Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Sivistystoimiala, varhaiskasvatus | |||
Loppupvm 31.5.2021, Palvelualuejohtaja | 14 | 04.03.2020 |
13496-2019 (05 10 00)
Ryhmäperhepäiväkoti Napsulan (Y-tunnus 1886480-0) toiminnan palvelusetelitoiminnan keskeyttäminen, palveluntuottajarekisteristä poistaminen ja palvelusetelien maksamisen lopettaminen
Ryhmäperhepäiväkoti Napsulan (Y-tunnus 1886480-0) on toiminut varhaiskasvatuksen palvelusetelituottajana 1.8.2017 lähtien.
Ryhmäperhepäiväkoti Napsula on sitoutunut noudattamaan Turun kaupungin ryhmä- ja perhepäivähoidon sääntökirjaa.
Liite 1 Turun kaupungin ryhmä- ja perhepäivähoidon sääntökirja
Turun kaupungin ryhmä- ja perhepäivähoidon sääntökirjan ehdottomat vastuut ja velvoitteet
Asiassa saatujen selvitysten ja tarkastuskäyntien perusteella ryhmäperhepäiväkoti Napsula ei täytä seuraavia Turun kaupungin ryhmäperhe- ja perhepäivähoidon sääntökirjassa määrättyjä ehdottomia vastuita ja velvoitteita, joiden tulee täyttyä koko ajan:
Palveluntuottajan varhaiskasvatussuunnitelma ei täytä varhaiskasvatussuunnitelman perusteita
-Sääntökirjan mukaan palvelutuottajan on sitouduttava noudattamaan kulloinkin voimassa olevia opetushallituksen määrittelemiä varhaiskasvatussuunnitelman perusteita. Tarkastuskäynneillä esitetyt Napsulan varhaiskasvatussuunnitelmat eivät vastaa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa määriteltyjä vaatimuksia, koska suunnitelmaan ei ole kirjattu, miten sitä toteutetaan.
Palveluntuottaja ei ole toimittanut varhaiskasvatussuunnitelmaa valvovalle viranomaiselle ja eikä se ole ollut huoltajien saatavilla
-Sääntökirjan mukaan varhaiskasvatussuunnitelma tulee toimittaa valvovalle viranomaiselle PSOP-järjestelmään ja olla huoltajien saatavilla. Napsulan osalta PSOP-järjestelmässä on vain kuva varhaiskasvatussuunnitelman kansilehdestä eikä varhaiskasvatussuunnitelma ei ole huoltajien saatavilla.
Palveluntuottaja ei ole järjestänyt lapsille varahoitopaikkaa lomien ajoiksi
-Sääntökirjan mukaan kesäajalla Turun kaupunki suosittelee palvelujen tuottajia olemaan perimättä asiakasmaksua siltä ajalta, kun ryhmä- tai perhepäiväkoti on suljettu. Palvelun tuottajia suositellaan perimään asiakkaiden omavastuuosuus enintään 11 kuukaudelta vuodessa. Tuottajan tulee huolehtia siitä, että varhaiskasvatusta on saatavana tarvetta vastaavasti ympärivuotisesti. Varhaiskasvatus voidaan järjestää palveluntuottajan loma-aikana esimerkiksi yhteistyössä muiden tuottajien kanssa. Palveluseteliasiakkaalla ei ole oikeutta kunnalliseen varhaiskasvatukseen.
-Napsula ei ole huolehtinut siitä, että varhaiskasvatusta on saatavana tarvetta vastaavasti ympärivuotisesti. Kaksi Napsulan asiakasperhettä on ilmoittanut Turun kaupungille, että Napsula ei ole järjestänyt perheille varahoitopaikkaa lomien ajaksi. Napsula ei ole järjestänyt varahoitoa joululomalla 22.12.2018-6.1.2019, talvilomaviikolla 2019 vko 10, kesälomalla 1.7-2.8.2019, joululomalla 23.12.2019-7.1.2020 ja hiihtolomalla 2020. Lisäksi Napsulassa on pidetty enemmän lomapäiviä, kuin sääntökirjassa on määritelty.
