Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta22420.09.20174

5738-2017 (041)

Sosiaali- ja terveyslautakunnan strategisten ja operatiivisten sopimusten valmistelu sekä talousarvioehdotus vuodelle 2018

Tiivistelmä: -

Sosterla § 224

Asia palautettiin 6.9.2017 § 203.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa ja talous- ja hallintojohtaja Max Lönnqvist 14.9.2017:

Vuoden 2018 strategisen sopimuksen valmistelu on aloitettu jo alkuvuodesta 2017. Hyvinvointitoimialan johtoryhmät käsittelivät strategista sopimusta yhteisessä seminaarissa 16.3.2016. Kaupunginhallituksen puheenjohtajiston kanssa on käyty keskustelua tulevien vuosien tavoitteista 4.5.2017.

Hyvinvointitoimialan strategisen sopimuksen sisältöjä uudistettiin voimakkaasti edeltävällä sopimuskierroksella. Uudistamisella tähdättiin siihen, että toimialan tavoitteet kytkeytyvät SoTe-uudistukseen ja sen edellyttämään kilpailukyvyn parantamiseen ja toimintamallien kehittämiseen. Näin ollen suuria muutostarpeita ei vuoden 2018 sopimukseen ole ollut. Kaupunginvaltuustoon nähden sitovien tavoitteiden osalta on tehty joitakin tavoitetasojen muutoksia. Kaupunginhallitukseen nähden sitovien kehittämishankkeiden osalta suurimmat muutokset liittyvät uusiin mittaritietoihin (MoVe-mittarit saatu käyttöön). Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi luonnoksen strategiseksi sopimukseksi kokouksessaan 16.5.2017 § 112.

Strategiset sopimukset toimivat operatiivisten sopimusten raamina. Kaupunginvaltuuston päättämien suunnittelulukujen mukaan tehdään tarvittavat tarkennukset strategisiin sopimuksiin, jonka jälkeen viimeistellään operatiiviset sopimukset. Operatiivisissa sopimuksissa tullaan jalkauttamaan strategiset tavoitteet käytännön tekemiseen ja konkreettisempiin tavoitteisiin.

Lauta- ja johtokuntien tulee hyväksyä operatiiviset sopimukset ja mahdolliset tarkennukset strategisiin sopimuksiin 22.9.2017 mennessä.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 29.5.2017 § 102 vuotta 2018 koskevat suunnitteluluvut.

Liite 1Toimielinkohtainen vuosien 2018 – 2021 taloussuunnitelma

Liite 2Toimielinkohtaiset investointikehykset 2018 – 2021

Hyvinvointitoimialan nettoraamiluku vuodelle 2018 on 586.765.000€, jossa kasvua vuoden 2017 talousarvioon nähden on noin 0,8 %. V. 2017 II osavuosikatsauksen ennuste on 583,7M€. Käytännössä kasvuvaraa vuodelle 2018 ei ole koska kuntien kustannustason muutokseksi arvioidaan vähintään 0,7 % (Kuntaliitto/VM 27.4.2017). Määrätietoisilla kehittämistoimenpiteillä ja maksujen korotuksilla on pystytty tasapainottamaan hyvinvointitoimialan taloutta ja kustannusten kasvua on voitu hidastaa merkittävästi. Myös kilpailuttamalla ja ulkoistamalla tiettyjä toimintoja kustannustasoa on saatu alennettua ja toiminnan hallittavuutta on voitu parantaa. Tulevan sote-ratkaisun kannalta on keskeistä, että omaa toimintaa kehitetään edelleen ja läpinäkyvyyttä ja kustannustietoisuutta parannetaan.

Oheismateriaali 1Toimintasuunnitelman valmisteluaineisto

Talousarvioehdotuksen liitteeksi laaditaan myös investointeja koskeva ehdotus, henkilöstösuunnitelma sekä hankintasuunnitelma. Investointiehdotus on valtuuston raamin mukainen eli 1M€..

Talousarvion perusteita ja vuoden 2018 toimintaa on käsitelty hyvinvointitoimialan yhteistoimintaelimessä 1.9.2017 ja henkilöstösuunnitelman tilannetta 13.9.2017.

Liite 3Talousarvioehdotuksen tiliryhmäkohtainen jako palvelualueittain

Liite 4Hankintasuunnitelma

Liite 5Strateginen sopimus

Liite 6Operatiiviset sopimukset

Liite 7Henkilöstösuunnitelma (luonnos)

Tässä vaiheessa toimialalle ei esitetä yksityiskohtaista henkilöstösuunnitelmaa palvelualueittain, mutta työvoiman tavoite-luvuksi on kirjattu 4.344,4 htv. Vuoden 2017 tavoitetasoksi vahvistettiin aikanaan 4.294,8 htv. Osavuosi-katsaukseen 3 kirjataan tavoitetason oikaisuna tammi-kesäkuun toteuman perusteella 4.314,4, koska alun perin asetettu tavoitetaso saattaa jonkin verran ylittyä. 1.1.2017 toimialan hallintoon siirrettiin eri palvelualueilta puhtauspalveluiden vakansseja yhteensä 126. Toiminnan keskittämisellä pyrittiin tehostamaan toimintaa. Nämä toimenpiteet eivät ainakaan vielä ole tuottaneet toivottua tulosta.

