Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Avfallshanteringsnämnden i Sydvästra Finland7004.12.20183

12602-2018 (02 05 00)

Avfallstaxan från och med 1.1.2019

Sammandrag:

Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnds uppgift är att godkänna avfallstaxan inom sitt verksamhetsområde. Avfallstaxan omfattar gällande kommunala avfallsavgifter och deras grunder samt avfallsavgifter i euro. Med avfallsavgifter enligt taxan täcks de kostnader som avfallshanteringstjänsterna orsakar i samarbetskommunerna. Förslaget till taxa år 2019 inkluderar mottagning och hantering av slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar inom hela verksamhetsområdet.

Sfan § 70

På avfallshanteringsnämndens möte den 22 november 2018 har bakgrunden till avfallstaxan 2019 och grunderna för avfallshanteringens finansiering föredragits, liksom även mer detaljerade ändringsförslag vad gäller taxan och avfallsavgifterna från och med 1.1.2019.

Hörande

Utkastet till taxa finns framlagt 5.11–19.11 och då har kommuninvånarna och andra aktörer möjlighet att uttrycka sin åsikt. Det har också meddelats om framläggningen i tidningarna i området. De ställningstaganden (2 st.) som har lämnats finns till nämndens förfogande på mötet. Ställningstagandet från Lundo kommun behandlar ändringen gällande mottagning av slam och hanteringsavgifterna. I det andra ställningstagandet föreslås att hanteringen av slam på eget initiativ ska inkluderas i avfallstaxan. Det finns inget skäl för att ändra taxan enligt förslaget, eftersom avfallsavgifter enligt taxan inte hör samman med hantering av slam på eget initiativ. Hanteringen av slam på eget initiativ har möjliggjorts i avfallsordningen.

Salo stadsstyrelse har den 7 maj 2018 tagit ställning till hanteringsavgifterna för slam. Ställningstagandet har getts avfallshanteringsnämnden för kännedom på mötet 22.11.2018.

Avfallstaxans grunder och avgifternas ändringar

Grunderna för kommunens avfallstaxa och avgifterna fastställs i avfallslagen (78 § och 79 § samt 85 §). Avfallsavgifterna ska täcka de kostnader som skötseln av kommunens avfallshanteringsuppgifter orsakar. Avfallsavgiften ska motsvara den servicenivå som kommunen tillhandahåller (bilaga 2) och i den utsträckning det är möjligt uppmuntra till minskning av avfallets mängd och skadlighet och till avfallshantering som följer prioriteringsordningen. I avfallslagens riktlinjer har även fastställts att avgifterna ska vara jämlika i förhållande till servicenivån och skäliga så, att olika kunder, kundgrupper eller olika områden i kommunen inte utan grund sätts i en från varandra avvikande ställning.

I taxan utgörs grunderna för avgiften i regel av avfallsslag, kvalitet, mängd och tömningsgånger. Avfallskärlens tömningsavgifter innehåller transportavgift och hanteringsavgift. Transportavgiften kan variera enligt område på grund av transportförhållandena. Hanteringsavgifterna är enhetliga i hela området.

Det är inte möjligt att för alla avfallstjänster, till exempel områdesvis insamling, utreda avfallsmängden eller kvaliteten på det avfall som uppkommer i de fastigheter som omfattas av tjänsten. I detta fall utgörs grunderna för avgifterna av de kostnader som anordnandet och upprätthållandet av tjänsten orsakar samt av antalet personer som bor i fastigheten och användningssyftet för de byggnader som finns på fastigheten.

Avfallshanteringens grundavgift fastställs enligt antalet bostäder i fastigheten och enligt användningssyftet för de byggnader som finns på fastigheten. Med grundavgiften upprätthålls vid användningstidpunkten avgiftsfria lagstadgade avfallshanteringstjänster, såsom underhåll av avfallsstationer och sorteringsstationer, insamling och mottagning av  farligt avfall, underhåll av de återvinningspunkter som behövs utöver producentsammanslutningarnas insamlingar, avfallsrådgivning och verksamheten  som avfallsmyndighet.

