Sopimusluonnos

 

Vesibussiliikenteen liikennöinti

Sisällys

 

1.   Vesibussiliikenteen liikennöinti   2

2.   Palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset   2

2.1   Liikennöinti   2

2.2   Alustava liikennöintiaikataulu   3

2.3   Optioalus   4

3.   Kalustolle asetetut vähimmäsvaatimukset   5


 

1.Vesibussiliikenteen liikennöinti

 

Turun kaupungin hankintapalvelut strateginen hankinta pyytää seudullisen joukkoliikenteen toimeksiannosta tarjouksia vesibussiliikenteen kilpailuttamiseen ajalle 1.5.2023 (tavoite) - 30.9.2030, jonka jälkeen sopimusta on mahdollisuus jatkaa kahdella vuodella ajalle 1.10.2030 - 30.9.2032 (optio). Hankinnan kohteena on vesibussiliikenteen hoitaminen Aurajoki-Ruissalo. Tilaaja pidättää oikeuden muuttaa reittejä ja aikatauluja.

 

Palveluntuottajan tulee tarjota vähintään kahta alusta.

 

2.Palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset

 

2.1Liikennöinti

 

Alustavat liikennöintipaikat ovat nykyiset vesibussipysäkit Martinsilta, Forum Marinum, Ruissalon telakka, Ruissalon kansanpuisto ja Pikisaari. Tilaajalla on mahdollisuus muuttaa reittejä ja pysäkkejä liikennöintipäivän rajoissa. Alustava reitti on seuraava:

 

 

Hankinnan kohteena on liikenteen hoitamisen kokonaispalvelu. Palvelun lipputulot jäävät kokonaisuudessaan tilaajalle. Palveluntuottaja vastaa rahastamisesta Fölin liikennöintiohjeiden mukaisesti.

 

Alukselle tulee sijoittaa Fölin rahastus- ja informaatiolaitteet liitteen ICT-järjestelmät mukaisesti. Rahastuslaite tulee olla sijoitettu sisäänkäynnin yhteydessä. Asennuspaikasta tulee sopia Tilaajan kanssa.

 

Palveluntuottajalla on oikeus järjestää liikenteessä olevalla aluksellaan kioski- ja kahvilatoimintaa. Palveluntuottaja vastaa täysin aluksella tapahtuvasta kioski- ja kahvilatoiminnasta ja on velvollinen selvittämään myyntitoimintaan liittyvät säädökset ja vaadittavat suunnitelmat. Aluksella järjestettävässä kioski- ja kahvilatoiminnassa ei saa anniskella. Tilaajalla voi yksipuolisesti kieltää myynnin aluksella.

 

Aluksille tulee mahdollistaa esteetön kulku kaikille käyttäjäryhmille esim. pyörätuoleille, lastenrattaille ja pyörille. Pyörille tulee olla paikka ja matkustajien on kyettävä taluttamaan pyörä itse alukselle ja

sieltä pois. Tarvittaessa aluksen miehistön tulee auttaa matkustajia pyörien lastaamisessa ja nostamisessa alukseen.

 

Aluksella tulee olla liikennöitsijän toimittama ramppi, jolla mahdollistetaan esteetön kulku laiturilta alukseen. Ramppia pitkin tulee pystyä lastaamaan esimerkiksi pyörätuolit, myös sähköavusteisen pyörätuolit alukseen. Miehistön on tarpeen vaatiessa avustettava matkustajia pyörätuolien lastaamisessa alukseen. Palveluntuottaja vastaa rampista ja siitä että se täyttää esteettömyysvaatimukset.

 

Palveluntuottajan tulee teipata tai maalata alus Tilaajan määrittelemään ulkoasuun. Alustava tilaajaväriohjeistus on tämän tarjouspyynnön liitteenä. Lopulliset teippaukset suunnitellaan kuhunkin alukseen sopiviksi. Palveluntuottajan tulee pitää tilaajavärityksen kunnossapidosta huolta koko sopimuskauden ajan. Esimerkiksi kuluneet teippaukset tulee tarvittaessa uusia.

 

Sisätiloihin palveluntuottajan tulee toteuttaa mahdollisesti asiakkaiden ohjaamiseen tarvittavat teippaukset, kuten esimerkiksi pyörätuolipaikkojen tai polkupyöräpaikkojen merkitseminen teippauksilla. Tilaajalla on oikeus asennuttaa sisätiloihin muita informaatiokylttejä korvauksetta.

 

Palveluntuottajan tulee hankkia kaikille tätä palvelua toteuttaville henkilöille Tilaajan työvaateohjeistus- liitteen mukaiset työvaatteet.

 

Liikennöinnissä mahdollisesti tarvittavat satamamaksut suorittaa Palveluntuottaja.

 

Palveluun käytettävässä kalustossa ei ole mahdollista mainostaa.

 

Aluksen lähtöpaikoille tulee pysäkki-informaatio, josta selviää reitti, aikataulut, liikennöintikausi ja hinnat. Pysäkki-informaation toteuttaa Tilaaja.

 

 

2.2Alustava liikennöintiaikataulu

 

Liikennöintiä on joka päivä kesäaikaan alkaen noin toukokuun viimeinen kokonainen viikko – elokuun loppuun asti viimeinen kokonainen viikko. Lisäksi liikennöidään jokapäiväisen liikenteen jälkeen viikonloput la ja su Turun päivään asti. Vuoden tarkemmat liiikennöintipäivät päätetään ennen seuraavan kauden alkua.

 

Sopimuksen mukaan tilaaja voi lisätä tai vähentää vuotuista liikennöintiä enintään 30%.

 

Liikennöintiaika on alustavasti noin 7-10 h per alus noin klo 10-20 välillä per päivä. Sopimuskauden alkaessa liikennöinti tulee tapahtumaan lähes varmasti liitteenä olevan aikataulun mukaan. Alus 1 aloittaa päivittäin klo 10:15 Martinsillalta ja ajaa viisi kierrosta lopettaen Martinsillalle klo 17:35. Alus 1:n reitti on Martinsilta – Forum Marinum – Ruissalon telakka – Ruissalon kansanpuisto – Pikisaari – Forum Marinum – Martinsilta. Alus 2 aloittaa päivittäin klo 11:00 Martinsillalta ja ajaa kuusi kierrosta lopettaen Martinsillalle klo 19:55. Alus 2:n reitti on Martinsilta – Forum Marinum – Pikisaari – Ruissalon kansanpuisto – Ruissalon telakka – Forum Marinum – Martinsilta, kuitenkin päivän viimeisen kierroksen reitti on Martinsilta – Forum Marinum – Ruissalon telakka – Ruissalon kansanpuisto – Pikisaari – Ruissalon telakka – Forum Marinum – Martinsilta.

