Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta3416.02.20161

1857-2016 (065, 315, 021)

Kotihoidon alueen kilpailuttaminen

Tiivistelmä:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta. Kotihoidon palvelut tullaan kilpailuttamaan avoimella menettelyllä ajalle 1.10.2016 - 30.9.2019, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä vuodella, ajalle 1.10.2019 - 30.9.2020 (optio). Palveluja ostetaan vuosittain noin 950 000 eurolla.

Sosterla § 34

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta.

Hyvinvointitoimiala, palvelualuejohtaja Sari Ahonen, avopalvelujen johtaja Anne Vuorinen, controller Jutta Nieminen ja hankinta- ja logistiikkakeskus, hankinta-asiantuntija Mia Oksa 11.2.2016:

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kokouksessaan 15.9.2015 § 166, että kotihoidon alueen/alueiden kilpailutuksen valmisteluun ryhdytään yhteistoimintamenettelyn mukaisesti.

Toimialajohtaja on päätöksellään 7.10.2015 § 23 perustanut kotihoidon alueen kilpailutusta valmistelevan ohjausryhmän. Ohjausryhmässä on ollut jäseninä vanhuspalveluiden linjajohto, hyvinvointitoimialan hallinnon talous- ja suunnitteluasiantuntijoita sekä kaikkien pääsopijajärjestöjen edustajat.

Talous- ja hallintojohtaja on lisäksi päättänyt ulkoistamiseen liittyvän konsulttityön hankinnasta 3.11.2015 § 108.

Hyvinvointitoimiala on valmistellut kilpailuttamismenettelyä yhteistyössä Nordic Healthcare Group Consulting Oy:n ja hankinta- ja logistiikkakeskuksen kanssa.

Kilpailutuksen valmistelun aikana Nordic Healthcare Group Consulting Oy on käynyt markkinavuoropuheluja (liite 1). NHG Consulting Oy on esittänyt kilpailutusta valmistelleelle työryhmälle yhteenvedot markkinavuoropuheluista.

Liite 1Markkinavuoropuhelu

Sopimuskausi on 1.10.2016–30.9.2019, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä vuodella, ajalle 1.10.2019–30.9.2020 (optio). Palvelujen on oltava käytettävissä 1.10.2016.

Ulkoistettavaksi alueeksi valmisteleva työryhmä päätyi esittämään Luolavuori-Koivulan aluetta. Valinta perustui kotihoidossa pitkään käytössä olleisiin toiminnan tuottavuusmittareihin. Lisäksi valinnassa huomioitiin alueen soveltuvuus sisäisen vertailukehittämisen kohteeksi.

Kotihoidon ulkoistamisesta on pidetty koko kotihoitoa koskevat info- ja työpaikkakokoukset. Luolavuori-Koivulan henkilökunnalle on kerrottu välittömästi ulkoistamista valmistelevan ohjausryhmän kokouksen esityksen yhteydessä, että aluetta esitetään ulkoistettavaksi. Vakituisen henkilökunnan siirtotoiveita kartoitetaan paraikaa. Luolavuori-Koivulassa on vakansseja 34, joista 19 on vakituisia.

Luolavuori-Koivulan alueella on ollut joulukuussa 2015 keskimäärin 180 kotihoidon asiakasta (näistä 166 on ollut säännöllisen kotihoidon asiakasta), joiden luokse tehtiin 6742 käyntiä (2281 tuntia). Näistä tilapäisiä käyntejä oli 65 (36,4 tuntia). Palveluita hankitaan sekä suomen- että ruotsinkielisinä

Hankinnan kohteena ovat kotihoidon palveluihin sisältyvät kotipalvelu, kotisairaanhoito, kotihoidon lääkäripalvelut ja kotikuntoutuspalvelut vanhuksille, vammaisille henkilöille ja pitkäaikaissairaille. Sosiaalihuoltolain mukainen lapsiperheiden kotipalvelu ei kuulu hankinnan kohteena olevaan toimintaan. Alueella saattaa olla tai sopimuskauden aikana tulla kotisairaanhoitoa tarvitseva alle 18-vuotias, jolle palveluntuottajan tulee tarjota kotisairaanhoidon palveluita. Kotihoidon palveluja (kotipalvelu ja kotisairaanhoito) hankitaan ympäri vuoden kaikkina viikonpäivinä klo 7.00–22.00 väliselle ajalle. Hyvinvointitoimiala vastaa yöhoidon tuottamisesta. Kotihoidon lääkärin potilaita oli alueella 2015 joulukuussa 53 potilasta.

