Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Ympäristö- ja kaavoituslautakunta 286 01.06.2010 3 Ympkvir
Vammaisneuvosto 52 10.06.2010

1576-2010 (110, 111)

Ympäristö- ja kaavoituslautakunta - Esteettömyysasiamiehen toimi

Tiivistelmä: -

Ympkaalk § 286

Ympäristö- ja kaavoitusvirasto/Markku Toivonen 24.5.2010:

Ympäristö- ja kaavoitusviraston hallintotoimistossa on ollut Heikki Hauliston esteettömyysasiamiehen vakanssi 1.5.2004 lähtien. Vakanssi on Hauliston henkilökohtainen. Esteettömyysasiamies Heikki Haulisto on jäämässä vanhuuseläkkeelle 1.11.2011 lähtien.

Esteettömyysasiamies Heikki Haulisto on esittänyt ympäristö- ja kaavoitusvirastolle esteettömyysasiamiehen vakanssin toimen vakinaistamista ja mahdollisuutta perehdyttää valittava henkilö kolmen kuukauden ajan esteettömyysasiamiehen tehtäviin. Samanlaisia esteettömyysasiamiehen vakanssin säilyttämistä puoltavia lausuntoja on saatu myös vanhusneuvostolta (9.3.2010 § 10) ja Kynnys ry:ltä (Aluesihteeri Olli Nordbergin sähköpostiviesti 11.5.2010).

Lisäksi on kaupunginhallituksen jäsen Mika Helva tehnyt kaupunginhallituksen kokouksessa 24.5.2010 selvityspyynnön siitä, kuinka esteettömyyden valvonta hoidetaan kaupungissa, kun esteettömyysasiamies Heikki Hauliston eläköityessä hänen henkilökohtainen virkansa päättyy.

Esteettömyysasiamies on käyttänyt esityksessään mm. seuraavia perusteluja:

Turun kaupunginhallitus on hyväksynyt 5.12.2005 § 903 Turun kaupungin esteettömyysohjelman 2005–2012 kaikkia hallintokuntia sitovana. Ohjelman tavoitteisiin kohdassa 10 on kirjattu: ”Tehdään esteettömyysasiamiehen toimesta pysyvä. Esteettömyysasiamiehen toimi on nyt henkilökohtainen.”

Asiasta päätettäessä on syytä ottaa huomioon toimesta aiheutuvien kulujen vastineeksi saatava taloudellinen hyöty kaupungin eri sektoreiden toimintaan kohdistuvina pitkäaikaisina säästöinä.

Lisäksi Haulisto on kirjeessään todennut, että kaupunginhallituksen hyväksymä esteettömyysohjelma edellyttää esteettömyysasiamiehen toimen vakinaistamista.  

Perusteluja: Esteettömyysohjelman kohdan 3.18 mukaan esteettömyysasiamiehen tehtävä on toimia Turku-strategian edellyttämän esteettömyyden toteutumiseksi Turussa. Esteettömyystavoite on tarkennettu tasapainotetussa tuloskortistossa (BSC).

Esteettömyysohjelmaan sisältyy esteettömyysasiamiehen toimenkuva, jonka mukaisesti esteettömyysasiamiehen tulee:

Edellä luetellut tehtävät on mahdollista hoitaa vain esteettömyysasiamiehen avulla. Niiden hoitaminen eri hallintokuntiin hajauttamalla ei ole mahdollista.

Lisäksi Haulisto toteaa, että esteettömyysasiamiehen toiminnan tuloksena Turun esteettömyysohjelma on vähitellen toteutumassa. Esteettömyystoiminta on muodostumassa ohjelman edellyttämällä tavalla osaksi luonnollista hallintomenettelyä. Turku on nykyään tunnettu esteettömyystoiminnan eturiviin kuuluvana kaupunkina kautta Suomen ja jopa ulkomaillakin. Hauliston kirjeessä on runsaasti lisää perusteluja vakanssin vakinaistamisella ja esimerkkejä toiminnan tuloksellisuudesta.

Mikäli jostain syystä esteettömyysasiamiehen tointa ei vakinaistettaisi eikä uutta asiamiestä palkattaisi, koko esteettömyystoiminta Turussa on vaarassa surkastua. Ilman asiantuntevaa esteettömyystoimintaa Turun kaupungilla on vaara menettää eri hallintokuntia koskevia yhteiskunnallisia säästöjä, joiden merkitys väestön vanhentuessa kasvaa. Totuus on, että esteettömyys helpottaa jokaisen, ei vain vammaisen, jokapäiväisiä toimintoja. Se on yhteiskunnan laadun mittari.

Ympäristö- ja kaavoitusviraston kanta:

Vakanssi nähtiin aikanaan tarpeelliseksi ja tarkoitus oli, että henkilökohtaisen vakanssin päätyttyä esteettömyyden periaatteet ja esteetön ajattelutapa olisi jo sisäistetty eri hallintokuntien toiminnassa siten, että se sisältyisi tavanomaiseen toimintaan eikä tarvittaisi erikseen asiamiestä. Siksi perustettiin henkilökohtainen päättyvä vakanssi.

