STRATEGINEN SOPIMUS 2016 – 2019          Liite 1 §

 

Konsernihallinto/Aluepelastuslaitos

 

Lähtökohdat

 

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta, kh

 

Laadukkaat pelastustoiminta-, turvallisuus- ja ensihoitopalvelut tuotetaan Varsinais-Suomessa ammattitaitoisesti, tasa-puolisesti ja nopeasti kaikkina vuorokauden aikoina.

 

Aluepelastuslaitos tuottaa pelastustoimen palveluja Varsinais-Suomen maakunnan 28 kunnan alueella Alupelastuslautakunnan hyväksymän palvelutasopäätöksen mukaisesti.

 

Aluepelastuslaitos tuottaa ensihoitopalveluja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin palvelutasopäätöksen mukaisesti.

 

 

 

 

 

Toimintaympäristön muutostekijät, kh

 

-Pelastustoimen palvelutasopäätös koskee vuosia 2013–2016. Suunnitelmakauden luvut on tehty sillä oletuksella, että nykyinen palvelutaso säilyy. Uusi palvelutasopäätös kaudelle 2017-2020 päätetään lautakunnassa suunnitelman mukaisesti vuonna 2016.

-Ensihoidon järjestämisvastuu siirtyi Sairaanhoitopiirille 2013 alusta. Suunnitelmakauden luvut 2016-2018 on tehty oletuksella, että toiminnan laajuus ensihoitopalveluiden osalta säilyy 2015 tasolla.

-Vuokratuissa paloasemakiinteistöissä on merkittävästi ns. korjausvelkaa. Peruskorjaushankkeiden esisuunnittelua toteutetaan ja vuokrakustannusten nousuun vaikuttavat Kemiönsaaren ja Piikkiön asemien uudistaminen n. 100 000 eurolla sekä mahdollisesti Tarvasjoen paloaseman uudisrakentaminen n. 50 000 euroa. Suunnitelmakauden aikana käynnistynee Kuninkojan paloaseman toteutus. Hankkeen vuokrakustannukset eivät ole vielä tiedossa.

-Valtionvarainministeriön kehyksissä on ennustettu kuntien kustannustason muutokseksi vuodelle 2016 1,3 % ja palkankorotuksissa voi varautua vuositasolla 0,6 % nousuun 2015 tasoon verrattuna.

-Sisäisten vuokrien osalta on käynnissä uudistusprojekti. Niiden vaikutusta on vielä liian aikaista arvioida ja vaikka kustannukset tilavuokrien osalta nousee, sen bruttokustannusvaikutus on suurempi kuin lopullisissa kuntien nettomaksuosuuksissa.

-Investointien osalta raskasta kalustoa ei pystytä hankkimaan palvelutasopäätöksessä edellytettyä tasoa. Keskeisenä syynä on investointien valtionavustusten poistuminen. Toisena tekijänä vaikuttaa hintojen yleinen nousu. Mikäli investointimäärärahoihin ei tulevaisuudessa pystytä saamaan lisämäärärahoja, edes palvelutasopäätökseen kirjattu poistoikätavoitteen (25 vuotta) heikentäminen 30 vuoteen ei mahdollista halutun raskaan kaluston tyydyttävän kiertoajan saavuttamista. Tästä seuraa korjauskustannusten nousu, työturvallisuuden ja työtyytyväisyyden heikentyminen.

 

 

 

 

Toiminnan kehittämissuunnitelma ja strategiset painopisteet, kv

 

 

Toiminnan kehittämissuunnitelma:

-Palvelutasopäätöksessä on määritelty suunnitelmakauden kehittämissuunnitelma.

Strategiset painopistealueet:

-Osaava, motivoitunut ja toimintakykyinen henkilöstö

-Osaavat, motivoituneet ja toimintakykyiset sopimuspalokunnat

-Toimiva ja kattava paloasemaverkosto

-Tyytyväiset asiakkaat ja kuntaomistajat

-Toiminnan edellyttämät riittävät taloudelliset resurssit.

 

 

 

Taloudelliset tavoitteet

 

Määrärahat, kv

 

 

1.000 €

TP

2014

 

TAM
2015

 

 

TAE

2016

 

TS

2017

TS

2018

TS

2019

Toimintatuotot

43 133

43 418

44 106

44 600

45 300

45 800

Valmistus omaan käyttöön

0

0

0

0

0

0

Toimintakulut

41 177

41 818

42 506

43 000

43 700

44 200

Toimintakate

1 956

1 600

1 600

1 600

1 600

1 600

Muutos-%

4 %

-18 %

0 %

0 %

0 %

0 %

 

 

Investoinnit, kv

 

1.000 €

TP
2014

 

TA
2015

 

 

TAE 2016

 

TS
2017

TS
2018

TS
2019

Investointikulut

2 265

2 098

2 106

2 734

2 038

2 200

Valtionosuudet ja muut rahoitusosuudet

301

389

397

963

267

450

Pysyvien vastaavien luovutustuotot

8

109

109

171

171

150

NETTO

1 956

1 600

1 600

1 600

1 600

1 600

Muutos-%

4 %

- 18 %

0 %

0 %

0 %

0 %

 


Muutokset, kj (kh)

 

 

 

Resurssien käyttö

 

 

Työvoiman käyttö, kv

 

 

Henkilötyövuodet (htv)

 

TP 2014

 

 

TAM 2015

 

TAE 2016

TS 2017

TS

2018

TS 2019

Aluepelastus

 

550

 

555

 

552

552

552

552

Lisätietoja:

 

 

 

.1Tilojen ja alueiden käyttö, kh

 

 

