Lounais-Suomen aluehallintovirastoon on 7.9.2020 saapunut epäkohtailmoitus, jossa tuodaan esiin huoli Orikedon palvelukeskuksen asiakkaiden turvallisuudesta, lääkehoidon asianmukaisuudesta, asiakkaiden rahavarojen säilytyksestä ja työntekijöiden jaksamisesta. Aluehallintovirasto on pyytänyt selvityksen palvelukeskuksen kokonaisuudesta, lääkehoidon toteutuksesta ja asiakkaiden käteisvarojen säilytyksestä 4.1.2021 mennessä.

Orikedon palvelukeskuksen kokonaisuus ja palvelukuvaus

Vuoden 2015 elokuussa valmistunut ja toimintansa aloittanut Orikedon palvelukeskus tuottaa palveluasumista ja tehostettua palveluasumista työikäisille ja ikääntyneille päihdehuollon asiakkaille kolmessa ryhmäkodissa.

Palveluasuminen ja tehostettu palveluasuminen on joko lyhytaikaista intervalliasumista, asumiskokeilua tai vuokrasopimukseen perustuvaa pitkäkestoista asumispalvelua. Asumispalveluun ohjaudutaan sosiaalityöntekijän ja Orikedon palvelukeskuksen yhteistyönä tehtävän palvelutarpeen arvioinnin kautta. Asiakkaan kanssa arvioidaan hänen tilannettaan ja laaditaan toteuttamissuunnitelma kuntoutumisen edistämiseksi. Kuntouttavan työotteen avulla tavoitteena on asukkaiden toimintakyvyn ja arjessa selviytymisen lisääminen, päihteettömyyteen tukeminen sekä itsenäisempään asumiseen siirtyminen. Kuntoutumista mitataan RAI-toimintakykymittarilla. Työmenetelminä ovat omaohjaaja-malli, motivoiva haastattelumenetelmä, päihteidenkäytön puheeksiotto ja ratkaisukeskeinen lähestymistapa.

Orikedon palveluprosessin kuvaus on liitteenä.

Palvelukeskuksen asiakkailla on omat huoneet. Asumispalveluun sisältyvät huoneen siivous ja ateriapalvelu, joka sisältää aamupalan, lounaan, päiväkahvin, päivällisen ja iltapalan. Asukkaiden käytössä on myös sauna. Jokaisella osastolla on yhteinen keittiö-, ja oleskelutila. Orikedon palvelukeskuksessa on asiakasturvallisuuden takaamiseksi käytössä Vivago potilas- ja henkilöturvajärjestelmä (rannekello, jossa hälytyspainike, vireystilan mittaus ja asukaspoistumishälytin). Asiakastiedot kirjataan sosiaalihuollon Efficaan.

Orikedolla on kolme ryhmäkotia, joissa toteutetaan 1) palveluasumista ikäihmisille (Paju), 2) tehostettua palveluasumista ikäihmisille (Koivu) ja 3) tehostettua palveluasumista työikäisille (Kataja).

PAJU on 25-paikkainen ryhmäkoti. Asukkaat ovat iältään noin 40-70 vuotiaita yli 65-vuotiaita osastolla on 15 asukasta. Asukkaat ovat 2-diagnoosi asiakkaita joilla elämänhallinnan keinot ovat heikentyneet. Asiakkaiden kykyä hoitaa itsenäisesti sekä fyysistä että psyykkistä kuntoaan tuetaan ohjaamalla heitä säännölliseen päivärytmiin ja päihteettömään elämäntapaan. Pajun henkilökuntamitoitus on tällä hetkellä 0,3 käsittäen 7 ohjaajaa ja 1 sairaanhoitaja, joka on myös osaston vastaava.

KOIVUon 20-paikkainen ryhmäkoti ikääntyneille. Asukkaista 13 on yli 65 vuotiaita. Asukkaiden hoito on perushoitoa jolla pyritään mahdollisimman pitkään säilyttämään omatoimisuutta. Tällä hetkellä osastolla ei ole yhtään ns. kahden autettavaa. Koivun henkilökuntamitoitus on tällä hetkellä 0,46 käsittäen 8 ohjaajaa ja yhden sairaanhoitajan, joka on myös osaston vastaava. Sairaanhoitajan resurssia lisätään viikonlopuille 1.1.2021 alkaen.