 

Alustava aikataulu on seuraava:

 

Palvelun tuntiveloitus alkaa aikataulunmukaisesta lähtöajasta ja päättyy aikataulunmukaiseen viimeiseen saapumisaikaan. Liikennöintikaudella aluksen 1 kokonaistuntimäärä on 762,67 tuntia ja aluksen 2 kokonaistuntimäärä on 927,33 tuntia. Edellä mainttuja vuotuisia kokonaistuntimääriä käytetään tarjousten hintavertailun perusteena. Liikennöintikausi on noin 104 päivää.

 

Reitin lähtöpaikka on Aurajoki. Reittiin ja pysäkkeihin voidaan tehdä muutoksia sopimuskauden aikana. Reittien ja pysäkkien muutokset suunnittelee Tilaaja.

 

 

2.3Optioalus

 

Tarjoaja voi tarjota optiona kolmatta alusta. Kolmannella optiona tarjottavalla aluksella tulee voida liikennöidä Aurajokea pitkin Tuomiokirkolle asti siltojen ali. Tämän lisäksi aluksen tulee täyttää muut tässä palvelukuvauksessa, sopimuksessa ja tarjouspyynnössä manitut vähimmäisvaatimukset esimerkiksi kapasiteetin ja esteettömyyden osalta. Optioaluksella tulee voida operoida samoihin laitureihin kuin muilla palvelukuvauksen mukaisilla aluksilla.

 

Optioaluksen reitti ja tarkempi aikataulu suunnitellaan erikseen. Alustavasti kolmas alus voisi liikennöidä reittiä Ruissalon Telakka, Forum Marinum, Martinsilta, Kristiinankatu (uusi laituri) ja Tuomiokirkko (uusi laituri). Optioaluksella tulee voida operoida nopeusrajoitukset huomioiden alustava reitti 45 minuutissa lastauksineen päästä päähän. Uudet laiturit toteuttaa tilaaja ja ne toteutetaan Martinsillan ponttoonilaiturin mukaisesti samaan korkeustasoon. Mahdollisista joen ruoppauksista vastaa Tilaaja.

 

Optioalukselle tarjottua hintaa ei oteta mukaan tarjousten hintavertailuun. Optioaluksen käyttöönotosta sopimuskauden aikana päätetään molempien osapuolien yhdessä sopien.


3.Kalustolle asetetut vähimmäsvaatimukset

 

Aluksen on oltava matkustajakäyttöön soveltuva, siistejä, turvallisia ja hyväkuntoisia. Aluksen tulee vähintään täyttää liikenteen turvallisuusvirasto Trafin määräykset meriliikenteen matkustaja-aluksista. Alusten tulee olla määräyksen mukaan soveltuvia kotimaanliikenteen aluksia katsastettuna kotimaanliikenne I-alueelle.

 

Aluksessa tulee olla vähintään 70 matkustajapaikkaa. Aluksella tulee olla tila vähintään kolmelle pyörätuolille sekä tila vähintään kymmenelle polkupyörälle. Pyörätuoleille ja polkupyörille varattu tila sisältyy matkustajapaikkamäärään ja nille varatun tilan ollessa täynnä muita matkustajapaikkoja voi olla vähemmän käytössä.

 

Aluksella tulee pystyä liikennöimään nykyisiltä laitureilta/pysäkeiltä. Nykyiset pysäkit ovat ponttoonilaiturit Martinsillalla Itäisellä Rantakadulla, Forum Marinumilla Läntisellä Rantakadulla, Ruissalon Telakalla Hevoskarintiellä, Ruissalon Kansanpuistossa sekä Pikisaaressa ÅSS pursiseuran laiturissa. Näiden pysäkkien lisäksi Korppoolaismäelle Kaarle Knuutinpojan rantatielle on suunnitteilla uusi vesibussipysäkki. Uusi pysäkki rakennetaan samaan tasoon kuin Martinsillan laituri.

 

Aluksella tulee pystyä liikennöimään edellämainituilla pysäkeillä. Tarjoajan tulee tutustua pysäkkeihin ennen tarjouksen jättämistä. Aluksilla tulee voida operoida sellaisella nopeudella nopeusrajoitukset huomioiden, että yksi kierros kaikkiin pysäkkikohteiseein pysähdyksineen kestää enintään 1 h 30min.

 

Polkupyörille, lastenrattaille ja pyörätuoleille tulee mahdollistaa esteetön kulku alukseen. Aluksen

kulkuaukon korkeus vedenpinnasta tulee olla noin 75-95 cm, jotta ponttoonilaituriin tai vastaavaan Tilaajan järjestämään laituriratkaisuun kiinnittyminen ja esteetön kulku alukseen on mahdollista. Ponttonien korkeus vedenpinnasta on kuvattu alla:

 

 

Sähköpyörät, polkupyörien perävaunut ja muut sopimuskauden aikana mahdollisesti tulevat muut liikkumisvälineet tulee kuljettaa Tilaajan ohjeiden mukaisesti.

 

Aluksien huoltotyöt tulee tehdä liikennöinnin ulkopuolisella ajalla.

Varakaluston käyttö ja vaste ajat on määritelty sopimuksen kohdassa 17. Varakalusto ja vasteajat

 

Aluksen ollessa estynyt liikennöimään force majeure syistä Palveluntuottajan on huolehdittava asiakkaat pois aluksesta turvallisesti. Liikennöinnin keskeytymisestä on tiedotettava välittömästi asiakkaille ja Tilaajalle.

 

Aluksella on oltava WC, joka on tarvittaessa asiakkaiden käytössä.

 

Aluksilla käytettävästä käyttövoimasta ja polttoaine on määritelty sopimuksen kohdassa 9. Kalusto ja käyttövoima.

 

Palveluntuottajalla on oikeus käyttää kalustoaan aikataulun mukaisen ajan ulkopuolella muuhun haluamaansa ajoon.

