Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 14.05.2025 | 10 |
2792-2025 (00 01 02, 08 01 00)
Vastaus Taimi Linnan jäsenaloitteeseen koskien maksuttoman joukkoliikenteen pilotointia Turussa
Tiivistelmä: -
Tksjlk §
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 23.4.2025:
Taimi Linna on tehnyt jäsenaloitteen (Tksjlk 02.04.2025 § 62) maksuttoman joukkoliikenteen pilotoinnista Turussa. Linna ehdottaa, että Turun kaupunki aloittaa maksuttoman joukkoliikenteen pilotoinnin valmistelun. Hän esittää, että valmistelussa suunnitellaan pilotoinnin tarkempi toteutusmuoto yhdessä muiden Föli-kuntien kanssa, valitaan pilotoinnille sopiva ajankohta sekä varaudutaan todennäköisiin maksuttomuudesta seuraaviin matkustajamäärien kasvuun. Linna viittaa aloitteessaan Tallinnan, Kaarinan ja Salon joukkoliikenteeseen.
Vastaus aloitteeseen
Fölin lipputulot olivat 28 miljoonaa euroa vuonna 2024. Turun kaupungin lipputulojen osuus kaikista lipputuloista oli 25 miljoonaa euroa. Tämä lisäksi kuntien maksamia koululaislipputuloja saatiin Fölissä 1,75 miljoonaa euroa ja kelan koulumatkatukea 2,1 miljoonaa euroa. Liikennöinnin tulot kattavat eri Föli-kunnissa 50-60 % liikennöintikustannuksista.
Fölin lippujen hinnoitteluperiaate on yksi Fölin menestystekijöistä. Liput ovat koko Föli-alueella samanhintaisia, sillä Fölissä on ns. tasataksa. Tämä yksinkertaistaa hinnoittelua ja on selkeä matkustajille. Lippujen hintoja on korotettu eri lippuryhmissä vain vähän vuodesta 2014 alkaen. Vuoden 2025 alusta alkaen kaikkien lippujen hintoja on nostettu arvonlisäveron nousun myötä.
Fölin lippujen hinnoittelustrategia on pitänyt hinnat kilpailukykyisinä ja kohtuullisina, mikä on parantanut asiakastyytyväisyyttä ja lisännyt matkustajamääriä. BEST-tutkimuksen tulokset tukevat tätä näkemystä ja osoittavat, että hinnoittelun selkeys ja kohtuullisuus ovat olleet keskeisiä tekijöitä Fölin menestyksessä. Asiakkaat kokevat saavansa paljon vastinetta rahalleen (BEST).
Elinkustannukset ja joukkoliikenteen kustannukset (linja-autoliikenteen kokonaiskustannusindeksin mukaan) ovat nousseet noin 20 % viime vuosien aikana. Tästä voidaan päätellä, että Fölissä lippuhinnat ovat reaalisesti itse asiassa laskeneet.
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on käsitellyt aloitetta Turun seudun joukkoliikenteen maksuttomuudesta 19.8.2015 § 146. Vaikka aikaa on vierähtänyt lähes kymmenen vuotta, ovat periaatteet edelleen relevantteja.
Linna viittaa aloitteessaan Salon joukkoliikenteeseen, jossa keskellä kesää matkustaminen on maksutonta palvelupisteen ollessa suljettuna viiden viikon ajan. Kun järjestely aloitettiin, kyse oli noin 25.000 euron lipputulomenetyksestä. Puhutaan siis aivan eri rahamääristä kuin Fölissä, jossa pelkästään heinäkuun lipputulot ovat yli kaksi miljoonaa euroa. Joukkoliikenteen käyttö Salossa viiden maksuttoman viikon aikana on kasvanut viisinkertaiseksi. Matkustukseen ei lisätä kalustoa, ja kuljettajilla on oikeus jättää asiakas pois kyydistä, jos kyytiin ei mahdu. Kaarinan maksuttoman liikenteen kokeilussa matkustus kasvoi merkittävästi, mutta uudet käyttäjät olivat lähinnä lyhyttä matkaa tehneitä koululaisia, jotka olisivat muutoin mahdollisesti kävelleet.
Yhteenvetona voidaan todeta, että joukkoliikenteen lipputulot ovat kymmeniä miljoonia euroja vuodessa. Lipputulojen ansiosta Turun kaupunki yhdessä muiden Föli-kuntien kanssa pystyy tarjoamaan houkuttelevaa, modernia joukkoliikennettä. On tärkeää pitää joukkoliikenteen lipunhinnat edullisina ja kaikkien käyttäjien saavutettavissa. Joukkoliikenteen luotettavuus ja täsmällisyys ovat keskeisiä tekijöitä, jotta yhä useampi valitsisi joukkoliikenteen. Näin voidaan lisätä matkustajamääriä, saada enemmän lipputuloja ja samalla mahdollistaa edulliset hinnat ja entistä parempi palvelutaso.
Oheismateriaali 1Taimi Linnan aloite 2.4.2025
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta merkitsee edellä olevan vastauksen tiedoksi ja jäsenaloitteen käsitellyksi.
Liitteet ja oheismateriaalit:
Tksjlk § 10
Oheismateriaali 1:Taimi Linnan aloite 2.4.2025