Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunta6814.09.20166

9339-2016 (041)

Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen vuoden 2017 talousarvioehdotus ja vuosien 2017-2020 taloussuunnitelmaehdotus

Tiivistelmä: -

Vsaluelk § 68

Talouspäällikkö Juho Kaituri 6.9.2016

Talousarvion valmisteluprosessi vuodelle 2017 ja taloussuunnitelman vuosille 2017 - 2020 käynnistyi tämän vuoden alkupuolella. Suunnitteluluvuista on käyty keskusteluja toimielimien kanssa ja strategiset sopimukset ovat olleet kevään aikana valmistelussa.

Kuntalaki edellyttää kunnan toiminnalta tavoitteellisuutta ja suunnitelmallisuutta. Valtuuston ja kunnan muiden toimielinten on talousarviossa ja  taloussuunnitelmassa sekä niihin perustuvissa käyttösuunnitelmissa ja erillisbudjeteissa hyväksyttävä toimintaa ja taloutta koskevat tavoitteet.

Toiminnallinen tavoite liittyy nimensä mukaisesti toimintaprosessin ohjaamiseen ja taloudellisilla tavoitteilla ohjataan kunnan tulo ‐ ja pääomarahoitusta sekä resurssien jakoa. Toimielimet päättävät talousarvioon perustuvan käyttösuunnitelman vahvistamisen yhteydessä toimielimen sisäisen sitovuustason.

Hinta- ja palkkatasojen nousu

Valtiovarainministeriön ennusteissa oletetaan hintatason vuonna 2017 muuttuvan 1,2 %, samaa tasoa kuin vuonna 2016. Taloussuunnitelmavuosille on arvioitu hintatason muutokseksi noin 1,8 - 2 % vuodessa.

Työmarkkinajärjestöjen keskustelut uusista virka- ja työehtosopimuksista ovat vielä kesken. Tästä syystä vuoden 2017 talousarvion valmistelussa voi varautua vuositasolla palkkojen kustannusvaikutukseen, joka on 0,2 % vuoden 2016 tasoon verrattuna.

Muut budjettiin vaikuttavat tekijät

Pelastustoimen budjetointia ohjaavat edellä mainittujen valtakunnallisten palkka- ja hintatasojen nousun lisäksi pelastustoimen lakisääteiset velvoitteet, lautakunnan vahvistama palvelutasopäätös, valtioneuvoston päätös aluepelastuslaitoksen perustamisesta ja sopimus Varsinais-Suomen Sairaanhoitopiirin kanssa ensihoitopalveluiden tuottamisesta. Nykyinen aluepelastuslautakunnan päättämä palvelutasopäätös on voimassa vuosille 2013–2016. Uusi pelastustoimea koskeva palvelutasopäätös tulee voimaan 2017.

Talousarvioesityksen valmistelu (pelastustoimi) 

Huolimatta palvelujen ja hankintojen 2017 hintatason ja palkkojen hienoisesta noususta, kuntamaksuosuuksille ei esitetä nousua. Pelastuslaitoksen kokonaismenoja on pystytty hillitsemään viime vuosina vaikka mm. kaluston kunnossapidon kustannukset ovat nousseet. Henkilöstökustannuksia on säästynyt verrattuna mihin on talousarviossa varauduttu johtuen luonnollisesta poistumasta ja paikkojen täyttämisen arviointikriteerien tiukentamisella.

Siinä kun käyttöpuolen henkilöstömenot ovat vähentyneet, ongelmana on ollut samalla tasolla pysynyt investointimäärärahojen kestävyysvaje, joka lisää käyttöpuolen kustannuksia. Nyt tähän epäkohtaan ollaan esittämässä investointimäärärahojen nostamista kahteen miljoonaan. Käytännössä tämä määrärahojen siirto aiheuttaa investointeihin esitettävän lisämäärärahan vähentämistä käyttöpuolen määrärahoista. Näin ollen kustannukset eivät vuodelle 2017 kasva.