KATAJA on 20-paikkainen ryhmäkoti työikäisille. Paikkalukua pienennettiin 3/2020 alkaen 26 paikasta perustuen RAI-toimintakykymittariraporteista laadittuun asukassegmentointiin. Asukkaista kaksi on yli 65 vuotiaita. Asukkaat ovat iältään n. 20-67 vuotiaita 2-diagnoosi- ja monihäiriöisiä asiakkaita, joilla on akuuttia päihteidenkäyttöä. Asiakkaiden hoitoisuus edellyttää ympärivuorokautista palvelua. Katajan osaston henkilökuntamitoitus on tällä hetkellä 0,4, käsittäen 7 ohjaajaa, sairaanhoitajan (60%) ja osastovastaavan (100%).

Liitteenä syyskuun asiakasmäärät ja käyttöaste ryhmäkodeittain, henkilöstöresurssi ryhmäkodeittain ja henkilöstöluettelo.

Orikedon palvelukeskuksen tukipalvelut

Orikedon palvelukeskuksen siivoustyön toteuttaa Kaarea Oy. Laitoshuoltajina työskentelee yksi osa-aikainen (2-3 päivää viikossa) ja kolme kokopäiväistä työntekijää.

Ravitsemuspalvelun ja ruuan tuottaa Compass-Group, joka toimittaa ateriat valmistettuina Mäntyrinteen keittiöstä. Palvelukeskuksessa työskentelee 1 palvelukeittiötyöntekijä annostelemassa, jakamassa ja toteuttamassa ateriapalvelua ja keittiötoimintaa. Palvelukeittiö on auki kaikkina viikonpäivinä klo 7.00-19.00. Palvelukeskuksen henkilökunta tarjoilee iltapalan klo 20.00 jokaisella osastolla.

Turvallisuuspalvelun toteuttaa AVARN Security. Vartiointipalvelu on henkilösuojaamiseen ja sopimuksen mukaisesti palvelua voidaan tilata ennaltaehkäisevästi tai hälytyksenä. Orikedon henkilökunnan turvarannekkeen hälytykset menevät suoraan Avarnin vartijapäivystykseen.

Kiinteistöä huoltaa ja talonmiehenä toimii Domino kiinteistönhuolto. Isännöinnistä vastaa Palvelutilat Oy Kimmo Tilli.

Turun tekninen huolto suorittaa laiterekisteröinnit ja huollot potilashoidollisiin laitteisiin (esim. sairaalasängyt, Vivago potilas- ja turvajärjestelmä, alkometri ja lääkejääkaapit).

Koivun ja Pajun asukkaat ja osa Katajan asukkaista saavat perustason lääkäripalvelut palvelukeskuksesta Pihlajalinna Oy:n tuottamana (Turun hyvinvointitoimialan kilpailuttama palvelu 1.9.2020 alk.). Asukkailla on myös muita aktiivisia hoitavia lääkäritahoja esim. korvaushoito tai A-klinikka.

Liekakadun tukiasunnot

Liekakadun tukiasunnot sijaitsevat Orikedon palvelukeskuksen läheisyydessä, osoitteessa Liekakatu 1, 20380 Turku. Tukiasuntoja on yhteensä 28 yksiötä seitsemässä rivitalossa. Saunatila ja pyykkitupa ovat yhteiset kaikille. Kiinteistön omistaa TVT Asunnot Oy. Asukas tekee vuokrasopimuksen TVT asunnot Oy:n kanssa ja tukiasuntosopimuksen Orikedon palvelukeskuksen kanssa.

Tukiasuntotyötä tehdään Orikedon palvelukeskuksen henkilökunnan toimesta. Asumisen eteneminen ja seuranta dokumentoidaan Effica – tietojärjestelmään ja apuna käytetään toteuttamissuunnitelmaa, joka on laadittu sosiaalityöntekijän laatiman asiakassuunnitelman pohjalta.

Asiakkaan kuntotutumista ja toimintakykyä arvioidaan RAI-toimintakyky mittarilla ennen asuttamista Liekakadulle ja tarvittaessa asumisen aikana. Asiakasta vastuutetaan ja tuetaan kohti omaehtoista selviytymistä huomioiden asiakkaan yksilölliset rajoitteet. Työ on sisällöltään psykososiaalista ja supportiivista ohjausta, ei ”kodinhoitotyötä”. Tukikäynnit toteutetaan pääsääntöisesti kotikäynneillä ja yleisissä tiloissa tai Orikedon palvelukeskuksessa sovitusti asiakkaan kanssa. Kotikäynnit pyritään tekemään työpareittain. Ohjaajilla on aina henkilöhälyttimet asiakkaan kotikäynneillä. Liekakadulla korostuu yhteisöllisyys; asiakkaat kutsutaan koolle muun muassa kevättalkoisiin, pikkujouluihin ym. tapahtumiin. Huoltotiloissa kokoontuu asukkaiden oma AA-ryhmä.

