Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 48 | 19.03.2014 | 5 |
1249-2014 (032, 633)
Piikkiön aluetta Kaarinassa palvelevan joukkoliikenteen nousukorvaus
Tiivistelmä:
Lautakunnalle esitetään, että Piikkiön läpi siirtymäajan liikennöintisopimuksilla liikennöivälle liikenteelle tarjotaan nykymatkamäärällä arvioiden vuositasolla 680.000 euron (alv 0) nousukorvausta. Korvaus on 2,50 euroa (alv 0) ensimmäisten 210.000 korttimatkan osalta ja 1,00 euroa (alv 0) sen ylittävältä osalta. Korvaus maksetaan koneellisesti kirjatuista korttimatkoista. Kertalippumatkoilla liikennöitsijä saa kertalipputulon lyhentämättömänä. Kertalippuvaihdoista ei makseta korvausta.
Tksjlk § 48
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 13.3.2014:
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta käsitteli liitteessä 3 esitettyä Piikkiön alueen nousukorvausasiaa 26.2.2014 § 32 ja palautti sen uudelleenvalmisteluun, jotta voidaan pitää vielä yksi tilaajan ja liikennöitsijöiden välinen neuvottelu asiasta. Neuvottelu pidettiin 11.3.2014 (Oheismateriaali 3). Neuvottelun tuloksena ehdotetaan rahastuslaitteiden vuokran alentamista 20 euroon (alv 0) kuukaudessa ensimmäisten kymmenen laitteen osalta. Neuvottelut eivät johtaneet muihin tuloksiin.
Lautakunnalle ehdotetaan, että se esittää Piikkiön kautta siirtymäajan liikennöintisopimuksilla liikennöiville liikennöitsijöille, että nousukorvaus on kunkin 12 kk:n ensimmäisten 210.000 matkan osalta 2,50 euroa (alv 0) koneellisesti kirjattua korttimatkaa kohden ja 1,00 euroa (alv 0) koneellisesti kirjattua korttimatkaa kohden tämän matkamäärän ylittävältä osalta. Kertalipputulot menevät lyhentämättömänä liikennöitsijälle ja kertalippuvaihtoja ei korvata. Kertalipputulot menevät liikennöitsijälle myös edellä mainitun 210.000 matkan täytyttyä. Jos osa liikennöitsijöistä hyväksyy tarjouksen ja osa hylkää, joudutaan Piikkiön liikenteen toteuttaminen harkitsemaan vielä kertaalleen.
Hintaehdotus perustuu markkinahintaan. Viranomainen on laskenut itse järjestetyn liikenteen nettokustannusarvion alueen vaatimalla palvelutasolla. Kustannusarvio perustuu syksyllä 2013 viranomaisen kilpailuttamaan hintaan seudullisessa liikenteessä. Nousukorvausehdotus perustuu siihen, että nettokustannus viranomaiselle olisi suurin piirtein sama itse järjestetyssä ja nousukorvausliikenteessä, ja tällöin valittaisiin nousukorvausliikenne.
Aikaisemmin on keskusteltu myös vaihtoehdosta, jossa nousukorvaus olisi 2,16 euroa (alv 0) koneellisesti kirjattua nousua kohti. Sillä menettelyllä, että nousukorvaus on aluksi 2,50 euroa (alv 0) ja tietyn matkamäärän jälkeen putoaa yhteen euroon (alv 0), halutaan varmistaa se, että liikennöitsijä tietää varmuudella saavansa tietyn peruskorvauksen ja myös se, että mahdollisesti kasvava matkamäärä ei lisää kohtuuttomasti kunnan kustannuksia.
Arvio matkojen jakautumisesta on, että nousuista 70 % tapahtuu Kaarinan puolella ja 30 % Turun puolella. Nettokustannusarvio on 370.000 euroa (alv 0), josta Turun osuus olisi edellisen arvion pohjalta 110.000 euroa (alv 0) ja Kaarinan 260.000 euroa (alv 0) vuodessa.
