Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta24319.09.20183

9893-2018 (02 02 00)

Sosiaali- ja terveyslautakunnan strategisten ja operatiivisten sopimusten valmistelu sekä talousarvioehdotus vuodelle 2019

Tiivistelmä: -

Sosterla § 243

Toimialajohtaja Riitta Liuksa ja vs. talous- ja hallintojohtaja Antti Perälä:

Asia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi 5.9.2018 § 219.

Sosiaali- ja terveyslautakunta käsitteli II osavuosikatsausta kokouksessaan 22.8. Tammi-kesäkuun toteutuman perusteella laadittu talousennuste osoittaa hyvinvointitoimialan budjetin ylittyvän merkittävästi. Toimintakulujen ylitys on arvion mukaan noin 20,4 M€ ja tulot alittavat budjetin noin 1,3 M€. Nettopoikkeama on ennusteen mukaan noin 21,7 M€. Osavuosikatsauksen nettoennuste on 608,0M€.

Lautakunta päätti myös toimenpiteistä talousarviopoikkeaman vähentämiseksi. Lautakunnalle esitetään 5.9 lisämäärärahapyynnön esittämistä. Tulotavoitetta esitetään pienettäväksi 1.3 M€ epärealistisen tulotavoitteen korjaamiseksi terveyspalveluissa. Menoraamia esitetään puolestaan korotettavaksi 16 M€, jolloin määrärahan muutostarve on yhteensä 17.3 M€. Hyvinvointitoimialan omaksi sopeuttamistarpeeksi jää 4.4 M€.

Hyvinvointitoimialan nettoraamiluku vuodelle 2019 on 595,8 M€, jossa kasvua vuoden 2018 talousarvioon nähden on noin 1,6 %. Käytännössä tämä tarkoittaa, että jo kuluvan vuoden toteutumisennuste on 12,2 M€ suurempi kuin vuoden 2019 talousraamiluku.

Kasvuvaraa vuodelle 2019 ei ole, koska Valtiovarainministeriön kehyksissä kuntien kustannustason muutokseksi arvioidaan 2,0 % (Talousarvion ja strategisen/operatiivisen sopimuksen laadintaohje vuodelle 2019, s.9). Palkkakustannusten arvioidaan kohoavan 2,36 %. Lisäksi on otettava huomioon, että asiakas- ja palveluiden ostojen kustannukset ovat muuttuneet lähinnä volyymimuutosten seurauksena, koska kaupunki ei ole hyväksynyt hinnankorotuksia viime vuosina. On mahdollista, että kustannustaso muuttuu merkittävästi esim. kilpailutusten yhteydessä tai edelleen volyymien kasvusta nykyisestä tasosta.

Toimialan kehittämistoimenpiteillä on pyritty talousarvion kasvun taittamiseen viime vuosina ja siinä on osittain onnistuttukin. Kehitystä on hidastanut erityistä vanhustenhuoltoa koskevien useiden hankintojen käsittely markkinaoikeudessa. Tehdyistä toimenpiteistä huolimatta vuoden 2018 talousarvio on ylittymässä merkittävästi. Talouden sopeuttamistoimenpiteitä on välttämätöntä jatkaa vuonna 2019. Tämä edellyttää uusia avauksia, jotta talousarvion riittävyys voidaan varmistaa ja osoittaa tarvittavat määrärahat tarpeellisiin asiakkaita paremmin palveleviin kokonaisuuksiin ja ikärakenteesta johtuviin volyymimuutoksiin.

Talousarvion tulot vuonna 2018 ovat jäämässä alle budjetoidun. Syksyn 2018 aikana lautakunnalle tuodaan esityksiä asiamaksuperusteiden muutoksista, joiden toteutuminen on osittain riippuvainen mahdollisista asiamaksulainsäädännön muutoksista.