Toimilan käytössä olevat (

 

TP 2014

 

 

TAM
2015

 

TAE
2016

TS 2017

TS
2018

TS
2019

Tilat (m²)

10.920

10.920

10.920

11.200

11.600

12.000

Alueet (ha)

55,5

56

56

57

57,5

58

Lisätietoja: Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunta on lähettänyt Turun kaupungin konsernihallinnon Strategisen tilojen ohjauksen vastuualueelle ehdotukset peruskorjaushankkeesta (keskuspaloasema) ja uudisrakennushankkeista (Satavan paloasema, öljyntorjuntavarikko, Jäkärlän paloasema, Kakskerran paloasema, Paattisten paloasema). Lisäksi paloasemaverkkosuunnitelmassa on esitetty, että Turun Kärsämäen paloaseman toiminnat siirretään Raision Kuninkojan alueelle. Toteutusvuosia ei ole vielä vahvistettu.

 

 

Toiminnalliset tavoitteet

 

 

Strategiset tavoitteet, kv


 

Strategiset tavoitteet, kh

 

 

Tavoite 1

Varsinais-Suomen pelastuslaitos/ Palvelutasopäätös 2013-2016

Muut toteutettavat linjaukset

Toimintavalmiusaika (%)

TP
2014

TA
2015

TAE

2016

TA 2016

TS

2017

TS

2018

TS

2019

84 %

80 %

80 %

80 %

80 %

80 %

80 %

Tavoitteen kuvaus: Palvelutasopäätös määrittää toiminnan resurssit, määrän ja laadun. Toimintavalmiusaika määrittää ajallisesti mitattavan tavoitetason saavuttamisprosentin.

 

 

Tavoite 2

Varsinais-Suomen pelastuslaitos/ Palvelutasopäätös 2013-2016

Muut toteutettavat linjaukset

Tarkastusmäärät (%)

TP
2014

TA
2015

TAE

2016

TA 2016

TS

2017

TS

2018

TS

2019

90 %

90 %

90 %

90 %

90 %

90 %

90 %

Tavoitteen kuvaus: Valvontasuunnitelmassa asetetaan tavoitteet ja sen mukaisesti toimintaa ohjataan ja valvotaan. Vuosittain asetettu tarkastusmäärällä mitattava tavoitetason saavutamisprosentti.

 

 

 

Tavoite 3

Varsinais-Suomen pelastuslaitos/ Palvelutasopäätös 2013-2016

Muut toteutettavat linjaukset

Kustannusvertailu (€/as.)

TP
2014

TA
2015

TAE

2016

TA 2016

TS

2017

TS

2018

TS

2019

70,5 €

72 €

73 €

73 €

74 €

75 €

76 €

Tavoitteen kuvaus: Pelastustoimen (pl. ensihoitopalvelut) tilinpäätöksessä toteutunutta asukaslukuperusteista kustannusta verrataan myös toimialan valtakunnalliseen keskiarvoon.

 

 

 

 


 

 

Uudistamistoimenpiteet, kh

 

-

 

 

Henkilöstön työhyvinvointi ja työelämän laatu

 

 

Henkilöstön työhyvinvointi, kh

 

 

Henkilöstöohjelman painopistealue

Ohjelman alatavoite   

2016

Turussa jokaisen tulee voida kokea, että työ lisää hyvinvointia

Toimintaedellytykset ovat laadukasta työtä tukevat: resurssien riittävyys sekä työympäristön soveltuvuus työhön ovat kunnossa.

Kunta10: resurssit työhön riittävät, mittariarvo pienempi kuin 0.

 

Työpaikalla tehty riskien ja vaarojen analyysi, tehty vähintään 95 % työpaikoista.

 

Aktiivinen osaamisen ennakointi

Kriittinen osaaminen on määritelty ja osaaminen on riittävällä tasolla.

Osaamiskartoitus laadittu SAP-järjestelmään, vakansseista 60 % tehty

Turku on vetovoimainen työnantaja

Paremman johtamisen kokonaisuus edistää Turun kaupungin työpaikkojen vetovoimaisuutta.

Kunta10: esimiestuki, kohtelun oikeudenmukaisuus,: tulokset parantuneet edellisestä mittauksesta (2014)

 

 

 

Tunnusluvut

 

Tunnusluvut, kh

 

 

 

Tunnusluku

TP 2013

TP2014

TA 2015

TAE 2016

TS 2017

TS 2018

TS 2019

Tuottavuus ja taloudellisuus

 

 

 

 

 

 

 

Pelastetut henkilöt

230

335

 

 

 

 

 

Pelastettu omaisuus (1 000 €)

80 291

91598

 

 

 

 

 

Ensihoitoyksiköiden käyttöaste-%

36,3

39,5

 

 

 

 

 

Valtakunnallinen kustannusvertailu €/as.

75,8

76

77

78

79

80

81

V-S alupelastus kustannukset €/asukas

70,1

70,5

72

73

74

75

76

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Muut kaupunkitason ohjausasiakirjat

 

 

Muut kaupunkitason ohjausasiakirjat, kh

 

 

 

Ohjausasiakirja

Ohjaustieto

Johtosääntö

Määrittää toimivaltuudet.

Toimintasääntö

Määrittää organisaation.

Palvelutasopäätös

Aluepelastuslautakunta määrittää pelastustoimen palvelutason, resurssit ja kehittämisen valtuustokaudeksi.

Ensihoidon sopimus

Määrittää Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin ensihoidon palvelutasopäätöksen mukaisen palvelutuotannon.

Valvontasuunnitelma

Määrittää riskienhallinnan toiminnan resurssien kohdentamisen.