Kuluvana vuonna on toteutettu kesken vuotta useita henkilöstömuutoksia (vakanssien perustamiset/lakkauttamiset) sekä lisäksi ulkoisia ja sisäisiä siirtoja, jotka vaikuttavat merkittävästi kuluvan vuoden htv:n toteumaan (mm. psykiatrian siirto 1.5.2017 lukien VSSHP:lle (yhteensä 367 henkilön työpanos/ vai-kuttaa kahden palvelualueen työvoimaan) ja iltapäivätoiminnan siirto toimialalta 1.8.2017 lukien sivistys-toimialalle (11 henkilön työpanos/ vaikuttaa vanhus- ja vammaispalvelujen työvoimaan). Lisäksi toteutettiin merkittäviä sisäisiä siirtoja 1.1. ja 1.5.2017 siirtämällä yhteensä 53 asumis- ja päihdepalvelujen vakanssia terveyspalveluista perhe- ja sosiaalipalveluihin.

Loppuvuonna työvoiman käytön seurannasta saadaan useamman kuukauden toteumat. Siinä vaiheessa valmistuu myös yksityiskohtainen henkilöstösuunnitelma ja ensi vuodelle määritelty tavoiteluku täsmentyy. Samalla määritellään myös tavoiteluvut palvelualueittain. 

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

Meneillään olevan sote-uudistuksen lisäksi kaupunkikonsernin toimintaan liittyy arviointia ja suunnittelua, jolla toteutuessaan on vaikutusta myös hyvinvointitoimialan henkilöstösuunnitteluun. Sairaanhoitopiirin käsittelyssä on toimintasuunnitelma sote-uudistukseen liittyen. Suunnitelmassa kaavaillaan suuria muutoksia sairaalatoiminnan kokonaisuuteen, joilla on selkeä suora vaikutus toteutuessaan myös nykyiseen kaupungin toimintaan niin sairaalassa kuin tukipalveluissakin.

Henkilöstösuunnitelmaluonnos sisältää merkittäviä lisäpanostuksia, joiden rahoitus lasketaan saatavan esim. ostopalvelujen vähenemisestä ja epätarkoituksenmukaisen hoidon tai palvelun alenevista kustannuksista. Toimialatasolla kokonaisuus ylittää tämän vuotisen ennusteen, mikä jo ylittää vuodelle 2017 asetetun tavoitetason. Suunnitelmien vaikuttavuus tulee varmentaa projektoimalla kaavaillut panostukset ja niiden taloudelliset perusteet. Suunnitelmat tulevat vaatimaan toteutuakseen myös lautakunnan erillisiä päätöksiä ja linjauksia. Valmistelu tarkentuu omien ja ulkopuolisten tekijöiden osalta seuraavien kuukausien sisällä, joten tarvittavat käsittelyt ovat hoidettavissa ennen talousarvon uudelleenjakoa ja sopimusten lopullista hyväksyntää. Suunnitelmat sisältyvät toteutuessaan nyt esitetyn talousarvioehdotuksen raamiin.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä vuoden 2018 talousarvioehdotuksen liitteiden mukaisesti.

PäätösSosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä vuoden 2018 talousarvioehdotuksen liitteiden mukaisesti.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti puheenjohtajan ehdotuksesta yksimielisesti, että siirtoviive-maksujen minimoimiseksi päätetään lisätä talousarvioehdotukseen 1 M€. Hyvinvointitoimialan tulee tehdä selvitys 11.10.2017 lautakuntaan, jotta toimenpiteet käynnistyvät vuoden 2017 aikana.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että sosiaalinen luototus otetaan käyttöön kokeiluna ja talous-arvioehdotukseen lisätään 0.5 M€ tähän tarkoitukseen. Sosiaalisen luototuksen jatkamista arvioidaan kahden vuoden jälkeen.

Käsittelyn aikana Mäkipää teki Hersin kannattamana ehdotuksen:

Lisämääräraha hyvinvointitoimialalle 4,7 milj.euroa.

Lisäksi huomioidaan

Mäkipään ehdotus hylättiin äänin 10-3.

Mäkipään Hersin kannattamana tekemän ehdotuksen puolesta äänestivät Mäkipää, Hersi ja Linkinen.

Päätökseksi tulleen hyväksytyn ehdotuksen puolesta äänestivät Väyrynen, Haapala, Beqiri, Alvesalo, Tunturi, Wennström, Lampi, Eeva, Vehviläinen ja Pietari.

Käsittelyn aikana Pietari teki Haapalan kannattamana ehdotuksen sosiaaliluototuksen käyttöönottamisesta kokeiluna, ja että talousarvioehdotukseen lisätään 0.5 M€ tähän tarkoitukseen ja että sen jatkamista arvioidaan kahden vuoden jälkeen.

Pietarin ehdotus hyväksyttiin äänin 8-5.

Päätökseksi tulleen Pietarin Haapalan kannattamana tekemän ehdotuksen puolesta äänestivät Pietari, Haapala, Väyrynen, Eeva, Mäkipää, Vehviläinen, Hersi, Linkinen. Ehdotusta vastaan äänestivät Beqiri, Alvesalo, Tunturi, Wennström ja Lampi.

Raija Eevan ehdotus asumiskustannuksia koskevan toimeentulotukinormin korotuksesta raukesi kannattamattomana.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Sosterla § 224
Liite 1:Toimielinkohtainen vuosien 2018 - 2021 taloussuunnitelma
Liite 2:Toimielinkohtaiset investointikehykset 2018 - 2021
Liite 3:Talousarvioehdotuksen tiliryhmäkohtainen jako palvelualueittain
Liite 4:Hankintasuunnitelma
Liite 5:Strateginen sopimus
Liite 6:Operatiiviset sopimukset
Liite 7:Henkilöstösuunnitelma vuodelle 2018