Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunta | 58 | 17.09.2015 |
9015-2015 (041)
Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen vuoden 2016 talousarvioehdotus ja vuosien 2016-2019 taloussuunnitelmaehdotus
Tiivistelmä: -
Vsaluelk § 58
Talouspäällikkö Juho Kaituri 8.9.2015
Talousarvion valmisteluprosessi vuodelle 2016 ja taloussuunnitelman vuosille 2016 - 2019 käynnistyi tämän vuoden alkupuolella. Kaupungin valtuusto hyväksyi 15.6.2015 kokouksessaan toimielimien suunnitteluluvut ja strategiset sopimukset.
Kuntalaki edellyttää kunnan toiminnalta tavoitteellisuutta ja suunnitelmallisuutta. Valtuuston ja kunnan muiden toimielinten on talousarviossa ja taloussuunnitelmassa sekä niihin perustuvissa käyttösuunnitelmissa ja erillisbudjeteissa hyväksyttävä toimintaa ja taloutta koskevat tavoitteet.
Toiminnallinen tavoite liittyy nimensä mukaisesti toimintaprosessin ohjaamiseen ja taloudellisilla tavoitteilla ohjataan kunnan tulo- ja pääomarahoitusta sekä resurssien jakoa. Toimielimet päättävät talousarvioon perustuvan käyttösuunnitelman vahvistamisen yhteydessä toimielimen sisäisen sitovuustason.
Hinta- ja palkkatasojen nousu
Valtiovarainministeriön ennusteissa oletetaan hintatason vuonna 2016 muuttuvan 1,3 % verrattuna 2015 vastaavaan tasoon. Taloussuunnitelmavuosille on arvioitu hintatason muutokseksi noin 1,4 - 2 % vuodessa.
Sisäisiä palvelun yksikköhintoja ei koroteta vuodelle 2016. Sisäisten vuokrien osalta on käynnissä uudistusprojekti, joka tulee muuttamaan sisäisiä vuokria, mutta sitä ennen vuokrat suunnitellaan pääosin vuoden 2015 tasoilla.
Vuoden 2016 talousarvion valmistelussa voi varautua vuositasolla palkankorotuksiin, joiden kustannusvaikutus on keskimäärin 0,6 % vuoden 2015 tasoon verrattuna.
Muut budjettiin vaikuttavat tekijät
Pelastustoimen budjetointia ohjaavat edellä mainittujen valtakunnallisten palkka- ja hintatasojen nousun lisäksi pelastustoimen lakisääteiset velvoitteet, lautakunnan vahvistama palvelutasopäätös, valtioneuvoston päätös aluepelastuslaitoksen perustamisesta ja sopimus Varsinais-Suomen Sairaanhoitopiirin kanssa ensihoitopalveluiden tuottamisesta. Nykyinen aluepelastuslautakunnan päättämä palvelutasopäätös on voimassa vuosille 2013–2016.
Talousarvioesityksen valmistelu (pelastustoimi)
Samaan aikaan kun vuonna 2015 talousarviossa kuntien maksuosuudet pysyivät ennallaan, palvelujen ja hankintojen hintataso ja palkat ovat nousseet. Vaikka kustannusten nousu on ollut maltillista, sen vaikutus on näkynyt kuluvan vuoden talouden seurannan yhteydessä kustannusten nousuna mm. kaluston kunnossapidossa. Osasyynä on pitkään samalla tasolla pysynyt investointimäärärahojen kestävyysvaje, joka lisää käyttöpuolen kustannuksia.
Asemaverkoston osalta uusien asemien rakentamisen ja vanhojen kunnostaminen nostavat indeksikorotusten lisäksi sisäisiä vuokrakustannuksia, joka kuitenkin vähentää kuntien nettomaksuja.
