Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning1015.02.20234

5969-2022 (12 00 00)

Sammanslagningen av Sirkkalabackens skola med Sirkkala skola och S:t Olofsskolan

Sammandrag: -

Ssnfu § 10

 

Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman 8.2.2023:

 

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning behandlade sammanslagningen av Sirkkalabackens skola med Sirkkala skola och S:t Olofsskolan vid sitt möte 17.5.2022 § 20 och beslöt att ärendet kan gå vidare med hörandetillfällen. Hörandetillfällen har ordnats med personalen i Sirkkala skola 17.1.2023 och med personalen i S:t Olofsskolan 24.1.2023. Hörandetillfällen kommer ännu under våren att ordnas för vårdnadshavare och elever. Sirkkalabackens skola är en specialskola för elever i åk 1-9 med 41 elever. De lägre klasserna fungerar för tillfället i samma fastighet som Sirkkala skola vid Kärsämäkivägen 11. Årskurserna 7-9 finns i samma fastighet som S:t Olofsskolan.

 

Nuvarande verksamhet i Sirkkalabackens skola åk 1-6

 

Verksamheten är planerad så att eleverna med särskilt stöd börjar i smågrupp i åk 1 och integreras i ökande grad enligt förutsättningar i åk 1-3. I de högre klasserna strävar vi mot inklusion i de klasser det är lämpligt. I årskurserna 1,2 och 4 sker undervisningen i smågrupper. Integreringen tränas gradvis i årskurserna 1-3. I årskurserna 3, 5 och 6 är eleverna inkluderade i Sirkkalas klasser tillsammans med specialklasslärare och handledare. Gruppen kan flexibelt delas i mindre grupper enligt elevernas behov. Elever i Sirkkalabackens skola med de gravaste funktionsvariationerna har egen grupp i åk 1-9 som finns vid Kärsämäkivägen. Särlösningar för elever med speciellt utmanande situation finns i en liten skala och utformas enligt behov. Principerna om en skola för alla förverkligas långt i denna modell.

  

Vid planeringen av Sirkkala skolas nybygge har specialelevernas behov beaktats. Svenska sektionen har vid sitt sammanträde 19.9.2017 (§ 39) fastställt att dimensioneringsgrunden för Sirkkala skola ska bli 3 parallellklasser när nybygget färdigställs hösten 2023. Dimensioneringen är 60 elever per årskurs så att den tredje gruppen eller inklusionsklassen har ett lägre elevantal. Därtill finns utrymmen för smågruppsundervisning och individuella särlösningar.

 

Nuvarande verksamhet i Sirkkalabackens skola åk 7-9

 

I årskurserna 7-9 har en del av Sirkkalabackens specialgrupper redan administrativt överförts till S:t Olofsskolan. Under läsåret 2022 - 2023 kommer det att finnas enbart en smågrupp i åk 9 som administrativt hör till Sirkkalabacken. Att alla hör till samma skola är mera inkluderande för både elever, personal och vårdnadshavare. Dessutom utgör två parallella administrativa förvaltningsprogram onödiga hinder även här för alla parter, samt onödigt merarbete administrativt. Eleverna som går i smågrupperna hör samtidigt till en basklass i S:t Olofsskolan. Eleverna integreras enligt individuella förutsättningar i basklassen. Inklusionen fortsätter inte på samma sätt som i åk 1-6 men eleverna har en mycket större känsla av att höra till trots att de i huvudsak går i liten grupp och är integrerade i vissa ämnen.

 

Sirkkalabackens föreståndare har i fortsättningen en konsulterande, planerande och organiserande roll gentemot de här smågrupperna och deltar regelbundet i möten med vårdnadshavare samt stöder lärarna. Varje smågrupp undervisas av en specialklasslärare och i gruppen finns handledare.