Asiakkaiden tuen tarpeet vaihtelevat. Tuetun asumisen tavoitteena on palvelun hallittu päättäminen asiakkaan tukea asteittain keventämällä ja siirtymisellä itsenäiseen asumiseen. TVT Asunnot Oy etsii asiakkaalle uuden, korvaavan asunnon, kun asiakas on valmis siirtymään itsenäiseen asumismuotoon. Osalle asukkaista tukiasunnosta on muodostunut pitkäaikainen koti, eikä palvelutarpeiden vähennyttyä muuttaminen tutusta ympäristöstä toiseen asuntoon ole heidän elämäntilanteessaan mahdollista.

Henkilöstöresurssit Liekakadun tuetussa asumisessa

Liekakadun tukiasuntotyötä tekee Orikedon palvelukeskuksen 5 nimettyä työntekijää ja työtä koordinoi vastaava ohjaaja. Jokaisen Orikedon palvelukeskuksen työntekijällä on tehtäväkuvassaan myös tukiasuntotyö.

Palvelukeskuksen työvuoroista kohdentuu viikoittain tukiasuntoihin kaksi tuntia. Tukiasuntoalueelle asiakastyötä (28 asiakkaalle) kohdentuu 8-16 tuntia kuukaudessa. Tukiasuntoasiakkaat asioivat myös Orikedon palvelukeskuksessa esim. toteuttamassa lääkehuoltoa. Myös kotihoito voi jakaa lääkkeitä asiakkaan kotona.

Tällä hetkellä Liekakadun tukiasuntojen laskennallinen mitoitus on 0,03. Koronaepidemia on vaikeuttanut työntekijätilannetta palvelukeskuksessa, mikä on heijastunut myös tukiasuntotyöhön. Tämän seurauksena on Sirkkalan päiväkeskuksen hajautettujen tukiasuntojen ohjaajaresurssia kohdennettu Liekakadun tukiasunnoille 29.9.2020 alkaen kaksi tuntia viikossa (tiistaisin klo 14.00-16.00).

Orikedon palvelukeskukseen on vuoden 2021 alusta esitetty kaiken kaikkiaan perustettavaksi kaksi ohjaajan vakanssia sekä yksi toimintaterapeutin vakanssi. Toisen ohjaajan työpanos kohdentuu kokonaisuudessaan tukiasuntotyöhön. Ohjaaja  tukiasuntotyöhön on aloittamassa tilapäisellä palkkaamisluvalla 1.1.2021 alkaen.

Sijaisten hankinnan periaatteet Orikedon palvelukeskuksessa

Orikedon palvelukeskuksen rekrytoinnista ja sijaishankinnasta vastaa palvelukeskuksen johtaja Minna Haaranen-Mäkipuro. Jokainen palvelukeskuksen sijainen on käynyt haastattelussa ja esittämässä työ- ja opintotodistukset sekä ansioluettelonsa. Lisäksi hänen lupa toimia ammattihenkilönä tarkistetaan (Julki/Terhikki tai -Suosikki).

Orikedon palvelukeskus käyttää myös alan opiskelijoita esimerkiksi lähihoitaja, sairaanhoitaja ja sosionomiopiskelijoita sekä joskus päihdetyön ammattitutkinnon suorittaneita. Sijaisten kelpoisuudet ovat vakansseittain samat kuin vakituistenkin. Rekrytointitilanteessa käydystä keskustelusta laaditaan työnkuvaus mihin työhön hakija on soveltuva, mihin luvat kunnossa ja osaamisalueet toteutuvat sovitulla tavalla.