Edellä mainituista kustannuksia lisäävistä tekijöistä johtuen pelastustoimen (pl. ensihoitopalvelut) käyttökustannuksien ja investointien mukaisiin kuntien maksuosuuksiin esitetään kokonaisuudessaan 0,88 prosentin nousua vuodelle 2016.
Ensihoitopalvelut
Ensihoidon järjestämisvastuu siirtyi kunnilta sairaanhoitopiirille vuoden 2013 alusta lukien. Aluepelastuslaitoksella ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirillä (Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitos) on voimassaoleva yhteistoimintasopimus, joka on allekirjoitettu joulukuussa 2012.
Ensihoitopalveluiden menot riippuvat täysin palvelun tilaajan tarpeesta. Ensihoidon menot katetaan täysimääräisesti ulkopuolisella tulorahoituksella (kela ja sairaanhoitopiiri).
Investoinnit
Palvelutasopäätöksessä on määritelty pelastuslaitoksen investointitaso. Palvelutasopäätöksen mukaisesti raskaan kaluston poistoiän tulee olla n. 25 vuotta, joka ei tämänhetkisellä investointitasolla toteudu. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää kaluston tehokasta kierrättämistä sekä päällekkäisen kaluston (esim. varakalusto) vähentämisen lisäksi investointien nettorahoituksen lisäämistä.
Viime vuosien vähentynyt ulkoinen rahoitus (mm. valtionavustus) yhdessä raskaan kaluston rakentamisen hintojen nousun kanssa aiheuttavat suurempia korjauskustannuksia käyttöpuolen kuluina samaan aikaan kun investointien nettoa ei ole nostettu kaluston kierron kannalta tarvittavalle tasolle.
Investointien nettomenoksi vuonna 2016 ehdotetaan edelleen 1,6 M€. 25 vuoden poistoiän ja bruttoinvestointien määrä tulee kuitenkin vähintään pysyä palvelutasopäätöksessä mainitulla nykytasolla, jotta vältyttäisiin mm. korjausvelan kasvamiselta. Investointitulojen vähentyessä voidaan käyttää mahdollista käyttötalouden säästöä edellä mainitun vajauksen täyttämiseen.
Liite 1Strateginen sopimus 2016–2019
Liite 2Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma 2016
Liite 3Vakanssimuutokset 2016
Liite 4Hankintasuunnitelma 2016–2019
Pelastusjohtaja Jari Sainio:
EhdotusVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta päättää esittää Turun kaupunginhallitukselle Varsinais-Suomen pelastustoimen vuoden 2016 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2016-2019 taloussuunnitelmaehdotuksen liitteiden 1 - 4 mukaisina.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedAuran kunnanhallitus
tiedKaarinan kaupunginhallitus
tiedKemiönsaaren kunnanhallitus
tiedKosken Tl kunnanhallitus
tiedKustavin kunnanhallitus
tiedLaitilan kaupunginhallitus
tiedLiedon kunnanhallitus
tiedLoimaan kaupunginhallitus
tiedMarttilan kunnanhallitus
tiedMaskun kunnanhallitus
tiedMynämäen kunnanhallitus
tiedNaantalin kaupunki
tiedNousiaisten kunnanhallitus
tiedOripään kunnanhallitus
tiedPaimion kaupunginhallitus
tiedParaisten kaupunginhallitus
tiedPyhärannan kunnanhallitus
tiedPöytyän kunnanhallitus
tiedRaision kaupunginhallitus
tiedRuskon kunnanhallitus
tiedSalon kaupunginhallitus
tiedSauvon kunnanhallitus
tiedSomeron kaupunginhallitus
tiedTaivassalon kunnanhallitus
tiedUudenkaupungin kaupunginhallitus
tiedVehmaan kunnanhallitus
tiedKaupunginhallitus
Liitteet:
Vsaluelk § 58
Liite 1:Strateginen sopimus 2016-2019
Liite 2:Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma 2016
Liite 3:Vakanssimuutokset 2016
Liite 4:Hankintasuunnitelma 2016-2019