Sama toimintatapa toteutui esimerkiksi kevyen liikenteen asiamiehen kohdalla. Asiamies valmisteli EU-rahoitteisessa BUSTRIP -projektissa kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelman. Ohjelma on nyt käsittelyssä ja tarkoitus levitä eri hallintokuntiin noudatettavaksi ja toteutettavaksi. Projektista ei jäänyt olemaan kevyen liikenteen asiamiehen vakanssia.

Vastaavien asiamiesten tarpeita on lukuisia. Valtuustokauden alkaessa laadittiin ja hyväksyttiin monia eri ohjelmia kuten ilmasto- ja ympäristöohjelma, jonka toteuttamista edistämään tarvittaisiin lisää resursseja. Ilmastomuutoksen ehkäisyyn liittyvää asiantuntemusta tarvittaisiin arvioimaan mm. kaavojen energiatasetta ja niiden toteuttamisen aiheuttamaa hiilijalanjälkeä. Tarvetta olisi liikkumisen ohjausta koordinoivan henkilön palkkaamiseen. Tähän olisi saatavissa myös ministeriöiden rahoitusta. Valitettavasti ainakaan ympäristö- ja kaavoitusvirastolla ei ole olemassa taloudellisia resursseja näihin asiamiesten vakansseihin.

Tehdyn selvityspyynnön johdosta ympäristö- ja kaavoitusvirasto toteaa lisäksi seuraavaa:

Ympäristö- ja kaavoitusviraston toiminta perustuu maankäyttö- ja rakennuslakiin. Jo heti lain avausluvussa pykälässä 5 todetaan, että ”Alueiden käytön suunnittelun tavoitteena on vuorovaikutteiseen suunnitteluun ja riittävään vaikutusten arviointiin perustuen edistää mm. turvallisen, terveellisen, viihtyisän, sosiaalisesti toimivan ja eri väestöryhmien, kuten lasten, vanhusten ja vammaisten, tarpeet tyydyttävän elin- ja toimintaympäristön luomista.” Tätä esteettömyyden periaatetta noudatetaan kaikissa kaavoissa läpi koko kaavahierarkian sekä muussa lain tarkoittamassa suunnittelussa.

Maankäyttö- ja rakennuslain 117 §:ssä säädetään muun muassa, että rakennuksen tulee "sen mukaan kuin rakennuksen käyttö edellyttää, soveltua myös sellaisten henkilöiden käyttöön, joiden kyky liikkua tai toimia on rajoittunut." Tätä valvontaa suorittaa ympäristö- ja kaavoitusviraston rakennusvalvontatoimisto lupamenettelyn ja rakentamisen valvonnan yhteydessä. Liikkumisesteettömistä kulkuyhteyksistä ja käyttöturvallisuusvaatimuksista on ympäristöministeriö antanut erilliset ohjeistukset.

Turun kaupungin yleiskaavan 2025 laadintaan on ohjelmoitu myös esteettömyyden näkökulma tarkoituksena laatia koko kaupunkialuetta koskeva esteettömyyssuunnitelma yleiskaavan osaselvityksenä, kuten osallistumis- ja arviointisuunnitelmassakin todetaan.

Kaupungin julkisten tilojen esteettömyyden osalta yhtenä vastuullisena tahona on myös kaupungin Tilaliikelaitos, jolta hallintokunnat omat tilapalvelunsa ostavat.

Lisäksi kaikkien hallintokuntien toimintaa ohjaavat ja määräävät lukuista muut strategiat ja ohjelmat kuten esimerkiksi Euroopan neuvoston vammaispoliittinen toimintaohjelma ja liikenne- ja viestintäministeriön esteettömyysstrategia.

Yhteenveto

Kaupunginhallituksen ohjeistamana virasto on pyrkinyt henkilötyövuosimäärien vähentämiseen koko virasto-organisaatiossa. Myöhemmin olemme saaneet ohjeistuksen hallinnon keventämiseksi. Tätä taustaa vasten, ei ympäristö- ja kaavoitusvirasto näe mahdollisuutta vakanssin vakinaistamiselle. Koska esteettömyystoiminta ja esteettömyyden edistäminen on eittämättä yleishyödyllistä ja kaikkien ikäryhmien elämää helpottavaa, olisi perusteltua perustaa esteettömyysasiamiehen pysyvä vakanssi ja mahdollisesti johonkin toiseen hallintokuntaan. Tähän ei kuitenkaan ympäristö- ja kaavoitusvirastolla ole taloudellisia mahdollisuuksia.

Liite 1Hauliston kirje 5.2.2010

EhdotusYmpäristö- ja kaavoituslautakunta merkinnee tiedokseen ympäristö- ja kaavoitusviraston lausunnon.

