Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta, suomenkielinen jaosto2322.08.20123

1053-2011 (5120)

Selvityksiä perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksen (luvut 1-5 ja luku 8; jaoston päätös 2.2.2011) vaikutuksista koulujen toimintakulttuuriin

Tiivistelmä: -

Vapelksj § 23

Kelpo-koordinaattori Tuija Vänni:

 

Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan suomenkielinen jaosto hyväksyi 2.2.2011Turun kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelman kuntakohtaisen osion muuttuneet ja täydennetyt luvut 1-5 ja luvun 8. Muutokset astuivat voimaan välittömästi.

 

On huomioitava, että valtakunnallisilla perusopetuksen opetussuunnitelman perusteilla ja niistä johdetuilla kunta- ja koulukohtaisilla opetussuunnitelmilla on aikaisemmista opetussuunnitelmista poiketen normiluonne.

 

Opetussuunnitelma korostaa, että opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja oppimisen tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Opetuksen järjestäjän tulee huolehtia, että oppilaan oikeus tukeen voi toteutua käytännössä.

 

Jokaisella oppilaalla tulee olla mahdollisuus omista lähtökohdistaan käsin onnistua oppimisessa, kehittyä oppijana sekä kasvaa ja sivistyä ihmisenä. Koulutyössä tulee ottaa huomioon monenlaiset oppijat ja oppimisen erilaiset lähtökohdat ja tavat sekä oppilaiden kulttuuritausta. Oppilaita kannustetaan aloitteellisuuteen ja vastuullisuuteen, tarjotaan haasteita kehittymiselle ja annetaan onnistumista edistävää ohjausta ja tukea. Erityistä huomiota tulee kiinnittää oppimisen esteiden ja oppimisvaikeuksien varhaiseen tunnistamiseen. Tämä ehkäisee ongelmien syvenemistä ja pitkäaikaisvaikutuksia. On tarpeen havaita sekä oppilaaseen että kouluun ja toimintaympäristöön liittyvät tekijät. Tuen oikea-aikaisuus sekä tuen oikea taso ja muoto ovat ratkaisevia oppimisen ja kehityksen turvaamiseksi. Opetussuunnitelmassa kuvataan oppilaille annettavan kolmiportaisen tuen periaatteet. Tukea annetaan niin kauan ja sen tasoisena kuin se on tarpeellista.

 

Tuki annetaan oppilaalle omassa koulussa erilaisin joustavin järjestelyin, ellei tuen antaminen välttämättä edellytä oppilaan siirtämistä toiseen opetusryhmään tai kouluun. Kunnan opetussuunnitelma linjaa konkreettiset rakenteet ja pedagogiset ratkaisut, joiden avulla oppilas ohjautuu tuen piiriin ja saa tukea. (OPS 4.luku)

 

Jaosto päätti lisäksi kokouksessaan 2.2.2011, että oppilaan tuen järjestelyistä tehdään myöhemmin selvitys jaostolle.

 

OPHn rahoittaman Kelpo-hankkeen puitteissa lukuvuonna 2011 – 2012 on tehty kaksi oppilaan tukeen ja opetussuunnitelman muutoksiin liittyvää selvitystä turkulaisen perusopetuksen toimintakulttuurista. Toukokuussa 2012 kaikissa perusopetuksen kouluissa (opettajat ja oppilashuoltohenkilöstö) arvioitiin oman koulun tilannetta nimeämällä viisi oppilaan tukeen liittyvää hyvää toimintatapaa ja myös viisi kehitettävää asiaa, kun laadittiin seuraavan lukuvuoden YTE- toimintasuunnitelmaa (yleinen, tehostettu, erityinen tuki) kouluille. Kelpo- koordinaattori Tuija Vänni esittelee arviointia.

Kehittynyt/ toimii hyvin

yksilötason oppilashuolto

tehostettu tuki, pedagogisen arvion laatiminen, oppimissuunnitelmat

erityinen tuki, pedagoginen selvitys, hojks

nivelvaiheyhteistyö

Kehitettävää

eriyttäminen, joustavat ryhmittelyt, oppimaan oppimisen ohjaaminen

yhteisopettajuus

yhteisötahon oppilashuolto

oppilaiden osallisuus

tukiresurssin uudelleenorganisointi

 

Liite 1.                                  Yhteenvetoa koulujen YTE- toimintasuunnitelmasta 2012 – 2013

 

Kelpo-kehittämistoiminnan rahoittamana erityisopettaja Sanna Hirvensalo teki keväällä 2011 kartoituksen, johon vastasi n. 5600 oppilasta ja 400 henkilökuntaan kuuluvaa. Kartoitus sai nimekseen Inklusiivisuus turkulaisessa peruskoulussa ja raportti ilmestyi 25.2.2012. Konsultoiva erityisopettaja Sanna Hirvensalo esittelee raporttia.

selvitys tehty ensisijaisesti kouluille työkaluksi oman toimintakulttuurin kehittämiseen, mutta joitakin suuria linjoja voidaan havaita koko kaupungin aineistoa tarkasteltaessa

tytöt kokevat osallisuutta kouluyhteisöön poikia enemmän

osallisuuden kokeminen vähenee koulu-uran myötä

oppilaiden asenteet erilaisia oppijoita kohtaan ovat pääosin hyvin myönteiset

kiusaamisen ja haukkumisen pelko on edelleen vahvasti mukana oppilaiden arjessa, vaikka henkilökunnan näkökulmasta kiusaamisen ehkäisyyn panostetaan

oppilaat kokevat vaikutusmahdollisuutensa melko vähäisiksi ja että opettajat eivät ole kovin kiinnostuneita heidän mielipiteistään ja tekemisistään

otoksessa ei havaittu eroja pienten ja suurten koulujen välillä, sen sijaan luokiteltaessa kouluja alueen sosioekonomisen statuksen mukaan alhaisen SES:n kouluissa oppilaat kokevat enemmän kiusaamista ja vähemmän auttamishalukkuutta ja yhteistyötä oppilaiden välillä; sen sijaan suhteissa opettajiin ja opettajilta saatavaan apuun ei ole eroa

ei juurikaan eroja henkilöstöryhmien välillä; työyhteisön toimivuus ja työilmapiiri mainittu useimmin tärkeimpinä kehityskohteina

 

Liite 2.                                  Inklusiivisuus turkulaisessa perusopetuksessa

http://www.turku.fi/inklusiivisuus turkulaisessa perusopetuksessa   

 

Perusopetuksen tulosaluejohtaja Outi Rinne:

 

Ehdotus        Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan suomenkielinen jaosto käy keskustelun selvityksestä ja merkitsee tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet:

Vapelksj § 23
Liite 1:Yhteenvetoa koulujen YTE-toimintasuunnitelmasta 2012-2013
Liite 2:Inklusiivisuus turkulaisessa perusopetuksessa