Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta46108.12.20219

14260-2021 (02 05 03, 05 18 00)

Sosiaalisen luototuksen myöntämisperusteiden ja yleisten ehtojen muutokset

Tiivistelmä:

Sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitetään sosiaalisen luototuksen myöntämisperusteiden ja sosiaalisen luototuksen lainojen yleisten ehtojen muuttamista sekä vahvistamista. Luoton maksuaikatauluun ehdotetaan parempaa joustoa maksukyvyn heiketessä. Lisäksi koroksi ehdotetaan sekä vanhoihin että uusiin sopimuksiin 0 prosenttia.

Sosterla § 461

Palvelualuejohtaja Sirpa Kuronen, johtava sosiaalityöntekijä Elina Wiljanen, controller Jyrki Sundman, kaupunginlakimies Petra Einiö ja maksuliikepäällikkö Riikka Kilpi 24.11.2021:

Myöntämisperusteiden ja yleisten ehtojen muuttaminen

Sosiaalisen luototuksen järjestäminen on kunnille vapaaehtoinen tehtävä ja kunta voi järjestää sosiaalista luototusta päättämässään laajuudessa. Silloin kun kunta päättää järjestää sosiaalista luototusta, tulee kunnan määritellä sosiaalisen luoton myöntämisperusteet. Ennen sosiaalisen luoton myöntämistä on luotonsaajalle annettava tiedot kunnan määrittelemistä sosiaalisen luoton myöntämisen perusteista kirjallisena (laki sosiaalisesta luototuksesta 4 §).

Sosiaalinen luototus on ollut käytössä vuoden 2018 lopusta lähtien. Myönnettyjä luottoja on yhteensä noin 40 kappaletta. Luottoprosessin vakiinnuttua on noussut tarve muuttaa luoton myöntämisperusteita ja luottoehtoja vastaamaan kaupungin ja luotonsaajan tarpeita sekä nykykäytänteitä.

Tällä hetkellä luoton laina-aika on korkeintaan viisi vuotta. Jatkossa on tärkeää, että ehdoissa huomioidaan velallisten muuttuvat tilanteet ja mahdollistetaan, että todellinen laina-aika voi olla pidempi kuin viisi vuotta, mikäli lainalle myönnetään perustelluista syistä maksuvapaita kuukausia tai takaisinmaksuajan muutos.

Turun kaupungilla ei ole edelleenkään sosiaalisen luoton hallinnointiin ja laskutukseen järjestelmää, jolla seurattaisiin luottojen pääoman muutoksia, pääoman ja koron laskutusta sekä velallisen maksusuorituksia. Toistaiseksi laskutus ja seuranta on hoidettu käsin laskentana Excel-taulukon avulla.

Nykyinen toimintatapa on virhealtis, koska taulukossa ei ole toteutettu kirjauksien virhetarkistuksia ja kaikki kirjaukset tehdään käsin ilman liittymiä muihin järjestelmiin, kuten laskutusjärjestelmään. Nykyisellä luottokannalla kuukausittainen laskutus voidaan tehdä ajallaan, mutta pienetkin häiriötekijät, kuten osasuoritukset tai viivästyneet suoritukset aiheuttavat helposti vaaran virheistä tai laskutuksen viivästymisestä. Tilannetta on helpottanut, että nykyisellä korkotasolla luottojen korkokanta on nolla, joten korkojen laskentaan ei olla jouduttu tekemään

Luottojen ulkona oleva pääoma ja kappalemäärä on kasvanut tasaisesti toiminnan aloittamisesta lähtien (kuva). Katkoviiva on luottokannan kuukausittaiseen kasvuun sovitettu ennuste kuuden kuukauden päähän pääoman kehityksestä.

 

Poikkeava kehityssuunta maaliskuusta 2020 lähtien johtuu koronaepidemiasta. Luottojen myöntäminen on ollut tauolla vuoden 2020 maaliskuun ja joulukuun välisenä aikana. Saman aikaisesti luottoa on maksettu takaisin. Koska sosiaalisen luoton myöntämistä on jatkettu, tulee lainakanta kasvamaan nopealla tahdilla siten, ettei manuaalinen Excel-seuranta ole enää mahdollista. Ulkona olevien luottojen määrä ja pääoma ovat sellaiset, että niiden hallinta käsityönä on muuttumassa liian virhealttiiksi, hitaaksi ja vie runsaasti työaikaa. Tämän vuoksi luottopääoman hallinnointi on automatisoitava.

