Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta313.01.20213

12754-2020 (05 15 00)

Selvitys Lounais-Suomen aluehallintoviraston Orikedon palvelukeskusta koskevan epäkohtailmoituksen vuoksi

Tiivistelmä:

Lounais-Suomen aluehallintovirastoon on 7.9.2020 saapunut epäkohtailmoitus, jossa tuodaan esiin huoli Orikedon palvelukeskuksen asiakkaiden turvallisuudesta, lääkehoidon asianmukaisuudesta, asiakkaiden rahavarojen säilytyksestä ja työntekijöiden jaksamisesta.

Sosterla § 3

Perhe- ja sosiaalipalvelut, palvelualuejohtaja Sirpa Kuronen ja vt. palvelupäällikkö Pasi Lehti 22.12.2020:

Aluehallintovirasto on 7.9.2020 tehdyn poikkeamailmoituksen vuoksi pyytänyt selvityksen 1) palvelukeskuksen kokonaisuudesta, 2) lääkehoidon toteutuksesta ja 3) menettelyistä asiakkaiden käteisvarojen säilyttämisessä 4.1.2021 mennessä. Palvelukeskuksen kokonaisuuteen kuuluu myös Liekakadun tukiasuntoyksikkö. Epäkohtailmoitus on välitetty myös aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueelle henkilökunnan jaksamista koskevan ilmoituksen osalta.

Selvityksen antamiselle on annettu lisäaikaa 14.1.20201 asti. Orikedon palvelukeskuksen johtaja Minna Haaranen-Mäkipuro on laatinut yksityiskohtaisen selvityksen pyydettyihin osakokonaisuuksiin ja kerännyt selvityksen liitteeksi aluehallintoviraston pyytämän oheismateriaalin.

Vuoden 2015 elokuussa valmistunut ja toimintansa aloittanut Orikedon palvelukeskus tuottaa kolmessa ryhmäkodissa 1) palveluasumista ikäihmisille (Paju, 25 paikkaa), 2) tehostettua palveluasumista ikäihmisille (Koivu, 20 paikkaa) ja 3) tehostettua palveluasumista työikäisille (Kataja, 20 paikkaa).

Asiakaspaikkojen määrä työikäisten ryhmäkoti Katajassa pienennettiin maaliskuusta 2020 alkaen kuudella ja palveluasumisen paikoista luovuttiin. Paikkaluvun muutoksen jälkeen henkilöstömitoitus vastaa tehostetun palveluasumisen mitoitusta 0,4.

Palvelukeskuksen käyttöaste on ollut syyskuussa vain 76 %. Käyttöastetta on kesäkauden aikana jouduttu harkitusti supistamaan henkilöstön saatavuusvajeiden takia. Lisäksi koronaepidemian takia mahdollista tartuntariskiä on palvelukeskuksessa pyritty minimoimaan asiakasvaihtuvuutta pienentämällä ja palveluun tuloa porrastamalla.

Orikedon palvelukeskuksen asiakkaiden lääkäripalveluihin on saatu parannusta syyskuusta 2020 lähtien, jolloin Koivun ja Pajun asukkaat sekä osa Katajan asukkaista saavat perustason lääkäripalvelut Pihlajalinna Oy:ltä. Lisäys parantaa lääketieteellisen hoidon osalta tiedonkulkua yksikön hoitajien ja terveyskeskuslääkärin välillä. Henkilöstön ei myöskään tarvitse enää saattaa huonokuntoisia asiakkaita terveysasemille.

Orikedon palvelukeskuksen välittömässä läheisyydessä sijaitsee päihdehuollon tukiasuntoyksikkö, jossa on yhteensä 28 yksiötä seitsemässä rivitalossa. Palvelukeskuksen nimetyt ohjaajat kohdentavat työpanostaan tukiasunnoille viikoittain vähintään kaksi tuntia. Liekakadun tukiasuntojen laskennallinen mitoitus on ollut pitkään 0,03, mikä ei täytä suoraan tuetun asumisen laatusuosituksia. Tukiasuntoasiakkaat voivat asioida myös Orikedon palvelukeskuksessa, jossa henkilökuntaa on paikalla jatkuvasti. Tukiasuntojen asiakkaat vastaavat itse lääkehoidostaan, mutta tarvittaessa kotihoito voi jakaa lääkkeitä asiakkaalle. Tuettu asuminen Liekakadulla on ollut monelle turvallinen ja pitkäaikainen koti, jossa tarvittaessa on saatavilla palvelukeskuksen ohjaajien tukea, mutta myös kaikki muut avopalvelut.