Osatarjousta ei oteta huomioon eikä vaihtoehtoisia tarjouksia hyväksytä.

Kilpailutuksen tavoitteena on luoda kumppanuuteen perustuva kehittyvä malli onnistumisista palkitsevalle ja epäonnistumisista rankaisevalle hinnoittelulle. Tämän mahdollistamiseksi liittyy palveluihin palvelutaso- ja vaikuttavuusmittareita, joita seurataan sopimuskauden aikana. (Bonus-sanktiomalli)

Palveluiden palvelutaso- ja vaikuttavuusmittarit:

1.    Asiakastyytyväisyys (painoarvo 20 %)

2.    Päivystyksen käynnit / asiakas vähenevät suhteessa edellisvuoteen tai kaupungin omaan kotihoitoon (painoarvo 40 %)

3.    Vuodeosastopäivät (TKS) / asiakas vähenevät suhteessa edellisvuoteen tai kaupungin omaan kotihoitoon (painoarvo 40 %)

Mittareiden mukaisen Turun keskiarvotason ylityksestä Palveluntuottaja saa bonuksen sopimusneuvotteluissa sovittavalla tavalla. Mittareiden mukaisen tavoitetason saavuttamatta jäämisestä Palveluntuottaja joutuu maksamaan Tilaajalle sanktiota sopimusneuvotteluissa sovittavalla tavalla. Bonus ja sanktio molemmat voivat vuositasolla olla korkeintaan 5 prosenttia palvelusopimuksen vuotuisesta kokonaislaskutuksesta. Bonukset ja sanktiot lasketaan lineaarisesti maksimibonusten ja maksimisanktioiden välillä. Bonuksia ja sanktioita annetaan kerran vuodessa.

Oman tuotannon ja valitun palveluntuottajan tuntihinnan vertailu toteutetaan kustannuslaskennan yhteydessä tilinpäätöksen valmistuttua vuosittain. Kustannuslaskennassa keskitetyt kustannukset kohdennetaan aiheuttamisperiaatteen mukaisesti palvelua tuottaville yksiköille ja palvelutuotannosta aiheutuneet kustannukset suhteutetaan tuotettuihin tuntimääriin. Palveluntuottajan laskuttaman hinnan lisäksi kustannuksissa huomioidaan mahdolliset palveluntuottajan saamat bonukset / sanktiot, jotka voivat olla enintään 5 % vuosittaisesta hankinnan arvosta.

Palveluntuottaja kirjaa tehdyt tunnit Turun kaupungin kotihoidon ohjeistusten mukaisesti, jolloin raportoitu tuntimäärä on vertailukelpoinen kaupungin oman palvelutuotannon tilastoinnin kanssa. Laskutettavat tunnit todennetaan Pegasos Mukana -järjestelmän kautta ja laskutettava tunti vastaa Turun kaupungin kotihoidossa määriteltyä toteutunutta välitöntä tuntia (60 min), mikä toimii myös kustannuslaskennan suoritemäärän pohjana.

Palveluntuottajan laskuttama tuntihinta sisältää kotihoidon, kotikuntoutuksen ja lääkäripalveluiden osuuden. Näiden lisäksi ostohintaan sisältyvät vaipat, hoitotarvikkeet sekä laboratorio- ja kuvantamistutkimukset.

Tuntihinnan lisäksi Luolavuori-Koivulan alueen asiakkaiden käyttämien muiden palveluiden määrää verrataan kaupungin oman palvelutuotannon asiakkaiden käyttämien muiden palveluiden määrään. Erityisesti verrataan yksityisen palveluntuottajan vastuulla olevan alueen asiakkaiden päivystyksen ja TKS vuodeosaston käyttöä, jonka perusteella voidaan arvioida yksityisen palveluntuottajan toimintamallin kokonaisvaltaista kustannustasoa.