Terveyspalvelut

Terveyspalveluiden talousarvioesitys on tehty talousarvioraamiin, mikä oli kasvava palvelutarve huomioiden hyvin vaikeaa. Toimialan yhteisiin toimintoihin on varattu 300.000€ määräraha ikäneuvolan toiminnan aloittamiseksi. Toiminta sisältää ikäihmisten ennakoivia tarkastuksia geriatrisen poliklinikan yhteydessä. Toiminnan aloittaminen tuodaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi, kun määräraha on varmistunut. Kasvavaan palvelutarpeeseen vastaaminen erityisesti palveluiden ostoissa (henkilöstövuokraus, laboratorio- ja kuvantamispalvelut) on haasteellista. Toimintamenoista henkilöstökulut on budjetoitu palkankorotukset ja vuoden 2018 uudet avaukset huomioiden täysimääräisesti, jotta vastaavasti palveluiden ostoihin liittyvä vuokratyövoiman käyttöä voitaisiin saada vähennettyä merkittävästi nykytilanteesta. Merkittäviä riskejä liittyy em. lisäksi hoitotarvikkeiden määrärahoihin. Tuloraamiin on jäänyt merkittävä n. 2 M€ vaje vuoden 2015 talouden toteuman kertaluontoisesta erästä, jota esitetään korjattavaksi. Asiakasmaksuihin liittyvillä erillisillä mahdollisilla asiakasmaksupäätöksilläkään ei saada katettua tulovajetta kuin vain osittain. Terveysasemien hoitajavastaanottojen sekä peruuttamatta jääneiden aikojen asiakasmaksujen käyttöön ottamisesta sekä terveyskeskusmaksujen maksuvapautusten poistamisesta olisi odotettavissa n. 0,9 M€ täysimääräisesti toteutuvana. Asiamaksuihin palataan syksyn kuluessa.

Perhe- ja sosiaalipalvelut

Perhe- ja sosiaalipalvelujen talouden ja toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2019 ovat erittäin tiukkoja. Palvelualue ei pysty kattamaan vuoden 2018 toimintaa sille varatulla määrärahalla ja toisessa osavuosikatsauksessa arvioitu talousarvioylitys jää rasittamaan myös vuoden 2019 taloutta. Talouden ja palvelurakenteen ongelmat ovat asiakaspalvelujen ostoissa. Asiakaspalvelut ovat edelleen lastensuojelussa liian laitospainotteisia ja asumis- ja päihdepalveluissa raskaimpiin palveluihin painottuvia. Asiakastarve on vuoden 2018 aikana kasvanut erityisesti näissä kalleimmissa palveluissa; lastensuojelussa kysymyksessä on myös yleisempi trendi, joka näkyy myös muissa kunnissa palvelutarpeen kasvuna. Mielenterveyskuntoutujien palveluissa näkyy edelleen psykiatrian fuusion yhteydessä syntynyt kysynnän kasvu. Palvelualueen vuoden 2019 toiminnallisia tavoitteita on painotettu toisaalta ehkäisevää ja varhaisen puuttumisen työtä mahdollistavaksi, toisaalta palvelurakenteen keventämistavoitteiden mukaiseksi. Kaikessa toiminnassa edellytetään aikaisempaa parempaa kustannustietoisuutta. Palvelualueen organisaation ja toiminnan muutokset käynnistyvät 1.1.2019, muutoksen tavoitteena on asiakasprosessien sujuvuuden, asiakkaan osallisuuden, palvelujen vaikuttavuuden ja oman työn tuottavuuden lisääminen. Muutoksella pyritään ostopalvelujen parempaan hallintaan ja kustannusten laskuun. Positiivinen rakennemuutos tuo kaupunkiin lisää asukkaita ja lisää myös perustason lasten ja perheiden palvelujen kysyntää. Henkilöstösuunnitelmalla mahdollistetaan välttämättömät valvovien viranomaisten edellyttämät henkilöstölisäykset, palvelutakuiden täyttämisen edellyttämät lisäykset, työturvallisuus sekä palveluohjauksen ja asiakasprosessien kehittäminen.