Palveluntuottajan omavalvontasuunnitelma ei vastaa Valviran antamia määräyksiä sisällöstä, laatimisesta ja seurannasta, eikä se ole ollut asiakkaiden nähtävillä
-Sääntökirjan mukaan yksityisen palveluntuottajan on laadittava omavalvontasuunnitelma varhaiskasvatustoiminnan asianmukaisuuden varmistamiseksi. Yksityisen palveluntuottajan on pidettävä omavalvontasuunnitelma julkisesti nähtävänä ja seurattava sen toteutumista. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto voi antaa määräyksiä omavalvonta-suunnitelman sisällöstä, laatimisesta ja seurannasta. Omavalvonnalla tarkoitetaan palvelujen tuottajan omatoimista laadun varmistamista siten, että toiminnassa toteutuvat lainsäädännön ja valvontaohjelmien edellyttämät sekä palvelujen tuottajan itse omalle toiminnalleen asettamat laatuvaatimukset. Omavalvontasuunnitelma on pidettävä ajantasaisena ja todennettavissa päivitettävä kerran vuodessa. Napsulan omavalvontasuunnitelma ei vastaa Valviran antamia määräyksiä sisällöstä, laatimisesta ja seurannasta, eikä se ole asiakkaiden nähtävillä.
Palveluntuottaja on laiminlyönyt velvoitetta viedä PSOP-järjestelmään kolmen kuukauden välein ajantasaisina toimintasuunnitelman, pelastussuunnitelman ja poistumisturvallisuusselvityksen sekä omavalvontasuunnitelman
-Sääntökirjan mukaan toimipaikkaa koskevat liitteet; toimintasuunnitelma, pelastussuunnitelma ja poistumisturvallisuusselvitys sekä omavalvontasuunnitelma on toimitettava ajantasaisina. Palveluntuottajien tilaajavastuulain mukainen valvonta (4 krt/vuodessa) tapahtuu ensisijaisesti sähköisesti ja automaattisesti. Jos palveluntuottajan valvontaa ei voida suorittaa automaattisesti, tulee palveluntuottajan toimittaa vaaditut liitteet kolmen kuukauden välein kunnalle PSOP-järjestelmän välityksellä. Toimipaikkaa koskevat liitteet eivät vastaa nykylainsäädäntöä eikä niitä ole päivitetty PSOP-järjestelmään (tarkastusajankohta 26.2.2020). Napsula on laiminlyönyt tietojen viemisen PSOP-järjestelmään.
Palveluntuottajan epäasiallinen käytös työntekijöitä, asiakkaita ja valvovaa viranomaista kohtaan
-Sääntökirjan mukaan varhaiskasvatushenkilöstö vastaa turvallisen ja lasta huomioivan vuorovaikutussuhteen toteutumisesta varhaiskasvatuksessa. Toimintatavat ja oppimisympäristö muokataan lapsiryhmän tarpeita vastaavaksi. Tuki koskee jokaista varhaiskasvatuksen toimijaa ja se on osa varhaiskasvatuksen perustehtävää. Tarkastuskäynneillä on noussut huoli Napsulan hoitajien ammatillisuudesta. Napsulan molemmat hoitajat ovat lähettäneet Turun kaupungille sähköpostiviestejä, joista ilmenee hoitajien epäammatillinen ja riitainen suhde. Napsulan hoitajien epäammatillinen ja riitainen suhde on herättänyt Turun kaupungin huolen lasten hoidon ammatillisuudesta ja pedagogisesta toiminnasta. Turun kaupungin asiakkailta saadun palautteen perusteella Napsulan hoitajien käytös on ollut epäasiallista sekä lapsia että huoltajia kohtaan. Turun kaupungin valvovana viranomaisena saamat sähköpostiviestit Napsulan hoitajilta ovat myös olleet epäasiallisia.
Palveluntuottaja ei ole käsitellyt asiakastietoja tietosuojalainsäädännön mukaisesti. Tässä rikotaan varhaiskasvatuslain luku 8 määräyksiä. Sääntökirjan mukaan toiminnan tulee olla lakisääteisten varhaiskasvatukselle asetettujen tavoitteiden ja määräysten mukaista.