De avgifter som taxan omfattar har justerats enligt transportindex samt effekterna av konkurrensutsättningen gällande avfallstransporten i Vahto och slamtransporten på Kimitoön. Mottagnings- och hanteringsavgifterna för brännbart avfall och bioavfall som uppkommer i fastigheterna förblir oförändrade.

Hanterings- och mottagningsavgifter för slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar

Slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar som omfattas av kommunalt avfallshanteringsansvar ska transporteras till en mottagning i enlighet med avfallshanteringsföreskrifterna. I sydvästra Finland ordnar och fastställer Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab mottagnings- och behandlingsplats för slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar, liksom även för annat avfall som omfattas av kommunalt avfallshanteringsansvar. Detta ingår i de operativa uppgifter inom avfallshanteringen som kommunerna har fastställt för Sydvästra Finlands Avfallservice Ab.

Avtalen mellan dem som behandlar avfallet och Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab omfattar kostnaderna för mottagning och behandling av avfall och att dessa täcks. Sydvästra Finlands Avfallservice Ab och mottagningspunkterna för slam har också kommit överens om de områden från vilka slam kan hämtas till behandlingsplatsen. Mottagningsplatserna ska följa upp slamlasternas ursprung med hjälp av transportdokument.

På områden där kommunen inte ordnar avfallstransporter fakturerar Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab den avfallstransportör som fastighetsinnehavaren har valt en behandlingsavgift för avfall enligt avfallstaxan när föraren lämnar avfallet på mottagningsplatsen. Avfallstransportören är med stöd av 85 § i avfallslagen skyldig att på den faktura som riktas till fastighetsinnehavaren specificera den behandlingsavgift som betalas till kommunen och den andel som transporten utgör. För den kommunalt anordnade slamtransporten på Kimitoön fakturerar Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab kunden både transport- och behandlingsavgifter enligt avfallstaxan.

Avgifter enligt mottagningsplats

Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd beslöt på sitt möte 22.11.2018 att beredningen av avfallstaxan gällande slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar fortsätter så, att taxan i Salo grundar sig på den reningsverksspecifika kostnad som förhandlas fram mellan affärsverket Salon Vesi och Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab.

Avgifterna enligt mottagningsplats har granskats och Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab har lagt fram ett förslag till nämnden om avgifter enligt mottagningsplats från och med den 1 april 2019. Som tilläggsmaterial finns en tabell över eventuella avgifter enligt mottagningsplats, som grundar sig på varje mottagningspunkts prissättning i området. Den avgift enligt mottagningsplats som gäller för enbart Salo kan inte grunda sig på det som senare anges om det regionala samarbetet inom avfallsservice.

En fördel med avgifter enligt mottagningsplats är att man kan undvika oskäliga förhöjningar av avgifterna inom sådana områden där avgifterna för mottagning och behandling av slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar har varit klart lägre än de taxor som grundar sig på utkastet till taxor (slam från slamavskiljare 16,32 €/m3 och slam från samlingsbrunnar 11,93 €). Å andra sidan skulle jämna avgifter till följd av avgifternas nuvarande nivåskillnader för vissa mottagningsplatser och slamkvaliteter även innebära lägre avgifter än idag.

I enlighet med avfallslagens riktlinjer innebär jämlikhet till exempel att olika kunder, kundgrupper eller olika områden inte utan grund sätts i en från varandra avvikande ställning vad gäller prissättningen. I enlighet med gällande avfallshanteringsföreskrifter anger Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab en mottagningsplats för slam inom avfallshanteringens gemensamma verksamhetsområde. I avtalen mellan bolaget och de olika mottagningsplatserna har fastställts de områden från vilka slam transporteras till varje mottagningsplats. Avgifternas jämlikhet och rimlighet ska även bedömas inom ”transportområdet” för varje mottagningsplats. Om det ”transportområde” som har fastställts i avtalet mellan bolaget och mottagningsplatsen avviker från kommungränserna, avviker även behandlingsavgifterna för invånare i samma kommun från varandra enligt var de bor. En sådan situation uppkommer bland annat i Pöytis, där slam inom Kyrö i Pöytis tas emot vid det lokala reningsverket, men från andra delar av kommunen ska slammet transporteras till Åbo. Vid tillämpandet av avfallsavgifter som grundar sig på mottagningsplatsernas kostnader skulle Pöytisborna betala olika priser för behandlingen, beroende på var i kommunen de bor. Ett sådant system strider mot avfallslagens anda och skulle enkelt kunna undvikas genom att följa en jämn taxa. Med tanke på avfallshanteringens funktionalitet är dock ”transportområden” som följer kommungränserna inte ändamålsenliga.