Kaupungin toiminnanohjausjärjestelmän uudistamisen yhteydessä on suunniteltu ratkaisua, jossa sosiaalisen luoton laskutus ja seuranta toteutettaisiin uudella 1.6.2021 käyttöön otetulla SAP Hana S/4 −järjestelmällä. Kaupunki ei ole ottanut SAP-järjestelmään lainanhallinnan lisäosaa. Sen hankkiminen pelkästään sosiaalisen luoton tarpeisiin ei ole taloudellisesti kannattavaa. Uudessa SAPissa ei siten ole koronlaskentamahdollisuutta, mikä tarkoittaisi sitä, että lainakorko olisi nolla.

Sosiaalisesta luototuksesta annetun lain (20.12.2002/1133) 6 § 3 mom. mukaan ”sosiaalisesta luotosta voidaan velalliselta periä luotosta kohtuullinen vuotuinen korko, joka kuitenkin voi olla enintään korkolain (633/1982) 12 § tarkoitettu viitekorko”. Korkoa ei kuitenkaan ole pakko periä, vaan kunta voi päättää myös, että luottokorko on laissa säädettyä maksimikorkoa alhaisempi.

Luoton hallinnoinnin järjestelmäkustannuksia ei syntyisi lainkaan, mikäli hallinnointi toteutetaan SAP-järjestelmällä. Uuden lainanhallintajärjestelmän hankintahinta on arviolta vähintään 50 000 euroa, minkä lisäksi järjestelmä tulisi integroida SAPiin. Järjestelmän tai SAPin luotonhallinnan mahdollinen lisäosa eivät tulisi järjestelmien elinaikana maksamaan itseään takaisin. Luottokorko ei milloinkaan tulisi olemaan niin korkea, että sillä pystyttäisiin kompensoimaan edes murto-osa järjestelmän ja sen integrointikuluista SAPiin.

Päätöstä tehtäessä on otettava huomioon myös kaavailtu sote-uudistus sekä nykyisen hallitusohjelman kirjaus, jonka mukaan sosiaalisten luottojen valtakunnallistaminen selvitetään ja uusi malli otetaan käyttöön vielä tällä vaalikaudella. Uusi järjestelmä ei siten tulisi palvelemaan kuin joitain vuosia.

Kaupungille edullisinta olisi, mikäli päädyttäisiin hyödyntämään SAP-järjestelmää sosiaalisen luoton lainojen hallinnointiin. Tällöin lainaehtoja tulisi muuttaa koron määräytymisen osalta. Tilanne koron osalta ei muuttuisi nykyisestä, sillä lainakorko on ollut nolla koko sen ajan, jona kaupungin on myöntänyt luottoja. Maailmanlaajuinen taloudellinen tilanne huomioiden ei ole todennäköistä, että viitekorko tulisi lähiaikoina nousemaan yli nollan.

Konsernihallinnon talous- ja lakipalvelut saavat uudet viitekorkotiedot puolivuosittain. Mikäli korkolain 12 §:n mukainen viitekorko nousisi 2 %, niin sosiaalisesta luotosta perittävä korko ja luottoehdot voitaisiin ottaa uudestaan tarkasteltavaksi.

Liite 1Sosiaalisen luototuksen myöntämisperusteet Turussa

Liite 2Sosiaalisen luototuksen lainojen yleiset ehdot

Esitämme, että sosiaalisen luototuksen myöntämisperusteet ja sosiaalisen luototuksen lainojen yleiset ehdot hyväksytään liitteen 1 ja 2 mukaisesti ja että ne ovat voimassa toistaiseksi ja että niitä sovelletaan päätöksen vahvistamisen jälkeen myönnettyihin luottoihin sekä luottokoron, laina-ajan ja takaisinmaksuaikataulun muuttamisen osalta takautuvasti kaikkiin luottoihin. Mikäli korkolain 12 §:n mukainen viitekorko nousee 2 %, tuodaan sosiaalisesta luotosta perittävä korko ja luottoehdot päätöksentekoon uudelleen.

Sosiaali- ja terveysjohtaja Riitta Liuksa 26.11.2021:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että sosiaalisen luototuksen myöntämisperusteet ja sosiaalisen luototuksen lainojen yleiset ehdot hyväksytään liitteen 1 ja 2 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 461
Liite 1:Sosiaalisen luototuksen myöntämisperusteet Turussa
Liite 2:Sosiaalisen luototuksen lainojen yleiset ehdot