-Sääntökirjan mukaan palvelujentuottajan tulee noudattaa huolellisuutta tietojen käsittelyssä ja huolehtia siitä, että salassa pidettäviä tietoja käsitellään oikein. Palvelujen tuottajan tulee käsitellä asiakirjoja siten kuin tietosuojalainsäädännössä säädetään. Palveluntuottaja luo ja säilyttää asiakastietonsa omassa yksikössään ja luovuttaa tarvittavat muut alkuperäiset asiakirjat asiakkaalle asiakassuhteen päätyttyä. Palvelujentuottajan tulee asiakirjoja käsitellessään noudattaa, mitä kunnan asiakirjojen käsittelystä säädetään laissa viranomaisten toiminnan julkisuudesta. Asiakirjojen luovuttamista ja salassapitoa koskevia julkisuuslain säädöksiä sovelletaan asiakirjoihin silloinkin, kun ne ovat palvelun tuottajan hallussa. Asiakirjat tulee säilyttää turvallisessa paikassa, minne kukaan ulkopuolinen ei pääse ja sähköiset asiakirjat asianmukaisesti suojattuina. Asiakirjoista ei saa antaa kopiota eikä niissä olevia tietoja ulkopuolisille ilman asianomaisen lupaa. Tarkastuskäynneillä käytyjen keskustelujen perusteella arkaluontoisia ja salassa pidettäviä asioita on käsitelty muiden kuin asianomaisten kanssa. Napsulassa on käsitelty toisen asiakasperheen lapsen tietoja siten, että toinen asiakasperhe on saanut tietoonsa toisen asiakasperheen lapsen tietoja. Toinen asiakasperhe on lähettänyt Turun kaupungille sähköpostiviestin 17.9.2019, josta käy ilmi, että asiakastietoja on käsitelty huolimattomasti.
Lisäksi palveluntuottaja ei ole noudattanut Turun kaupungin ryhmäperhe- ja perhepäivähoidon sääntökirjassa määrättyjä muita keskeisiä vastuita ja velvoitteita. Mikäli Turun kaupungin asettamat muut keskeiset vastuut ja velvollisuudet eivät täyty ja sääntökirjassa määriteltyjä toimintatapoja ei noudateta, käynnistää Turun kaupunki reklamaation.
Palveluntuottaja ei ole informoinut valvontaviranomaista asiakkaiden tekemistä reklamaatioista, reklamaatioiden syistä ja niiden johdosta tehdyistä toimenpiteistä
-Sääntökirjan mukaan valvontaviranomaista tulee informoida asiakkaiden tekemistä reklamaatioista, reklamaatioihin johtaneista syistä ja niiden johdosta tehdyistä toimenpiteistä. Napsula ei ole informoinut Turun kaupunkia reklamaatioista, joita asiakasperheet ovat tehneet syksyllä 2019. Kaksi asiakasperhettä on ottanut yhteyttä Turun kaupunkiin ja tehnyt reklamaation Napsulan toiminnasta.
-Reklamaatioiden perusteella Turun kaupunki on tehnyt päätökset ryhmäperhepäiväkoti toiminnan tarkastuksen aloittamisesta. Päätökset ovat liitteinä 2 ja 3.
Liite 2 Aluejohtaja Johanna Kortessalo-Ainasojan päätös Ryhmäperhepäiväkoti Napsulan tarkastamisesta 15.11.2019 § 1
Liite 3 Palvelualuejohtaja Vesa Kulmalan Ryhmäperhepäiväkoti Napsulan tarkastamisesta päätös 21.11.2019 § 13
Palveluntuottajan käyttämä hoitosopimus on irtisanomis- ja hinnankorotusajan osalta vastoin Turun kaupungin ryhmä- ja perhepäivähoidon sääntökirjaa
-Sääntökirjan mukaan sopimus on irtisanottavissa 1 kuukauden irtisanomisajalla, kun Napsulan käyttämässä hoitosopimuksessa irtisanomisaika on 2 kuukautta.
