Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta10119.05.201511

5204-2015 (420, 011)

Lapsiperheiden palvelujen tilannekatsaus ja kehittämisnäkymät

Tiivistelmä:

Lapsiperheiden palveluissa jatkuu vuodesta 2009 alkanut lastensuojelun ja ehkäisevien palvelujen kehittäminen. Tässä esitellään palvelujen nykytilaa, kehittämisnäkymiä ja valmistelussa olevia asioita.

Sosterla § 101

Palvelualuejohtaja Sirpa Kuronen 11.5.2015:

Perhe- ja sosiaalipalvelujen kehittämislinjaukset

Perhe- ja sosiaalipalvelujen kehittämisen perustana ovat strategisen sopimuksen painopisteet:

Näihin pyritään uudistamisohjelman toimenpiteillä ja muilla perhe- ja sosiaalipalvelujen kehittämishankkeilla. Toimenpiteet on koottu palvelualueen kehittämissalkkuun ja niiden etenemisestä raportoidaan säännöllisesti toimialan johtoryhmässä.

Lapsiperheiden palvelujen tilannekatsaus

Suurena kaupunkina Turulla on kattava, laadukas ja pääosin hyvin toimiva lapsiperheiden palvelujärjestelmä. Ongelmana on resurssien sitoutuminen raskaimpiin palveluihin, joka resurssiniukkuuden tilanteessa – niin taloudellisen kuin henkilöstöä koskevan – tekee toiminnan joustavan kehittämisen ja palvelukysynnän muutoksiin vastaamisen työlääksi.  Lastensuojelun ja ehkäisevien tai varhaisen tuen palvelujen kehittäminen onkin jatkumoa vuodesta 2009. Palvelu- ja kustannusrakenteen suurimmat ongelmat ovat useista ratkaisuyrityksistä huolimatta edelleen olemassa. Monet asiat ovat kuitenkin myös edenneet toivottuun suuntaan.

Kuntien velvoitteet lapsiperheiden palvelujen järjestämiseen ovat edelleen kasvaneet, sosiaalihuoltolaki toi uusia velvoitteita v. 2015 alusta (kotipalvelu, 1.4.2015 alk. muut uuden sosiaalihuoltolain mukaiset palvelut ja  ja opiskeluhuoltolaki vuonna 2014). Myös ehkäisevään terveydenhuoltoon on tullut uusia velvoitteita, kuten raskaudenajan seulonat, jotka lisäävät kustannuksia.

Lapsi- ja perhepalveluja on tarkemmin esitelty liitteessä 1.

Liite 1Lapsiperheiden palvelujen tilanne

Ehkäisevä terveydenhuolto, varhaisen tuen palvelut ja psykososiaalinen tuki

Neuvolan ja koulu- sekä opiskeluterveydenhuollon palvelut kattavat koko ikäluokat. Niitä on pääosin tarvetta vastaavasti. Opiskeluterveydenhuollossa on paikoittaisia saatavuusongelmia. Varhaisen tuen palveluja ovat edellä mainittujen lisäksi neuvolan perhetuki ja kotipalvelu, kasvatus- ja perheneuvonta ja erilaiset ohjauspalvelut. Näitä ei aina ole saatavilla eikä niistä löydy vaivattomasti tietoa. Koulupsykologien palveluja pystytään tarjoamaan lain velvoite täyttäen. Oppilaitoskohtaisia eroja saatavuudessa on. Perheillä on ollut vaikeuksia saada palveluja tilanteissa, joissa huoli lapsesta on pientä suurempi, mutta ei vielä täytä lastensuojelun tai sairaanhoidon kriteerejä. Ongelmallisia ovat olleet myös tilanteet, joissa huolen aiheuttaja on useita eikä mikään palvelu suoraan kohdennu niihin tai joissa ongelmat ovat vaikeasti määriteltävissä. Sosiaalihuoltolaki velvoittaa kuntaa aikaisempaa vahvemmin vastaamaan näihin tuen tarpeisiin. Turussa tämä on tarkoittanut kotipalvelun volyymin lisäämisen ohella muutoksia perhetyössä ja lastensuojelun tukipalvelujen käytössä. Lapsiperheiden kotipalvelu on alkuvuoden ongelmien jälkeen sosiaalihuoltolain 19 § vaatimalla tasolla.

Psykologipalvelujen toteutumisesta oppilashuollossa on annettu selvitys kasvatus- ja opetuslautakunnalle 6.5.2015 § 78, Dn 2772-2015.