 

 

 

ICT-järjestelmät

 

 

Sisällys

 

1.   ICT-järjestelmä   2

2.   Sopimuskauden alkaessa Tilaajan käytössä oleva rahastuslaitejärjestelmä (2020)   3

2.1   Yleistä   3

2.2   Laitteisto   4

2.3   Laitemäärät   5

2.4   Liikennöitsijän muut vastuut ja velvollisuudet   6

2.5   Joukkoliikenteen laadunhallintajärjestelmä JOLA   6

2.6   Häiriönhallinta ja peruutetuista vuoroista ilmoittaminen   7

3.   Tilaajan sopimuskauden aikana toimittamat uudet ICT-laitteet   7

4.   Toiminta vikaantumistilanteissa ja laitteiden vaihtoajat   7


 

1.ICT-järjestelmä

 

Tässä sopimusliitteessä Palveluntuottajaan on viitattu myös termillä ’’Liikennöitsijä’’

 

Liikennöitsijä on velvollinen asentamaan kaikkiin sopimuksen mukaisessa palvelussa käytettäviin aluksiin tässä palvelukuvauksessa oleva ICT-järjestelmä laitteineen sekä huolehtimaan niiden toimivuudesta. Selvyyden vuoksi todetaan, että tämä koskee myös kaikkia vara-aluksia, joita sopimuskohteessa käytetään.

 

Tällaisia ICT-järjestelmän laitteita ovat

 

-Tilaajan toimittama ja omistama rahastuslaitejärjestelmä ja siihen kuuluvat lukijalaitteet johtosarjoineen (kappale 2).

-Tilaajan sopimuskauden aikana mahdollisesti toimittamat ja omistamat uudet ICT-laitteet (kappale 3)

 

Kaikkien ICT-järjestelmien ja niihin kuuluvien laitteiden toimivuudesta huolehtiminen on oleellinen osa liikennöintisopimuksen sopimusvelvoitetta.

Liikennöitsijä vastaa omalla kustannuksellaan kaikkien tässä palvelukuvauksessa kuvattujen järjestelmien (kappaleet 2 ja 3) asennuksesta, siirroista, kaapeloinnista sekä vikaantuneiden laitteiden ja kaapeleiden vaihtamisesta alukseen ja mahdollisista aluksiin tarvittavista muutostöistä. Liikennöitsijän vastuulla on, että asennukset on tehty Tilaajan antamien ohjeiden ja sääntöjen mukaisesti. Tilaajan ohjeiden vastaisesti tehdyt asennukset katsotaan olevan täysin laiminlyötyjä asennuksia.

 

Tilaaja toimittaa Liikennöitsijälle tämän palvelukuvauksen kohdassa 2 olevaan rahastusjärjestelmään. Rahastuslaitejärjestelmä voi vaihtua sopimuskauden aikana, mikäli Tilaajan rahastuslaitejärjestelmän toimittaja vaihtuu.

 

Lisäksi Liikennöitsijän on hankittava ja asennettava aluksiin tämän palvelukuvauksen kohdan Liikennöitsijän toimittama ja omistama laitteisto- kohdan mukaiset laitteet. Näiden järjestelmien käytöstä ja toimivuudesta vastaa Liikennöitsijä tämän palvelukuvauksen mukaisesti.

 

Liikennöitsijän tulee osallistua sopimuskaudella käyttöönotettavien uusien järjestelmien käyttöönottoon, ylläpitoon, koulutukseen ja ajoneuvolaitteiden asennukseen. Liikennöitsijä vastaa ICT-järjestelmien edellyttämästä henkilökunnan koulutuksesta ja informoinnista. Tilaaja vastaa muusta järjestelmän edellyttämästä enintään yhden (1) päivän mittaisesta maksuttomasta käyttökoulutuksesta, esimerkiksi rahastuslaitejärjestelmän käyttökoulutuksen henkilökunnalle. Tilaaja järjestää laiteasennuksista yhden (1) päivän mittaisen maksuttoman asennuskoulutuksen.

 

Liikennöitsijä vastaa ICT-järjestelmien laitteiden virrankulutuksesta. Tilaajalla on oikeus vaihtaa laitteita ja/tai muuttaa teknisiä ratkaisuja liikennöintisopimusten voimassaolon aikana. Liikennöitsijän tulee tarjouksessaan varautua siihen, että sopimuskauden aikana Tilaajan rahastuslaitejärjestelmä (kappale 2) vaihtuu kokonaisuudessaan. Liikennöitsijä vastaa laitteiden vaihtojen aiheuttamista kuluista sopimuskauden aikana.

 

Tilaaja huolehtii Liikennöitsijöille web-käyttöliittymän henkilökunnan myyntien seurantaa ja tilitysten valvontaa sekä kuljettaja- ja ajoneuvotietojen päivittämistä varten. Muista mahdollisista rajapinnoista sovitaan erikseen ja niiden järjestämisen kustannuksista vastaa Liikennöitsijä, ellei muuta ole sovittu.

Liikennöitsijä on velvollinen huolehtimaan, että henkilökunta käyttävät laitteita oikein, kirjautuvat oikealle lähdölle ja ohjeistavat sekä kouluttavat henkilökuntaa toimimaan Tilaajan ohjeiden mukaisesti. Liikennöitsijä on velvollinen huolehtimaan, että lipunmyyntilaitteet toimivat ja että matkustaja voi validoida lipun lukijalla tai ostaa henkilökunnalta lipun. Liikennöitsijän tulee huolehtia, että kalustoon asennetut informaatiolaitteet kuten infonäytöt, linjakilvet, kuulutusjärjestelmä tai matkustajalaskentalaitteet toimivat oikein.

 

Lähdölle tulee kirjautua lähtöpysäkillä ennen aikataulunmukaista lähtöaikaa ja lähdöltä tulee kirjautua ulos, kun alus on saapunut päätepysäkille. Lähdöt, joilta ei ole saatavissa päätepysäkille saapumisaikatietoa Tilaajan järjestelmästä, oletetaan ajetuksi vain osittain ja siten tulkitaan ajamattomaksi.