Koronaepidemia on vaikeuttanut työntekijätilannetta palvelukeskuksessa, sekä aiheuttanut asiakkailla lisääntyvää tuen tarvetta. Tämän seurauksena on Sirkkalan päiväkeskuksen hajautettujen tukiasuntojen ohjaajaresurssia kohdennettu Liekakadun tukiasunnoille 29.9.2020 alkaen kaksi tuntia viikossa (tiistaisin klo 14.00-16.00). Tämä annettava tuki on loppunut 15.12.2020.

Tukiasuntoihin annettavan työn vahvistamiseksi on palvelukeskukseen haettu ohjaajan tilapäistä palkkaamislupaa vastamaan tuetun asumisen henkilöstömitoituksen tavoitetta (0,1). Ohjaajan rekrytointi on aloitettu joulukuun alussa ja tavoite on, että lähihoitaja aloittaa tukiasuntotyössä tammikuun alussa. Muut tarvittava tuki annetaan edelleen myös palvelukeskuksesta. Toimi on esitetty vakinaistettavaksi vuonna 2021.

Orikedon palvelukeskukseen on vuoden 2021 alusta esitetty perustettavaksi myös toinen ohjaajan vakanssi sekä toimintaterapeutin vakanssi.

Aluehallintovirasto on pyytänyt selvitykseen kuvauksen sijaishankinnan periaatteista. Vastaava ohjaaja suunnittelee työvuorolistat sekä sopii sijaisuudet etukäteen. Jokaisessa työvuorossa on suunnitellusti lääkeluvan omaava, pätevä sijainen. Sijaiset on etukäteen perehdytetty ja tuntevat asiakaskunnan sekä heidän tarpeensa.

Sijaisten rekrytointitarve on kuitenkin jatkuvaa. Sijaiset kiinnittyvät vakituisiin tehtäviin nopeasti, eivätkä aina samalle työnantajalle, joka heidät on perehdyttänyt. Lähihoitajista on suuri pula koko Turun seudulla, ja akuutteihin tai loma-ajan sijaisuuksiin on vaikeaa saada sijaisia.

Turun vanhuspalveluissa on 19.8.2019 alkaen käytetty lyhytaikaisen hoitohenkilöstön saamiseksi Sarastia Rekry Oy:n työvoimavuokrauspalvelua. Sosiaali- ja terveyslautakunta on 16.12.2020 päättänyt laajentaa 28.2.2021 asti voimassaolevaa palvelusopimusta perhe- ja sosiaalipalveluiden ja terveyspalveluiden yksiköihin. Tämä mahdollistaa sen, että Orikedon palvelukeskus voi hankkia lyhytaikaisia sijaisia varahenkilöjärjestelmän kautta.

Lääkehoidon toteutus Orikedon palvelukeskuksessa

Lääkehoito palvelukeskuksessa perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisemaan Turvalliseen lääkehoito-oppaaseen (THL 2015). Hyvinvointitoimialalla on yhtenäiset lääkelupakäytännöt VSSHP:n kanssa. Orikedon lääkehoidon suunnitelma on vuodelta 2018. Lääkehoidon suunnitelma tullaan päivittämään vuoden 2021 alussa. Lääkehoidon prosesseja toteutetaan nykyaikaisissa työtiloissa ja potilasturvallisuus huomioiden. Hoitohenkilöstö on koulutettu tekemään Haipro-ilmoituksia herkästi, jotta läheltä piti-tilanteilta vältyttäisiin.

Tammi-marraskuussa 2020 on tehty 206 lääkejakoon ja lääkkeen antoon liittyvää ilmoitusta. Lääkejakoon ja antoon liittyvien virheiden mahdollisuus on suuri tilanteissa, jolloin vakituisen työntekijän tilalle on jouduttu ottamaan sijainen, sijaista ei ole saatu tai rekrytointi ei ole onnistunut.

