Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta2327.02.20134

5481-2011 (041, 510)

Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan sekä lukio- ja ammattiopetuslautakunnan vuoden 2012 tilinpäätös

Tiivistelmä: -

Kasopelk § 23

Palvelujohtajat Vesa Kulmala ja Mika Helva sekä talouspäällikkö Anne Takalo 18.2.2013:

 

Tilinpäätöksen 2012 käsitteleminen

 

Kasvatus- ja opetustoimen (nykyisin sivistystoimiala) vuoden 2012 tilinpäätös valmistuu 18.2.2013 osana peruskaupungin tilinpäätöstä. Tilinpäätös käsittää kahden lautakunnan, varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan sekä lukio- ja ammattiopetuslautakunnan alaisen toiminnan. Lautakuntien toiminnan ja talouden seurantaraportit on toimitettava kaupungin keskushallintoon talousasioihin 19.2.2013. Toiminnallisten tavoitteiden toteutumisseurannassa esitetään tiivistettynä kaupunginvaltuuston sitoviksi hyväksyttyjen tavoitteiden toteutuminen vuodelta 2012. Toteutumisvertailut tulee viedä tiedoksi lautakuntaan. Samassa yhteydessä käsitellään myös strategiset palvelusopimukset ja niiden toteutuminen vuodelta 2012.

 

 

Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta

 

 

Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan toiminta sisälsi varhaiskasvatuksen, perusopetuksen sekä hallintokunnan yhteisen hallinnon tulosalueet.

 

Liite 1                                   SPS arviointi 2012, Vapelk

 

Strategisen palvelusopimuksen tavoitteet pääsääntöisesti toteutuivat. Päivähoidon kysyntään pystyttiin vastaamaan, koska päivähoitojonot eivät kuitenkaan vuositasolla kasvaneet. Palveluverkkoselvitys laadittiin ja sen käsittely lautakunnassa on käynnissä. Avointa päiväkotitoimintaa on käynnistetty eripuolille kaupunkia. Perusopetuksessa oppilaskohtainen tuntikehys oli tavoitteen mukainen. Oppilaan tuen uudistus on edennyt suunnitellusti. Koulutustakuun toteutumisessa onnistuttiin.

 

Liite 2                                  Toiminnan ja talouden seurantaraportti 2012, Vapelk

 

Valtuuston sitovaksi asettamista tavoitteista toteutumatta jäivät ainoastaan tiloihin liittyvät tavoitteet m² /päivähoitolapsi/oppilas. Lisäksi päivähoitolapsi/oppilaskohtaiset kustannukset eivät ole vielä tiedossa eivätkä vertailtavissa muiden suurten kuntien kustannuksiin.

 

Muiden tiedoksi annettavien mittareiden osalta myöskään kustannustiedot eivät ole vielä selvillä. Poikkeamana on perusopetuksen osalta lähinnä oppilasmäärä 1 – 9 vuosiluokilla. Työvoiman käytössä tavoitteet eivät toteutuneet henkilöstömäärissä ja palkkamenojen kehityksessä eikä tietoja työtapaturmien määristä ei ollut vielä käytettävissä. Kunta 10-mittarit kuvastavat koko hallintokunnan tulosta ja siksi eivät ole arvioitavissa erikseen lautakuntajaon mukaisesti tässä seurannassa.

 

Liite 3                                  Talousarvion toteutuminen 2012, määrärahat ja tuloerät, Vapelk

 

Talousarvio ylittyi vuonna 2012 nettosummaltaan 2,2 milj. euroa. Se on 1,1 % koko lautakunnan talousarvion loppusummasta. Yhteisten toimintojen tulosalue (keskitetyt eläkemenoperusteiset kuel ja varhe –maksut, it-toiminnan kulut, taloushallinnon palvelukeskuksen menot, puhepalvelumenot, logistiikkatoimintojen menot sekä sisäiset tilavuokrat) alitti budjettinsa 0,8 milj. €. Näissä säästöä syntyi pääasiassa kuel ja varhe –maksuissa. Kasvatus- ja opetusviraston osalta ylitystä tuli 0,2 milj. € ja se koostui suurimmalta osaltaan hallintokunnalta veloitettavista luottamusmiestoiminnan menoista, joita ei talousarvion laadinnan yhteydessä ohjeistettu budjetoitavan hallintokunnan menoiksi. Varhaiskasvatuksen ylitys oli 2,4 milj. € ja sen aiheutti kysynnän kasvu sekä omassa toiminnassa että palvelusetelimenoissa. Perusopetuksen ylitys oli 0,5 milj. € ja se syntyi henkilöstömenojen kasvusta, jota ei pystytty täysin kattamaan saaduilla tuilla ja avustuksilla sekä palvelujen ja aineiden ja tarvikkeiden hankintojen säästöillä.

 

 

Lukio- ja ammattiopetuslautakunta

 

Lukio- ja ammattiopetuslautakunnan toiminta sisälsi lukiokoulutuksen, ammatillisen koulutuksen sekä aikuiskoulutuksen tulosalueet.