Att fastställa mottagningsavgiften för slam enligt mottagningsplats kan dock anses som en grund för att avvika från jämlikheten i enlighet med avfallslagen, eftersom det då är frågan om olika behandlingskostnader som uppkommer på olika mottagningsplatser. Taxastrukturen enligt det ovan beskrivna är dock i strid med avfallslagens anda. Trots detta ska jämlikheten bedömas ur hela det gemensamma avfallshanteringsområdets perspektiv. En avvikande prissättning för enbart Saloregionen är inte en sådana jämlikhet som avses i avfallslagen och är därmed i strid med avfallslagen.

Bilaga 1Avfallstaxa i sydvästra Finland från och med 1.1.2019

Bilaga 2Beskrivning av servicenivån för år 2019

Tilläggsmaterial 1Avgifterna för mottagning och hantering av slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar

Tilläggsmaterial 2Lundo kommuns ställningstagande

Tilläggsmaterial 3Pekka Leskinens ställningstagande

Tilläggsmaterial 4Salos stadsstyrelses ställningstagande 7.5.2018

Tillsynsdirektör Leena Salmelainen

FörslagSydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd beslutar att godkänna avfallstaxan enligt bilaga 1. Taxan träder i kraft 1.1.2019. Avgifterna för mottagning och hantering av slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar (tabell 4.1.4) träder i kraft från och med 1.4.2019.

BeslutSydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd beslöt att godkänna avfallstaxa i enlighet med bilaga 1. Taxan träder i kraft 1.1.2019. Mottagnings-och behandlingsavgifter av slam från slambrunnar och slutna tankar (Tabell 4.1.4) träder i kraft 1.1.2020. Taxan träder i kraft oberoende av möjliga besvär.

Beslut i ärenden gjordes enhälligt av Rautanens förslag som var stött av Kallio.

Före beslutfattandet ändrade föredragande sitt förslag på följande sätt:

Beslutfattande

Beslut i ärenden gjordes efter en omröstning.

I omröstningen röstade Jormakka, Kivelä, Kälviäinen, Ratilainen, Salminen, Suominen och Tuovinen för Rautanens förslag stött av Kallio utöver själva Rautanen och Kallio.

För Havias ändringsförslag som stöddes av Tammi röstade förutom dessa även Ylhäinen och Vähä-Rahka.

Ändringsförslaget av Rautanen, stött av Kallio godkändes vid det här läget. Beslutet i ärendet fattades med rösterna 9–4, 2 frånvarande.

Havias ändringsförslag som var sött av Tammi var följande:

Jag föreslår att avfallshanteringsnämnden beslutar att avfallstaxan gällande slam ur slamavskiljare och slambrunnar bereds enligt reningsverksspecifika kostnader (Kringmaterialet 1) i hela verksamhetsområdet.

Salovius-Lauren och Seikola deltog inte i mötet.

Sändlista

åtgAuran kunta
åtgKaarinan kaupunki
åtgKemiönsaaren kunta
åtgLiedon kunta
åtgLounais-Suomen Jätehuolto Oy
åtgMarttilan kunta
åtgMaskun kunta
åtgMynämäen kunta
åtgNaantalin kaupunki
åtgNousiaisten kunta
åtgPaimion kaupunki
åtgParaisten kaupunki
åtgPöytyän kunta
åtgRaision kaupunki
åtgRuskon kunta
åtgSalon kaupunki
åtgSauvon kunta
åtgStadsstyrelsen
förkSuomela Sari


Bilagor:

Sfan § 70
Bilaga 1:Avfallstaxa i sydvästra Finland från och med 1.1.2019
Bilaga 2:Beskrivning av servicenivån för år 2019