 

Liikennöitsijän tulee näyttää toteen, mikäli automaattisesti järjestelmän ajamattomiksi kirjatut lähdöt ovat ajettu kokonaisuudessaan. Mikäli lähdöltä ei kerry dataa Tilaajan järjestelmään normaalisti ja esimerkiksi kyseisen aluksen koko päivän leimaukset ovat järjestelmässä kertyneet yhdelle pysäkille, kuten lähtöpysäkille, katsotaan kyseisen aluksen auton ICT-järjestelmän olevan koko kyseisen päivän vikaantuneena.

 

Mikäli Liikennöitsijä todistaa Tilaajalle ajaneensa lähdöt kokonaan ilman kirjautumista, kirjautuneena vain osamatkan, kirjautuneena väärälle lähdölle tai aluksen paikannin ja askellus ei ole toiminut, jolloin lähtö ei ole askeltanut Tilaajan järjestelmään oikein, kyseisen aluksen aluksen ICT-järjestelmä katsotaan vikaantuneeksi ja vähennetään kohteesta maksettavaa korvausta näiden lähtöjen suoritteen osalta liikennöintisopimuksen kohdan 16 mukaisesti.

 

Tilaajan rahastuslaitejärjestelmässä on käytössä lähimaksu. Lähimaksutoiminnallisuus on käytettävissä tällä hetkellä ainoastaan etälukijalla. Liikennöitsijän on huomioitava, että erityisesti etälukijan toiminta on kriittinen osa järjestelmää, joka ei saa missään tilanteessa olla vikatilanteessa jäljempänä siten kuin kohdassa 4 on määritelty laitteiden vaihtoajaksi. Tällaisessa tilanteessa Liikennöitsijän tulee toimia annettujen laitteiden vaihtoaikojen puitteissa. Tarvittaessa alukseen tulee asentaa kaksi etälukijaa, mikäli lähimaksun käyttäminen sitä vaatii.

 

2.Sopimuskauden alkaessa Tilaajan käytössä oleva rahastuslaitejärjestelmä (2020)

 

2.1Yleistä

 

Turun seudun joukkoliikenteessä on tällä hetkellä käytössä elektroninen rahastusjärjestelmä (rahastuslaitejärjestelmä). Järjestelmän on toimittanut saksalainen Init. Järjestelmä koostuu ajoneuvolaitteista (sisältää myös satelliittipaikannus- ja tietoliikennelaitteet) sekä niiden ohjelmista ja järjestelmää ohjaavasta keskusjärjestelmästä. Järjestelmään kuuluu Initin toimittama johtosarja.

 

Järjestelmä on samalla myös informaatiojärjestelmä. Jokaisen aluksen kulku päivittyy reaaliaikaisesti taustajärjestelmään ja sille lasketaan arvioituja matka-aikoja. Nämä tiedot ovat matkustajien käytettävissä. Järjestelmän toimivuus edellyttää, että kuljettaja valitsee rahastuslaitteelta oikean lähdön ja tarpeen vaatiessa askeltaa rahastuslaitteen oikealle pysäkille.

 

Rahastuslaitejärjestelmä on Tilaajan hankkima ja omistama. Tilaaja huolehtii siitä, että Liikennöitsijän käyttöön toimitetaan riittävä määrä lippujen myynnissä ja matkojen maksamisessa tarvittavia rahastuslaitteita.

 

Tilaaja huolehtii Tilaajan nykyisen rahastuslaitejärjestelmän hankinnasta ja ylläpidosta sekä laitehuoltopalvelun järjestämisestä normaalikäytössä tapahtuneita rikkoontumisia varten. Huoltoa varten liikenteen Tilaaja järjestää vikaantuneiden laitteiden toimitus- ja vaihtopisteen Liikennöitsijälle.

 

Tilaaja huolehtii kuljettajien käyttöohjeista sekä laitteiden asennusohjeista sekä niiden päivittämisestä järjestelmämuutosten yhteydessä.

 

Aluksiin asennetaan Tilaajan omistamat rahastuslaitteet vaadittujen alusten määrän mukaan. Mikäli Liikennöitsijä tarvitsee enemmän laitteita, tulee niiden toimittamisesta sopia erikseen Liikennöitsijän ja Tilaajan välillä. Vaihtaessaan kalustoa sopimuskauden aikana Liikennöitsijä kustantaa rahastuslaitteiden kaapeloinnit, asennustarvikkeet ja asennustyöt. Liikennöitsijä on velvollinen huolehtimaan hankkimista laitteista ja niiden huolloista osoitetussa huoltopisteessä. Normaalista käytöstä poikkeava korjaustarve on Liikennöitsijän hoidettava kustannuksellaan. Liikennöitsijä on velvollinen kustantamaan rahastuslaitteiden kaapeloinnit, asennustarvikkeet ja asennustyöt myös siinä tapauksessa, että Tilaaja vaihtaa tai päivittää rahastusjärjestelmän sopimuskauden aikana. Liikennöitsijän tulee varautua, että järjestelmä vaihdetaan sopimuskauden aikana.

 

2.2Laitteisto

 

Tällä hetkellä käytössä oleva laitteisto koostuu seuraavista pääosista:

 

- Myyntilaite ja keskusyksikkö, (rahastuslaite) EvendPC

- Etälukija, ProxMobile

- Varaus toiselle etälukijalle (johdotukset vedetty valmiiksi)

- Yhdistelmäantenni (4G/3G/GPRS, WLAN, GPS) Antenni tulee asentaa katolle. Vain erikseen Tilaajan hyväksyessä antennin voi asentaa muualle kuin katolle. Hyväksyntä tulee hakea jokaisella autolle erikseen.

- Asennuslevyt myyntilaitteelle ja etälukijalle

- Johtosarja liittimeen

- Ethernet kytkin

- Mahdollinen kuulutusten vahvistin

- Mobiililipun ohjuri etälukijaan

- Tilaajan mobiililiittymä ja SIM-kortti

 

Laitteistokokoonpano voi täydentyä tai muuttua sopimuskauden aikana. Liikennöitsijä on velvollinen tekemään muutoksista aiheutuvat asennus- ja muutostyöt ilman erillistä korvausta. Esimerkiksi myyntilaite tai etälukija vaihtuu toiseen malliin tai Tilaajan SIM-kortit tulee vaihtaa.

