Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunta5812.09.20174

9578-2017 (041)

Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen vuoden 2018 talousarvioehdotus ja vuosien 2018-2021 taloussuunnitelmaehdotus

Tiivistelmä: -

Vsaluelk § 58

Talouspäällikkö Juho Kaituri 4.9.2017

Talousarvion valmisteluprosessi vuodelle 2018 ja taloussuunnitelma vuosille 2018-2021 käynnistyi vuoden toisella neljänneksellä. Suunnitteluluvuista on käyty keskusteluja toimielimien kanssa ja strategiset sopimukset ovat olleet kevään aikana valmistelussa.

Kuntalaki edellyttää kunnan toiminnalta tavoitteellisuutta ja suunnitelmallisuutta. Valtuuston ja kunnan muiden toimielinten on talousarviossa ja taloussuunnitelmassa sekä niihin perustuvissa käyttösuunnitelmissa ja erillisbudjeteissa hyväksyttävä toimintaa ja taloutta koskevat tavoitteet.

Toiminnallinen tavoite liittyy nimensä mukaisesti toimintaprosessin ohjaamiseen ja taloudellisilla tavoitteilla ohjataan kunnan tulo- ja pääomarahoitusta sekä resurssien jakoa. Toimielimet päättävät talousarvioon perustuvan käyttösuunnitelman vahvistamisen yhteydessä toimielimen sisäisen sitovuustason.

Hinta- ja palkkatasojen nousu

Valtiovarainministeriön ennusteissa oletetaan hintatason vuonna 2018 muuttuvan 1,8 %, kuten myös kuluvalle vuodelle on ennustettu. Taloussuunnitelmavuosille on arvioitu hintatason muutokseksi noin 2 % vuodessa.

Työmarkkinajärjestöjen keskustelut uusista virka- ja työehtosopimuksista alkavat vasta syksyllä 2017. Tästä syystä vuoden 2018 talousarvion valmistelussa voi varovaisesti varautua vuositasolla palkkojen kustannusvaikutukseen, joka on korkeintaan 0,5 % kuluvan vuoden tasoon verrattuna.

Muut budjettiin vaikuttavat tekijät

Pelastustoimen budjetointia ohjaavat edellä mainittujen valtakunnallisten palkka- ja hintatasojen nousun lisäksi pelastustoimen lakisääteiset velvoitteet, lautakunnan vahvistama palvelutasopäätös, valtioneuvoston päätös aluepelastuslaitoksen perustamisesta ja sopimus Varsinais-Suomen Sairaanhoitopiirin kanssa ensihoitopalveluiden tuottamisesta. Nykyinen aluepelastuslautakunnan päättämä palvelutasopäätös on voimassa vuosille 2017-2020.

Talousarvioesityksen valmistelu (pelastustoimi) 

Palvelujen ja hankintojen 2018 hintatason ja palkkojen hienoisesta noususta johtuen kuntamaksuosuudet nousevat vain noin 0,8 %. Pelastuslaitoksen kokonaismenoja on pystytty hillitsemään viime vuosina vaikka mm. kaluston kunnossapidon kustannukset ovat nousseet. Kilpailukykysopimus vähensi kuluvalle budjettivuodelle lomarahaleikkauksen myötä henkilöstökustannuksia.  Sen lisäksi henkilöstökustannusten alittumiseen viime vuosien talouden toteutumisessa ovat vaikuttaneet luonnollinen poistuma ja paikkojen täyttämisen arviointikriteerien tiukentaminen.

Ensihoitopalvelut

Ensihoidon järjestämisvastuu siirtyi kunnilta sairaanhoitopiirille vuoden 2013 alusta lukien. Aluepelastuslaitoksella ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirillä (Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitos) on voimassaoleva yhteistoimintasopimus.

Ensihoitopalveluiden menot riippuvat täysin palvelun tilaajan tarpeesta. Ensihoidon menot katetaan täysimääräisesti ulkopuolisella tulorahoituksella (Kela ja sairaanhoitopiiri).

Investoinnit

Investointimäärärahojen kestävyysvaje oli ongelma useita vuosia, joka lisäsi käyttöpuolen kustannuksia. Nyt tähän epäkohtaan on saatu tasokorotus käynnissä olevalle budjettikaudelle ja sama investointimäärärahojen kahden miljoonan tasoa pidetään toistaiseksi riittävänä kattamaan kaluston hankintahintojen kohtalaiset nousut ja samalla kaluston kiertoaika saadaan pidettyä tyydyttävällä tasolla. Käytännössä tämä määrärahojen siirto tehtiin investointeihin esitettävän lisämäärärahan vähentämisenä käyttötalouden määrärahoista. Näin ollen tästä ei aiheutunut lisäkustannuksia eivätkä kuntamaksuosuudet nousseet.

Palvelutasopäätöksessä on määritelty pelastuslaitoksen investointitaso. Palvelutasopäätöksen mukaisesti hyväksyttävä ja realistinen raskaan kaluston poistoiän tulee olla maksimissaan 30 vuotta. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää tämänhetkistä riittävää investointimäärärahaa ja kaluston tehokasta kierrättämistä sekä päällekkäisen kaluston (esim. varakalusto) vähentämistä.

Investointien nettomenoksi vuonna 2018 ehdotetaan siis 2,0 M€. Tällä nettosummalla on mahdollista saavuttaa tai jopa alittaa 30 vuoden poistoiän tavoite ja samalla pysyä palvelutasopäätöksessä määritellyssä kaluston uusiutumisrajoissa. Kyseisellä investointitasolla on samalla mahdollista pitkällä tähtäimellä vähentää kaluston kunnossapidon kustannuksia. Käytännössä 2 miljoonan euron investointihankinnat ovat toteutuneet jo useana vuotena tilinpäätöksen yhteydessä käyttöpuolen kokonaissäästön sen sallittua.

Liite 1Strateginen sopimus 2018-2021

Liite 2Hankintasuunnitelma 2018-2021

Pelastusjohtaja Jari Sainio:

EhdotusVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta päättää esittää Turun kaupunginhallitukselle Varsinais-Suomen pelastustoimen vuoden 2018 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2018-2021 taloussuunnitelmaehdotuksen liitteiden mukaisina.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedAuran kunnanhallitus
tiedKaarinan kaupunginhallitus
tiedKemiönsaaren kunnanhallitus
tiedKosken Tl kunnanhallitus
tiedKustavin kunnanhallitus
tiedLaitilan kaupunginhallitus
tiedLiedon kunnanhallitus
tiedLoimaan kaupunginhallitus
tiedMarttilan kunnanhallitus
tiedMaskun kunnanhallitus
tiedMynämäen kunnanhallitus
tiedNaantalin kaupunki
tiedNousiaisten kunnanhallitus
tiedOripään kunnanhallitus
tiedPaimion kaupunginhallitus
tiedParaisten kaupunginhallitus
tiedPyhärannan kunnanhallitus
tiedPöytyän kunnanhallitus
tiedRaision kaupunginhallitus
tiedRuskon kunnanhallitus
tiedSalon kaupunginhallitus
tiedSauvon kunnanhallitus
tiedSomeron kaupunginhallitus
tiedTaivassalon kunnanhallitus
tiedUudenkaupungin kaupunginhallitus
tiedVehmaan kunnanhallitus
tiedKaupunginhallitus


Liitteet:

Vsaluelk § 58
Liite 1:Strateginen sopimus 2018-2021
Liite 2:Hankintasuunnitelma 2018-2021