-Sääntökirjan mukaan hinnankorotuksesta on ilmoitettava 3 kuukautta ennen, kun taas Napsulan käyttämässä hoitosopimuksessa hinnankorotus on ilmoitettava 1 kuukautta ennen.
Johtopäätökset
Ryhmäperhepäiväkoti Napsulaan on tehty vuosina 2019 ja 2020 yhteensä seitsemän tarkastuskäyntiä.
Liite 4 Tarkastuspöytäkirja 16.9.2019 ja 18.9.2019
Liite 5 Tarkastuspöytäkirja 14.11.2019
Liite 6 Tarkastuspöytäkirja 18.11.2019
Liite 7 Tarkastuspöytäkirja 22.11.2019
Liite 8 Tarkastuspöytäkirja 26.11.2019
Liite 9 Tarkastuspöytäkirja 13.2.2020
Ryhmäperhepäiväkoti Napsula (Y-tunnus 1886480-0) ei täytä edellä olevia lainsäädännön edellytyksiä eikä Turun kaupungin ryhmäperhe- ja perhepäivähoidon sääntökirjassa määrättyjä ehdottomia vastuita ja velvoitteita, joiden tulee täyttyä koko ajan. Lisäksi palveluntuottaja ei täytä edellä mainittuja muita keskeisiä vastuita ja velvollisuuksia. Koska palveluntuottaja ei noudata edellä mainittuja ehdottomia vastuita ja velvoitteita, ei ole tarkoituksen mukaista käynnistää erillistä reklamaatioprosessia.
Mikäli palveluntuottaja ei täytä sääntökirjassa määrättyjä ehdottomia vastuita ja velvoitteita tai lainsäädännön edellytyksiä, joiden tulee täyttyä koko ajan, Turun kaupunki voi määrätä toiminnan välittömästi keskeytettäväksi ja poistaa tuottaja ylläpitämästään palveluntuottajarekisteristä ja lopettaa palvelusetelin maksaminen.
Poisto palveluntuottajarekisteristä on voimassa kaksi (2) vuotta, minkä jälkeen palvelujen tuottaja voi uudelleen hakea palveluntuottajarekisteriin.
Päätös Päätin, että ryhmäperhepäiväkoti Napsulan (Y-tunnus 1886480-0) palvelusetelitoiminta määrätään välittömästi keskeytettäväksi, poistetaan palvelusetelituottajien palveluntuottajarekisteristä ja palvelusetelien maksaminen lopetetaan 31.3.2020, koska Napsula ei täytä kaikilta osin lainsäädännön edellytyksiä eikä Turun kaupungin ryhmäperhe- ja perhepäivähoidon sääntökirjassa määrättyjä ehdottomia vastuita ja velvoitteita, joiden tulee täyttyä koko ajan.
Vesa Kulmala
Palvelualuejohtaja
Oikaisuvaatimusohje päätöspöytäkirjan liitteenä.
Jakelu
aoRyhmäperhepäiväkoti Napsula
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
mtpvBack Laura
tiedJalonen Timo
tiedKortessalo-Ainasoja Johanna
tpvLeppänen Satu
mtpvOrpana Olli-Matti
mtpvTanhuanpää Taina
tpvVirta Jaana
Liitteet:
Sivvarhk § 14
Liite 1:Turun kaupungin ryhmä- ja perhepäivähoidon sääntökirja
Liite 2:Aluejohtaja Johanna Kortessalo-Ainasojan päätös Ryhmäperhepäiväkoti Napsulan tarkastamisesta 15.11.2019 § 1
Liite 3:Palvelualuejohtaja Vesa Kulmalan päätös ryhmäperhepäiväkoti Napsulan tarkastamisesta 21.11.2019 § 13
Liite 4:Tarkastuspöytäkirja 16.9.2019 ja 18.9.2019
Liite 5:Tarkastuspöytäkirja 14.11.2019
Liite 6:Tarkastuspöytäkirja 18.11.2019
Liite 7:Tarkastuspöytäkirja 22.11.2019
Liite 8:Tarkastuspöytäkirja 26.11.2019
Liite 9:Tarkastuspöytäkirja 13.2.2020