 

Nykyiseen järjestelmään kuuluu operaattorisovellus Mobilemodi. Operaattorisovellus on Liikennöitsijöille tarkoitettu sovellus, jossa kaikkia Liikennöitsijän aluksia voi seurata reaaliajassa, lähettää aluksiin viestejä sekä selata pysäkkikohtaisia ajoaikojen historiatietoja. Mikäli Liikennöitsijä haluaa käyttää sovellusta, Liikennöitsijä tarvitsee sovelluksen käyttöön sopivan Android-tabletin, johon sovellus voidaan asentaa. Liikennöitsijä vastaa mahdollisen tabletin hankkimiseen ja tiedonsiirtoon liittyvistä kustannuksista.

 

Rahastusjärjestelmään kuuluu hätäpainike. Liikennöitsijä vastaa mahdollisista hätäviesteistä ja niiden tarvitsemista toimenpiteistä.

 

Rahastuslaitejärjestelmään liittyen Liikennöitsijä on velvollinen pitämään yllä laitteistoluetteloa ja kuljettajarekisteriä. Kalusto tulee ilmoittaa Tilaajalle hyvissä ajoin ennen kuin kyseisellä aluksella aletaan liikennöidä, sillä jokainen alus tulee rekisteröidä järjestelmään Tilaajan toimesta. Aluksen saadessa täysin uuden järjestysnumeron järjestelmä ei toimi tarkoitetulla tavalla, mikäli uutta numeroa ei ole ajoissa ilmoitettu Tilaajalle rekisteröitäväksi. Liikennöitsijän tulee huolehtia rahastuslaitteella autonumeron vaihtamisesta, mikäli aluksen pohjalevy vaihtuu, esimerkiksi liikennöitsijältä toiselle. Alusta, jota ei ole ilmoitettu Tilaajalle ja rekisteröity järjestelmään, ei tule käyttää liikenteessä ennen kuin se on rekisteröity järjestelmään. Liikennöitsijän tulee kuitata kaikki saamansa Tilaajan laitteet. Liikennöitsijän on pyydettäessä inventoitava laitteisto ja toimitettava laitteistoluettelo Tilaajalle kahden (2) viikon kuluessa pyynnöstä.

 

Tilaajalla on tavoitteena siirtyä sopimuskauden aikana käyttämään järjestelmässä todellisia aluskiertoja. Liikennöitsijä on velvollinen toimittamaan Tilaajan määrittelemässä koneluettavassa muodossa tai tallentamaan Tilaajan järjestelmään yksittäisten aluksen päivittäisen ajo-ohjelman sisältämät linjasivut (=aluksen päivän liikennöinti), mikäli Liikennöitsijä ei aja Tilaajan aluskiertojen mukaisesti. Näitä ylläpitotoimia varten Tilaaja järjestää Liikennöitsijälle maksu- ja informaatiojärjestelmän taustajärjestelmään käyttöliittymän. Autokiertojen toimittaminen täsmennetään teknisten yksityiskohtien tarkennuttua.

 

2.3Laitemäärät

 

Tilaaja luovuttaa kyseessä olevia laitteistokokoonpanoja Liikennöitsijän käyttöön niin moneen alukseen kuin liikennöintisopimuksessa on sovittu ajoneuvomäärästä. Lisäksi Palveluntuottajan on mahdollista saada yksi rahastuslaite ja yksi etälukija varalle.

 

Liikennöitsijä ilmoittaa Tilaajalle tarvitsemansa vara-aluksiin kiinnitettävän laitemäärän hyvissä ajoin ennen liikenteen alkua. Laitemäärää tarkistetaan tarvittaessa liikennemuutosten yhteydessä sekä aina yksittäisten liikennöintisopimusten alkamisen ja päättymisen yhteydessä. Liikennöitsijöiden lai­temäärät sisältävät alihankkijoiden tarvitsemat laitteet.

 

Lisäksi Tilaaja toimittaa Liikennöitsijän varikoille lisälaitteita, joilla voidaan suorittaa kuljettajien kouluttautuminen ja myyntilaiteharjoittelu sekä huolehtia kiireisistä laitevaihdoista. Tilaaja toimittaa laitteita maksutta seuraavissa tilanteissa: 1) 1 koulutuslaite / varikko, varikoille, joilla vähintään 20 kuljettajaa, 2) 1 vaihtolaite / varikko, varikoilla, joilla vähintään 15 alusta sekä sen ylittävästä määrästä jokaista 30 alusta kohden 1 vaihtolaite.

 

Muissa kuin kohtien 1 ja 2 tapauksissa laitetoimituksista ja vuokrasta sovitaan erikseen. Tilaajalla on oikeus hakea tässä sopimuskohdassa tarkoitetut lisälaitteet väliaikaisesti tarpeen niin vaatiessa muuhun käyttöön siitä Liikennöitsijälle ennalta ilmoittamalla. Näissä tilanteissa lisälaitteet pyritään palauttamaan takaisin Liikennöitsijälle niin pian kuin mahdollista.

 

Liikennöitsijä voi vuokrata Tilaajalta myös varalaitteita lisää. Laitevuokra lisälaitteista on kalenterikuukaudessa 70 euroa (+ALV), eikä se sisällä laitteiston tarvitsemia asennussarjoja (johdot, an­tenni, asennuslevyt), joiden hankinnasta vastaa Liikennöitsijä. Laitteiden omistajalla on oikeus hinnan tarkistuksiin vuosittain.

 

Tilaajan omistamat laitteet ja niihin liittyvät tarvikkeet toimitetaan, joko uusina tai huollettuina, asennusta varten ennen uuden liikenteen alkua Liikennöitsijälle. Laitteiden tarkemmasta toimitusajankohdasta sovitaan sovitaan Liikennöitsijän kanssa sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Laitetoimituksiin ei kuulu laitteistoasennuksiin tarvitta­vat ajoneuvokohtaiset kaapelit ja liittimet rahastusjärjestelmän kytkemiseksi ajoneuvon sähkö- ja tietojärjestelmiin.

 

Liikennöintisopimuksen tai muun liikenteestä tehdyn sopimuksen päättyessä Liikennöitsijän tulee palauttaa laitteistokokonaisuus sopimuksen kohdan 2.4. mukaisesti Tilaajal­le. Laitteiden toimituksista ja palautuksesta voidaan sopia myös tapauskohtaisesti esim. silloin kun Liikennöitsijän tiedossa on uutta liikennettä, jossa Liikennöitsijä tulee käyttämään hävityssä liiken­teessä käytettyjä, myyntilaitteilla varustettuja aluksia.

