Undervisnings- och kulturministeriet

 

Hemsidan Pressmeddelanden

URL: http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2012/06/tuntijako.html?lang=sv&extra_locale=sv

En mer deltagande, rörlig, kreativ och språkligt rik skola

tiedote / pressmeddelande

27-06-2012

- timfördelningen i den grundläggande utbildningen förnyas

 

Kulturpolitiska ministerarbetsgruppen avtalade idag om timfördelningsreformen inom den grundläggande utbildningen. Statsrådet fattar beslut om timfördelningen torsdagen den 28 juni 2012.

I och med reformen ökar antalet timmar inom konst- och färdighetsämnen, samhällslära samt idrott och gymnastik. Språkprogrammen blir mer mångsidiga. Antalet timmar i religionsundervisning minskar. Användandet av drama som undervisningsmetod ökar i såväl modersmålsundervisningen som i undervisningen i samhällslära. Undervisningen i fysik, kemi, biologi, geografi och hälsolära integreras framöver i miljöläran i klasserna 1-6.

Undervisningsminister Jukka Gustafsson har lett bearbetningen av timfördelningen inom den grundläggande undervisningen, en bra grund för en innehållsmässig reform och då man lägger grunden för den grundläggande utbildningens läroplan. Nu kan man också inleda en reform av timfördelningen i gymnasiet.

– Målet med denna timfördelning är en mer delaktig, rörlig, kreativ och språkligt rik skola. Nu satsar vi på undervisning i samhällskunskap, gymnastik och idrott, mera konst- och färdighetsämnen. Vi satsar också på att språkutbudet blir mer mångsidigt. Undervisningen i B1-språket, i praktiken det andra inhemska språket, tidigareläggs. Dessa är alla stora förändringar och bildar tillsammans en helt ny slags skola och skolkultur, betonar undervisningsminister Jukka Gustafsson.

Den konst- och färdighetsundervisning som är gemensam för alla ökar med fyra årsveckotimmar. Genom att öka timantalet inom idrott och gymnastik, musik och bildkonst stöder man konstfostrans likvärdighet samt utvecklandet av en aktiv rörlig hobby för alla unga. Ändringen stöder också bättre än tidigare tillgången till behöriga lärare inom konst- och färdighetsämnen. Huslig ekonomi räknas framöver även offentligt till helheten konst- och färdighetsämnen.

Undervisningen i historia och samhällslära tidigareläggs och antalet timmar i samhällslära ökar med två veckoårstimmar. Yngre elever får då den nya timfördelningen träder i kraft undervisning i grunderna i samhällspåverkan och får delta och påverka i undervisningen bland annat genom drama. De kommer också att få fördjupad undervisning i huslig ekonomi. Genom reformen tar man tag i att finländska unga hyser ett så svagt intresse för samhälleliga ärenden, behovet att stärka undervisningen i samhällelig värdefostran samt i de brister i praktisk ekonomisk kunskap som framkommit. Undervisningen i religion och livsåskådningslära minskar med en årsveckotimme i den nya timfördelningen.

– Vi vill stärka undervisningen i samhällslära och värdefostran, eftersom demokrati och förståelse av andra människor, människovärdets okränkbarhet och den mäskliga mångfalden är nödvändiga färdigheter för alla. I en allt mer internationaliserad värld och i ett allt mer mångkulturellt och mångvärdigt samhälle är dessa ännu viktigare än förr, säger Gustafsson.

– Jag anser det vara viktigt att man i grunderna för den nya läroplanen tydligare än förut betonar att barn fostras till etiskt ansvarsfulla samhällsmedlemmar, till samhällelighet och goda seder, preciserar Gustafsson.

Språkprogrammen blir mer mångsidiga genom att man erbjuder anordnare av undervisning möjligheten att ordna undervisning i A2- och B2-språk med hjälp av statens specialunderstöd. Undervisningen i B1-språket tidigareläggs så att undervisningen inleds i sjätte årskursen. På så sätt stärker man särskilt en levande tvåspråkighet i skolorna och i samhället.