Opiskelija, joka tekee keikkasijaisuuksia palvelukeskuksessa, on yleensä ollut opiskelujaksolla Orikedon palvelukeskuksessa. Tällöin opiskelija tuntee talon ja työn, mitä toteuttaa ennalta sovituin ehdoin. Lähihoitajaksi opiskelemaan tullaan Orikedolle vasta suuntaavissa opinnoissa, viimeisenä opiskeluvuotena. Sairaanhoidon opiskelijat tulevat päihde- ja mielenterveys -työharjoittelujaksolle ja sosionomit pääsääntöisesti esimiestyön tai asiakastyön harjoitteluun. Opiskelijoilta tarkistetaan aina opintosuoritukset.

Vastaava ohjaaja Katariina Hauhtonen pääsääntöisesti suunnittelee työvuorolistat autonomisen työsuunnittelun pohjalta ja samalla ennakkosuunnittelee sekä sopii sijaisuudet, jotka ovat ennalta tiedossa. Näissä suunnitelmissa lähtökohtaisesti sijoitetaan lääkeluvalliset ja ammattitutkinnon suorittaneet sijaiset siten että jokaisessa työvuorossa on lääkeluvallinen ja pätevä sijainen.

Jos sijaisena toimii opiskelija tai kelpoisuudeltaan epäpätevä, on hänen työnkuvansa laadittu osaamiskartoituksen mukaisesti - samoin palkkaus. Työvuorosuunnittelussa on myös huomioitu, mille osastolle kyseinen sijainen sijoitetaan. Tämä voi mahdollisesti muuttaa vakituisen henkilökunnan työskentelyosastoa kyseisen sijaisuuden/työvuoron ajaksi.

Akuutit sijaisuusasiat hoidetaan siten, että arkisin virka-aikaan sijaisen kutsuu vastaava ohjaaja tai osasto Pajun henkilökunta, virka-ajan ulkopuolella Pajun henkilökunta. Poissaolija ilmoittaa johtajalle viestin poissaolostaan ja sen pituudesta, johon johtajalla on mahdollisuus ottaa kantaa Turun kaupungin sairauspoissaolokäytännön mukaisesti.

Sijaisten pysyvyydestä: kun sijainen on pätevä hän luonnollisesti etsii vakituista työtä siksi sijaisten tarve ja saatavuus vaihtelee Turun kaupungin työpaikkojen saatavuuksien mukaan. Rekrytointitarve on siten jatkuvaa. Tällä hetkellä on suunnitelmana selvittää mahdollisuudet varahenkilöjärjestelmän käyttöön.

Liitteenä henkilöstöluettelo jossa myös käytössä olevat sijaiset on lueteltu.

Lääkehoidon toteutus Orikedon palvelukeskuksessa

 Lääkehoito palvelukeskuksessa perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisemaan Turvalliseen lääkehoito-oppaaseen (THL 2015). Orikedon lääkehoidon suunnitelma on vuodelta 2018 (liitteenä). Lääkehoidon suunnitelman päivitys on juuri nyt käynnissä ja suunnitelma tullaan päivittämään vuoden 2021 alussa.

Selvitys Orikedon palvelukeskuksen lääkkeiden säilytyksestä

Sairaanhoitajien työhuoneen yhteydessä on erillinen lukollinen lääkkeenjakohuone, johon sairaanhoitajilla sekä talon johtajalla on kulkulupa; kulkua lääkehuoneeseen pystytään seuraamaan lokitiedoin. Lääkedosettien viikoittainen jako tapahtuu pääosin lääkehuoneessa, jossa säilytetään asiakkaiden lääkepakkaukset lukuun ottamatta kussakin ryhmäkodissa olevia tarvittavia lääkkeitä sekä lääkedosetteja.

Jokaisessa ryhmäkodissa on lääkekaappi, jonka sisällä on erillinen lääkekaappi huumausaineiksi luokitetuille lääkkeille. Lääkekaapeissa säilytetään asiakkaiden lääkedosetit, joihin on jaettu viikon ajaksi säännöllisesti menevät tabletit/kapselit, säännöllisesti menevät muut lääkkeet sekä tarvittavat lääkkeet.

Lääkkeiden säilytyslämpötiloja (huonelämpötiloja ja lääkejääkaappien lämpötiloja) seurataan lääkehoitosuunnitelman mukaisesti; huonelämpöiset tilat kerran viikossa ja kylmät tilat jokaisena työpäivänä.