 

Mikäli laitekokonaisuuden palauttaminen viivästyy yli kahdella (2) viikolla, on Tilaajalla oikeus periä kaikista Liikennöitsijän käyttöön luovutetuista laitteistokokonaisuuksista vuokraa 5 € (+alv) / vrk per yksi laitteistokokonaisuus jokaiselta alkavalta vuorokaudelta, jonka laitteiston palauttaminen viivästyy. Vuokra vähennetään viimeisen maksuerän yhteydessä.

 

2.4Liikennöitsijän muut vastuut ja velvollisuudet

 

Liikennöitsijä vastaa hänen käyttöönsä luovutetuista laitteista ja on velvollinen korvaamaan laitteet Tilaajalle (esim. liikennevahinko, palo- ja varkaustilanteet). Liikennöitsijä vastaa viallisen laitteen irrotuksesta ja vaihtolaitteen kiinnittämisestä sekä vikaantuneiden laitteiden toimituksesta huoltopisteeseen sekä vikakuvauksen tekemisestä sovittavan menettelyn mukaisesti.

 

Liikennöitsijä on velvollinen tarkastamaan viipymättä, että huollosta saatu laite toimii normaalisti ja on toimintakuntoinen esimerkiksi kokeilemalla sitä toisessa aluksessa. Mikäli laite ei toimi, tulee laite palauttaa viipymättä huoltoon enintään kahden (2) vuorokauden kuluessa. Muussa tapauksessa Liikennöitsijä on velvollinen korvaamaan mahdolliset normaalista käytöstä poikkeavat laiteviat.

 

Mikäli laitevika johtuu normaalista poikkeavasta käytöstä tai Liikennöitsijän tai hänen työntekijänsä huolimattomuudesta tai muusta vastaavasta toiminnasta, jonka voidaan olettaa aiheuttavan vahinkoa laitteelle, vastaa Liikennöitsijä kustannuksellaan laitteen korjaamisesta laitevalmistajan valtuuttamassa korjaamossa tai korvaamisesta uudella samanlaisella laitteella tai korvaamaan ne Tilaajalle enintään jälleenhankinta-arvoon. Normaalista poikkeavaksi käytöksi lasketaan esimerkiksi huollon yhteydessä laitteen sisältä löytynyt kosteus ja vesi tai ulkoisen iskun aiheuttama näytön halkeaminen. Normaalista käytöstä poikkeavan korjauskustannuskulut Tilaaja perii Liikennöitsijältä.

 

Liikennöitsijä vastaa ilman eri korvausta rahastuslaitejärjestelmän käytöstä ja ylläpidosta mm. seuraavien toimintojen osalta:

 

alusten rekisteröinti järjestelmään Tilaajan ohjeiden mukaisesti

− kuljettajien rekisteröinti järjestelmään ja tunnusten luonti,

aluksissa tapahtuva lippujen myynti ja korttitapahtumien rekisteröinti,

henkilökunnan myynnin tilitys ja täsmäytys,

- tietojen keruu aluksista varikoille ja päivittäinen alusten perustietojen päivitys, sekä

- Liikennöitsijällä olevien laitteiden toimivuuden varmistamisesta

- Ajosarjojen toimittaminen Tilaajalle tai syöttäminen Tilaajan järjestelmään                  

Liikennöitsijä vastaa, että myynti- ja matkakortinlukijalaitteiden tulee oheislaitteineen olla toimintakunnossa aluksen lähtessä varikolta. Mikäli myyntilaitteet vikaantuvat aluksen ollessa linjalla, tulee Liikennöitsijän noudattaa kohdass 2.4 esitettyjä sopimusmääräyksiä varalaitteiden käytöstä ja laitteiden pisimmistä sallituista vaihtoajoista.

 

Liikennöitsijä vastaa laitteistojen palauttamisesta sekä näiden kiinnitysalustoista kahden (2) viikon kuluessa liikennöintisopimuksen päättyessä. Sopimuksen päättymisestä yli kaksi (2) viikkoa palauttamatta jääneistä laitteista ja pohjista vähennetään niiden hankintahinta täysimääräisesti viimeisestä maksuerästä Liikennöitsijälle.

 

Muut irrotettavissa olevat asennussarjan osat tulee palauttaa neljän (4) viikon kuluessa liikennöintisopimuksen päättymisestä.

 

2.5Joukkoliikenteen laadunhallintajärjestelmä JOLA

 

Tilaajalla on käytössä sähköinen laadunvalvontajärjestelmä. Tämän hetkisen järjestelmän on toimittanut Data Rangers. Järjestelmä on selainpohjainen. Tilaaja ilmoittaa kaluston havaitut viat ja puutteet laadunvalvontajärjestelmä JOLA:an. Kalustopuutteita tullaan sanktioimaan JOLA:an ilmoitettujen vikojen perusteella. Liikennöitsijä on velvollinen käyttämään järjestelmää sekä kuittaamaan viat korjatuiksi järjestelmään.

 

2.6Häiriönhallinta ja peruutetuista vuoroista ilmoittaminen

 

Tilaajalla on käytössä sähköinen häiriönhallinnan viestipalvelu. Palvelussa on mahdollista ilmoittaa häiriöistä sekä peruutetuista vuoroista asiakkaille. Palvelusta lähtee viesti rajapintaan, josta eri palvelut, kuten reittiopas, verkkosivut ja näyttötaulut pysäkeillä voivat näyttää reaaliaikaisesti viestejä häiriöistä asiakkaille. Palvelu toimii selaimella. Liikennöitsijä on velvollinen ilmoittamaan peruutetuista vuoroista järjestelmään reaaliaikaisesti liikennöintisopimuksen kohdan 16 mukaisesti.

3.Tilaajan sopimuskauden aikana toimittamat uudet ICT-laitteet

 

Tilaajalla on sopimuskaudella oikeus asennuttaa aluksiin uusia ICT-ajoneuvojärjestelmälaitteita. Sopimuskaudella aluksiin lisättäville Tilaajan lisälaitteille Liikennöitsijän tulee tarjota kalusto ja riittävät sekä asianmukaiset tilat ja tarvikkeet asennuksia varten korvauksetta. Asennusten toteutuksesta sovitaan Liikennöitsijöiden kanssa siten, että alusten ja varikkotilojen normaalille käytölle aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa. Lisälaitteiksi ei luokitella Tilaajan rahastuslaitejärjestelmää ja siihen liittyviä lisälaitteita.