Vanhuspalvelut

Kuluvan vuoden ennuste on kutakuinkin talousarviossa, joten käytännössä ensivuoden tiukka talousarvio tarkoittaa merkittäviä tehostamispaineita. Henkilöstömenot on palkankorotuksista huolimatta budjetoitu nykytason (ja samalla myös vuoden 2017 tilinpäätöksen) mukaan. Tämä merkitsee sitä, että myös keväällä esitettyjen, pääosin resurssipooliin kohdennettujen uusien kotihoidon vakanssien käyttöönoton tulee vähentää sijaistyövoiman käyttöä.

Kasvavaan palvelukysyntään on jo useamman vuoden ajan pyritty vastaamaan toimintoja tehostamalla ja ohjaamalla tehostamisen myötä vapautuneita resursseja uudelleen. Tässä on myös onnistuttu – samoilla panostuksilla on pystytty tuottamaan enemmän palveluita, mm. kotihoidon suoritteet ovat lisääntyneet ilman merkittäviä lisäyksiä peruskotihoitoon.

Nyt käynnistyneet keskeiset kehittämishankkeet (optimointihanke ja lääkkeiden koneellinen annosjakelu) ovat viivästymässä markkinatuomioistuimen käsittelyn vuoksi.

Väestön ikääntyminen tuo väistämättä paineita toiminnan laajentamiseen ennen kaikkea peruskotihoidossa. Tähän tarpeeseen vastaaminen edellyttäisi 20 kotihoidon vakanssin lisäystä. Kustannuksia tästä lisä-panostuksesta tulisi 757.325 euroa vuositasolla. Tähän tarkoitettu määrärahavaraus on tehty hallintoon ja siirretään palvelualueelle määrärahan varmistuttua.

Kotihoidossa on edelleen varsin paljon viidennen palveluluokan asiakkaita, joiden hoito olisi tarkoituksen-mukaisempaa järjestää ympärivuorokautisena hoitona. 20 ympärivuorokautisen hoidon paikan lisäys maksaisi vuositasolla miljoona euroa. Varaus lisäykseen on tehty toimialan yhteisiin toimintoihin ja siirretään palvelualueelle määrärahan varmistuttua.

KomPAssi-hanke päättyy kuluvan vuoden marraskuun lopussa. Hankkeen tuotosten käyttö ja jatkokehittäminen edellyttää myös lisärahoitusta. Mikäli kaikki Varsinais-Suomen kunnat ottavat kehitetyt työvälineet käyttöönsä ja sitoutuvat palveluohjauksen jatkokehittämiseen, merkitsee tämä talousarvion menoihin 327.848 euron lisäystä, samalla tulopuolelle tulee lisätä 205.758 euroa muiden Varsinais-Suomen kuntien maksuosuutta. Asia käsitellään Varsinais-Suomen kuntien sote-johtajien kokouksessa 6.9., jonka jälkeen kunnat tekevät päätöksensä osallistumisesta. Varaus huomioidaan, kun selkiytyy muiden kuntien osallisuus. Toiminnan jatkuminen edellyttää erillispäätöstä.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri

Hyvinvointitoimialan talousarviossa määrärahavaraus Turun Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuudeksi vuonna 2018 on 217,366 M€ ja vastaavasti sairaanhoitopiirin talousarviossa varaus Turun maksuosuudeksi vuonna 2018 on 224,323 M€. Ennuste vuoden 2018 käytöstä on 232,366. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirinmenojen kasvu on ollut suurempaa kuin mihin Turun kaupunki on voinut varautua. Hyvinvointitoimialan talousarvioon on varattu 226 M€ määräraha Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin Turun maksuosuudeksi vuodelle 2019.

Toimialan hallinto

Talousarviokäsittelyn ensimmäisessä vaiheessa toimialan hallintoon on koottu keskitettyjä, konsernihallinnon budjetoimia määrärahoja n. 35 M€:n edestä, jotka valtuuston päätöksen jälkeen joulukuun uusjaossa kohdennetaan aiheuttamisperiaatteen mukaan palvelualueille.