Ulkoistamisella tavoiteltavien säästöjen kannalta tulee huomioida, että kotikuntoutuksen ja lääkäripalvelujen sisällyttäminen palvelukuvaukseen on resursoinnin kannalta lisäosto, koska tällä hetkellä omassa toiminnassa on resurssit tuottaa vastaavat palvelut myös Luolavuori-Koivulan alueelle. Kotikuntoutuksen ja lääkäripalvelujen sisällyttäminen palvelukuvaukseen on kuitenkin perusteltua, sillä kokonaisvaltaisella ratkaisulla palveluntuottaja ei ole sidottu kaupungin nykyisiin toimintatapoihin ja voi kehittää innovatiivisia, vaikuttavuudeltaan parempia malleja palveluntuotantoon. Lääkäripalvelujen ja kotikuntoutuksen sisällyttämisellä palvelunkuvaukseen haetaan myös vaikutusta EPLL:n ja vuodeosastohoidon epätarkoituksenmukaiseen käyttöön.

Tarjoajien tulee ilmoittaa tarjoushinta verottomana kotihoidon palvelun tuntihinta (60 min) arkipäivisin klo 7.00–18.00 välisenä aikana tapahtuvasta työstä.

Muuna aikana kuin arkipäivisin klo 7.00–18.00 tapahtuvasta työstä maksetaan korotettua arkituntihintaa seuraavin perustein:

Tarjoajien antama tuntihinta sisältää kaikki kotihoidon palveluiden toteuttamiseen sisältyvät kustannukset, mukaan lukien kotikuntoutuksen ja lääkäripalvelut. Palveluntuottaja voi laskuttaa Turun kaupungin palvelutarpeen arviointiyksikön laatiman palvelu- ja hoitosuunnitelman sekä kuntoutussuunnitelman perusteella toteutuneet välittömät asiakastyötunnit. Sopimushinta on kiinteä koko sopimuskauden 1.10.2016–30.9.2019, jonka jälkeen palveluntuottaja voi esittää Tilaajalle perustellusta syystä hinnan muutosta palvelun yleistä kustannuskehitystä vastaavasti.

Hankinnan yritysvaikutusten arvioinnista on pyydetty lausunnot Varsinais-Suomen Yrittäjät ry:ltä ja Turun kauppakamarilta.

Liite 2Varsinais-Suomen Yrittäjät ry:n lausunto

Hankintailmoitus julkaistaan HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistaan Tarjouspalvelu-toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.

Tarjouskilpailu ratkaistaan annettujen tarjousten perusteella. Annetuista tarjouksista valitaan se, joka on kokonaistaloudellisesti edullisin. Arviointiperusteina ovat palvelun hinta ja laatu. Hinnan painoarvo on 80 % ja laadun 20 %.

Puitesopimuksella ei taata palveluntuottajalle tämän sopimuksen perusteella ohjautuvien asiakkaiden määrää.

Oheismateriaali 1Tarjouspyyntöasiakirjat

Esitys palveluntuottajien valinnasta tuodaan sosiaali- ja terveyslautakunnalle toukokuussa 2016.

Esitämme, että sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä kotihoidon palvelujen tarjouspyyntöasiakirjat ja oikeuttaa hyvinvointitoimialan tekemään vähäisiä teknisluonteisia tarkistuksia tarjouspyyntöasiakirjoihin.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 11.2.2016:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä kotihoidon palvelujen tarjouspyyntöasiakirjat ja oikeuttaa hyvinvointitoimialan tekemään vähäisiä teknisluonteisia tarkistuksia tarjouspyyntöasiakirjoihin.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Ennen päätöksentekoa äänestettiin Lähteenmäen Karvosen kannattamana esittämästä asian hylkäämisestä. Päätös tehtiin äänin 10-3.

Päätökseksi tulleen esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Harjanne, Beqiri, Alvesalo, Vänttinen, Haltsonen, Karlsson, Hölttä, Majuri, Engdahl ja Rosenlöf. Asian hylkäämisen puolesta äänestivät Lampi, Karvonen ja Lähteenmäki.

Jakelu

ilmAhonen Sari
ilmLindberg Merja
tpvOksa Mia
ilmVuorinen Anne


Liitteet:

Sosterla § 34
Liite 1:Markkinavuoropuhelu
Liite 2:Varsinais-Suomen Yrittäjät ry:n lausunto