projektipäällikkö siirretään palkkarahoineen elinvoiman palvelukokonaisuuteen,

- infrainvestointiohjelman Strategiset kärkihankkeet, kh projektilta Budjetointi strategiset kärkihankkeet leikataan 20.800.000 euroa,

- tilainvestointiohjelman Nimetyt investointihankkeet > 3 M€, kh projektilta Budjetointi Nimetyt investointihankkeet leikataan 10.231.000 euroa, ja

- kaupunkiympäristön investointimäärärahoista projektilta Luvat &valvonta budjettiprojekti muut investoinnit leikataan 200.000 euroa.

​Konsernihallinnon strateginen talousohjausyksikkö lähettää vuoden 2024 ensimmäisen osavuosikatsauksen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.

Liite 1​Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 03 2024

Liite 2​Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 03 2024

Liite 3​Lautakuntien esittämät talousarviomuutokset

Oheismateriaali 1​Osavuosikatsaus 1 2024 raportti

Oheismateriaali 2​Talousarviolausekkeiden, pormestari- ja sopeuttamisohjelmien toimenpiteiden seuranta

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

Ehdotus​Kaupunginhallitus päättää

Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että

Edelleen​ kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

noudElinvoiman palvelukokonaisuus
tiedHyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta
noudKasvatus ja opetus
tiedKasvatus- ja opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto
tpvKasvatus- ja opetuslautakunta
tiedKaupunginhallituksen konsernijaosto
esiKaupunginvaltuusto
noudKaupunkiympäristö
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedKeskusvaalilautakunta
noudKonsernihallinto
tiedKulttuuri- ja nuorisolautakunta
noudKulttuurin palvelukokonaisuus
noudLasten ja nuorten palveluiden yhteisvaikuttavan kokonaisnäkemyksen palvelukokonaisuus
noudLiikunnan palvelukokonaisuus
tiedLiikuntalautakunta
tiedLounais-Suomen jätehuoltolautakunta
tiedRakennus- ja lupalautakunta
noudRevisiotoimisto
tiedTarkastuslautakunta
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta


Liitteet:

Kh § 154
Liite 1:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 03 2024
Liite 2:Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 03 2024
Liite 3:Lautakuntien esittämät talousarviomuutokset