Kotihoidon palvelut 1.10.2016 – 30.9.2019

Hankinnan kuvaus

Turun kaupungin hyvinvointitoimiala ostaa kotihoidon palveluja Luolavuori-Koivulan kotihoidon alueen asukkaille. Palvelut tuotetaan pääasiassa asiakkaan kotona.

 

Palvelun piiriin on vuoden 2015 tammi-marraskuussa kuulunut keskimäärin 167 henkilöä. Tarjouspyynnön yhteydessä julkaistaan tarkemmat tilastotiedot.

 

Hankinnan kohteena ovat Luolavuori-Koivulan kotihoidon alueella toteutettavat kotihoidon palvelut (kotipalvelu, kotisairaanhoito, lääkäri- ja kotikuntoutuspalvelut). Sopimukseen liittyy bonus-sanktiomalli, jonka tavoitteena on luoda aito kumppanuuteen perustuva kehittyvä malli onnistumisista palkitsevalle ja negatiivisista laatupoikkeamista rankaisevalle hinnoittelulle.

 

Palveluja hankitaan suomenkielisille ja ruotsinkielisille potilaille. Palveluja tulee olla saatavilla ympärivuotisesti.

 

Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään.

 

 

 

1. Arvioitu sopimuskauden pituus eli millä aikavälillä hankinnalla on vaikutuksia yrityksiin

 

 

1.10.2016 – 30.9.2019, minkä jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä vuodella, ajalle 1.10.2019 - 30.9.2020 (optio).

 

 

2. Taloudellisen vaikutuksen suuruusluokka eli mikä on hankinnan ennakoitu arvo sisältäen mahdolliset optiokaudet

 

 

Enintään 3 850 000 euroa (alv 0 %)

 

 

3. Onko hankintayksikön/tilaajan kannalta tarkoituksenmukaista jakaa hankinta osiin (sallitaanko osatarjoukset)

 

 

Kyllä

Ei

Perustelut

Hankinnan luonteen vuoksi hankintaa ei voida osiin, sillä palveluntuottajia voidaan valita vain yksi.

 

 

4. Arvio valituksi tulevien toimittajien/palveluntuottajien määrästä ja valitaanko varatoimittajia

 

 

Sopimus tehdään yhden palveluntuottajan kanssa. Sopimuksella ei taata ostettavien palvelujen määrää. Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

 

 

 

5. Saattaako hankinnalla olla vaikutuksia toimialan markkinarakenteeseen

 

 

Kyllä

Ei

Minkälaisia vaikutuksia

 

 

 

 

 

6. Onko hankinnassa paikallisia (Turun seutu) tarjoajia

 

 

Kyllä

Ei

Mahdollisesti / En osaa sanoa

 

 

7. Potentiaalisten tarjoajien lukumäärä

 

alle 10 yritystä

10–20 yritystä

yli 20 yritystä

 

 

8. Onko suunnitteilla markkinavuoropuhelu potentiaalisten tarjoajien kanssa

 

 

Kyllä, näitä on käyty sähköpostitse ja puhelimitse

Ei

 

 

9. Voidaanko hankinnalla edistää innovaatioita

 

Kyllä

Ei

Mahdollisesti / En osaa sanoa

 

 

10. Voidaanko hankinnalla edistää seudullisen elinkeinoelämän kilpailukykyä

 

Kyllä

Ei

Mahdollisesti / En osaa sanoa

 

 

27.1.2016

 

Lausuntopyynnön valmistelijat:

 

 

Sari Ahonen

 

 

Anne Vuorinen

palvelualuejohtaja

avopalvelujen johtaja

 

 

Varsinais-Suomen Yrittäjät ry:n lausunto pvm 8.2.2016:

 

 

Tarjouspyynnön kohteena olevat kotihoidon palvelut (kotipalvelu, kotisairaanhoito, lääkäri- ja kotikuntoutuspalvelut) ovat eri ammattiryhmien tuottamia palveluita. Mainitusta jakaumasta johtuen tuntuu erikoiselta, että palvelun tuottajaksi valitaan vain yksi kaikki kokonaisuuteen liittyvät palvelut tuottava yksi toimija. Käsityksemme mukaan palvelut voidaan jakaa eri osa-alueisiin em. jaon perusteella ja valita kullekin osa-alueelle eri toimija.

Mainituilla toimialoilla on runsaasti pieniä paikallisesti toimivia ammattitaitoisia palveluiden tuottajia, jotka voisivat tarjota jotakin palvelun osaa. Näin toimien voidaan kilpailutuksen piiriin saada useampia toimijoita ja mahdollisesti myös paikallisia yrityksiä tulisi valittua palvelun tuottajiksi.

Käsityksemme mukaan hankinnalla on vaikutusta toimialan markkinarakenteeseen, mikäli valitaan vain yksi tuottaja koko palvelun tuottajaksi. Markkinat keskittyvät harvojen toimittajien käsiin, koska pienet paikalliset yritykset eivät voi osallistua palvelun tuottamiseen tarjouspyynnössä esitetyssä laajuudessa.

Mikäli kilpailutus jaettaisiin osiin, niin paikallista (Turku tai Turun seutu) tarjontaa löytyy. Samoin potentiaalisten tarjoajien määrä olisi selvästi suurempi kuin valmistelija on arvioinut.

Hyvä että markkinavuoropuhelua on käyty. Toimintatapa toki voisi olla avoimempi ja kutsua vuoropuheluun kaikki potentiaaliset toimijat ilmoittamalla vuoropuhelusta esim. HILMA-palvelussa. Näin saataisiin helposti uusia toimijoita mukaan hankinnan valmisteluun ja mahdollisesti myös innovatiivisia ratkaisumalleja tulisi esiin. Myös markkinakartoitus olisi hyvä tehdä eli selvittää tarjolla olevat palveluiden tuottajat ja palveluiden sisältö sekä keskustella markkinoilla toimivien tuottajien kanssa ennen hankintailmoituksen julkaisemista.

Käsityksemme mukaan hankinnalla voidaan edistää seudullisen elinkeinoelämän kilpailukykyä, mikäli edellä kuvattu markkinavuoropuhelu käydään laajempana ja julkisempana sekä hankinta kilpailutettaisiin eri toimintojen osalta erikseen siten, että myös paikalliset pk-yritykset voisivat osallistua kilpailutukseen jonkin osa-alueen palvelun tarjoajana. Menettelytapa on niin hankintayksikön kuin sille palveluitaan tarjoavien yritysten etu.

 

 

 

 

Turun kauppakamarin lausunto pvm:

 

 

     

 

 

 

 

 

Tämä asiakirja ei ole hankintailmoitus tai tarjouspyyntö, vaan kyse on ainoastaan mahdollisen hankinnan yritysvaikutusten arvioinnista.

 

Pyydämme laatimaan lausunnot siten, etteivät ne sisällä salassa pidettäviä liike- tai ammattisalaisuuksia.

 

Lomake palautetaan täydennettynä osoitteeseen hankinnat@turku.fi

Aihe-kenttään merkintä ”yrva, hankinnan nimi”