Dokumentoinnista vastaa sairaanhoitajat lääkehuoneen osalta ja lääkevastaavana toimiva ohjaaja omassa työvuorossaan kussakin ryhmäkodissa. Sähkökatkoksiin lääkejääkaappien osalta on varauduttu; käytössä ovat kylmälaukut lääkkeiden tilapäiseen säilytykseen, johon ryhdytään kun n. 4-5 tunnin kohdalla jääkaapin lämpötila hälyttää liian korkeaa lämpötilalukemaa. Lääkehuoneessa on lisäksi ilmalämpöpumppu pitämässä lääkehuoneen lämpötilan tasaisena. Lääkehuoneen lämpötilaa seurataan päivittäin.

Millä tavalla PKV- ja huumausaineiksi luokiteltavien lääkkeiden kulutusta seurataan?

Kaikissa ryhmäkodeissa inventoidaan ja dokumentoidaan huumausaineet ja PKV-lääkkeet kerran viikossa. Lääkkeiden kulutusseurannassa on hyvinvointitoimialan lääkeneuvottelutoimikunnan määrittämä PKV-lääkkeiden kulutusseuranta kortti ja huumausaineiden kulutuksen seurantakortti, lääkehoitosuunnitelman mukaisesti.

Selvitys Orikedon palvelukeskuksen lääkelupakäytännöstä ja siitä voiko lääkeluvaton henkilö jakaa lääkkeitä tai antaa lääkkeitä asukkaalle

Orikedon palvelukeskus noudattaa lääkelupakäytännöissä Turun hyvinvointitoimialan turvallisen lääkehoidon prosessia ja lupamenettelyä. 1.11.2014 jälkeen hyvinvointitoimialalla siirryttiin yhtenäisiin lääkelupakäytäntöihin VSSHP:n kanssa.

Orikedon palvelukeskuksessa jokainen ohjaaja ja sairaanhoitaja on suorittanut LOP -osion tentillä ja PKV -osion luettuna. Sairaanhoitajilla on myös rokotusluvat. Uutena asiana tulee jokaiselle uusijalle myös PKV ja PSYK -osiot luettuna sekä tentittyinä, lupien uusimisien yhteydessä.

Lääkkeiden jakoon ja antoon ei osallistu työntekijä, jolla ei ole hyväksyttävästi suoritettuja lääkehoidon lupia ja näyttöjä. Orikedolla on yhteensä 31 lääkehoidon lupaa ja 2 mini LOP:a. Vastaavilla ohjaajilla ja johtajalla ei ole lääkehoidon lupia. Orikedon työntekijällä ja sijaisella on vastuu kohtuullisessa ajassa suorittaa lääkelupaprosessi.

Orikedon palvelukeskuksen lääkevirheiden Haiprot ja läheltä piti tilanteet 2020

Lääkejakoon ja lääkkeen antoon liittyviä Haipro-ilmoituksia on tammi-marraskuussa 2020 yhteensä on ollut 206 kpl. Ilmoituksista on liittynyt jakovirheisiin 76 / 36,89%, antovirheisiin 45 / 21,84% ja muihin/ei tiedossa 25 (lääke löytynyt lattialta on yleisin ilmoituksen syy).

Työntekijät tekevät Haipro-ilmoituksia matalalla kynnyksellä. Lääkejako-Haipro tehdään jo tilanteessa, kun lääkkeet on jaettu dosettiin ja jakovirhe on huomattu kaksoistarkistustilanteessa. Tällöin vältetään potilaaseen kohdistuva läheltä piti tilanne.

Lääkejakoon ja antoon liittyvien virheiden mahdollisuus on suuri tilanteissa, jolloin vakituisen työntekijän tilalle on jouduttu ottamaan sijainen, sijaista ei ole saatu tai rekrytointi ei ole onnistunut. Sairaanhoitajaresurssia ei ole viikonloppuisin ollut maaliskuusta 2020 alkaen, mutta otetaan käyttöön vuoden 2021 alussa.

Alkuvuoden aikana lääkehoidon virheitä on tehty poikkeuksellisen paljon suhteessa loppuvuoteen. Poikkeamien kasvu lääkkeiden käsittelyssä ja jakamisessa tunnistettiin jo vuoden 2019 lopulla. Henkilöstön osaamisen vaje korjaantui maaliskuun lopulla 2020. Oheisen vertailun perusteella vuoden 2020 lääkevirheiden määrä on huhti-marraskuun aikana ollut huomattavasti pienempi suhteessa tammi-maaliskuuhun:

 -        1/20-3/20 aikana 44% lääkehoidon jakovirheistä (34 ilmoitusta/3kk)

 -        4/20-11/20 aikana 35 % lääkehoidon jakovirheistä (42 ilmoitusta/8kk)

Toinen erityistilanne havaittiin elokussa 2020, jolloin lääkejakovarmistuksen yhteydessä tehtiin yhdeksän Haipro-ilmoitusta saman työvuoron aikana. Tämä on viidesosa koko kahdeksan kuukauden aikana tehdyistä ilmoituksista. Tapahtuman johdosta on kiinnitetty huomiota työvuorojärjestelyihin.