 

Liite 4                                   SPS arviointi 2012, Lamlk

 

SPS:n tavoitteista jäi läpäisyaste ammatillisen koulutuksen ja aikuiskoulutuksen osalta tavoitteista, mutta oli kuitenkin maan keskiarvon yläpuolella. Sekä lukio-, ammatti- ja aikuiskoulutuksen osalta opiskelijat sijoittuivat tavoitteiden mukaisesti ja selvästi maan keskiarvoa paremmin töihin tai jatko-opintoihin. Lukio- ja ammattiopetuslautakunnan alainen toiminta oli katettavissa valtionosuuksilla 105,5 prosenttisesti. Kiintöidyt paikat olivat hyvin käytössä. Henkilöstön määrä väheni ammatillista koulutusta lukuun ottamatta kaikilla tulosalueilla. Siellä pieni kasvu selittyi uusilla koulutuksilla. Energiansäästön osalta peruskoulujen ja lukioiden osalta päästiin lähes kahden prosentin säästöön ja jos lukuihin ei lasketa mukaan remontissa ollutta Puutarhakatu 5 –kiinteistöä sähköä säästyi yli kolme prosenttia. Ammatillisessa koulutuksessa sähkönkulutus kasvoi lievästi (1,01 %) ja työväenopistolla huomattavasti (15,1 %).

 

Liite 5                                  Toiminnan ja talouden seurantaraportti 2012, Lamlk

 

Valtuuston sitomiksi asettamista tavoitteista pääosa toteutui. Tavoitteet ruotsinkielisen lähihoitajakoulutuksen saamisesta sekä lukioverkon seuraavan vaiheen toteuttamisesta eivät ole kumpikaan hallintokunnan päätösvallassa, vaan kytkeytyvät muualla tehtäviin ratkaisuihin. Henkilöstön hyvinvointiin liittyvä henkilöstösuunnitelman toteuttaminen ei toteutunut siltä osin, että varsinaista henkilöstösuunnitelmaa ei hallintokunnassa tehty.

 

Muissa mittareissa ja tunnusluvuissa toteutumatta jäivät palkkamenojen kehitys, joka ylittyi tavoitteestaan sekä varhe –maksujen suuruus. Kestävän kehityksen osuudessa koulutettavien ekotukihenkilöiden määrä ja tavoitteestaan, mutta hallintokunnan koulutuksen painopiste toteutui varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tulosalueilla.

 

Liite 6                                  Talousarvion toteutuminen 2012, määrärahat ja tuloerät, Lamlk

 

Talousarvio ylittyi vuonna 2012 nettosummaltaan 0,8 milj. euroa. Se on 1,1 % koko lautakunnan talousarvion loppusummasta. Yhteisten toimintojen tulosalue (keskitetyt eläkemenoperusteiset kuel ja varhe –maksut, it-toiminnan kulut, taloushallinnon palvelukeskuksen menot, puhepalvelumenot, logistiikkatoimintojen menot, vahtimestaripalvelut sekä sisäiset tilavuokrat) ylitti budjettinsa 0,2 milj. €. Näissä ylitystä syntyi pääasiassa keskitettyjen vahtimestaripalvelujen menoissa sekä kuel ja varhe -maksuissa. Lukiokoulutuksen ylitys oli 0,04 milj. €. Ammatillisen koulutuksen tulosalue ylitti budjettinsa 0,6 milj. € ja menojen ylityksen aiheutti budjetoitua laajempi oppisopimustoiminta sekä kesällä 2012 järjestetty kesäpajatoiminta, johon ei talousarviossa ollut määrärahaa. Aikuiskoulutuksen tulos jäi 0,1 milj. € positiiviseksi ja se aiheutui ennakoitua suuremmista myyntituloista.

Investointiosa

 

Investointiosassa määrärahaa oli varattu varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan alaiselle toiminnalle peruskoulujen ja päiväkotien uudisrakennusten ja perusparannuskohteiden kalustamiseen ja varusteluun yhteensä 1.030.000 €. Tästä toteutui noin 651.000 €. Toteutumatta jäänyt osuus koostui Kärsämäen koulun, Pallivahan yksikön, Rieskalähteen koulun ja Kerttulin koulun ja päivähoitoyksikön kohteiden varustelun siirtymisestä vuoteen 2013. Jäkärlän puistokadun päivähoitoyksikön kalustaminen toteutui puolestaan osin jo vuonna 2011 loppuvuodesta.

 

Lukio- ja ammattiopetuslautakunnan puolella investointeihin oli varattu määrärahaa 100.000 euroa. Tästä jäi toteutumatta n. 50.000 € ennalta kohdistamattomien av-laitteiden hankinnasta. Käynnissä olevien lukioverkkoratkaisujen takia laajamittaisiin hankintoihin av-laitteissa ei ollut syytä tässä tilanteessa.

 

Liite 7                                  Kasvatus- ja opetustoimen investointien toteuma 2012

 

Toimialajohtaja Timo Jalonen:

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta merkitsee vuoden 2012 tilinpäätöksen tiedokseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta päätti muuttaa liitettä 5 liitteen 8 mukaiseksi.

Päätös tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.

 

Liite 8: Lukio- ja ammattiopetuslautakunnan toiminnan ja talouden seurantaraportti 2012 27.2.2013 korjauksin

Jakelu

tiedHelva Mika
tiedKulmala Vesa
tiedTakalo Anne


Liitteet:

Kasopelk § 23
Liite 1:SPS arviointi 2012, Vapelk
Liite 2:Toiminnan ja talouden seurantaraportti 2012, Vapelk
Liite 3:Talousarvion toteutuminen 2012, määrärahat ja tuloerät, Vapelk
Liite 4:SPS arviointi 2012, Lamlk
Liite 5:Toiminnan ja talouden seurantaraportti 2012, Lamlk
Liite 6:Talousarvion toteutuminen 2012, määrärahat ja tuloerät, Lamlk
Liite 7:Kasvatus- ja opetustoimen investointien toteuma 2012
Liite 8:Toiminnan ja talouden seurantaraportti, Lamlk, 27.2.2013 korjaukset