Liite 2Selvitys oppilas- ja opiskeluhuoltolain toteutumisesta Turussa / psykologipalvelut

Saatavuutta parantavia toimia

o  Lapsiperheille esite ennaltaehkäisevistä ja varhaisen tuen palveluista

o  Sähköinen perheiden palveluiden talo, jossa kaikki lapsiperheiden palvelut ovat löydettävissä verkosta ”saman katon alta”.

o  Neuvolan sähköiset ikäkausilomakkeet, kehitetään yhteistyössä AMK:n kanssa

o  Tele-Q – kehittäminen

Uusia työvälineitä ja -muotoja

Ostopalvelujen käyttöä vähentäviä toimia

Lautakunnalle valmisteltavia asioita:

Sosiaalihuoltolain perusteella tarjottavat palvelut ja lastensuojelu

Avohuollon sosiaalityötä sosiaalihuoltolain mukaisten palvelujen ja lastensuojelun rajapinnassa kehitetään uuden lainsäädännön vaatimusta vastaavaksi. Sosiaalityön lisäksi oman toiminnan perustan muodostavat perhetyö ja intensiivinen perhetuki, joka on toiminut täydellä henkilöstöllä runsaan vuoden. Avohuollon lastensuojelun vahvistaminen on tarkoittanut myös avohuollon ostopalvelujen voimakasta lisääntymistä. Kustannuksia on lisännyt erityisesti perhekuntoutusten ostojen lisääminen. Avohuollon toiminnan tehostumisen ja keinovalikoiman laajenemisen vaikutuksia on nähtävissä kiireellisten sijoitusten ja uusien huostaanottojen vähenemisenä.

Lastensuojelun palvelujen kysynnässä ei ole ollut merkittävää muutosta. Kasvu ainakin muutaman viime vuoden perusteella näyttäisi pysähtyneen. Viime vuosina nuorten ikäryhmä on korostunut lastensuojelussa.  Nuorten vaikeisiin ongelmiin ei ole ääritilanteissa juuri löytynyt muuta vaihtoehtoa kuin huostaanotto. Silloin kysymys on useimmiten sijoituksesta ostopalvelulaitokseen. Perhehoito on hitaasti lisääntynyt, mutta ei tavoitetta vastaavasti. Alle 10-12-vuotiaat pystytään pääsääntöisesti sijoittamaan perheisiin tai ammatilliseen perhehoitoon. Myös teini-ikäisten perhesijoitukset ovat käynnistyneet. Vaativia nuoria ei ole ollut mahdollista sijoittaa omiin laitoksiin, mikä on ajoittain näkynyt niissä vajaakäyttönä. Viimeisen puolen vuoden aikana omiin laitoksiin on tehty myös avohuollon sijoituksia, kun se on ollut lapsen tarpeen kannalta perustelua ja laitoksen toiminnan kannalta mahdollista. Tämä on parantanut käyttöastetta. Sosiaalityön lapsiperheiden palveluissa on vielä paljon mahdollisuuksia palveluprosessien kehittämiselle ja sitä kautta toiminnan tehostamiselle. Ostopalvelujen käytön tarkoituksenmukaisuutta on myös avohuollon palveluissa jatkuvasti arvioitava.

Lastensuojelun kustannukset ovat edelleen kasvaneet vuonna 2014, tosin hitaammin kuin aikaisemmin ja kasvu on painottunut avohuoltoon. Laitospalvelujen kustannusten kasvu näyttäisi pysähtyneen, oman laitoshuollon kustannukset ovat hieman laskeneet laskeneet ja ostopalvelulaitosten kustannusten kasvu on hidastunut, kasvu vuoteen 2013 nähden oli 1, 85 %. Avohuolto – sijaishuolto –kustannussuhde parani hieman: syynä oli kuitenkin enemmän avohuollon kustannusten kasvu kuin sijaishuollon menojen kääntyminen laskuun. Edelleen vain vajaa 15 % lastensuojeluun n. 43,6 M€:stä käytetään avohuollon lastensuojeluun. Jälkihuollon sijoituksissa rakennemuutostavoite on jo toteutunut ja ostopalvelujen kustannukset ovat kääntyneet selvään laskuun. Vuoden 2015 ensimmäisen neljänneksen perusteella tehty talousarvioennuste päätyy ylitysuhkaan, josta yli 3 M€ syntyy lastensuojelun ostopalveluista. Ennusteen perusteella kustannukset kriittisissä kustannuserissä jäisivät kuitenkin n. 800 000 € alle vuoden 2014 käytön. Tätä laskevaa kustannuskehitystä pyritään tukemaan kehittämistoimenpiteillä. Periaatteena on, että vaikuttava lastensuojelu tuottaa myös parhaan kustannusvaikuttavuuden.

Saatavuutta parantavia toimia

Uusia työvälineitä ja –muotoja

Ostopalvelujen käyttöä vähentäviä toimia

Lautakunnalle valmisteltavia asioita:

Lopuksi

Tiivistelmänä edellä olevasta voidaan todeta, että perhe- ja sosiaalipalvelujen lapsiperheiden palvelujen kehittämistyö on päässyt hyvin käyntiin. Suurimpia haasteita ovat

Toimialajohtaja Riitta Liuksa

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää merkitä lastensuojelun tilannekatsauksen ja kehittämistilanteen tiedokseen

PäätösEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet:

Sosterla § 101
Liite 1:Lapsiperheiden palvelujen tilanne
Liite 2:Selvitys oppilas- ja opiskeluhuoltolain toteutumisesta Turussa / psykologipalvelut