Liitteenä Haipro-ilmoitukset yhteensä sekä tilastot erikseen tammi-maaliskuulta ja huhti-marraskuulta 2020.

Asiakkaiden käteisvarojen säilytys Orikedon palvelukeskuksessa                                                                

Muutamien asiakkaiden käteisvaroja on säilytettävänä palvelukeskuksen isossa lukitussa kassakaapissa johtajan huoneessa. Kassakaapin avainta säilytetään salaisessa paikassa. Avaimen säilytyspaikan tietävät ainoastaan kassakaapista vastaavat henkilöt. 

Palvelukeskuksen viiden asiakkaan varoja säilytetään tällä hetkellä kassakaapissa. Näistä viidestä asiakkaasta neljällä on tällä hetkellä julkinen edunvalvoja, jonka valtuuttamana käteisvaroja säilytetään Orikedon palvelukeskuksen lukitussa kassakaapissa. Yhden asiakkaan kohdalla asiakkaan käyttövaroja säilytetään asiakkaan antamalla suostumuksella.

Orikedon palvelukeskuksessa asiakasvarojen hoitoa valvotaan minimoimalla tähän valtuutettujen määrän sekä tarkistamalla saldo vähintään kaksi kertaa vuodessa. Avainten säilytys on myös ainoastaan valtuutetuilla tiedossa. Näillä toimilla minimoidaan myös mahdolliset väärinkäytökset.

Asiakkaiden käteisvarojen säilytyksestä vastaa kolme henkilöä: Orikedon palvelukeskuksen johtaja ja hänen sijaisensa. Vastaava ohjaaja ja sairaanhoitaja toimivat johtajan sijaisena. Heidän valtuutensa on nostaa kassakaapista asiakkaan käteisvaroja hänen tarvitsemiin hankintoihin. Vastuuhenkilöiden velvollisuus on pitää asiakkaiden käteisvarojen käytöstä kirjanpitoa.

Jokaisella asiakkaalla on oma kirjanpitovihko varallisuuden käytön seurantaan. Seurannasta käy ilmi päivämäärä, selvitys rahantarpeesta sekä varojen antajan nimimerkki sekä ajantasainen varallisuuden saldo. Kaikista asiakkaan tarpeen mukaisista hankinnoista on kuitit ym. tositteet talletettu asiakkaan omaan kirjanpitovihkoon. Asiakkaiden kokonaisvaltainen saldo tarkistetaan ja täsmätään vähintään kaksi kertaa vuodessa. Orikedon palvelukeskus tekee pöytäkirjan vuoden aikana tehdystä saldokirjanpidosta ja toimittaa sen hyvinvointitoimialan kirjanpitäjälle.

Orikedon palvelukeskuksessa on tunnistettu tarve ottaa tulevaisuudessa käyttöön sähköinen asiakasvarojen käsittelyn työkalu.

Liitteenä ohjeistus asiakasvarojen hoitamisesta ja asiakaskohtainen kirjanpito.

LIITTEET

1.   Orikedon palveluprosessin kuvaus

2.   Käyttöaste syyskuu 2020

3.   Henkilöstöluettelo ja henkilöstöresurssin käyttö

4.   Lääkehoidon luvat

5.   Haipro-tilasto, kuvaajana lääkehoito 1-11/2020

6.   Haipro-tilasto tammi-maaliskuu 2020

7.   Haipro-tilasto huhti-marraskuu 2020

8.   Haipro-ilmoitukset 1.9.-30.9.2020 ajalta

9.   Ohjeistus asiakasvarojen hoitamisesta

10. Asukaskohtainen asiakasvarojen kirjanpito 2020

11. Orikedon palvelukeskuksen omavalvontasuunnitelma

12. Lääkehoidon suunnitelma

13. Viiden tukiasuntoasiakkaan asiakaskertomusmerkinnät