PäätösYmpäristö- ja kaavoituslautakunta päätti merkitä tiedokseen ympäristö- ja kaavoitusviraston lausunnon sekä Uotilan ehdotuksesta Mastomäen kannattamana äänin 8-5 lausua omana kantanaan, että esteettömyysasiamiehen vakanssi tulee vakinaistaa, kuten kaupunginhallituksen hyväksymä esteettömyysohjelma edellyttää. Koska kaupungin esteettömyystyö koskee kaikkia hallintokuntia, tulee esteettömyysasiamiehen vakanssin kustannukset jakaa hallintokuntien kesken. Esteettömyysasiamiehen pysyvä vakanssi on syytä järjestää seudullisena yhteistyönä, jotta työn kustannukset ja hyödyt jakaantuvat myös Turun seudun kuntien kesken.

Päätökseksi tulleen Uotilan ehdotuksen puolesta äänestivät Uotilan lisäksi Oksanen, Talvitie, Mäki, Mastomäki, Sundqvist, Aaltonen ja Kerttula. Esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Ekroth, Vehniäinen, Lammi, Kari ja Hellstén.

Vammais § 52

Vammaisneuvoston sihteeri Rita Salviander 2.6.2010:

EhdotusMerkitään vammaisneuvoston tiedoksi.

Vammaisneuvosto päättää mahdollisista toimenpiteistään.

Päätös         Vammaisneuvosto merkitsi tiedokseen ympäristö- ja kaavoituslautakunnan päätöksen 1.6.2010 § 286.

 

Lisäksi vammaisneuvosto merkitsi tiedokseen, että kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja Mika Helva on 24.5.2010 § 332 tehnyt esteettömyysasioiden valvontaan liittyvän selvityspyynnön. Kaupunginhallitus on käsitellyt ympäristö- ja kaavoituslautakunnan antamaa selvitystä kokouksessaan 7.6.2010 § 359. Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen toteaa asian esittelyssä, että ympäristö- ja kaavoituslautakunnan esittämään kantaan liittyen voidaan todeta, että kaupunginhallitus on 5.12.2005 § 903 hyväksynyt ehdotuksen Turun esteettömyysohjelmaksi 2005-2012 toteutettavaksi kulloinkin voimassa olevan hyväksytyn talousarvion puitteissa. Kaupunginhallitus päätti mm, että esteettömyysasiamiehen toimen jatkuminen/vakinaistaminen ratkaistaan talousarvioprosessin yhteydessä. Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että käynnistetään seudulliset neuvottelut pysyvän esteettömyysasiamiestoiminnan käynnistämiseksi. Päätös on lähetetty toimenpiteitä varten keskushallinnon talousasioihin sekä apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtaselle.

 

Vammaisneuvosto päätti tehdä kaupunginhallituksen hallintojaostolle esityksen esteettömyysasiamiehen kokopäiväisen toimen vakinaistamisesta.

 

Rakennuksien ja ympäristön esteettömyyden merkitys kasvaa edelleen väestön ikääntyessä. Esteellisen ympäristön taloudelliset kustannukset kohdistuvat usein kunnan sosiaali- ja terveyspalveluihin, kuten vammaispalveluihin, terveydenhuoltoon ja apuvälinetoimintaan. Myös rakentamisessa myöhemmin tehtävät erillisratkaisut tulevat monesti kalliiksi.

 

Esteettömyystoiminta Turussa on tunnettu myös valtakunnallisesti. Esimerkiksi suurten yleisötapahtumien onnistuminen edellyttää esteettömyyttä monen eri väestöryhmän osalta. Onnistuneena esimerkkinä voidaan mainita Tall Ships Races. Hyvinä esimerkkeinä ovat myös esteetön uimaranta Ekvallassa ja parhaillaan remontoitava Turun Linna. Merkittävä on esteettömyysasiamiehen aloitteesta syntynyt toimintatapa, jossa julkisten rakennusten rakennuslupamenettelyssä hakemukseen on liitettävä erillinen esteettömyyslausunto ja ennen loppukatselmusta tehtävä esteettömyyskatselmus. Tavoitteena on, että esteettömyys on luonnollinen osa kaupungin hallintoa. Kuitenkin edellytyksenä esteettömyyden edelleen kehittämisessä on, että päätoiminen esteettömyysasiamies koordinoi, neuvoo ja opastaa.

 

Vammaisneuvoston mielestä esteettömyysasiamiehen tulee olla rakentamisen kokenut ammattilainen, jolla on tietoa eri tavoin vammaisten henkilöiden toimintarajoitteista. Seudullista yhteistyötä tulisi kehittää mm. alueellisen yhdenvertaisuuden pohjaksi.

Jakelu

esiKaupunginhallituksen hallintojaosto


Liitteet:

Ympkaalk § 286
Liite 1:Esteettömyysasiamiehen toimen vakinaistaminen