Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning3507.11.20127

11568-2012 (5120)

Läroplansarbetet 2012-2016

Sammandrag: -

Ssnfu § 35

Statsrådet utfärdade den 28 juni 2012 en förordning om riksomfattande mål för utbildningen enligt lagen om grundläggande utbildning och om timfördelning i den grundläggande utbildningen Statsrådets förordning 422/2012. Förordningen fastställer mål för förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen, påbyggnadsundervisningen och undervisningen som förbereder för den grundläggande utbildningen. Styrgruppen som tillsattes för revideringsarbetet sammanträdde första gången 28.8.2012. Som arbetsgruppens ordförande fungerar direktör Jorma Kauppinen.

 

Grunderna för läroplanen för förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och påbyggnadsundervisningen ska färdigställas före utgången av 2014. De lokala läroplanerna som utarbetas utgående från de nya läroplansgrunderna ska fastställas så att de kan tas i bruk från början av det läsår som inleds 1.8.2016.

 

Utbildningsstyrelsen utarbetar läroplansgrunderna i samarbete med ett stort antal arbetsgrupper för intressenter och i växelverkan med utbildningsanordnarna. Man önskar att utbildningsanordnarna behandlar den inbegärda responsen på ett omfattande sätt med hela personalen inom undervisningssektorn. Det är viktigt att också vårdnadshavarna och övriga lokala samarbetspartner tas med i diskussionen. Därutöver behöver eleverna ges möjlighet att delta i diskussioner kring läroplanen och att bidra med sina åsikter.

För kommunikationen kring revideringen av läroplansgrunderna har öppnats webbsidorna på svenska LP2016. På sidorna finns bl.a. revideringsarbetets tidtabell, mål och arbetsgrupper samt en vägkarta som stöd för det lokala läroplansarbetet.

 

Bilaga 1 LP-vägkarta

Bilaga 2 Timfördelningen i den grundläggande utbildningen

Bilaga 3 En mer deltagande, rörlig, kreativ och språkligt rik skola

Bilaga 4 Ops-prosessi

 

Målen med revideringen av grunderna för läroplanen

Revideringen av grunderna för läroplanen ska skapa bättre förutsättningar för skolans fostrande arbete, meningsfullt lärande för alla elever och en hållbar framtid genom att

 

stärka kontinuiteten i elevens växande och lärande och beakta elevens utvecklingsskeden,

bygga upp förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och påbyggnadsundervisningen utgående från befintliga styrkor och utveckla dem i förhållande till de krav som förändringarna i omgivningen ställer,

definiera de värden och principer som styr utvecklingen av det fostrande arbetet och verksamhetskulturen, där det centrala är att stödja elevernas växande och stärka deras identitet samt betona växelverkan, ömsesidig respekt och hållbar utveckling,

fastställa målen utgående från den bildning och mångsidiga kompetens som behövs i framtiden med betoning på färdigheter och samarbete mellan läroämnena,

fördjupa synen på lärande och stärka förutsättningarna för ett kunskapsskapande, kollektivt lärande i mångsidiga lärmiljöer utgående från elevernas behov,

strukturera och gallra i den grundläggande utbildningens innehåll, så att det blir möjligt att med mindre brådska koncentrera sig på det väsentliga och fördjupa lärandet,

ge utrymme och stöd för pedagogisk utveckling på lokal nivå,

uppmuntra utbildningsanordnarna att knyta läroplansarbetet till den lokala och nationella strategiska utvecklingen av undervisning och utbildning samt

genomföra en strukturering och digitalisering av grunderna för läroplanen så att utbildningsanordnarna och skolorna får ett flexibelt verktyg för läroplansarbetet

 

Förändringar som den nya timfördelningen för med sig:

 

En timme från A1-språket flyttas från den grundläggande utbildningens åk 7-9 till de lägre årskurserna

B1-språket börjar redan i åk 6 (inleds nu i åk 7)

I åk 1-6 finns läroämnet omgivningslära som innefattar biologi, geografi,fysik, kemi och hälsolära

Åskådningsämnena minskar med en timme i de lägre årskurserna

Samhällslära undervisas minst 2 veckotimmar i åk 4-6 (nytt ämne i de lägre åtskurserna)

Antalet valbara timmar minskar

 

Läroplansarbetet i Åbo stad

Skolornas personal bekantar sig med målen i den nya läroplanen och funderar på vilka förändringar de betyder i skolans verksamhet. Till personalen, vårdnadshavarna och skolornas samarbetspartners har skickats en enkät gällande vilka färdigheter som behövs i framtiden och på vems ansvar det är att lära ut dessa färdigheter. Elevkårerna funderar också på dessa frågor om framtidens skola och även Barnens Parlament i Åbo på sitt seminarium i november. Syftet är att få en sammanfattning av resultaten på rektorernas arbetsseminarium 8.11.2012. Resultaten fungerar som ett underlag till det fortsatta lokala läroplansarbetet och till den respons som skall ges till Utbildningsstyrelsen.

 

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning får i fortsättningen kännedom om hur processen framskrider.

 

Direktör för svenskspråkig servicen Liliane Kjellman:

 

 

Förslag          Svenska sektionen vid nämnden för fostran- och undervisning antecknar ärendet för kännedom.

 

 

 

BeslutBeslutsförslaget godkändes.


Bilagor:

Ssnfu § 35
Bilaga 1:Bilaga 1 LP-vägkarta
Bilaga 2:Bilaga 2 Timfördelningen
Bilaga 3:Bilaga 3 en mer deltagande, rörlig
Bilaga 4:Bilaga Ops-Prosessi