Liikennöitsijöiden saama lipputulo olisi nyt esitetyllä nousukorvauksella ja liikennöitsijöiden ilmoittamalla nykyisellä matkamäärällä noin 680.000 euroa (alv 0) vuodessa. Tulo on todennäköisesti parempi, sillä kertalipputulona on käytetty Turun keskimääräistä 1,89 euron (alv 0) kertalipputuloa, vaikka seutuliikenteessä ei käytetä yhtä paljon maksuttomia vaihtoja kuin kaupunkialueella.
Liikennöitsijä saa saman nousukorvauksen matkan pituudesta riippumatta Turun kaupunkiseudun viranomaisalueella.
Jos nousukorvaussopimukseen päästään, viranomainen hankkii kortinlukulaitteet ja vuokraa ne liikennöitsijälle. Kertalipun myynti tulee kunkin liikennöitsijän toteuttaa itse samoin kuin laitteiden asennus.
Nousukorvausasiaa on selostettu tarkemmin aiemmassa esittelytekstissä, joka on liitteenä 3.
Jos nousukorvauksista ei päästä sopimukseen, voivat ko. siirtymäajan liikennöintisopimusten mukaiset bussit edelleen liikennöidä viranomaisalueella. Niillä vain eivät kelpaa Turun viranomaisen liput vaan vain Matkahuollon tai ko. liikennöitsijän liput kuten tähänkin saakka.
Liite 1Nykyinen palvelutarjonta Piikkiössä
Liite 2Aikataululuonnos Piikkiö-Turku-Piikkiö viranomaisen järjestämänä
Liite 3Tksjlk 26.2.2014 § 32
Oheismateriaali 1Nousukorvausneuvottelun muistio 11.2.2014
Oheismateriaali 2Nousukorvausneuvottelun muistio 20.2.2014
Oheismateriaali 3Nousukorvausneuvottelun muistio 11.3.2014
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää esittää Piikkiön kautta siirtymäajan liikennöintisopimuksilla liikennöiville liikennöitsijöille, että ne kelpuuttavat Turun viranomaisen lipputuotteet Turun viranomaisalueella ja että nousukorvaus on kunkin 12 kk:n ensimmäisten 210.000 matkan osalta 2,50 euroa (alv 0) koneellisesti kirjattua korttimatkaa kohden ja 1,00 euroa (alv 0) koneellisesti kirjattua korttimatkaa kohden tämän matkamäärän ylittävältä osalta. Kertalippukustannukset menevät lyhentämättömänä liikennöitsijälle ja kertalippuvaihtoja ei korvata.
Lisäksi lautakunta päättää ehdottaa ko. liikennöitsijöille, että autolaitekustannus on 20 euroa kuukaudessa (alv 0) ensimmäisten 10 laitteen osalta siirtymäajan liikennöintisopimusta kohti ja tämän ylittävältä osalta 100 euroa kuukaudessa (alv 0).
Lautakunta päättää antaa liikennöitsijöille vastausaikaa 2.4.2014 saakka.
Lautakunta pidättää itselleen oikeuden harkita asiaa uudelleen tarkoituksenmukaisen palvelukokonaisuuden saamiseksi, jos osa liikennöitsijöistä hyväksyy ja osa hylkää ehdotuksen.
Tämä asiakohta tarkastetaan kokouksessa.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Esittelijä poisti esittelytekstistään lauseen: ”Vuorotarjonnan tulee pysyä samana kuin se on sopimuksen alkaessa.”
Jakelu
esiJ. Vainion Liikenne Oy
esiTurun Linja-autoilijain Oy (TLO Oy)
valpKorte Sirpa
Liitteet:
Tksjlk § 48
Liite 1:Nykyinen palvelutarjonta Piikkiössä
Liite 2:Aikataululuonnos Piikkiö-Turku-Piikkiö viranomaisen järjestämänä
Liite 3:Tksjlk 26.2.2014 § 32