 

Tilaajalla on oikeus asennuttaa ilman erillistä korvausta aluksiin esimerkiksi ajoneuvon ITxPT sisäverkko ICT-järjestelmiä varten, seuraavan pysäkin näyt ja sisänäyttö, linjakilvet sekä kuulutuslaitteisto.

 

4.Toiminta vikaantumistilanteissa ja laitteiden vaihtoajat

 

Liikennöitsijä on velvollinen ilmoittamaan Tilaajalle kaikista laiterikoista, joita Liikennöitsijä ei pysty korjaamaan annettujen korjausaikojen puitteissa välittömästi. Mikäli aluksen ICT-järjestelmät eivät toimi, ei kyseisellä aluksella saa liikennöidä tämän sopimuksen mukaista liikennettä. Liikennöitsijän on kysyttävä etukäteen Tilaajalta lupa liikennöimiseen vikaantuneella aluksella.

 

Mikäli Tilaaja havaitsee laatupoikkeaman ICT-laitteistossa, katsotaan virhetilanteen alkaneeksi kyseisen liikennöintivuorokauden alusta alkaen. Sanktio vähennetään kyseisen aluksen koko päivän kierroista tai vian jatkuessa useamman päivän, koko siltä ajalta, kun kyseinen alus on ollut ajossa liikennöintisopimuksen kohdan 16 mukaisesti. Liikennöitsijällä on velvollisuus esittää luotettava todistus Tilaajalle, mikäli vika on ilmaantunut liikennöintivuorokauden aikana.

 

Tilaajan toimittama rahastuslaitteisto

 

Laitevika ei saa estää varsinaisen joukkoliikennepalvelun tuottamista. Koska laitevian sattuessa Tilaaja menettää lipputuloja, tulee rikkoontunut laite mahdollisimman pi­kaisesti korjata, korvata toimintakuntoisella laitteella tai vaihtaa rikkoontuneella laitteella varustettu alus toiseen, toimintakunnossa olevalla laitteella varustettuun alukseen.

 

Vian ilmetessä Liikennöitsijän tulee toimia siten, että seuraavan lähdön lähtöaikaan mennessä vika on pääsääntöisesti korjattu, laite vaihdettu toimintakelpoiseen laitteeseen tai lähdölle on asetettu toimivilla laitteilla varustettu vara-alus.

   

Mikäli vian poistaminen (laitteiston uudelleen käynnistys, liittimien tarkistus tai rahastuslaitteen vaihto tai aluksen vaihto) seuraavan lähdön lähtöaikaan mennessä ei ole mahdollista, niin siinä tapauksessa maksimiajat laite- tai ajoneuvovaihtojen osalta ovat seuraavat:

 

- myyntilaite ja keskusyksikkö sekä etälukija(t): yksi tunti vikaantumista seuraavan lähdön lähtöajasta lasket­tuna

 

Myyntilaite ja/tai etälukija katsotaan vikaantuneeksi, jos laitteella ei pysty myymään lippuja, lataamaan kortteja ja/tai validoimaan lippuja, kuten matkakortteja tai viivakoodeja.

- tietoliikenne: kaksi tuntia vikaantumista seuraavan lähdön lähtöajasta laskettuna Liikennöitsijä on velvollinen selvittämään, koskettaako tietoliikennevika vain yksittäistä alusta tai järjestelmää, jolloin tulee täyttää tämä kahden tunnin aikaraja, vai onko ongelma koko tietoliikennejärjes­telmää koskeva, jolloin on ilmoitusvelvollisuus Tilaajalle seudulliselle joukkoliikenteelle asiasta.

 

- keskusyksikön askellus ja satelliittipaikannus, mobiilireititin ja muut järjestelmän osat: korjataan seuraavan varikolla käynnin yhteydessä. Laitteiden tulee olla korjattuna ennen seuraavaa liikennöintikertaa. Molempien paikantimien rikkoontuessa, kuljettajan tulee hoitaa py­säkkiaskellus käsin niin kauan kuin alus on liikenteessä.

 

Keskusyksikkö katsotaan olevan vikaantunut, esimerkiksi jos rahastuslaitteen askellus ei toimi eikä aluksen sisänäytön askellus toimi eikä askelluksen toimimattomuuden vuoksi pysäkkikohtaisia nousutietoja rekisteröidy järjestelmään. Aluksen yhteys näyttää punaista esimerkiksi GPS signaalin osalta, aluksen sijaintiedot eivät näy reaaliaikapalveluissa tai aluksessa on edelleen yhteysvika keskusjärjestelmään.

 

Tilaaja seuraa järjestelmässä laiterikkoja ja vaihtoaikoja.

 

Ajoneuvolaitteet on varustettu 4G/3G/GPRS/WLAN yhteyksin ja ne purkavat automaattisesti kertyneet tiedot viimeistään kuljettajan kirjautuessa ulos laitteelta. Mikäli laite sammuu ilman kuljettajan uloskirjatu­mista tai uloskirjautumisessa on muita ongelmia, tulee laite käynnistää uudelleen, jolloin edellisen kirjautumisen kertyneet tiedot puretaan taustajärjestelmään. Mikäli tiedonsiirtoja ei saada suorite­tuksi, tulee laite toimittaa huoltoon toimenpiteitä varten.

 

Esimerkkejä:

 

-Kuljettaja huomaa aamulla varikolla ensimmäiselle kierrolle lähtiessä, että etälukija ei lue mitään kortteja. Kyseisellä laitteistolla ei saa lähteä liikenteeseen vaan kyseinen etälukija on vaihdettava toimivaan laitteeseen tai tilalle on otettava vara-alus Mikäli kyseisellä aluksella autolla liikennöidään, vähennetään kyseisen aluksen auton liikennöintikorvausta sekä vähennetään laskennalliset lipputulot liikennöintikorvauksesta liikennöintisopimuksen kohdan 16 mukaisesti.