Ensihoitopalvelut

Ensihoidon järjestämisvastuu siirtyi kunnilta sairaanhoitopiirille vuoden 2013 alusta lukien. Aluepelastuslaitoksella ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirillä (Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitos) on voimassaoleva yhteistoimintasopimus, joka on allekirjoitettu joulukuussa 2012.

Ensihoitopalveluiden menot riippuvat täysin palvelun tilaajan tarpeesta. Ensihoidon menot katetaan täysimääräisesti ulkopuolisella tulorahoituksella (kela ja sairaanhoitopiiri).

Investoinnit

Palvelutasopäätöksessä on määritelty pelastuslaitoksen investointitaso. Palvelutasopäätöksen mukaisesti raskaan kaluston poistoiän tulee olla n. 25 vuotta, joka ei tämänhetkisellä investointitasolla toteudu. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää kaluston tehokasta kierrättämistä sekä päällekkäisen kaluston (esim. varakalusto) vähentämisen lisäksi investointien nettorahoituksen lisäämistä.

Vähentyneestä ulkoisesta rahoituksesta (mm. valtionavustus) yhdessä raskaan kaluston rakentamisen hintojen nousun kanssa ja samaan aikaan vanhenevan kaluston korjauskustannusten nousun myötä investointimäärärahan nostamista esitetään 1,6 miljoonasta 2,0 miljoonaan euroon. Määrärahan siirto ei vaadi lisärahoitusta vaan tarkoitus on vähentää käyttöpuolen kustannuksia vastaavalla summalla.

Investointien nettomenoksi vuonna 2017 ehdotetaan siis 2,0 M€. Tällä nettosummalla 25 vuoden poistoiän tavoite on mahdollista saavuttaa ja samalla pysyä palvelutasopäätöksen mukaisissa rajoissa. Kyseisellä määrärahasiirrolla on mahdollista pitkällä tähtäimellä vähentää kaluston kunnossapidon kustannuksia. Käytännössä 2 miljoonan euron investointihankinnat ovat toteutuneet tilinpäätöksen yhteydessä käyttöpuolen kokonaissäästön salliessa.

Liite 1Strateginen sopimus 2017-2020

Liite 2Hankintasuunnitelma 2017-2020

Pelastusjohtaja Jari Sainio:

EhdotusVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta päättää esittää Turun kaupunginhallitukselle Varsinais-Suomen pelastustoimen vuoden 2017 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2017-2020 taloussuunnitelmaehdotuksen liitteiden mukaisina.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedAuran kunnanhallitus
tiedKaarinan kaupunginhallitus
tiedKemiönsaaren kunnanhallitus
tiedKosken Tl kunnanhallitus
tiedKustavin kunnanhallitus
tiedLaitilan kaupunginhallitus
tiedLiedon kunnanhallitus
tiedLoimaan kaupunginhallitus
tiedMarttilan kunnanhallitus
tiedMaskun kunnanhallitus
tiedMynämäen kunnanhallitus
tiedNaantalin kaupunki
tiedNousiaisten kunnanhallitus
tiedOripään kunnanhallitus
tiedPaimion kaupunginhallitus
tiedParaisten kaupunginhallitus
tiedPyhärannan kunnanhallitus
tiedPöytyän kunnanhallitus
tiedRaision kaupunginhallitus
tiedRuskon kunnanhallitus
tiedSalon kaupunginhallitus
tiedSauvon kunnanhallitus
tiedSomeron kaupunginhallitus
tiedTaivassalon kunnanhallitus
tiedUudenkaupungin kaupunginhallitus
tiedVehmaan kunnanhallitus
tiedKaupunginhallitus


Liitteet:

Vsaluelk § 68
Liite 1:Strateginen sopimus 2017¿2020
Liite 2:Hankintasuunnitelma 2017-2020