 

Sirkkalabackens behov har beaktats i behovsutredningen för S:t Olofsskolan

 

I småklasserna studerar elever som får särskilt stöd och eventuellt har förlängd läroplikt. Eleverna kan ha många olika slags individuella stödbehov. Sirkkalabackens skola är den enda svenskspråkiga specialskolan i Åbo, så tjänsterna behövs för en väldigt heterogen grupp elever. Eleverna kan t.ex. ha motoriska utmaningar, neuropsykologiska problem, olika typer av sensorisk överkänslighet, utvecklingsstörningar, utmaningar som anknyter till autism, koncentrationssvårigheter och ibland svårigheter med att hantera känslor. Alla dessa ovannämnda utmaningar ställer krav på lokalerna så att skoldagarna ska bli smidiga för alla som studerar där. I ett klassrum för en smågrupp sker ofta parallellundervisning, så möjligheter att undervisa och koncentrera sig ska säkerställas för alla. I resursgrupperna är utmaningarna liknande, där olika typer av undervisning ges samtidigt. För de elever som är sköra och i dåligt skick behöver studieron säkerställas, trots att någon av eleverna kanske har en dålig dag.

 

I en småklass/resursgrupp kan finnas högst 10 elever. Ifall det finns flera elever i gruppen som har förlängd läroplikt är det maximala antalet elever i gruppen 8. En del av eleverna spenderar alla sina timmar i småklassen/resursklassen.

 

 

Feedback från hörandetillfällena

 

Den allmänna uppfattningen från hörandetillfällena är att fusionen av specialskolan är i linje med läroplanens förväntningar och i linje med att skapa en skola för alla.

 

PM från hörandetillfällena finns med som bilagor.

 

Bilaga 1               Hörandetillfälle Sirkkala

Bilaga 2               Hörandetillfälle S:t Olofsskolan

 

Några synpunkter som lyftes fram vid hörandetillfällena:

 

- tydlig arbetsfördelning behövs mellan klasslärare, specialklasslärare och skolgångshandledare i inklusionsklasserna

- oro för situationer med utåtagerande elever och hur en trygg skolvardag ska garanteras för alla elever

- önskemål om en resursklass med vårdpersonal i åk 1-6

- oro över minskade resurser för elever med de största behoven

- fint att specialeleverna får känna att de hör till samma helhet som allmänundervisningen

- behov av mindre elevgrupper vid integreringen av praktiska ämnen i åk 7-9

- differentiering av undervisningen viktig

- viktigt med smidig övergång för elever med behov av särskilt stöd till åk 7

 

 

Sammanfattning 

 

Rektorerna inom den grundläggande utbildningen förespråkar en dylik fusion och har aktivt deltagit i planeringen. Stor enighet finns kring att fusionen inte får medföra att specialelevernas rätt till stöd och situation på något sätt skulle försvagas. Fusionen medför inte ekonomiska inbesparningar eller att nivån för någon elevgrupp skulle försämras.

 

Sirkkalabackens föreståndare planeras i fortsättningen stöda och konsultera i specialpedagogiska frågor i alla svenskspråkiga skolor i Åbo. Därtill planeras att arbetsuppgifterna omfattar följande:

 

- Vara med och planera stadieövergångarna.

- Kartlägga behov och resurser som behövs för elever med särskilt stöd

- Viktigt att värna om specialelevernas status, att eleverna fortfarande har de resurser och kan få den kvalitativa undervisning och stöd som de är berättigade till

- Viktigt att resurserna för smågrupperna är öronmärkta, de får inte försvinna och rinna ut i de övriga skolornas behov.

 

 

Förslag         Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning föreslår till nämnden för fostran och undervisning och vidare till stadsstyrelsen att Sirkkalabackens skola sammanslås med Sirkkala skola och S:t Olofsskolan från 1.8.2023.

Beslut​Förslaget godkändes.​ Protokollet för detta ärende justerades omedelbart under mötet.

Sändlista

förKasvatus- ja opetuslautakunta
åtgJalonen Timo
åtgJokela Merja
förkVolosatova Lucy


Bilagor:

Ssnfu § 10
Bilaga 1:Hörandetillfälle Sirkkala
Bilaga 2:Hörandetillfälle S:t Olofsskolan