Tämän lisäksi toimialan talousarvioon sisältyy n. 4 M€:n määrärahavaraus:

Talousarvioehdotuksen liitteeksi laaditaan myös investointeja koskeva ehdotus, henkilöstösuunnitelma sekä hankintasuunnitelma. Investointiehdotus poikkeaa olennaisesti sosiaali- ja terveyslautakunnan aikaisemmista investointimäärärahaesityksistä. Tähän on syynä uusien palvelutalojen, Kulkurin valssi ja Vuokkokoti, valmistuminen. Näiden palvelutalojen ensikertaiseen kalustamiseen esitetään suurta yhteensä 2,0 M€:n määrärahaa. Lisäksi esitetään 0,5 M€ määräraha lähinnä it-investointeihin.

Talousarvion perusteita ja vuoden 2019 toimintaa on käsitelty hyvinvointitoimialan yhteistoimintaelimessä 3.9.2018 ja 14.9.2018.

Kaikki toimialat ovat valmistelleet strategisen sopimuksen, johon on kirjattu sekä taloudelliset että toiminnalliset tavoitteet. Strategiset sopimukset toimivat operatiivisten sopimusten raamina. Kaupunginvaltuuston päättämien suunnittelulukujen mukaan tehdään tarvittavat tarkennukset strategisiin sopimuksiin, jonka jälkeen viimeistellään operatiiviset sopimukset. Operatiivisissa sopimuksissa tullaan jalkauttamaan strategiset tavoitteet käytännön tekemiseen ja konkreettisempiin tavoitteisiin.

Operatiivisten sopimusten valmistelun yhteydessä saattaa ilmentyä tarpeita tehdä sisällöllisiä täsmennyksiä strategisiin sopimuksiin.

Tässä vaiheessa toimialalle ei siis esitetä yksityiskohtaista henkilöstösuunnitelmaa palvelualueittain, koska suunnitelman tarkentaminen edellyttää projektoimista. Valmistelussa olleet esitykset perustuvat valvontaviranomaisten suosituksiin, vaihtoehtoiskustannusten minimointiin ja palvelutuotannon tehokkuutta lisäävien uudistusten tukemiseen. Lisäksi arvioidaan palvelukysynnän kasvun vaatimia toimenpiteitä. Meneillään olevan sote-uudistuksen lisäksi kaupunkikonsernin toimintaan liittyy arviointia ja suunnittelua, jolla toteutuessaan on myös vaikutusta hyvinvointitoimialan henkilöstösuunnitteluun. Tarkennettu suunnitelma tuodaan käsittelyyn talousarvion uudelleenjaon yhteydessä.  

Sosiaali- ja terveyslautakunnalle hyväksytty toimintakate vuodelle 2019 on 595,8 M€, jossa kasvua vuoden 2018 talousarvioon nähden on noin 1,6 %. Kuluvan vuoden toteutumisennuste on 12,2 M€ suurempi kuin vuoden 2019 talousraamiluku.

Sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitettävä toimintakate 11,8 M€ suurempi kuin hyväksytty toimintakate ja se on seuraava:

Menot           675.868.450 €

Tulot              68.305.189 €

Netto            607.563.261 €

Liite 1Toimielinkohtainen vuosien 2019 – 2022 taloussuunnitelma

Liite 2Talousarvioehdotuksen tiliryhmäkohtainen jako palvelualueittain

Liite 3Hankintasuunnitelma

Liite 4Strateginen sopimus

Liite 5Operatiiviset sopimukset

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä vuoden 2019 talousarvioehdotuksen liitteiden mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti Pietarin esityksestä yksimielisesti, että Turku ottaa käyttöön maksuttoman ehkäisyn kaikille alle 25-vuotiaille sisältäen ensimmäistä ehkäisyä aloitettaessa ehkäisypillerit ja –renkaan vuodeksi, kierukan tai ehkäisykapselin ja aina kierukan tai ehkäisykapselin raskauden keskeytyksen jälkeen sekä päihdehuollon asiakkaille. Tähän tarkoitukseen lisätään vuoden 2019 talousarvioehdotukseen 400 000€. Päätöksellä tuetaan nuorten seksuaaliterveyttä ja siitä on odotettavissa kustannussäästöjä ehkäisemällä ei-toivottuja raskauksia ja niistä aiheutuvia kuluja.