- 

-Henkilökunta huomaa kesken päivän, että etälukija ei lue asiakkaiden matkakortteja. Liikennöitsijän tulee toimia siten, että seuraavan lähdön lähtöaikaan mennessä vika on pääsääntöisesti korjattu, laite vaihdettu toimintakelpoiseen laitteeseen tai lähdölle on asetettu toimivilla laitteilla varustettu vara-alus. Kyseisellä laitteella voi liikennöidä maksimissaan yhden tunnin vikaantumista seuraavan lähdön lähtöajasta lasket­tuna. Tämän jälkeen kyseisellä aluksella ei voi liikennöidä. Mikäli kyseisellä aluksell liikennöidään yli tunnin vaihtoajan jälkeen, vähennetään kyseisen auton liikennöintikorvausta sekä vähennetään laskennalliset lipputulot liikennöintikorvauksesta liikennöintisopimuksen kohdan 16. mukaisesti kohdan mukaisesti.

 

-Henkilökunta huomaa aamulla ensimmäiselle aluskierrolle lähtiessä, että rahastuslaitteen paikannus (esimerkiksi GPS- merkki laitteessa on punaisena) ei toimi. Kaikkien laitteistojen tulee toimia ensimmäiselle lähdölle lähdettäessä, joten kyseisellä aluksella ei saa aloittaa liikennöintiä, ennen kuin vika on korjattu. Mikäli kyseisellä aluksella liikennöidään, vähennetään kyseisen aluksen liikennöintikorvausta liikennöintisopimuksen kohdan 16 mukaisesti. Henkilökunnan tulee myös askeltaa manuaalisesti koko päivän ajan. Mikäli henkilökunta ei askella manuaalisesti, veloitetaan sopimuksen mukainen palvelurikemaksu.

 

-Henkilökunta huomaa kesken päivän, että aamulla toiminut etälukija ei lue iltapäivällä asiakkaiden viivakoodeja. Liikennöitsijän tulee toimia siten, että seuraavan lähdön lähtöaikaan mennessä vika on pääsääntöisesti korjattu, laite vaihdettu toimintakelpoiseen laitteeseen tai lähdölle on asetettu toimivilla laitteilla varustettu vara-alus. Kyseisellä laitteella voi liikennöidä maksimissaan yhden tunnin vikaantumista seuraavan lähdön lähtöajasta lasket­tuna. Tämän jälkeen kyseisellä aluksella ei voi liikennöidä. Mikäli kyseisellä aluksella liikennöidään yli tunnin vaihtoajan jälkeen, vähennetään kyseisen aluksen liikennöintikorvausta sekä vähennetään laskennalliset lipputulot liikennöintikorvauksesta liikennöintisopimuksen kohdan 16 mukaisesti.

 

Muu liikennöitsijän toimittama laitteisto

 

Muu laitteisto on korjattava käyttökuntoon ennen seuraavaa liikennöintikertaa varikkokäynnin yhteydessä. Laitteita ovat kaikki muut tässä palvelukuvauksessa mainitut laitteet, myös Tilaajan toimittamat laitteet, esimerkiksi seuraavan pysäkin näyttö, sisänäytöt, reitittimet, kuulutuslaitteisto sekä aluksen sisäverkkoon kuuluvat osat.

 

 

 

Hyvästä palvelusta maksettava bonus

Asiakastyytyväisyyden bonusprosentin mittaustavat

 

Palvelun laatua mitataan sopimuskauden aikana koko kesäkauden täysinä jaksoina. Jakso on touko-syyskuu.

 

Mittauksen tekee Fölin valitsema palveluntuottaja käyttäen kyselylomakkeita, joilla selvitetään matkustajien mieli­pide palvelun laadusta. Arvosanat annetaan 1 - 5 pistettä siten, että

 

1

erittäin huono

2

melko huono

3

keskinkertainen

4

melko hyvä

5

erittäin hyvä

 

Otoksen suuruus mittausjaksolla on 100 matkustajaa ja kysely tehdään niin, että osa vastauksista hankitaan arkisin ja osa lauantaisin ja sunnuntaisin.

 

Mittaustulosten laskeminen

 

Lopullinen mittaustulos eli kokonaisarvosana pisteiden osalta lasketaan yh­den desimaalin tarkkuudella normaalia pyöristyssääntöä käyttäen.

 

Matkustajille annetaan täytettäväksi kyselylomakkeelle arvosanat seuraavista laatuosista:

 

 

 

painoarvo

1

Henkilöstön asiakasystävällisyys

40 %

2

Henkilöstön ajotapa

20 %

3

Aluksen siisteys

40 %

 

Edellä olevista mittaustuloksista lasketaan painoarvojen mukaan kokonais­arvosana.

 

Palveluntuottaja saa palvelubonusta mittaustuloksen perusteella, jos arvosana ylittää 3,9 seuraavan kaavan mukaan

 

bonusprosentti = (X - 3,9) x Y/0,6

 

joissa yhtälöissä X tarkoittaa matkustajamittauksessa saatua kokonaisar­vosanaa pisteissä ja Y liikennöintikohteen bonusprosenttia.

 

Vastaavasti miinusbonus määräytyy, jos kokonaisarvosana jää alle 3,8 seu­raavan kaavan mukaan

 

miinusprosentti = (X - 3,8) x Z/0,6

 

joissa yhtälöissä X tarkoittaa matkustajamittauksessa saatua kokonaisar­vosanaa pisteissä ja Z liikennöintikohteen miinusbonusprosenttia.

 

Kohteissa käytettävät bonusprosentit (plus- ja miinusprosentit) ilmoittaa seudullinen joukkoliikenne ja ne voivat muuttua sopimuskauden aikana Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan päätöksellä.

 

Sopimuksen allekirjoittamishetkellä voimassaoleva bonusprosentti Y = 2,5 ja miinusbonusprosentti Z = -2,5.

 

Jos laadun kokonaisarvosana mittauksissa jää alle 3,8, tulee liikenteenhar­joittajan tehdä viipymättä korjausehdotus laadun parantamiseksi. Mikäli laatu jää alle arvon 3,5 kahdessa peräkkäisessä mittauksessa, eikä korja­ustoimilla ole saatu oleellista vaikutusta laadun nousemiseen, on tilaajalla oikeus irtisanoa sopimus 12 kuukauden irtisanomisaikaa käyttäen.