Alkuvuoden aikana lääkehoidon virheitä on tehty poikkeuksellisen paljon suhteessa loppuvuoteen. Palvelukeskuksessa puututtiin systemaattisiin virheisiin heti kun virhe ilmoitusten perusteella tunnistettiin. Vuoden 2020 huhti-marraskuun aikana poikkeamien määrä on ollut pienempi suhteessa tammi-maaliskuuhun.

Käteisvarojen säilytys                                                             

Asiakkaiden käteisvarojen säilytyksestä vastaa kolme henkilöä: Orikedon palvelukeskuksen johtaja sekä hänen sijaisensa. Vastuuhenkilöiden velvollisuus on pitää asiakkaiden käteisvarojen käytöstä asiakaskohtaista kirjanpitoa. Vuoden 2020 kesällä on erään asiakkaan kauppaostojen jälkeen jäänyt kuitti ja jäljelle jäänyt käteisvara palautumatta kassakaappiin. Käteisvarat ja kuitit löytyivät johtajan huoneesta vasta marraskuussa. Mikäli asiakkaan varoja hukkuu, on palvelukeskus ja kaupunki velvollinen korvaamaan asiakkaalta kadonneet varat.

Jotta käteisvarojen säilytys ja kirjanpito toteutuu asianmukaisesti, palvelukeskuksen johtaja laatii pöytäkirjan vuoden 2020 aikana tehdystä saldokirjanpidosta ja toimittaa sen hyvinvointitoimialan kirjanpitäjälle vuoden 2020 lopussa.

Yhteenvetona toteamme, että Orikedon palvelukeskuksessa on ollut vaikeuksia ylläpitää tasaista henkilöstömitoitusta sijaispulan takia, ja toimenpiteisiin sijaisten saamiseksi on ryhdytty aloittamalla rekrytointipalvelun käyttö. Myös palvelukeskuksen henkilöstömitoitusta on tarkoitus vuoden 2021 alussa lisätä mm. toimintaterapeutin ja yhden ohjaajan resurssein. Palvelukeskuksen henkilöstövajeiden takia on Liekakadun tukiasuntojen ohjaustyöhön perustettu vakanssi, jonka työpanos kohdentuu vain tukiasuntotyöhön.

Liite 1Aluehallintoviraston selvityspyyntö LSAVI/8613/05.06.03/2020

Liite 2Orikedon palvelukeskuksen johtaja Minna Haaranen-Mäkipuron selvitys

Oheismateriaali 1Orikedon palveluprosessin kuvaus

Oheismateriaali 2Käyttöaste syyskuu 2020

Oheismateriaali 3Henkilöstöluettelo ja henkilöstöresurssin käyttö

Oheismateriaali 4Lääkehoidon luvat

Oheismateriaali 5Haipro-tilasto, kuvaajana lääkehoito 1-11/2020

Oheismateriaali 6Haipro-tilasto tammi-maaliskuu 2020

Oheismateriaali 7Haipro-tilasto huhti-marraskuu 2020

Oheismateriaali 8Haipro-ilmoitukset 1.9.-30.9.2020 ajalta

Oheismateriaali 9Ohjeistus asiakasvarojen hoitamisesta

Oheismateriaali 10Asukaskohtainen asiakasvarojen kirjanpito 2020

Oheismateriaali 11Orikedon palvelukeskuksen omavalvontasuunnitelma

Oheismateriaali 12Lääkehoidon suunnitelma

Oheismateriaali 13Viiden tukiasuntoasiakkaan asiakaskertomusmerkinnät

Aluehallintoviraston pyytämät salassa pidettävät asiakirjat ovat tarvittaessa nähtävissä kokouksessa.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 7.1.2020:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä olevan selvityksen Lounais-Suomen aluehallintovirastolle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

selvLounais-Suomen aluehallintovirasto


Liitteet:

Sosterla § 3
Liite 1:Aluehallintoviraston selvityspyyntö LSAVI/8613/05.06.03/2020
Liite 2:Orikedon palvelukeskuksen johtaja Minna Haaranen-Mäkipuron selvitys