Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta3022.11.20125

10506-2012 (231)

Ehdotus Turun seudun jätehuollon palvelutasoasiakirjaksi vuosina 2012-2013

Tiivistelmä: -

Tksjhulk § 30

Ympäristöinsinööri Fredrik Klingstedt 14.11.2012

Asia

Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunnan tehtäviin kuuluu jätehuollon palvelutason määritteleminen. Jätelain (34 §) mukaan kunnan on toimialueensa jätehuollon järjestämisessä huolehdittava siitä, että:

Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta on kokouksessaan (§ 22, 27.9.2012) käsitellyt ehdotusta Turun seudun jätehuollon palvelutasoasiakirjaksi vuosille 2012 – 2013. Ehdotuksen liitteenä on ollut jätehuollon palvelutasokuvaus. Käsiteltyään asiaa, jätehuoltolautakunta päätti pyytää Turun Seudun Jätehuolto Oy:n osakaskunnilta lausunnon palvelutasoasiakirjaehdotuksesta 9.11.2012 mennessä.

Lausunnot

Jätehuoltolautakunnalle oli 14.11.2012 mennessä toimitettu 7 lausuntoa palvelutasoasiakirjaehdotuksesta. Lisäksi määräajan jälkeen toimitettiin 4 lausuntoa.

Maskun kunnanhallitus toteaa lausunnossaan mm., että erityistä huomiota on kiinnitettävä uuden jätelain määritelmään yhdyskuntajätteestä, jossa yhdyskuntajätteeksi on määritelty myös sako- ja umpikaivolietteet. Näille on tarjottu ainoastaan vastaanottoa, mutta ei kuljetuspalvelua kunnan järjestämässä jätteiden keräilyssä. Myös sako- ja umpikaivojätteiden keräys olisi hyvä sisällyttää kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen niissä kunnissa, joissa on muunkin yhdyskuntajätteen osalta kunnan järjestämä jätteenkuljetus.

Jotta jätepolitiikan tavoitteet hyödyntämiskelpoisten jätejakeiden osalta saavutetaan, tulisi pientaloasukkaita palvelevat alueelliset keräyspisteverkostot säilyttää nykyisen laajuisena. Kaatopaikkajätteen keräily ontuu pientalovaltaisilla alueilla. Syynä tähän on lähinnä se, että sitä muodostuu muihin jätteisiin verrattuna vähän eikä sillä ole vastaanottopisteitä muualla kuin jäteasemilla. Jotta polttokelpoisen jätteen joukosta saataisiin pois kaatopaikkajäte, tulisi kaatopaikkajätteen keräily järjestää ainakin samantasoisesti kuin vaarallisten jätteiden keräily (ongelmajäteauto, tempaukset, ekotorit jne.) tosin maksullisena.

Ruskon tekninen lautakunta toteaa, että sillä ei ole huomautettavaa ehdotuksesta.

Naantalin kaupunginhallitus esittää palvelutasoasiakirjaehdotuksesta seuraavaa:

Nousiaisten kunnanhallitus antaa asiassa mm. seuraavan lausunnon:

Jotta jätepolitiikan tavoitteet hyödyntämiskelpoisten jätejakeiden osalta saavutetaan, tulisi pientaloasukkaita palvelevat alueelliset keräyspisteverkostot säilyttää nykyisen laajuisena.

Kaatopaikkajätteen keräily ontuu pientalovaltaisilla alueilla. Syynä tähän on lähinnä se, että sitä muodostuu muihin jätteisiin verrattuna vähän eikä sillä ole vastaanottopisteitä muualla kuin jäteasemilla. Jotta polttokelpoisen jätteen joukosta saataisiin pois kaatopaikkajäte, tulisi kaatopaikkajätteen keräily järjestää ainakin samantasoisesti kuin vaarallisten jätteiden keräily (ongelmajäteauto, tempaukset, ekotorit jne.) tosin maksullisena.

Palvelutasoasiakirjan laadinnan tulee suorittaa jätehuoltolautakunta, ei Turun seudun jätehuolto Oy. TSJ Oy:tä voidaan kuitenkin kuulla ko. asiassa. Turun seudun jätehuolto Oy:n tulee aktiivisesti pyrkiä selvittämään myös muita käyttäjille kustannustehokkaita vastaanottopisteitä yhdyskuntajätteille.

Mynämäen kunnanhallitus toteaa, että sillä ei ole huomautettavaa palvelutasoasiakirjaehdotuksesta.

Marttilan kunnanhallitus esittää, ettei sillä ole huomautettavaa palvelutasoasiakirjaehdotuksesta.

Turun kaupunginhallitus toteaa, että Turun kaupungin näkemys on, että tavoitteena tulisi aina olla kiinteistökohtainen keräysjärjestelmä alueilla, jossa se on logistisesti järkevää. Keräysjärjestelmää tulee täydentää pientaloalueilla, haja-asutusalueella, saaristossa ja vaikeakulkuisilla alueilla riittävän tiheällä hyötyjätepisteverkostolla (yhteistyössä tuottajavastuutahojen kanssa), aluekeräysjärjestelmällä, mobiilikeräyksellä sekä myös uusilla keräysvälineillä (lokerikot). Vaarallisten jätteiden keräyksestä tulee tiedottaa riittävästi. Kyseisten jätteiden keräys toteutetaan jatkossakin kattavana palvelukokonaisuutena, johon kuuluu mm. mobiilikeräys ja vastaanotto useilla jäteasemilla ja kierrätyskeskuksissa.

Lausunnot kokonaisuudessaan on esitetty oheismateriaaleina (Oheismateriaali 1 – 7).

Asian jatkokäsittely

Annettujen lausuntojen perusteella palvelutasoasiakirjaehdotukseen on tehty seuraavat muutokset (liite 1):

Muilta osin lausuntojen osalta voidaan todeta seuraavaa:

Liite 1Palvelutasoasiakirjaehdotus vuosille 2012-2013

Liite 2Palvelutasokuvaus

Oheismateriaali 1Maskun lausunto

Oheismateriaali 2Ruskon lausunto

Oheismateriaali 3Naantalin lausunto

Oheismateriaali 4Nousiaisten lausunto

Oheismateriaali 5Mynämäen lausunto

Oheismateriaali 6Marttilan lausunto

Oheismateriaali 7Turun lausunto

Ympäristötoimenjohtaja Mikko Jokinen:

EhdotusTurun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta päättää hyväksyä liitteissä (liite 1 ja 2) esitetyn palvelutasoasiakirjaehdotuksen ja palvelutasokuvauksen vuosille 2012-2013.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös tehtiin esittelijän kokouksessa täydentämästä päätösehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

tiedAuran kunta
tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kunta
tiedMarttilan kunta
tiedMaskun kunta
tiedMynämäen kunta
tiedNaantalin kaupunki
tiedNousiaisten kunta
tiedParaisten kaupunki
tiedPöytyän kunta
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
tiedTarvasjoen kunta
tiedKaupunginhallitus


Liitteet:

Tksjhulk § 30
Liite 1:Palvelutasoasiakirjaehdotus vuosille 2012-2013
Liite 2:Palvelutasokuvaus