Ennen päätöksentekoa äänestettiin

Äänestys 1

Käsittelyn aikana Linkinen teki Mäkipään kannattamana ehdotuksen:

Sairaanhoitopiirin määrärahaa esitetään korotettavaksi 6 M€lla 232 miljoonaan euroon. Perusteluina ennuste.

Linkisen ehdotus hylättiin äänin 10 – 3.

Linkisen Mäkipään kannattamana tekemän ehdotuksen puolesta äänestivät Mäkipää, Hersi ja Linkinen.

Esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Laine, Haapala, Beqiri, Alvesalo, Raho, Wennström, Lampi, Eeva, Nurmio ja Pietari.

Äänestys 2

Käsittelyn aikana Hersi teki Mäkipään kannattamana ehdotuksen:

Perhe- ja sosiaalipalveluihin esitetään vuoden 2018 ennusteen mukainen 2.1 miljoonan euron lisäys.

Hersin ehdotus hylättiin 10 -3.

Hersin Mäkipään kannattamana tekemän ehdotuksen puolesta äänestivät Mäkipää, Hersi ja Linkinen.

Esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Laine, Haapala, Beqiri, Alvesalo, Raho, Wennström, Lampi, Eeva, Nurmio ja Pietari.

Äänestys 3

Käsittelyn aikana Mäkipää teki Hersin kannattamana ehdotuksen:

Vanhuspalveluihin esitetään lisämääräraha 1 M€ vanhusten kotihoidon ja kuntouttavan hoidon resurssien lisäämiseen, kun ikääntyneiden suhteellinen osuus väestöstä kasvaa.

Mäkipään ehdotus hylättiin 9 – 4.

Mäkipään Hersin kannattaman tekemän ehdotuksen puolesta äänestivät Mäkipää, Nurmio, Hersi ja Linkinen.

Esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Laine, Haapala, Beqiri, Alvesalo, Raho, Wennström, Lampi, Eeva ja Pietari.

Äänestys 4

Käsittelyn aikana Pietari teki Haapalan kannattamana ehdotuksen:

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että Turku ottaa käyttöön maksuttoman ehkäisyn kaikille alle 25-vuotiaille sisältäen ensimmäistä ehkäisyä aloitettaessa ehkäisypillerit ja –renkaan vuodeksi, kierukan tai ehkäisykapselin ja aina kierukan tai ehkäisykapselin raskauden keskeytyksen jälkeen sekä päihdehuollon asiakkaille. Tähän tarkoitukseen lisätään vuoden 2019 talousarvioehdotukseen 400 000€. Päätöksellä tuetaan nuorten seksuaaliterveyttä ja siitä on odotettavissa kustannussäästöjä ehkäisemällä ei-toivottuja raskauksia ja niistä aiheutuvia kuluja.

Käsittelyn aikana Beqiri teki Lammen kannattamana ehdotuksen:

Maksutta tarjotaan

Tähän tarkoitukseen lisätään vuoden 2019 talousarvioehdotukseen 225.000 euroa.

Pietarin ehdotus hyväksyttiin äänin 7 – 6.

Beqirin ehdotuksen puolesta äänestivät Beqiri, Alvesalo, Raho, Wennström, Lampi ja Eeva.

Pietarin päätökseksi tulleen ehdotuksen puolesta äänestivät Laine, Haapala, Mäkipää, Nurmio, Hersi, Linkinen ja Pietari.


Liitteet:

Sosterla § 243
Liite 1:Toimielinkohtainen vuosien 2019 - 2022 taloussuunnitelma
Liite 2:Talousarvioehdotuksen tiliryhmäkohtainen jako palvelualueittain
Liite 3:Hankintasuunnitelma
Liite 4:Strateginen sopimus
Liite 5:Operatiiviset sopimukset